Gereformeerde Gemeenten

-DIA-

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 27 jul 2023, 01:32 Welnee. Er is geen enkele reden om te vertrekken. Je zit niet op een forum op het met elkaar eens zijn. En verder gaat het niet over de genoemde personen maar over mensen die al jaren geleden langskwamen op dit forum.
Maar wantrouwen maakt een mens stuk. U kunt hard zijn. Dat kan ik niet.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
DDD

Bericht door DDD »

Ik ben wel duidelijk, maar ik ben zeker niet hard. Mijn probleem is eerder dat ik veel te zachtmoedig ben.

En verder heb ik jou nog nooit op een leugen betrapt, dus met dat wantrouwen valt het ook nog wel mee.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 27 jul 2023, 01:35 Ik ben wel duidelijk, maar ik ben zeker niet hard. Mijn probleem is eerder dat ik veel te zachtmoedig ben.
Maar verdraagt het zachte het zachte dan niet? Wat is dat afketsende dan? Soms denk ik onwillekeurig aan een zekere Gallio. Die was ook heel rustig, maar toch niet echt zachtmoedig. Ik trek me deze dingen zeer zeker aan. Want is niet niks om vanaf het begin als het ware gewantrouwd te worden als het gaat over kernzaken. En wel kernzaken die we niet meer lijken te begrijpen. Maar eerder (omdat we denken dat het iets anders, kwaadwilligheid of zo is?) tegen te staan.
Laatst gewijzigd door -DIA- op 27 jul 2023, 01:41, 1 keer totaal gewijzigd.
DDD

Bericht door DDD »

Ik wantrouw jou niet. Ik denk dat jij het niet goed ziet en ook niet goed doorziet. En jij denkt van mij hetzelfde. De enige manier om erachter te komen wie er gelijk heeft, is zo goed mogelijk naar elkaar luisteren.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 27 jul 2023, 01:40 Ik wantrouw jou niet. Ik denk dat jij het niet goed ziet en ook niet goed doorziet. En jij denkt van mij hetzelfde. De enige manier om erachter te komen wie er gelijk heeft, is zo goed mogelijk naar elkaar luisteren.
In ieder geval bent u wel een van ergste die tegenstaat. Die ik ook niet begrijp en waarin ik ook geen vaste lijn kan ontdekken. Dit is gewoon de waarheid, en dat heeft teruggehouden van het forum en dat zal het wel weer doen.
DDD

Bericht door DDD »

Dat zou spijtig zijn. Het zal helpen als je een gesprek met andere mensen niet zou zien als een heilige oorlog.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

DDD schreef: 27 jul 2023, 01:44 Dat zou spijtig zijn. Het zal helpen als je een gesprek met andere mensen niet zou zien als een heilige oorlog.
Nu moet ik bijna even lachen. Een heilige oorlog... wat een idee. Ik zelf het idee dat er niets, maar dan ook niets heiligs op dit forum is. Het is een wel een godsdiensttwist. Ik hoop te blijven bij hetgeen ons van de vaderen is overgegeven. Meer niet. Geen zij- of dwarswegen of zelfbedachte wegen.

Overigens, nog een goede nacht (een deel van de nacht dan) een een gezond ontwaken gewenst.
2e Hans

Bericht door 2e Hans »

MGG schreef: 26 jul 2023, 22:52
Absoluut niet met het doel om op iemand zijn tenen te staan. Ik had ook conservatieve kerken kunnen zeggen. Mijn vorige buurvrouw (predikant in een vrijzinnige PKN) was verbaasd dat dominees in 'zware' kerken zoveel werkte.
Je staat absoluut niet op mijn tenen. Je generaliseert en dat geeft geen goede informatie. Jouw vorige buurvrouw had daar blijkbaar ook een handje van.
Bijvoorbeeld:
Ik ken reformatorische collega’s die aards lui zijn en onkerkelijke collega’s, die hard werken. Luiheid en ijverigheid komen zowel in afgescheiden als in PKN-kringen voor en ook in alle mogelijke beroepen of ambten.

