De SGP - een open partij

Thea

Re: De SGP - een open partij

Bericht door Thea »

@Tiberius, natuurlijk is de grootste deel van Nederland wel afgedwaald. In de 18e eeuw behoorde het grootste deel van Nederland bij de Hervormde Kerk. Tegen die nazaten moet je evangeliseren.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Thea schreef: 24 jun 2023, 17:32 @Tiberius, natuurlijk is de grootste deel van Nederland wel afgedwaald. In de 18e eeuw behoorde het grootste deel van Nederland bij de Hervormde Kerk. Tegen die nazaten moet je evangeliseren.
Die weten er niets meer van.
Iedereen (boven de 50) heeft wel een opa of oma die 'iets aan de kerk' deed. Maar 2 generaties is dat volledig weg.
parsifal

Bericht door parsifal »

HersteldHervormd schreef: 24 jun 2023, 16:13
JvW schreef: 24 jun 2023, 14:26 Maar als de Islam als religie toeneemt door binnenkomende asielzoekers, dan is dat toch ook een aanklacht tegen ons christenen? Dan zijn wij blijkbaar niet in staat om iets van ons geloof aan die mensen te laten zien of door te geven. Zou daar de schoen ook niet (voor een groot deel) wringen?
Mm, ik denk niet dat dat een aanklacht is eerlijk gezegd. Vlak na de WOII is Nederland massaal afgeweken van God en Zijn geboden. Een hoop die in de kerk opgegroeid waren in hun jeugd waren/zijn hatelijk tegenover het christelijke geloof. Dat Nederland steeds meer een seculier land is geworden heeft hier wat mij betreft weinig mee te maken. Dat gereformeerde christenen te weinig aan evangelisatie doen is wel een feit, en zou ons tot verootmoediging moeten brengen.
Zoals ik al aangaf. Voor de Tweede Wereldoorlog was grootste deel van de bevolking van ons koninkrijk moslim.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
Terri

Bericht door Terri »

parsifal schreef: 24 jun 2023, 17:35
JvW schreef: 24 jun 2023, 14:26 Maar als de Islam als religie toeneemt door binnenkomende asielzoekers, dan is dat toch ook een aanklacht tegen ons christenen? Dan zijn wij blijkbaar niet in staat om iets van ons geloof aan die mensen te laten zien of door te geven. Zou daar de schoen ook niet (voor een groot deel) wringen?
Mm, ik denk niet dat dat een aanklacht is eerlijk gezegd. Vlak na de WOII is Nederland massaal afgeweken van God en Zijn geboden. Een hoop die in de kerk opgegroeid waren in hun jeugd waren/zijn hatelijk tegenover het christelijke geloof. Dat Nederland steeds meer een seculier land is geworden heeft hier wat mij betreft weinig mee te maken. Dat gereformeerde christenen te weinig aan evangelisatie doen is wel een feit, en zou ons tot verootmoediging moeten brengen.
Zoals ik al aangaf. Voor de Tweede Wereldoorlog was grootste deel van de bevolking van ons koninkrijk moslim.
Bedoel je met koninkrijk Nederland?
JvW

Bericht door JvW »

Dat laatste bedoel ik. En dan ook overgaan naar de daad en het niet alleen bij woorden laten. Onze medemens moet zien wat het geloof voor ons betekent. En echt, je kunt gesprekken met hen voeren. Het feit dat er in de moslim-landen zoveel mensen tot geloof komen en dat hier niet zou gebeuren zegt echt wel wat.
Jaco van Westenbrugge
Email: jvw850forum@gmail.com
Thea

Bericht door Thea »

Zeker zegt dat wat, maar niet over evangeliseren. De Geest werkt daar krachtig en in veel gevallen direct ( zonder tussenkomst van mensen, maar door dromen).
parsifal

Bericht door parsifal »

Terri schreef: 24 jun 2023, 18:16
parsifal schreef: 24 jun 2023, 17:35
Bedoel je met koninkrijk Nederland?
Nederland en kolonieen.
"Then he isn't safe?" said Lucy.
"Safe?" said Mr. Beaver. "Don't you hear what Mrs. Beaver tells you? Who said anything about safe? "Course he isn't safe. But he's good. He's the King, I tell you."
JvW

Bericht door JvW »

