Hoe was je zondag [2]?

merel

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door merel »

MGG schreef: 28 jun 2023, 12:00
Rido91 schreef: 28 jun 2023, 11:55
Johann Gottfried Walther schreef: 27 jun 2023, 21:56
refomart schreef: 27 jun 2023, 20:18 Kan natuurlijk ook iets te maken hebben met de leeftijd van de predikant.
Of was dit niet de emeritus?
Zou kunnen, maar je ziet het meer, nog geen 30 minuten en dan nog een uitgebreide niet ter zake doende inleiding.
Een korte maar krachtige preek van nog geen 30 minuten kan soms meer inhoud hebben dan een preek van 60 min waarbij de dominee krampachtig zijn tijd vol moet praten omdat 'het nou eenmaal zo heurt'
Dat kan zeker. Een preek van 5 minuten kan ook meer inhoud hebben dan een preek van 30 minuten. De wens van minder diensten en kortere preken vind ik merkwaardig. Veel gemeente die deze koers volgende bestaan ondertussen niet meer of zijn noodgedwongen samengegaan.
Dat klopt echt niet. In de CGK waar ik ben opgegroeid preekten de predikanten altijd 30 minuten en had daarnaast 1700 leden.
Henk J

Bericht door Henk J »

De stelling dat kortere preken tot leegloop in de gemeente leiden is natuurlijk kort door de bocht maar een kern van waarheid zit er wel in denk ik.
Over het algemeen zie ik het niet als een teken van bloeiend geestelijk leven als de preken korter moeten, de tweede dienst wel afgeschaft kan worden etc. Op korte termijn geeft dat misschien een opleving maar er zijn voorbeelden genoeg waarbij dit op langere termijn tot krimp en soms ook tot sluiting leidde.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 28 jun 2023, 16:17
MGG schreef: 28 jun 2023, 12:00
Rido91 schreef: 28 jun 2023, 11:55
Johann Gottfried Walther schreef: 27 jun 2023, 21:56

Zou kunnen, maar je ziet het meer, nog geen 30 minuten en dan nog een uitgebreide niet ter zake doende inleiding.
Een korte maar krachtige preek van nog geen 30 minuten kan soms meer inhoud hebben dan een preek van 60 min waarbij de dominee krampachtig zijn tijd vol moet praten omdat 'het nou eenmaal zo heurt'
Dat kan zeker. Een preek van 5 minuten kan ook meer inhoud hebben dan een preek van 30 minuten. De wens van minder diensten en kortere preken vind ik merkwaardig. Veel gemeente die deze koers volgende bestaan ondertussen niet meer of zijn noodgedwongen samengegaan.
Dat klopt echt niet. In de CGK waar ik ben opgegroeid preekten de predikanten altijd 30 minuten en had daarnaast 1700 leden.
Ik zeg veel (tientallen en waarschijnlijk zelfs honderden) niet alle. Ik ben dus benieuwd of je hard kan maken dat mijn bericht niet klopt.
merel

Bericht door merel »

Maak jij maar hard dat het wel klopt. Jij deponeert het als vaststaand feit. Ik weerleg het met een voorbeeld waarbij het in ieder geval niet klopt.

Daarbij ben ik in mijn leven in vele kerken geweest, veelal GB, CGK en GkV en nergens werd langer dan een half uur gepreekt. En nog mooier, al deze kerken zijn er nog. Mijns inziens heeft de afname aan leden niets te maken met de lengte van een preek. Dat heeft andere oorzaken.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 28 jun 2023, 16:39 Maak jij maar hard dat het wel klopt. Jij deponeert het als vaststaand feit. Ik weerleg het met een voorbeeld waarbij het in ieder geval niet klopt.

Daarbij ben ik in mijn leven in vele kerken geweest, veelal GB, CGK en GkV en nergens werd langer dan een half uur gepreekt. En nog mooier, al deze kerken zijn er nog. Mijns inziens heeft de afname aan leden niets te maken met de lengte van een preek. Dat heeft andere oorzaken.
Dus als iemand iets zegt, dan kan je zomaar zeggen het klopt niet met als argument een dat de ander maar moet onderbouwen dat het wel klopt? Persoonlijk zou ik direct naar een onderbouwing vragen ipv op basis van een eigen ervaring zeggen dat het niet klopt.

Hoeveel gemeenten wil je dat ik noem? (Je kan ook zelf Google, maar indien nodig wil ik best wat voorbeelden voor je opzoeken.)
Ik deponeer het niet als feit. Het woord veel is subjectief en duidt op een mening.

Ik zeg ook niet dat kerkverlating rechtstreeks te koppelen is aan de afname van het ledenaantal. Sowieso is papier geduldig en is het aantal kerkgangers relevanter dan het aantal leden. Verder sluit ik mij aan bij Henk J zijn bericht?
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Het zijn wel trends kortere kerkdiensten of de lengte blijft hetzelfde maar de preek korter.
Middag/avonddiensten die slecht bezocht worden.

