Gereformeerde Gemeenten

Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Tom schreef: 17 jul 2023, 17:05
GerefGemeente-lid schreef: 17 jul 2023, 15:39
Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 15:35 O gelukkig, jij begrijpt hem. Als ik te grote woorden gebruikte neem ik ze terug. Al is van eenvoud geen sprake, daar maken we ons met elkaar schuldig aan, vandaar het woord ons. Ik hou er ook direct weer over op. ;)
In Mijnsheerenland is er een vergelijkbare situatie. Daar heb ik jou (en anderen) nog nooit over gehoord. :bobo

Is dat niet meten met twee maten?
Een goed gerucht (juist van Gods knechten) bevorderen...

In bovenstaande situatie heeft de destijds beroepende gemeente al meteen in de beroepingsbrief aangegeven dat de predikant ook zelf een woning kon kopen. Deze gemeente had namelijk geen eigen pastorie. Na heel veel zoeken heeft de gemeente niks kunnen vinden in het eigen gebied en toen heeft de ds. zelf iets gekocht.
Dus helemaal geen vergelijkbare situatie inderdaad. Dank voor je aanvulling.
GGG038
Berichten: 146
Lid geworden op: 20 dec 2021, 14:41

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GGG038 »

Mistig schreef: 17 jul 2023, 14:46
GerefGemeente-lid schreef: 17 jul 2023, 12:37 Gelukkig zijn er ook predikanten die daar allemaal lak aan hebben. Ds. Verschuure heeft die fratsen in Genemuiden per direct afgeschaft. Maar goed, hij nam het beroep aan voor hij de beroepsbrief kreeg, als ik het me goed herinner, dus hij had recht van spreken. :D
Ik zou best met deze kerkenraden een discussie willen voeren over dit thema, omdat ik het er ook niet mee eens ben. Noem het fratsen, wat mij betreft.

Maar dat deze predikant zich niet onderwerpt aan zijn eigen kerkenraad vind ik treurig. Zeker als het gegaan is zoals jij hierboven schrijft. Hij wist dat dit erbij hoorde. Als predikant ben je niet de baas. Al denkt hij misschien van wel.
Nee, zo is het zeker niet gegaan.
Voor een toelichting zie voorgaand in dit forum. Dit is nl. al eerder besproken.
Er is geen 'einde gemaakt aan deze fratsen' en samengevat alles is met de kerkenraad besproken en afgestemd.
Bauke
Berichten: 140
Lid geworden op: 10 jul 2019, 14:51

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Bauke »

Maanenschijn schreef: 17 jul 2023, 15:30
Ad Anker schreef:
Maanenschijn schreef: 17 jul 2023, 15:23
margrietha schreef:
Treurig dat de eenvoud weer ver te zoeken is gezien de nieuwe pastorie die er moest komen
In Waardenburg?
Neerijnen. Ik heb me ook zeer verbaasd. Wat gaat er van ons uit..
Het is een beetje klok en klepel, helaas.

De argumenten van de betreffende predikant kennende, geef ik hem groot gelijk dat hij enige privéruimte wenst.

Voor de goede orde: de pastorie in Waardenburg staat naast de kerk en blijft daar ook rustig staan. De gemeente heeft geen nieuwe pastorie gekocht.
Is dat echt zo? Heeft de betreffende dominee dit zelf bekostigd? Bijzonder, erg bijzonder.
Job
Berichten: 3054
Lid geworden op: 13 sep 2021, 08:02

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Bauke schreef: 17 jul 2023, 12:28Wel makkelijk praten als lid van de GG Rijssen-Noord (neem ik gemakshalve even aan)
Bijna altijd een eigen predikant, dus de dominee moet maar niet rijden op zondag. Eg makkelijk opgemerkt.
Met dit gedeelte van je post eens. Jammer dat best regelmatig blijkt dat bepaalde gemeenten die vaak en lang een eigen predikant hebben, nogal eens erg rechthebbend en veeleisend worden. Ik ken daar meerdere voorbeelden van.
Met zoveel selectiviteit en vooringenomenheid houdt het voor mij wel zo'n beetje op hier. Groetjes, ik ben weer lekker weg. ::bye
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

GGG038 schreef:
Nee, zo is het zeker niet gegaan.
Voor een toelichting zie voorgaand in dit forum. Dit is nl. al eerder besproken.
Er is geen 'einde gemaakt aan deze fratsen' en samengevat alles is met de kerkenraad besproken en afgestemd.
Wat ik begreep heeft hij toch wel wat druk uitgeoefend. In ieder geval heeft hij de kerkenraad een brief gestuurd met het verzoek om toch een derde dienst te mogen vervullen omdat de Heere hem geroepen had om het woord te verkondigen.
Wat anderen niet voor elkaar kregen dat lukte hem wel, en dat begrijp ik wel, deze ds heeft toch weer wat overwicht dan zijn voorgangers.

Overigens is de toestemming alleen bedoeld voor classisgemeenten.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Nou, daar lijkt me niets mis mee. Een dominee mag best een beetje eigenwijs zijn. Het gaat hier ook om de kern van hun roeping, bovendien.