Thea schreef: 24 jun 2023, 15:50 Evangelisatie is voor je medelanders, die zijn afgedwaald en zending bedrijf je in het buitenland.
Ah, je vindt dat je de vreemdeling die je onderdak biedt dus niets hoeft te vertellen? Ik ben van mening dat je zowel je eigen landgenoten als de vluchteling het evangelie moet vertellen. Ze hebben het beiden nodig. En ja, ook zending over de grenzen heen.
Evangelisatie heeft trouwens niets met vermengen te maken, wel met laten zien wat geloven voor jou (met alle gebrek) betekent.
Jaco van Westenbrugge
JvW

Bericht door JvW »

Thea schreef: 24 jun 2023, 18:59 Zeker zegt dat wat, maar niet over evangeliseren. De Geest werkt daar krachtig en in veel gevallen direct ( zonder tussenkomst van mensen, maar door dromen).
Ik denk dat het zegt dat we hier te weinig evangeliseren. Daar zijn heel weinig christenen, maar hier zijn die wel. Waarom blijven we dan veilig binnenzitten in plaats van getuigen? Ik snap dat oprecht niet.
Jaco van Westenbrugge
Thea

Bericht door Thea »

Dat ben ik wel met je eens, hoor! We moeten inderdaad het evangelie delen. Maar dat vind ik geen reden om ze hierheen te halen. Maar het is wel goed om het daar te brengen of dmv internet hen proberen te bereiken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Thea schreef: 24 jun 2023, 17:32 @Tiberius, natuurlijk is de grootste deel van Nederland wel afgedwaald. In de 18e eeuw behoorde het grootste deel van Nederland bij de Hervormde Kerk. Tegen die nazaten moet je evangeliseren.
De kerk van de reformatie in Nederland was nog niet gebroken. Er was één gereformeerde kerk. Wel diep in verval.
Overigens heette die kerk niet hervormd, dat is een naam die later is opgelegd,
Er was spraken van de (Nederduits) gereformeerde kerk. Of men noemde die kerk ook wel Gereformeerde Gemeente, zoals later een kerkverband van de Afscheiding heette.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
JvW

Bericht door JvW »

Thea schreef: 24 jun 2023, 19:08 Dat ben ik wel met je eens, hoor! We moeten inderdaad het evangelie delen. Maar dat vind ik geen reden om ze hierheen te halen. Maar het is wel goed om het daar te brengen of dmv internet hen proberen te bereiken.
Ze komen niet hierheen voor het evangelie, maar veelal vanwege de situatie in het land van herkomst. Mensen die daar wonen moeten inderdaad zoveel mogelijk bereikt worden, gelukkig doet TWR daar ook veel werk.
Jaco van Westenbrugge
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Thea schreef: 24 jun 2023, 15:13 Daar zijn nog wel andere krachten in werkzaam, hoor! Je mag je niet vermengen met 'het boze' staat in de bijbel. Eens met @HH, moslims mogen hier komen, mits ze zich aanpassen aan onze cultuur.
En welke cultuur is dat? Ik vermoed dat jij in cultureel opzicht meer afwijkt t.o.v. de gemiddelde D66-er dan van een moslim.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

HersteldHervormd schreef: 24 jun 2023, 12:36
Waarom moet je het een tegen het ander wegstrepen? Je kan toch gewoon er wat van vinden zonder dat je gelijk allerlei vergelijkingen moet maken? Wat vind jij er persoonlijk van dat de Islam steeds meer invloed krijgt in Nederland?
Welke invloed en waarin komt die tot uiting?
Ik snap niet dat je als christen trouwens het niet onwenselijk kan vinden als welke andere religie dan ook steeds meer en meer invloed gaat krijgen. Al waren het niet moslims geweest maar hindoeisten, dan had ik ook dezelfde zorgen gehad. In de bijbel word daar streng voor gewaarschuwd, voor vermengingen van godsdiensten.
Ik ben niet zo'n eilandbewoner.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

Thea schreef: 24 jun 2023, 15:48 @Tiberius, ze moeten zich aanpassen aan de joods-christelijke wortels van onze natie. Ik begrijp ook wel dat je daar niet veel meer van kunt zien, maar introduceer niet een onwesterse en onchristelijke godsdienst. Ik vind het echt erg als je de trits God-Nederland-Oranje niet meer wilt erkennen. Dan ben je volgens mij echt ver weg van je wortels.
En wat zijn die Joods-christelijke wortels dan? Wat is daar zo kenmerkend aan?
Plaats reactie