Gereformeerde Gemeenten

Jongere

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Jongere »

Ik denk dat het heel goed is dat deze vergadering/dit examen er nog is. Het kerkbestuur ligt in de Gereformeerde Gemeenten principieel bij de plaatselijke gemeenten, die samenkomen in de classis. Daar ligt dan ook de toelating tot het ambt van predikant. In het verleden heeft de classis ook weleens een bepalende rol gespeeld rond toelating tot de opleiding, zo heeft ds. J.W. Kersten zich op de classis beroepen toen hij geen attest van zijn kerkenraad kreeg. Hij werd in dat jaar toegelaten.

Schaffen we dit classisexamen af en beleggen we dat bij een orgaan als de Theologische School, verlies je helemaal dit principe uit het oog en komt het primaat bij een gedeputeerd 'bovenkerkelijk' orgaan te liggen. Die neiging tot bovenkerkelijkheid is soms toch al te stevig aanwezig, maar zo ligt het kerkordelijk niet binnen de GG. Laten de GG juist daarom vasthouden aan deze 'formaliteit'.

Als ik me niet vergis was het de classis Utrecht die in de afgelopen jaren iets meer van deze zelfstandige rol naar zich toe heeft getrokken door voortaan zelf te examineren door predikanten uit de classis, in plaats van door de docenten. Ik zeg niet dat het zo moet, maar het toont wel bewustzijn dat deze vergadering meer is dan een formaliteit. Hier vindt de daadwerkelijke toelating tot het ambt plaats, vanuit de gemeenten zelf.

En zelfs formaliteiten moet je niet zomaar afschaffen. Bij het censura morum wordt ook in 99% van de gevallen door alle ambtsdragers aangegeven dat er geen verhinderingen zijn om samen het avondmaal te houden. Maar die 1% is er ook, en op zulke momenten ben je blij met de inzettingen die dat kerkordelijk regelen.
KB_

Bericht door KB_ »

MGG schreef: 18 jul 2023, 20:34
Silo schreef: 18 jul 2023, 19:47 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... erk-bouwen

Deze gemeente telt nog maar 99 leden. Ik vraag me dan toch af of er echt geen bestaand kerkgebouw of zaaltje kon worden overgenomen.
De kerk of een stichting heeft het gebouw van de voormalige GG school nog in bezit. Het ligt alleen niet centraal. In een gelovig land als Zuid-Afrika lijkt het mij lastig om een kerk aan te kopen die een stuk centraler staat. De bouwkosten zijn daar lager, dus waarom zou je een bestaande zaal (wederom vind die maar) ombouwen tot kerk?

Waarom zou je niet nieuwbouwen?
Ik ben helemaal geen voorstander van een gg en gginfusie en zeker niet in noord amerika.
maar ik ken de beide (kleine) gemeenten in zuid afrika en zou het me daar toch voor kunnen stellen. de gg (die erg rechts is) verkast nu ook in de richting van pretoria waar de ggin al zit. volgens mij is het verenigingsleven al gezamenlijk. Ik denk niet dat beide gemeenten 1 kunnen worden door karakters en ook liturgische verschillen. maar eigenlijk zouden gg Randburg en ggin Pretoria beter samen een nieuw lokaal kerkverbandje kunnen worden. Corrsepondentieband met zowel gg als ggin samen, misschien ogg ook? Visiting predikanten kunnen dan beide gemeenten dienen. evt samen beroepen...
"* For God so loved the world, that he gave his only begotten Son, that whosoever believeth in him should not perish, but have everlasting life. *""
MGG

Bericht door MGG »

KB_ schreef: 20 jul 2023, 16:03
Silo schreef: 18 jul 2023, 19:47 https://www.gergeminfo.nl/nieuwsbericht ... erk-bouwen

Deze gemeente telt nog maar 99 leden. Ik vraag me dan toch af of er echt geen bestaand kerkgebouw of zaaltje kon worden overgenomen.
De kerk of een stichting heeft het gebouw van de voormalige GG school nog in bezit. Het ligt alleen niet centraal. In een gelovig land als Zuid-Afrika lijkt het mij lastig om een kerk aan te kopen die een stuk centraler staat. De bouwkosten zijn daar lager, dus waarom zou je een bestaande zaal (wederom vind die maar) ombouwen tot kerk?

