Gereformeerde Gemeenten

Ambtenaar

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ambtenaar »

De vraag is of dat vele vliegen van predikanten op den duur wel houdbaar is gezien de noodzaak tot verlaging van de CO2 uitstoot.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

:bobo
Wat maakt dat nou uit.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Erskinees schreef: 31 jul 2023, 12:26 :bobo
Wat maakt dat nou uit.
Nou, heel veel. Waarom zou je vliegen om ergens fysiek aanwezig zijn om te preken als dat ook prima op afstand kan met de huidige technieken.
Klaasje

Bericht door Klaasje »

2e Hans schreef: 29 jul 2023, 23:02
Piet Puk schreef: 29 jul 2023, 19:38
2e Hans schreef: 29 jul 2023, 17:12
Klaasje schreef: 29 jul 2023, 17:06

Als ambtsdrager moet je trouwens niet op tv willen komen,
Media vermijden is het beste!
Prima om een mening neer te zetten. Ik wil graag argumenten, kunt u die geven?
Omdat je op een medium wat je afwijst niet behoort. Daarnaast vraag ik me af waar je meer Gods eer mee beoogt: door op tv uitleg te geven (waarbij het hele land wellicht commentaar heeft op manier van spreken en kleding) of dat je jezelf onthoudt van commentaar
Je kunt een medium voor jezelf afwijzen en toch mensen willen bereiken door dat medium. SGP is ook niet persé voorstander van tv; verschijnt er wel op. Ik denk ook niet dat je deze mogelijkheid om mensen te bereiken met je goede boodschap zomaar voorbij moet laten gaan. Stel dat je er 1 iemand mee bereikt…en de rest van het land commentaar heeft op je kleding en manier van spreken. Dan ben ik toch blij dat ik iemand heb bereikt!

Wellicht heeft Klaasje een ander argument?

Je kan natuurlijk zeggen tv is geen hot item meer in de gergem, bij ons in de gemeente word er nog altijd ernstig vermaand, als er tv in huis is.
Dat we naar het verleden kijken en naar het heden en dan concluderen, tv kan nu wel.
Kenmerkt dat de geesteloosheid van deze tijd niet?
Als de Heere in een mens zun leven gaat werken gaat die tv echt wel de deur uit.
Maar om niet af te wijken van het onderwerp
Ging t over media training, de media is alleen geïnteresseerd in de kerk weet ik uit ervaring
Op twist vragen en onderwerpen om de kerk in kwaad daglicht te zetten.
In de plaatselijke gemeenten is de scriba contactpunt die mag van mij wel kort uitleg geven over kerkbouw af zulke thema’s.
Dat we naar de Corona periode kijken was de media niet zoeken de beste manier om je kerk vol te houden.

Dat we Gods eer opt oog houden is dat naar mijn beleving om je van de media weg te houden.
Het middel word echt wel bij de zondaar gebracht, eerder de zondaar bij het middel trouwens.

En over politiek dat is wat heel anders, politiek gaat over de overheid en is landelijk, maar je ziet t met sgpj ook de personen die daar spreektijd krijgen op de tv die willen ze alleen hebben om over homos te praten en over vrouwen in de politiek puur vijandschap om gelovigen negatief neer te zetten.

Dat is mijn mening , maar meningen mogen verschillen natuurlijk 😉

Laten we maar niet teveel naar verandering staan

Groetjes Klaasje
MGG

Bericht door MGG »

Erskinees schreef: 31 jul 2023, 11:52
MGG schreef: 31 jul 2023, 11:42
Tom schreef: 31 jul 2023, 11:21
MGG schreef: 20 jul 2023, 17:42

De GGiN gebruikt de statenvertaling en zingt 1773. De GG gebruikt de Afrikaanse Bijbel en zingt een Afrikaanse berijming.
Wat stapjes/verkenning of hoe je het noemen wilt, maar dat is niet van de grond gekomen.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/17 ... urg/events

Als ik deze lijst moet geloven en naar beneden scroll dan is er al sinds februari geen predikant meer naar deze gemeente gegaan. Er zou per tourbeurt toch wel minstens een predikant per twee maanden die kant op kunnen vliegen? Ik snap dat het lang vliegen is en dat het daar nu winter is. Misschien is Randburg ook wel kieskeurig qua uitnodigsbeleid maar ik vind het erg karig. Persoonlijk zou ik daar dan niet kunnen kerken. Het predikantenkorps in de GG is ook weer niet zo klein.
Waar zou je dan kerken?