Het je houden aan exacte werktijden (vind ik 🤩 knap) komt ook in en buiten alle kerken voor. Ik ken PKN-dominees en dominees uit afgescheiden kring , die dag en nacht werken en ik ken er die dat zeker niet doen.

Ieder heeft daar een eigen reden voor en dat gaat ons geen fluit aan. Gezondheid, predikantentekorten en andere persoonlijke of minder persoonlijke oorzaken kunnen een rol daarin spelen. Het gaat ons volgens mij allemaal niets aan.

Ieder is verantwoordelijk voor zijn eigen agenda en werkzaamheden en zal dit ook zelf moeten verantwoorden (zowel zakelijk als geestelijk).

Terug naar het onderwerp: de gereformeerde gemeenten.
Laatst gewijzigd door 2e Hans op 27 jul 2023, 08:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Psalm

Bericht door Psalm »

Job schreef:
Psalm schreef: 26 jul 2023, 23:37
Job schreef:
DDD schreef: 26 jul 2023, 23:21
Maar eenvoudig spreken wil nog niet zeggen dat je niet goed hoeft na te denken. Om eenvoudig te spreken en toch iets zinnigs te zeggen, moet je goed nadenken.
En het vergt eerlijk luisteren van de luisteraars om die zinnigheid door de eenvoud van de woorden heen te (willen) horen. Ik durf het nauwelijks uit te spreken, maar de preken van enkelen van onze meest geleerde predikanten worden door sommigen betiteld als zondagsschoolverhalen. Afbeelding
Dat heb ik nog nooit gehoord. Kun je een aantal predikanten noemen dan? Ik denk dat het meer aan het beoordelingsvermogen van die critici ligt.

Verstuurd vanaf mijn SM-G991B met Tapatalk
Inderdaad, dat is precies wat ik ook zeg. Het is natuurlijk een effectieve manier om het Woord naast je neer te leggen.
Even een wedervraag: waarom wil je namen weten?
Ja, ik wil het graag weten om het beoordelingsvermogen van deze critici te kunnen beoordelen. Dan wordt het wat concreter. Vooral omdat het over hoog opgeleide predikanten ging. De preken van deze predikanten zouden als zondagsschoolverhaaltjes worden betiteld. Ik denk het het dan meer aan het beoordelingsvermogen van deze critici ligt dan aan de prediking van deze predikanten. Of nog erger inderdaad: ze willen de preken naast hen neer leggen.

Psalm

Bericht door Psalm »

-DIA- schreef:
Job schreef:
Maar eenvoudig spreken wil nog niet zeggen dat je niet goed hoeft na te denken. Om eenvoudig te spreken en toch iets zinnigs te zeggen, moet je goed nadenken.
En het vergt eerlijk luisteren van de luisteraars om die zinnigheid door de eenvoud van de woorden heen te (willen) horen. Ik durf het nauwelijks uit te spreken, maar de preken van enkelen van onze meest geleerde predikanten worden door sommigen betiteld als zondagsschoolverhalen. Afbeelding
Dat heb ik nog nooit gehoord. Kun je een aantal predikanten noemen dan? Ik denk dat het meer aan het beoordelingsvermogen van die critici ligt.

Een vriendin van mijn moeder, later woonachtig in Canada, noemde dat ook 'een zondagschoolpreekje'. Dat hield voor haar in dat het meest gewoon uit historie bestond en weinig of geen bevinding of diepgang. Blijkbaar werd dat toen meer zo gezegd.
Oke, het is mij nu wat duidelijker wat er als "zondagschoolpreekje" wordt beschouwd. Het is toch een behoorlijk denigrerende opmerking. Ik weet natuurlijk niet exact hoe er gepreekt wordt, maar het is wel zorgelijk dat dit gepaard gaat met een denigrerende houding.

Historie is natuurlijk heel belangrijk. Bevinding is natuurlijk alleen op z'n plaats als de bijbel hier ruimte voor geeft en het het execetisch verantwoord is om de Bijbel zo uit te leggen. Ik hoop niet de kritiek was zoals DDD dat hierboven heeft beschreven. Dat lijkt dan toch op een eigenwillige godsdienst.

