Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 29 jul 2023, 11:27
Tiberius schreef: 29 jul 2023, 10:48
DDD schreef: 29 jul 2023, 10:38
Tiberius schreef: 29 jul 2023, 10:28 Tja, het is een beetje vreemd dat ambtsdragers zo'n training nodig hebben, kennelijk wordt er nogal eens lomp gereageerd naar de media.
Maar áls ze dat inderdaad nodig hebben, is het alleen maar goed dat er in die behoefte voorzien wordt.
En wellicht heeft EMG iemand in dienst die uitstekend die training kan verzorgen. Niets mis mee toch?

En als je het leuk vindt om daar bij te zijn, kan je je misschien gewoon aanmelden voor als er nog plaats over is.
Ik vind dat niet zo vreemd hoor. Zeker bij gevoelige kwesties is het wel iets om vooraf over na te denken. Niet iedereen is van nature een goede spreker op tv.
Zeker is het goed om daar vooraf over na te denken. We moeten tenslotte altijd bereid zijn om verantwoording af te leggen over ons geloof en onze hoop.
Maar dat is richting de media niet anders dan richting je collega of buurman of zo.
Naar mijn idee is dat wel totaal anders. Bij je collega of buurman heb je een uitvoerige inleiding. In de media moet je in enkele zinnen je punt maken, en ook nog nieuwswaardig. Als je zo met je collega's omgaat, gaat er iets echt niet goed.

En het punt van deze cursus is, dat je dat moet leren. Althans, ik neem aan dat dat een onderdeel is.

Het leren van de bereidheid om te getuigen als zodanig, is meer een taak van de kerk dan van een krant, denk ik.
Als je zoveel jaar naar de kerk gaat, gekozen bent als ambtsdrager, dan mag je toch wel verwachten dat zo iemand in 1 of 2 zinnen de essentie van zijn geloof in duidelijke taal kan weergeven?
Buren en collega's zitten vaak ook niet te wachten op een uitvoerige inleiding.
En nee, dan ben je niet een goede spreker op tv, maar duidelijkheid en authenticiteit wordt vaak meer gewaardeerd dan een gelikt, uit het hoofd geleerd lesje.
Gebruikersavatar
Ararat
Berichten: 1960
Lid geworden op: 30 apr 2018, 17:35
Locatie: ZLD

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ararat »

De media zijn niet altijd in de eerste plaats geïnteresseerd in je (persoonlijke) geloof.

Overigens lijkt het me vooral een erg leuke opdracht voor de trainer, zeker als hij of zij van buiten het kringetje komt :)
2e Hans
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door 2e Hans »

Ararat schreef: 29 jul 2023, 11:35 De media zijn niet altijd in de eerste plaats geïnteresseerd in je (persoonlijke) geloof.

Overigens lijkt het me vooral een erg leuke opdracht voor de trainer, zeker als hij of zij van buiten het kringetje komt :)
Juist! Buiten het kringetje, daar ligt volgens mij een uitdaging/mooie spanning.
Emma de Jong
Berichten: 174
Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Emma de Jong »

Klopt het dat Ds. Verweij al ruim een maand niet meer voorgaat?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

Het nieuwe kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente van Veen.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk

Klaasje
Berichten: 7
Lid geworden op: 14 feb 2023, 22:19

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Klaasje »

Tiberius schreef: 29 jul 2023, 11:32
DDD schreef: 29 jul 2023, 11:27
Tiberius schreef: 29 jul 2023, 10:48
DDD schreef: 29 jul 2023, 10:38

Ik vind dat niet zo vreemd hoor. Zeker bij gevoelige kwesties is het wel iets om vooraf over na te denken. Niet iedereen is van nature een goede spreker op tv.
Zeker is het goed om daar vooraf over na te denken. We moeten tenslotte altijd bereid zijn om verantwoording af te leggen over ons geloof en onze hoop.
Maar dat is richting de media niet anders dan richting je collega of buurman of zo.
Naar mijn idee is dat wel totaal anders. Bij je collega of buurman heb je een uitvoerige inleiding. In de media moet je in enkele zinnen je punt maken, en ook nog nieuwswaardig. Als je zo met je collega's omgaat, gaat er iets echt niet goed.