De laatste 10 jaar gaan er veel dominee naar Zuid-Afrika. Dominees invliegen is geen probleem, maar wie zorgt steeds voor de dominees? Het is geen Nederland waar je een dominee onderdak geeft en voor de rest kan hij zijn eigen boontjes doppen. Opzich zou dat wel kunnen, maar dan is het aanbod een stuk kleiner.
Een dominee hoeft toch niet in een gastgezin? Airbnb, hotels en appartementen genoeg daar...

Het is inderdaad wel wat ongelijkmatig verspreid. Blijkbaar wordt het gecombineerd met een vakantie, maar de jaargetijden zijn daar natuurlijk omgekeerd. Ik weet niet of het deputaatschap buitenlandse kerken of de classis Utrecht hier nog in bemiddelt? Al heeft een gemeente als Oosterend ook niet veel predikanten op zondagen. In het geheel van de GG zijn preekbeurten niet eerlijk verdeeld.
Hoeft niet, maar durft elke dominee daar te rijden? Nog los van de algemene veiligheid is ook jet verkeer een groot drama. Je rijdt links en ontzettend veel mede weggebruikers houden zich niet aan de verkeersregels. Daarbij komt dat het wegdek regelmatig (zeer) slecht is.

@Ambtenaar dat is geen oplossing voor de bediening van de sacramenten.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Ubers zijn bijna gratis daar en normaliter erg veilig.
Ambtenaar schreef: 31 jul 2023, 12:51
Erskinees schreef: 31 jul 2023, 12:26 :bobo
Wat maakt dat nou uit.
Nou, heel veel. Waarom zou je vliegen om ergens fysiek aanwezig zijn om te preken als dat ook prima op afstand kan met de huidige technieken.
Met vliegen heb ik geen probleem. Ben het wel met je eens dat het vreemd is dat er in de GG nog zoveel leesdiensten zijn, zeker nu veel gemeenten kerkvideo geaccepteerd hebben. Een ouderling kan de dienst inleiden en na de collecte kijkt de gemeente een eerder opgenomen preek via een beamer of scherm. Probleem is dan nog wel sacramenten, belijdenis en trouwdiensten.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 31 jul 2023, 13:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 31 jul 2023, 13:20
Waarom niet? Iemand ter plaatse kan toch de fysieke handeling van het dopen, het breken van het brood of de handoplegging doen?
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef: 31 jul 2023, 13:22
MGG schreef: 31 jul 2023, 13:20
Waarom niet? Iemand ter plaatse kan toch de fysieke handeling van het dopen, het breken van het brood of de handoplegging doen?
Hoe sluit dat aan bij de formulieren. Wordt het dan het brood dat jullie ouderling breekt?
Sowieso heb ik geen probleem met vliegen. Iedereen moet hierin zijn eigen afweging maken. Hetzelfde telt voor mensen die ver van hun werk wonen en daardoor veel rijden.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

MGG schreef: 31 jul 2023, 13:55 Hoe sluit dat aan bij de formulieren. Wordt het dan het brood dat jullie ouderling breekt?
Gebruik een beetje je voorstellingsvermogen, zou ik zeggen. De predikant kan prima op afstand uitspreken wat hij moet uitspreken en de handeling door een lid van de kerkenraad laten uitvoeren.
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Ambtenaar schreef: 31 jul 2023, 14:11
MGG schreef: 31 jul 2023, 13:55 Hoe sluit dat aan bij de formulieren. Wordt het dan het brood dat jullie ouderling breekt?
Gebruik een beetje je voorstellingsvermogen, zou ik zeggen. De predikant kan prima op afstand uitspreken wat hij moet uitspreken en de handeling door een lid van de kerkenraad laten uitvoeren.
De gemeente kan zich ook afsplitsen en dat een ouderling gaat preken, als ze kunnen beroepen hebben ze ook het geld om iemand te kunnen voorzien hierin zal je denken.
MGG

Bericht door MGG »

@Ambtenaar het lijkt mij geen goed alternatief. Zolang het overbodig is, vind ik het ook niet het overwegen waard.

