Gereformeerde Gemeenten

Mister
Administrator

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Mister »

Psalm schreef: 29 jul 2023, 18:44 Ik vind het nieuwe kerkgebouw van de GerGem Veen ook niet echt karakter hebben. Zeist is wel een van de lelijkste kerkgebouwen die ik ooit heb gezien. Zeist heeft wel karakter, dat wel. Maar het hele ontwerp vind ik niet mooi.

Sommige kerkgebouwen van GerGem vind ik wel mooi. Denk aan Lisse, Dordrecht of Krabbendijke. Weet iemand nog andere mooie te noemen?
Westzaan.
Job

Bericht door Job »

Mister schreef: 29 jul 2023, 20:01
Psalm schreef: 29 jul 2023, 18:44 Ik vind het nieuwe kerkgebouw van de GerGem Veen ook niet echt karakter hebben. Zeist is wel een van de lelijkste kerkgebouwen die ik ooit heb gezien. Zeist heeft wel karakter, dat wel. Maar het hele ontwerp vind ik niet mooi.

Sommige kerkgebouwen van GerGem vind ik wel mooi. Denk aan Lisse, Dordrecht of Krabbendijke. Weet iemand nog andere mooie te noemen?
Westzaan.
Met wat meer jaren-30 elementen hadden Ede, Barendrecht en Middelharnis ook mooi in de buurt van (indd stijlvolle) kerken als Krabbendijke, Dordt of Lisse kunnen komen. Het begin is er.

De kwalificatie "mooi" is erg subjectief, zo blijkt.

Om terug te komen op vragen wat ik mooi kan vinden aan een kerk in Veen: het is direct herkenbaar als kerk. Dat kan ik van verreweg de meeste bouwsels van mijn kerkverband niet zeggen. Net even snel door de plaatjes op GGinfo heengescrollt; wat een gedrochten (veel) zitten er toch tussen. Maar gelukkig zit het 'm daar niet in en krijg je zoiets ook nooit uit-bediscussieerd.
GGotK

Bericht door GGotK »

Zijn nieuwe kerkgebouwen van de GG voorzien van een schuilkelder?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

https://www.refoweb.nl/vragenrubriek/30 ... -christus/

Wat een mooi antwoord van ds. Vergunst. Er zijn wel vaker dit soort vragen gesteld, regelmatig word er gezegd: Ga naar een psycholoog, het gaat niet echt goed met je.
Fijn dat de dominee in ziet dat het ziele worstelingen zijn.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Een psycholoog is handig bij andere problemen. Dat element zie ik niet in deze vraagstelling terug.
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

Herman schreef: 29 jul 2023, 21:31 Een psycholoog is handig bij andere problemen. Dat element zie ik niet in deze vraagstelling terug.
Ik zie dat ook niet, maar sommige blijkbaar wel.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

Piet Puk schreef: 29 jul 2023, 19:38
2e Hans schreef: 29 jul 2023, 17:12
Klaasje schreef: 29 jul 2023, 17:06

Als ambtsdrager moet je trouwens niet op tv willen komen,
Media vermijden is het beste!
Prima om een mening neer te zetten. Ik wil graag argumenten, kunt u die geven?
Omdat je op een medium wat je afwijst niet behoort. Daarnaast vraag ik me af waar je meer Gods eer mee beoogt: door op tv uitleg te geven (waarbij het hele land wellicht commentaar heeft op manier van spreken en kleding) of dat je jezelf onthoudt van commentaar
Je kunt een medium voor jezelf afwijzen en toch mensen willen bereiken door dat medium. SGP is ook niet persé voorstander van tv; verschijnt er wel op. Ik denk ook niet dat je deze mogelijkheid om mensen te bereiken met je goede boodschap zomaar voorbij moet laten gaan. Stel dat je er 1 iemand mee bereikt…en de rest van het land commentaar heeft op je kleding en manier van spreken. Dan ben ik toch blij dat ik iemand heb bereikt!