Ik ben helemaal geen voorstander van een gg en gginfusie en zeker niet in noord amerika.
maar ik ken de beide (kleine) gemeenten in zuid afrika en zou het me daar toch voor kunnen stellen. de gg (die erg rechts is) verkast nu ook in de richting van pretoria waar de ggin al zit. volgens mij is het verenigingsleven al gezamenlijk. Ik denk niet dat beide gemeenten 1 kunnen worden door karakters en ook liturgische verschillen. maar eigenlijk zouden gg Randburg en ggin Pretoria beter samen een nieuw lokaal kerkverbandje kunnen worden. Corrsepondentieband met zowel gg als ggin samen, misschien ogg ook? Visiting predikanten kunnen dan beide gemeenten dienen. evt samen beroepen...
In Pretoria rommelt het al jaren, dus samengaan komt nu ongelegen. Jouw idee is natuurlijk al vaker geopperd en ooit zijn de eerste stapjes gezet. Gezien de toon (deels uit het verleden) en verschil in visie op de Afrikaanse Bijbel denk ik niet dat een eventuele tweede poging succesvoller gaat worden.
Bruna

Bericht door Bruna »

MGG schreef: 20 jul 2023, 16:12

In Pretoria rommelt het al jaren, dus samengaan komt nu ongelegen. Jouw idee is natuurlijk al vaker geopperd en ooit zijn de eerste stapjes gezet. Gezien de toon (deels uit het verleden) en verschil in visie op de Afrikaanse Bijbel denk ik niet dat een eventuele tweede poging succesvoller gaat worden.
Gebruiken ze verschillende Bijbels? Er is dus al eens een poging ondernomen?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
MGG

Bericht door MGG »

Bruna schreef: 20 jul 2023, 16:27
MGG schreef: 20 jul 2023, 16:12

Gebruiken ze verschillende Bijbels? Er is dus al eens een poging ondernomen?
De GGiN gebruikt de statenvertaling en zingt 1773. De GG gebruikt de Afrikaanse Bijbel en zingt een Afrikaanse berijming.
Wat stapjes/verkenning of hoe je het noemen wilt, maar dat is niet van de grond gekomen.
Louis2

Bericht door Louis2 »

@MGG

Ik neem aan dat genoeg bijbelgetrouwe en behoudende protestantse kerken zijn in Zuid-Afrika?
Zowel van Schotse als Afrikaanse snit?
Lokale samenwerking ligt in de land met langere afstanden en veel onveiligheid.
Gauteng is ook best wel dichtbevolkt. Het is niet vrijstaat of de Noord -of Oostkaap waar het volgende dorp 200 km verder ligt.
MGG

Bericht door MGG »

Louis2 schreef: 22 jul 2023, 11:42 @MGG

Ik neem aan dat genoeg bijbelgetrouwe en behoudende protestantse kerken zijn in Zuid-Afrika?
Zowel van Schotse als Afrikaanse snit?
Lokale samenwerking ligt in de land met langere afstanden en veel onveiligheid.
Gauteng is ook best wel dichtbevolkt. Het is niet vrijstaat of de Noord -of Oostkaap waar het volgende dorp 200 km verder ligt.
Ik ben geen kenner van de kerken in Zuid-Afrika. In de maatschappij is te merken dat het een christelijk land is. De leer en levenswandel is vaak aanzienlijk anders dan wat wij gewend zijn. Daarbij komt nog het cultuurverschil tussen Afrikaners en groepen die nog een sterke binding hebben met het land waar ze van origine vandaan komen.
Louis2

Bericht door Louis2 »

@MGG

Ik ben in geen enkel land geweest waar zaken overspel en abortus zo openlijk gepromoot worden. Toen ik in Pretoria was zag je op veel plekken reclame voor abortus.
Ook openlijke dronkenschap is in het land de normaalste zaak van de wereld. Het land heeft een van hoogste aantallen moorden te wereld.
En dan zeker de regio Gauteng.

Mijn ervaring is dat het op het platteland, zeker in de Kaap minder is.
Plaatsten als George, Oudshoorn, Stellenbosch zijn daarentegen erg burgerlijk, er zijn ook veel kerken.
helma

Bericht door helma »

Mijn schoonouders zijn in 1974 teruggekomen uit ZA omdat ze doorkregen dat het steeds minder veilig werd.
Als je nu hun huis ziet op GoogleStreetview staan er allemaal hekken omheen en hebben alle ramen tralies...

Zij waren lid van de NGkerk, daar kon je toen nog goed terecht.
Ook nu zijn er nog NG kerken met behoudende predikanten.
MGG

Bericht door MGG »

Louis2 schreef: 22 jul 2023, 12:27 @MGG

Ik ben in geen enkel land geweest waar zaken overspel en abortus zo openlijk gepromoot worden. Toen ik in Pretoria was zag je op veel plekken reclame voor abortus.
Ook openlijke dronkenschap is in het land de normaalste zaak van de wereld. Het land heeft een van hoogste aantallen moorden te wereld.
En dan zeker de regio Gauteng.