@Geytenbeekje de gemeente heeft maar een ouderling
Erskinees

Bericht door Erskinees »

Geytenbeekje schreef: 31 jul 2023, 14:28
Ambtenaar schreef: 31 jul 2023, 14:11
De gemeente kan zich ook afsplitsen en dat een ouderling gaat preken, als ze kunnen beroepen hebben ze ook het geld om iemand te kunnen voorzien hierin zal je denken.
In Nieuw Zeeland heeft ouderling Evers een aantal jaar mogen preken, zij het beperkt en met allerlei voorwaarden. Daar zijn binnen de GG dus gelukkig mogelijkheden voor zonder afsplitsing ;)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ik weet niet of ik hier het goede topic heb, maar het gaat wel over een onderwerp binnen de Gereformeerde Gemeenten. Zoals bekend hebben ze in de gemeente van Wierden een grotere nieuwe kerk aangekocht, in het nabijgelegen Aadorp. Vorige week was de eerste dienst in de Aakerk, zoals die kerk in Aadorp genoemd wordt.
Ds. Verschuure ging tweemaal voor. De kerk was overvol. Ik kon er zelf niet naartoe, maar heb wel een verslag gehoord van die er waren. Nooit had men eerder zo'n volle kerk gezien. Natuurlijk, de vakantie speelt ook een rol. Veel mensen uit andere landstreken houden in deze buurt hun vakantie. Dat hebben we ook vaak in Enter gezien. Toch is het positief dat deze gemeente niet krimpt, maar (weer!) groeit!

De diensten van 30 juli waren de eerste in de kerk te Aadorp. In goede boodschap mocht daar gehoord worden.
Wie er lust toe heeft kan de naluisteren. De kerkenraad van Wierden heeft ook besloten dat diensten via kerkdienstgemist.nl niet meer privé maar openbaar kunnen beluisterd worden. Oudere diensten kunnen nu ook nageluisterd worden.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/19 ... 1810001986
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
GGG038

Bericht door GGG038 »

-DIA- schreef: 02 aug 2023, 22:07 Ik weet niet of ik hier het goede topic heb, maar het gaat wel over een onderwerp binnen de Gereformeerde Gemeenten. Zoals bekend hebben ze in de gemeente van Wierden een grotere nieuwe kerk aangekocht, in het nabijgelegen Aadorp. Vorige week was de eerste dienst in de Aakerk, zoals die kerk in Aadorp genoemd wordt.
Ds. Verschuure ging tweemaal voor. De kerk was overvol. Ik kon er zelf niet naartoe, maar heb wel een verslag gehoord van die er waren. Nooit had men eerder zo'n volle kerk gezien. Natuurlijk, de vakantie speelt ook een rol. Veel mensen uit andere landstreken houden in deze buurt hun vakantie. Dat hebben we ook vaak in Enter gezien. Toch is het positief dat deze gemeente niet krimpt, maar (weer!) groeit!

De diensten van 30 juli waren de eerste in de kerk te Aadorp. In goede boodschap mocht daar gehoord worden.
Wie er lust toe heeft kan de naluisteren. De kerkenraad van Wierden heeft ook besloten dat diensten via kerkdienstgemist.nl niet meer privé maar openbaar kunnen beluisterd worden. Oudere diensten kunnen nu ook nageluisterd worden.

Het waren met name vakantiegasten en daarbij waren het leesdiensten in Rijssen. Maar vooral de vakantiegasten zorgen in deze periode voor de drukte. Dus of de gemeente groeit zou ik nog niet durven stellen.
Kijk maar eens naar de beelden van GG Enter waar zondag bij het podium, de zaal achter de preekstoel en op het laatst zelfs de consistorie volgezet is met stoelen/mensen.
Bauke

Bericht door Bauke »

GGG038 schreef: 03 aug 2023, 17:08
-DIA- schreef: 02 aug 2023, 22:07 Ik weet niet of ik hier het goede topic heb, maar het gaat wel over een onderwerp binnen de Gereformeerde Gemeenten. Zoals bekend hebben ze in de gemeente van Wierden een grotere nieuwe kerk aangekocht, in het nabijgelegen Aadorp. Vorige week was de eerste dienst in de Aakerk, zoals die kerk in Aadorp genoemd wordt.

Het waren met name vakantiegasten en daarbij waren het leesdiensten in Rijssen. Maar vooral de vakantiegasten zorgen in deze periode voor de drukte. Dus of de gemeente groeit zou ik nog niet durven stellen.
Kijk maar eens naar de beelden van GG Enter waar zondag bij het podium, de zaal achter de preekstoel en op het laatst zelfs de consistorie volgezet is met stoelen/mensen.
Wat heel grappig. Die meneer die snel op de stoelen op het podium gaat zitten en alle andere laat staan. Overigens wel een stoeltje bezet voor de vrouw.
(as ik maar zit, dan ken mai de rest niks schele. Wai motte teslotte een goeie plek hebbe)
Plaats reactie