Ik vind het niet zo'n best teken als een dominee op zondag maar twee keer preekt, hoewel er altijd gezondheids- of gezinsredenen kunnen zijn voor zoiets.
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

Ik vind een brief naar de kerkenraad sturen heel correct. Als de liefde van Christus hem drijft, dan snap ik dat hij erg graag 3x per zondag preekt. Gezien het aantal weekdiensten vindt deze dominee het heel fijn om te preken. Je kan iets vrijblijvend vragen of beargumenteerd een dringend appel doen. In deze situatie lijkt mij het tweede de beste en meest logische keus.
Laatst gewijzigd door MGG op 17 jul 2023, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
FlyingEagle
Berichten: 2901
Lid geworden op: 23 apr 2005, 22:34
Locatie: air

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door FlyingEagle »

Eens, vind het ook niet verkeerd, wel jammer voor de vorige predikanten die dit privilege niet hebben gehad
MGG
Berichten: 3808
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

FlyingEagle schreef: 17 jul 2023, 19:09 Eens, vind het ook niet verkeerd, wel jammer voor de vorige predikanten die dit privilege niet hebben gehad Afbeelding
Gelukkig veranderen tijden ;). Daarbij hebben sommige mensen de neiging om zich bij een gewoonte neer te leggen en andere doen hun best om een gewoonte te veranderen.

Alleen een 3e beurt binnen de classis is een goed compromis.
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

DDD schreef: 17 jul 2023, 18:57 Nou, daar lijkt me niets mis mee. Een dominee mag best een beetje eigenwijs zijn. Het gaat hier ook om de kern van hun roeping, bovendien.

Ik vind het niet zo'n best teken als een dominee op zondag maar twee keer preekt, hoewel er altijd gezondheids- of gezinsredenen kunnen zijn voor zoiets.
Ik pleit er voor dat predikanten, uitzonderingen daargelaten, 2x preken op een zondag. Het is nergens voor nodig om op de zondag rond te karren. Een voor mij acceptabel compromis zou zijn om uitsluitend een 3e beurt in de eigen classis te vervullen.
Geytenbeekje
Berichten: 8331
Lid geworden op: 26 jun 2018, 21:37

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Geytenbeekje »

Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 19:19
DDD schreef: 17 jul 2023, 18:57 Nou, daar lijkt me niets mis mee. Een dominee mag best een beetje eigenwijs zijn. Het gaat hier ook om de kern van hun roeping, bovendien.

Ik vind het niet zo'n best teken als een dominee op zondag maar twee keer preekt, hoewel er altijd gezondheids- of gezinsredenen kunnen zijn voor zoiets.
Ik pleit er voor dat predikanten, uitzonderingen daargelaten, 2x preken op een zondag. Het is nergens voor nodig om op de zondag rond te karren. Een voor mij acceptabel compromis zou zijn om uitsluitend een 3e beurt in de eigen classis te vervullen.
Waarom is het wel nodig om de keuze niet bij de predikant, maar bij de beter-weter neer te leggen?
Gebruikersavatar
Ad Anker
Moderator
Berichten: 10689
Lid geworden op: 28 feb 2012, 11:11

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Ad Anker »

Dat is nergens voor nodig inderdaad. Hier worden wat meningen gedeeld. En ik heb niet het idee dat er ook maar 1 dominee naar mij zal luisteren. :)
GerefGemeente-lid
Berichten: 6948
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 17 jul 2023, 19:29 Dat is nergens voor nodig inderdaad. Hier worden wat meningen gedeeld. En ik heb niet het idee dat er ook maar 1 dominee naar mij zal luisteren. :)
Gelukkig maar...

Ik kan je vertellen, als je al bijna 19 jaar ervaart wat wat het is om in een vacante gemeente te zitten, dan praatte jij wel anders hier...

Ik ben maar wat blij met die derde preekbeurten, waaronder ook heel geregeld uit de classis Goes.
DDD
Berichten: 29134
Lid geworden op: 11 jul 2012, 17:48

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door DDD »

Boeren moeten als het gaat regenen soms 12 uur achter elkaar werken. En dan zou een dominee niet drie keer kunnen preken? Wat mij betreft, is het een raadsel dat er zo weinig predikanten zijn die vier keer preken.

Paulus zei: wee mij, als ik het Evangelie niet verkondig. En hij schreef aan Timotheüs dat hij tijdig en ontijdig het Woord zou moeten preken. Ik bedoel daar vanzelf niet mee dat een dominee maar eindeloos door moet praten. |

Ik zie nog niet zo'n onderbouwing voor het standpunt van Ad, in ieder geval.
merel
Berichten: 10138
Lid geworden op: 08 jun 2015, 10:58

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door merel »

DDD schreef: 17 jul 2023, 20:41 Boeren moeten als het gaat regenen soms 12 uur achter elkaar werken. En dan zou een dominee niet drie keer kunnen preken? Wat mij betreft, is het een raadsel dat er zo weinig predikanten zijn die vier keer preken.

Paulus zei: wee mij, als ik het Evangelie niet verkondig. En hij schreef aan Timotheüs dat hij tijdig en ontijdig het Woord zou moeten preken. Ik bedoel daar vanzelf niet mee dat een dominee maar eindeloos door moet praten. |

Ik zie nog niet zo'n onderbouwing voor het standpunt van Ad, in ieder geval.
Voor een gezin is het niet prettig als een vader elke zondag opnieuw de hele dag weg is om te preken. Vaak is de zondag de enige dag van de week die je gezamenlijk doorbrengt, zonder school, werk, sport of andere verplichtingen.
Plaats reactie