Wellicht heeft Klaasje een ander argument?
KDD

Bericht door KDD »

2e Hans schreef: 28 jul 2023, 20:44
Thea schreef: 28 jul 2023, 19:26 Ds Lamain was de geestelijke vader van ds de Leeuw. Dus daar zal de overeenkomst van stijl wel vandaan komen.
Niet eerder gehoord, verrassend. Ik leg de link niet direct. Kunt u er meer over vertellen?

In zijn Barneveldse tijd heb ik ds. De Leeuw regelmatig gehoord. Ik hoorde toen niet, wat nu beschreven wordt. Het lijkt mij een goede ontwikkeling.

In dit stuk noemt ds. De Leeuw Ds Lamain wel, maar niet als geestelijk vader. Hij had wel contact maar uitsluitend per brief: https://www.digibron.nl/viewer/collecti ... 001_CID001
Mooi interview
Tom

Bericht door Tom »

MGG schreef: 20 jul 2023, 17:42
Bruna schreef: 20 jul 2023, 16:27
MGG schreef: 20 jul 2023, 16:12
KB_ schreef: 20 jul 2023, 16:03
Ik ben helemaal geen voorstander van een gg en gginfusie en zeker niet in noord amerika.
maar ik ken de beide (kleine) gemeenten in zuid afrika en zou het me daar toch voor kunnen stellen. de gg (die erg rechts is) verkast nu ook in de richting van pretoria waar de ggin al zit. volgens mij is het verenigingsleven al gezamenlijk. Ik denk niet dat beide gemeenten 1 kunnen worden door karakters en ook liturgische verschillen. maar eigenlijk zouden gg Randburg en ggin Pretoria beter samen een nieuw lokaal kerkverbandje kunnen worden. Corrsepondentieband met zowel gg als ggin samen, misschien ogg ook? Visiting predikanten kunnen dan beide gemeenten dienen. evt samen beroepen...
In Pretoria rommelt het al jaren, dus samengaan komt nu ongelegen. Jouw idee is natuurlijk al vaker geopperd en ooit zijn de eerste stapjes gezet. Gezien de toon (deels uit het verleden) en verschil in visie op de Afrikaanse Bijbel denk ik niet dat een eventuele tweede poging succesvoller gaat worden.
Gebruiken ze verschillende Bijbels? Er is dus al eens een poging ondernomen?
De GGiN gebruikt de statenvertaling en zingt 1773. De GG gebruikt de Afrikaanse Bijbel en zingt een Afrikaanse berijming.
Wat stapjes/verkenning of hoe je het noemen wilt, maar dat is niet van de grond gekomen.
https://kerkdienstgemist.nl/stations/17 ... urg/events

Als ik deze lijst moet geloven en naar beneden scroll dan is er al sinds februari geen predikant meer naar deze gemeente gegaan. Er zou per tourbeurt toch wel minstens een predikant per twee maanden die kant op kunnen vliegen? Ik snap dat het lang vliegen is en dat het daar nu winter is. Misschien is Randburg ook wel kieskeurig qua uitnodigsbeleid maar ik vind het erg karig. Persoonlijk zou ik daar dan niet kunnen kerken. Het predikantenkorps in de GG is ook weer niet zo klein.
Mistig

Bericht door Mistig »

Tom schreef: 31 jul 2023, 11:21 https://kerkdienstgemist.nl/stations/17 ... urg/events

Als ik deze lijst moet geloven en naar beneden scroll dan is er al sinds februari geen predikant meer naar deze gemeente gegaan. Er zou per tourbeurt toch wel minstens een predikant per twee maanden die kant op kunnen vliegen? Ik snap dat het lang vliegen is en dat het daar nu winter is. Misschien is Randburg ook wel kieskeurig qua uitnodigsbeleid maar ik vind het erg karig. Persoonlijk zou ik daar dan niet kunnen kerken. Het predikantenkorps in de GG is ook weer niet zo klein.
Valt mee hoor verder. Als je verder terugscrolt