En het punt van deze cursus is, dat je dat moet leren. Althans, ik neem aan dat dat een onderdeel is.

Het leren van de bereidheid om te getuigen als zodanig, is meer een taak van de kerk dan van een krant, denk ik.
Als je zoveel jaar naar de kerk gaat, gekozen bent als ambtsdrager, dan mag je toch wel verwachten dat zo iemand in 1 of 2 zinnen de essentie van zijn geloof in duidelijke taal kan weergeven?
Buren en collega's zitten vaak ook niet te wachten op een uitvoerige inleiding.
En nee, dan ben je niet een goede spreker op tv, maar duidelijkheid en authenticiteit wordt vaak meer gewaardeerd dan een gelikt, uit het hoofd geleerd lesje.



Als ambtsdrager moet je trouwens niet op tv willen komen,
Media vermijden is het beste!
2e Hans
Berichten: 183
Lid geworden op: 12 aug 2022, 12:25

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door 2e Hans »

Klaasje schreef: 29 jul 2023, 17:06

Als ambtsdrager moet je trouwens niet op tv willen komen,
Media vermijden is het beste!
Prima om een mening neer te zetten. Ik wil graag argumenten, kunt u die geven?
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bourdon16 schreef: 29 jul 2023, 14:41 Het nieuwe kerkgebouw van de Gereformeerde Gemeente van Veen.
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-S901B met Tapatalk
Mooi! Ben blij dat er steeds wat meer "echte kerken" in de GG verrijzen.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Ik begrijp oprecht niet wat daar mooi aan is.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

DDD schreef: 29 jul 2023, 17:55 Ik begrijp oprecht niet wat daar mooi aan is.
We zullen elkaar hierin niet vinden, gezien het feit dat jij de kerk van de GG Zeist heel mooi vindt, zoals ik hier weleens las.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
Psalm
Berichten: 930
Lid geworden op: 15 mei 2023, 20:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Psalm »

Ik vind het nieuwe kerkgebouw van de GerGem Veen ook niet echt karakter hebben. Zeist is wel een van de lelijkste kerkgebouwen die ik ooit heb gezien. Zeist heeft wel karakter, dat wel. Maar het hele ontwerp vind ik niet mooi.

Sommige kerkgebouwen van GerGem vind ik wel mooi. Denk aan Lisse, Dordrecht of Krabbendijke. Weet iemand nog andere mooie te noemen?
Gebruikersavatar
Bourdon16
Berichten: 1631
Lid geworden op: 29 apr 2019, 21:21
Locatie: Land van Heusden

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bourdon16 »

DDD schreef: 29 jul 2023, 17:55 Ik begrijp oprecht niet wat daar mooi aan is.
Ik vind er ook niet heel veel aan. Komt een beetje praktisch en onderhoudsvriendelijk over maar daar is opzich niks mis mee natuurlijk.
Ik begreep dat er veel aandacht is geweest voor een goede akoestiek en daar ben ik wel benieuwd naar.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33490
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Tiberius »

2e Hans schreef: 29 jul 2023, 17:12
Klaasje schreef: 29 jul 2023, 17:06

Als ambtsdrager moet je trouwens niet op tv willen komen,
Media vermijden is het beste!
Prima om een mening neer te zetten. Ik wil graag argumenten, kunt u die geven?
Dat is ook een valide standpunt, alleen heeft een mediatraining dan helemaal weinig zin.
Piet Puk
Berichten: 5555
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Piet Puk »

2e Hans schreef: 29 jul 2023, 17:12
Klaasje schreef: 29 jul 2023, 17:06

Als ambtsdrager moet je trouwens niet op tv willen komen,
Media vermijden is het beste!
Prima om een mening neer te zetten. Ik wil graag argumenten, kunt u die geven?
Omdat je op een medium wat je afwijst niet behoort. Daarnaast vraag ik me af waar je meer Gods eer mee beoogt: door op tv uitleg te geven (waarbij het hele land wellicht commentaar heeft op manier van spreken en kleding) of dat je jezelf onthoudt van commentaar
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 29 jul 2023, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Erskinees
Berichten: 2793
Lid geworden op: 14 jun 2018, 21:15

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Erskinees »

In de GG is tv niet meer zo'n hot topic. Lijkt me dus prima om daar op te verschijnen.
Plaats reactie