Mijn ervaring is dat het op het platteland, zeker in de Kaap minder is.
Plaatsten als George, Oudshoorn, Stellenbosch zijn daarentegen erg burgerlijk, er zijn ook veel kerken.
Helaas waar en ook overspel en scheiden is genormaliseerd. Op zondag is alles open en veel christenen maken daar dankbaar gebruik van. Toch merk je onder de Afrikaners duidelijk hun christelijke roots. Waar in de westerse wereld zie je dat het niet ongebruikelijk is om een zakelijke bijeenkomst te open met gebed. Ook bij een braai (bbq) is gebed en Bijbel lezen niet bijzonder. Helaas begreep ik dat zulke gebruiken door steeds minder jongeren voorgezet worden.

Langs de weg zie je veel Bijbelteksten en op zondag overal kerkdiensten. Ik heb nog nooit zo'n groot contrast gezien. Je kan op zondag vanaf een punt gerust een kerkdienst, winkelend publiek, Bijbeltekst, dronken man, bedelende vrouw, een evangelist en een reclame voor abortus zien.
MGG

Bericht door MGG »

helma schreef: 22 jul 2023, 12:37 Mijn schoonouders zijn in 1974 teruggekomen uit ZA omdat ze doorkregen dat het steeds minder veilig werd.
Als je nu hun huis ziet op GoogleStreetview staan er allemaal hekken omheen en hebben alle ramen tralies...

Hoe het bij lokale NG kerken is, weet ik niet. De leer van algemene verzoening en een burgerlijk leven lijkt binnen het kerkverband ver doorgedrongen. Ook het synode besluit uit 2015 waar besloten is dat homo's mogen trouwen roept meer vervreemding dan herkenning.
Mocht je een behoudende gemeente weten waarvan de diensten terug te luisteren zijn, dan hoor ik het graag.
Bruna

Bericht door Bruna »

@MGG. Je bent bekend in Pretoria of hebt familie daar begrijp ik? Wat is de reden dat het al jaren rommelt?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
MGG

Bericht door MGG »

Bruna schreef: 22 jul 2023, 14:18 @MGG. Je bent bekend in Pretoria of hebt familie daar begrijp ik? Wat is de reden dat het al jaren rommelt?
Alleen over de afgelopen 10 jaar kan je al boeken vol schrijven. Het is niet stichtelijk en relevant om het hier uit de doeken te doen. (Ik noemde het feit alleen omdat het relevant is voor de gedachten over een fusie.)
Silo

Bericht door Silo »

Weet iemand waarom het bericht over terugkeer van ds Dekker is mede-ondertekend door het curatorium? Ds. Dekker is al een tijd predikant en het is de classis Gouda die hem beroepbaar kan stellen. Het curatorium heeft hierin toch geen rol?
helma

Bericht door helma »

MGG schreef:
helma schreef: 22 jul 2023, 12:37 Mijn schoonouders zijn in 1974 teruggekomen uit ZA omdat ze doorkregen dat het steeds minder veilig werd.

Hoe het bij lokale NG kerken is, weet ik niet. De leer van algemene verzoening en een burgerlijk leven lijkt binnen het kerkverband ver doorgedrongen. Ook het synode besluit uit 2015 waar besloten is dat homo's mogen trouwen roept meer vervreemding dan herkenning.
Mocht je een behoudende gemeente weten waarvan de diensten terug te luisteren zijn, dan hoor ik het graag.
Ik heb het even aan een digitale vriendin gevraagd, haar man is predikant.

Hier is omtrent 95 gemeentes van die NG Kerk wat "doleer" - sien
https://www.glodiebybel.co.za/lys-van-n ... at-doleer/

Verder het Tafelberg gemeente verlede maand äfgestig":- sien
https://www.glodiebybel.co.za/tafelberg ... 023-06-22/

Laasgenoemde is die gemeente van Dr Chris Saayman, wat daagliks (behalwe Sondae) die evangelie verkondig op verskillende plekke op straat in Kaapstad.
Hy het preke op hul website geplaas, maar hul is op die oomblik besig om nuwe website te maak.

Staan op youtube ook preken van Ds Chris Saayman
https://youtube.com/@VryeGemeenteTafelberg
Plaats reactie