Soms is de preek kort en zegt een predikant nog dat hij voor dieper op de tekst ingaan geen tijd heeft, Sja die tijd heeft hij wel zeker als de dienst 75 minuten ipv 90 minuten duurt.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
DDD

Bericht door DDD »

Misschien geldt voor die predikant het doel om binnen een uur een een kwartier klaar te zijn. In de beperking toont zich de meester. Zo gek vind ik dat niet.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

Streef niet naar zwaarheid, maar naar klaarheid. Streef niet perse naar minimaal 1,5 uur, maar naar een Bijbelse preek. Of die nou 20, 30 of 40 minuten duurt.
Amstelodamense

Bericht door Amstelodamense »

In onze gemeente overigens meestal een preek van 30 minuten, wat bij elkaar een dienst geeft van 1 uur en een kwartier. Ik ben er blij mee.
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Een tijdje geleden zei ik in een klas die stresste over de presentatie van profielwerkstukken (25 minuten spreektijd): 'Kom op zeg, het is minder dan een halve preek.' Toen kreeg ik 'm natuurlijk meteen terug: 'Het is bijna het dubbele van een hele preek bij ons'.
Het zit 'm niet in de lengte. Maar het is ook wel weer een beetje droevig als de kerkdienst vooral heel kort moet duren. Dan heeft dat wat in de kerkdienst aan de orde komt voor de luisteraars niet de hoogste prioriteit. Dat kan wellicht iets zeggen over de luisteraars, maar mogelijk ook over de spreker.
Johann Gottfried Walther

Bericht door Johann Gottfried Walther »

Een preek van een half uur zonder onnodige voorbeelden, en inleiding en herhaling kan zeker waardevol zijn.
Maar een preek van een half uur met veel herhaling, voorbeelden en een onnodige inleiding, en die preken zijn in de GB niet zeldzaam, die zijn niet waardevol. (Veel mensen die van de Ger Gem over gaan naar de Gereformeerde Bond zijn opeens opvallend mild, omdat men zaken hoort die men in de Ger Gem niet gehoord heeft, maar als die prediking een verarming betekend dan is die mildheid niet terecht)
Terwijl juist predikanten in de Gereformeerde Bond vaak veel tijd voor het maken van preken hebben/krijgen.
"Zie, de Heere is gekomen met Zijn vele duizenden heiligen, om gericht te houden tegen allen, en te straffen alle goddelozen onder hen, vanwege al hun goddeloze werken, die zij goddelooslijk gedaan hebben, en vanwege alle harde woorden, die de goddeloze zondaars tegen Hem gesproken hebben"
Geytenbeekje

Bericht door Geytenbeekje »

Johann Gottfried Walther schreef: 28 jun 2023, 19:56 Een preek van een half uur zonder onnodige voorbeelden, en inleiding en herhaling kan zeker waardevol zijn.
Maar een preek van een half uur met veel herhaling, voorbeelden en een onnodige inleiding, en die preken zijn in de GB niet zeldzaam, die zijn niet waardevol. (Veel mensen die van de Ger Gem over gaan naar de Gereformeerde Bond zijn opeens opvallend mild, omdat men zaken hoort die men in de Ger Gem niet gehoord heeft, maar als die prediking een verarming betekend dan is die mildheid niet terecht)
Terwijl juist predikanten in de Gereformeerde Bond vaak veel tijd voor het maken van preken hebben/krijgen.
Kan het te maken hebben dat de toepassing gwn niet zo lang is? En dat de Bijbeluitleg tijd groter is maar de toepassingstijd kleiner?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik denk niet dat men tijdens de pinksterdienst waar 3000 mensen bekeerd werden, ongeduldig op hun horloge zat te kijken. Tijdens latere opwekkingen was men overigens ook niet weg te slaan bij diensten die tot diep in de nacht duurden.

Ik blijf het vreemd vinden dat de onkunde in deze tijd toeneemt, wereldgelijkvormigheid vermeerderd, het aantal krachtdadige bekeringen afneemd, en dat dan de oplossing zou zijn: minder diensten, kortere preken, en vooral niet te moeilijk.

We hebben geen kortere diensten nodig, maar radikale prediking van zonde en genade, en een bezoeking door Gods Geest.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
huisman

Bericht door huisman »

J.C. Philpot schreef: 28 jun 2023, 20:35 Ik denk niet dat men tijdens de pinksterdienst waar 3000 mensen bekeerd werden, ongeduldig op hun horloge zat te kijken. Tijdens latere opwekkingen was men overigens ook niet weg te slaan bij diensten die tot diep in de nacht duurden.

Ik blijf het vreemd vinden dat de onkunde in deze tijd toeneemt, wereldgelijkvormigheid vermeerderd, het aantal krachtdadige bekeringen afneemd, en dat dan de oplossing zou zijn: minder diensten, kortere preken, en vooral niet te moeilijk.

We hebben geen kortere diensten nodig, maar radikale prediking van zonde en genade, en een bezoeking door Gods Geest.
Precies, een prediking waar de gemeente na het amen roept: Go on!
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Maar dat heeft met kwaliteit te maken, niet met kwantiteit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie