Zitplaatsen in de kerk.

Lassie

Zitplaatsen in de kerk.

Bericht door Lassie »

Zitplaatsen in de kerk.

In sommige kerken heeft men vaste zitplaatsen voor de gemeenteleden.

In andere kerken heeft men vrije zitplaatsen (met hier en daar gereserveerde plekken voor oude mensjes).

Wat vindt jij van vaste zitplaatsen en van Vrije zitplaatsen?
vlinder

Bericht door vlinder »

Het heeft zowel voor als nadelen.

Voordelen van vaste plaatsten zijn:
* een gezin hoeft niet een half uur van tevoren in de kerk te zitten om bij elkaar te kunnen zitten.
* Je kunt later komen
* Je bent gegarandeert van een plekje als je voor het lampje komt. (sommige kerken zitten zo stampvol dat je zelfs voor het lampje al geen plekje meer ziet.

Nadelen:
* Het is voor vreemden niet gastvrij
* Ook dan kun je soms niet met een gezin bij elkaar zitten omdat die andere plekken van de buurman zijn.

Ik vind het zelf wel hebberig staan ook. Zo van: dit is mijn plek, ga jij daar maar van af. Soms worden er onderlinge "strijdjes" gevoerd.
Heeft dit met liefde te maken? In de tijd van CHristus stond iedereen. Ik denk niet dat iedereen toen een eigen standplaats had.
Een lepel vol vriendelijkheid helpt de ander om de waarheid te slikken.
Marnix

Bericht door Marnix »

Ach, het zijn allemaal luxe-problemen. Ik vind het prima als een enkeling die slecht ter been is bijvoorbeeld een gereserveerde plek heeft.... Maar dat iedereen zijn eigen plekje moet hebben vind ik vrij belachelijk... dat gasten maar fijn in de hal moeten wachten tot de gevestigde orde zit en dan hopen dat ze zelf nog een plekje hebben.... eerst wil iedereen een fijn plekje hebben en als er dan nog ruimte is voor anderen mogen ze er ook nog wel bij... zo niet, dan pech.... zo ongastvrij als het maar kan dus.... ik zou er ook heel vreemd van op kijken als iemand me zou verbieden de kerk binnen te lopen.
Kaw
Contacteer:

Bericht door Kaw »

Ik heb wel meegemaakt dat het gasten niet was verteld dat er vaste plekken zijn en dat ze gewoon de bank werden uitgestuurd, door iemand die 5 minuten van te voren nog eens aan kwam zeilen. Daar stonden ze dan achter in een kerk. Weet je hoe verloren je dan voeld!
refo

Bericht door refo »

Nou, dat met die gasten valt wel mee. Die horen meestal ook tot de 'gevestigde orde'. De echte gasten hebben geen idee hoe het werkt en gaan toch wel zitten.Of gaan naar de koster en die regelt dan wat.

In Gouda is het 'lampje' een aantal keren afgeschaft, maar toch steeds weer teruggekomen. Blijkbaar is enige regulering in een beetje te krappe kerk toch nodig. Overigens krijgen de gasten ruim de tijd (10 minuten) om te kunnen gaan zitten.
Lassie

Bericht door Lassie »

Ik vindt het heel erg egoistisch als er vrije zitplaatsen zijn en vervolgens stampij (ei) maken omdat er iemand op hun plekje zit.
(komt nog zo vaak voor).

Ik ben ontzettend bij dat er bij ons vrije zitplaatsen zijn.

En nadelen van dat je met je gezin niet bij elkaar kunt zitten? onzin.

Bij ons in de kerk zie je dat maar weinig gebeuren.
marsm104
Contacteer:

Bericht door marsm104 »

Gelukkig hebben wij in de kerk ook geen vaste plekken. Alleen een aantal mensen die ivm frisse lucht, of vanwege slecht ter been; aan het einde willen zitten. Geen problemen mee. De rest heeft geen vaste plekken. Maar zit meestal wel in de buurt.
Ar-Jan

Bericht door Ar-Jan »

Wij hebben ook vaste plaatsen. Er zitten voordelen en nadelen aan. Ik kan nu niet zeggen dat ik op een vaste plek sta. Er zijn mensen die er wel waarde aan hechten, dus heb ik zoiets; waarom niet? er zijn natuurlijk ook mensen die er waarde aan hechten dat er vrije plaatsen zijn! Bij ons in de kerk zijn niet al de plaatsen 'vast' dus is er ook voor die mensen een 'vrij' plaatsje :wink:
Toeschouwer

Bericht door Toeschouwer »

Jaren en jaren geleden, waren wij in de buurt van Oost-Kapelle op vakantie. Wij wachten tot het lampje ging branden. Gaan zitten. Komt er een man aan lopen, die alleen maar riep: er uut, da's mien plek. Verbaasd wees ik hem op het lampje dat al brandde, maar hij zei alleen: er uut, da's mien plek. Ik wilde net de kerk uitlopen, om maar naar de camping te gaan, toen greep de koster in en zei tegen de boze man. Deze mensen blijven zitten, had je maar eerder moeten komen.
Wat ik hier mee zeggen wil, lampje of geen lampje, als er gasten of vreemdelingen in de kerk zijn, wees een beetje coulant en jaag in ieder geval nooit iemand van een plekje.
memento

Bericht door memento »

In een goed-functionerende gemeente worden gasten in de hal verwelkomt door de gemeenteleden, die (eventueel in samenwerking) de gasten alvast een zitplaats wijzen. Deze methode is helemaal handig, omdat:
1. Het uitnodigend is
2. Je onchristelijken meteen aan een bijbel/psalmboek kan helpen, en uitleg kan geven over de liturgie. Eventueel kan je er naast gaan zitten, en ze moeilijke dingen uitleggen, en helpen bij opzoeken van psalmen en bijbelgedeelte(s).

Kortom, vaste zitplaatsen hoeven geen probleem te zijn. Als er maar de bereidwilligheid is, om als het nodig is, je plaats af te staan. En de bereidwilligheid er is, om op te letten op vreemden, en die een plaats te wijzen.
tukkertje
Contacteer:

Bericht door tukkertje »

Kaw schreef:Ik heb wel meegemaakt dat het gasten niet was verteld dat er vaste plekken zijn en dat ze gewoon de bank werden uitgestuurd, door iemand die 5 minuten van te voren nog eens aan kwam zeilen. Daar stonden ze dan achter in een kerk. Weet je hoe verloren je dan voeld!

Dat zou ik dus echt nooit doen he. Ik zou echt niet op gaan staan.
Hendrikus

Bericht door Hendrikus »

Een paar jaar geleden maakten wij het ook mee, in Kamperland: als vakantiegasten stonden we mooi op tijd voor de kerk te wachten, die nog niet eens open was. Toen de koster arriveerde en de deuren open gingen, kregen wij echter te horen dat we buiten moesten wachten, want eerst mochten de eigen gemeenteleden hun plaats innemen. Zo'n tien minuten voor aanvang van de dienst (we hadden toen dus al zeker twintig minuten buiten gestaan...) kwam de koster ons -één voor één!- naar binnen halen om ons een plekje aan te wijzen. Gelukkig was 't mooi weer... Erg gastvrij kwam het echter niet over. :roll:
Gian

Bericht door Gian »

En zo zien we weer eens hoe geweldig gastvrij we in de kerk zijn.

Bij ons komt er ook wel eens iemand een kijkje nemen. Die wordt dan helemaal nagekeken. Pas was er iemand met een oorbelletje. Dan zie je ze bank voor bank roezemoezen over die oorbel. (En owee, als er een klein meisje d'r hoedje is vergeten)

Het voorbeeld van Memento juich ik van harte toe. Ga eens naar een Evangelische gemeente, of een wat wat minder traditionele PKN gemeente, dan wordt je gemm. genomen toch heel wat vrienderlijker verwelkomt.
Hedendaagse bijbelstudie is voor een belangrijk deel het elimineren van theologische contradicties.
memento

Bericht door memento »

Gian schreef:En zo zien we weer eens hoe geweldig gastvrij we in de kerk zijn.

Bij ons komt er ook wel eens iemand een kijkje nemen. Die wordt dan helemaal nagekeken. Pas was er iemand met een oorbelletje. Dan zie je ze bank voor bank roezemoezen over die oorbel. (En owee, als er een klein meisje d'r hoedje is vergeten)

Het voorbeeld van Memento juich ik van harte toe. Ga eens naar een Evangelische gemeente, of een wat wat minder traditionele PKN gemeente, dan wordt je gemm. genomen toch heel wat vrienderlijker verwelkomt.
Belachelijk. Alsof een oorbel ofzo uitmaakt in het huis van God.

Het is bij ons wel zo dat (bij een doop- of belijdenisdienst) dat de dames zonder hoedje of in een broek, in het zijvak worden geplaatst (zoals meestal elke bezoeker bij die diensten) zodat ze niet tot aanstoot zijn voor degenen die zich daaraan ergeren. Maar natuurlijk moeten ze wel welkom zijn!
Marnix

Bericht door Marnix »

In een zijvak geplaatst worden zodat je geen aanstoot geeft aan anderen... zoals met iedere bezoeker gedaan wordt.... pfffff.... zelfs dat vind ik niet coulant overkomen. In plaats van dat men blij is met het feit dat er bezoekers zijn..... enig idee hoe het voelt om als tweederangs iemand behandeld te worden? Ik zou het beter vinden om gasten juist een voorkeursbehandeling te geven... laat ze merken dat ze welkom zijn (en dan zet je ze volgens mij niet in een zijvak)

Verder vind ik je reactie trouwens erg goed! Het gaat niet om die oorbel... of om die broek... of om dat hoedje... als mensen dat maar realiseren, blijven die kritische blikken, dat gefluister (noem het liever geroddel) uit en is er van aanstoot geven (van beide kanten) helemaal geen sprake....!
Plaats reactie