Psalm

Bericht door Psalm »

DDD schreef:
Job schreef:

Dat is alleen omdat het hen niet zint dat er geen mysterieuze drempels in de evangelieverkondiging worden opgeworpen. Er zijn dominees die zo preken dat zij ieders basisveiligheid proberen aan te tasten, om op die manier ruimte te maken voor hun eigen invloed, al dan niet beschouwd als de verborgen werking van de heilige Geest.

Dominees die een verifieerbare boodschap brengen, worden door mensen die minder gereformeerd zijn en meer charismatisch leiderschap willen, soms zo betiteld. Maar dat is dan alleen maar goed.
Ja, ik kan het op een afstand natuurlijk niet goed beoordelen. Maar als de situatie zo is zoals jij hier boven beschrijft, dan is dat inderdaad zorgelijk.

Job

Bericht door Job »

Psalm schreef: 27 jul 2023, 08:09
Job schreef:
Inderdaad, dat is precies wat ik ook zeg. Het is natuurlijk een effectieve manier om het Woord naast je neer te leggen.
Even een wedervraag: waarom wil je namen weten?
Ja, ik wil het graag weten om het beoordelingsvermogen van deze critici te kunnen beoordelen. Dan wordt het wat concreter. Vooral omdat het over hoog opgeleide predikanten ging. De preken van deze predikanten zouden als zondagsschoolverhaaltjes worden betiteld. Ik denk het het dan meer aan het beoordelingsvermogen van deze critici ligt dan aan de prediking van deze predikanten. Of nog erger inderdaad: ze willen de preken naast hen neer leggen.

Nou, het ligt aan het beoordelingsvermogen van de critici hoor. Neem dat maar van me aan. Ik vind het lastig om het deze predikanten hier op een openbaar forum nog eens publiekelijk aan te wrijven, dus namen noemen vind ik hier niet passend. Het gaat om predikanten die zich bedienen van eenvoudig taalgebruik. En het gaat precies om wat DIA beschrijft: men meent bevindelijkheid te missen en denkt dat het daarom geen diepgaande preek is.

Waar ik ook nog een streepje onder wil zetten, is dat men met deze beschuldiging zondagsschoolvertellingen tekort doet.
Job

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 27 jul 2023, 01:34
DDD schreef: 27 jul 2023, 01:32 Welnee. Er is geen enkele reden om te vertrekken. Je zit niet op een forum op het met elkaar eens zijn. En verder gaat het niet over de genoemde personen maar over mensen die al jaren geleden langskwamen op dit forum.
Maar wantrouwen maakt een mens stuk. U kunt hard zijn. Dat kan ik niet.
Ik denk niet dat je je realiseert, beste man, dat juist jij in je beste bedoelingen en totaal onbedoeld, mensen bikkelhard bejegent en veroordeelt. Probeer de volgende zin eens rustig te lezen zonder je in een hoek geduwd te voelen, want het is niet uit lelijkheid (ik waardeer je erg):

Je spreekt voortdurend uit dat er hier praktisch niemand meer is die de Oude Waarheid steunt, liefheeft en begrijpt, behalve jijzelf.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

We hebben hier geduld met elkaar en gaan weer on topic a.u.b.!
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

MGG schreef: 26 jul 2023, 22:22
Als je de drukt voelt om voor 2 fte te werken, dan knelt het inderdaad. Naast het bekende voorbeeld van Calvijn kunnen we nog tal van mensen noemen die het deden en menselijkewijs mede daardoor tot grote zegen waren en hun werken dat nog steeds zijn.
Calvijn zijn lijfspreuk was 'Terar dum prosim' 'Laat mij verteren*, als ik maar nuttig ben.'

*Hoe zich dat verhoudt tot de opdracht om goed voor ons lichaam te zorgen, vind ik een lastige.
Dat laatste inderdaad. Maar evenzeer om goed voor je gezin te zorgen. Wellicht dat Calvijn in de huidige een net iets andere lijfspreuk zou hebben. Laten we geen zaken verheerlijken die ook gewoon hun keerzijde hebben.
Plaats reactie