31-07 en 07-08: Ds. A.A. Brugge
21-08 en 28-08: Ds. J.M.D. de Heer
21-09, 25-09 en 02-10: Ds. K. Boeder
16-10 en 23-10: Ds. G.J.N. Moens
13-11 en 20-11: Ds. F. Mulder
08-01 en 15-01: Ds. M. Joosse
19-02 en 26-02: Ds. G. Hoogerland

Alleen de laatste maanden is het rsutiger inderdaad.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
DDD

Bericht door DDD »

Ik verbaas mij er juist over hoe vaak de gemeente een dominee heeft.

Het is zo te zien een geliefde vakantiebestemming.
MGG

Bericht door MGG »

Tom schreef: 31 jul 2023, 11:21
MGG schreef: 20 jul 2023, 16:12

In Pretoria rommelt het al jaren, dus samengaan komt nu ongelegen. Jouw idee is natuurlijk al vaker geopperd en ooit zijn de eerste stapjes gezet. Gezien de toon (deels uit het verleden) en verschil in visie op de Afrikaanse Bijbel denk ik niet dat een eventuele tweede poging succesvoller gaat worden.
De GGiN gebruikt de statenvertaling en zingt 1773. De GG gebruikt de Afrikaanse Bijbel en zingt een Afrikaanse berijming.
Wat stapjes/verkenning of hoe je het noemen wilt, maar dat is niet van de grond gekomen.

Waar zou je dan kerken?

De laatste 10 jaar gaan er veel dominee naar Zuid-Afrika. Dominees invliegen is geen probleem, maar wie zorgt steeds voor de dominees? Het is geen Nederland waar je een dominee onderdak geeft en voor de rest kan hij zijn eigen boontjes doppen. Opzich zou dat wel kunnen, maar dan is het aanbod een stuk kleiner.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 31 jul 2023, 11:35 Ik verbaas mij er juist over hoe vaak de gemeente een dominee heeft.

Het is zo te zien een geliefde vakantiebestemming.
Het is een ontzettend mooi land en dominees kunnen op zondag preken. Wat dat betreft is het een ideale vakantiebestemming.
Erskinees

Bericht door Erskinees »

MGG schreef: 31 jul 2023, 11:42
Tom schreef: 31 jul 2023, 11:21

Waar zou je dan kerken?

De laatste 10 jaar gaan er veel dominee naar Zuid-Afrika. Dominees invliegen is geen probleem, maar wie zorgt steeds voor de dominees? Het is geen Nederland waar je een dominee onderdak geeft en voor de rest kan hij zijn eigen boontjes doppen. Opzich zou dat wel kunnen, maar dan is het aanbod een stuk kleiner.
Een dominee hoeft toch niet in een gastgezin? Airbnb, hotels en appartementen genoeg daar...

Het is inderdaad wel wat ongelijkmatig verspreid. Blijkbaar wordt het gecombineerd met een vakantie, maar de jaargetijden zijn daar natuurlijk omgekeerd. Ik weet niet of het deputaatschap buitenlandse kerken of de classis Utrecht hier nog in bemiddelt? Al heeft een gemeente als Oosterend ook niet veel predikanten op zondagen. In het geheel van de GG zijn preekbeurten niet eerlijk verdeeld.
Job

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 31 jul 2023, 11:52 Al heeft een gemeente als Oosterend ook niet veel predikanten op zondagen. In het geheel van de GG zijn preekbeurten niet eerlijk verdeeld.
Klopt, blijft lastig. De Veluwe en een deel van de Randstad en van Zeeland zijn verreweg het beste voorzien. Mogelijk is het voor predikanten niet aantrekkelijk (?) om grote afstanden te rijden om relatief kleine koppeltjes mensen te bereiken? Of doen preekregelaars dan te weinig? Waar ligt het aan?
Plaats reactie