Rijbewijs halen uit de gratie
Rijbewijs halen uit de gratie
Nederlandse rijschoolhouders klagen steen en been over gebrek aan klandizie. Veel jongeren stellen hun rijlessen uit omdat het te duur is. Rij-instructeurs staan daardoor op de rand van het faillissement.
Het aantal leerlingen voor het behalen van een gewoon rijbewijs is ten opzichte van 2004 dit jaar gedaald met 20 procent; de animo voor het vrachtwagendiploma zelfs met bijna 45 procent. Volgens de grote brancheorganisaties Federatie Autoschool Management (FAM) en de Bovag-afdeling Verkeersopleidingen Associatie Nederland (VAN) is er sprake van een zorgwekkende situatie.
Conjunctuurgevoelig
"De rijschoolbranche is erg conjunctuurgevoelig. Grote uitgaven als het rijbewijs halen zitten er voor veel mensen nu niet in. Die wachten liever tot de economie weer gezonder is", aldus Bovag-woordvoerder Mark van Danzik.
Wat betaal je nu voor een uurtje rijles?? Ben erg benieuwd. Ik heb nog gelst voor 17 euro.
Het aantal leerlingen voor het behalen van een gewoon rijbewijs is ten opzichte van 2004 dit jaar gedaald met 20 procent; de animo voor het vrachtwagendiploma zelfs met bijna 45 procent. Volgens de grote brancheorganisaties Federatie Autoschool Management (FAM) en de Bovag-afdeling Verkeersopleidingen Associatie Nederland (VAN) is er sprake van een zorgwekkende situatie.
Conjunctuurgevoelig
"De rijschoolbranche is erg conjunctuurgevoelig. Grote uitgaven als het rijbewijs halen zitten er voor veel mensen nu niet in. Die wachten liever tot de economie weer gezonder is", aldus Bovag-woordvoerder Mark van Danzik.
Wat betaal je nu voor een uurtje rijles?? Ben erg benieuwd. Ik heb nog gelst voor 17 euro.
Re: Rijbewijs halen uit de gratie
haha ik deed het voor 35/36 euries!!tukkertje schreef:
Een rijles is wel dertig euro. Stel dat je er veertig nodig hebt, dat is al een smak met geld. En dan nog de kosten voor theorietoets, praktijkexamen, etc.
Dat is ongeveer net zoveel als het collegegeld dat je moet betalen; twee keer in een jaar dat bedrag ophoesten lukt de meeste 18-jarigen nu eenmaal niet.
Dat is ongeveer net zoveel als het collegegeld dat je moet betalen; twee keer in een jaar dat bedrag ophoesten lukt de meeste 18-jarigen nu eenmaal niet.
Misschien niet, maar voor mensen die niet werken is het meestal niet te doen. Behalve als je lieve ouders hebt die een niet-rookcontract met je gesloten hebben, of een gefortuneerde suikeroom oid.Nou, al je nagaat dat de auto afgeschreven moet worden, salaris voor de instructeur, benzine/diesel, verzekering etc. etc. vind ik het nog wel meevallen.
Zit niet veel winst op denk ik.
Ja ja jij denkt dat ik zomaar in een auto rijles ga nemen?? Dan denk je dat mooit fout! Ik heb een aangepaste auto nodig omdat ik anders niet kan en mag rijden en uiteraard was er tegelijk met de aanpassingen ook dubbele bediening in gemaakt!Marc schreef:Moni schreef:Ik had rijles in mijn eigen auto, dus moest alleen de instructeur betalen, maar denk maar niet dat dat goedkoop is!
Je hebt dan wel al de kosten van de auto!
Nou dan heb je ook een instructeur met lef gehad.
Auto zonder dubbele bediening.
Of rukte die aan de handrem??![]()
gr Mark
Dat is verwijderd toen ik mijn rijbewijs gehaald had.
Het was meer lef van mij of ik ooit mijn rijbewijs zou halen, want ik had wel al een auto aangeschaft!
Moni schreef:Ja ja jij denkt dat ik zomaar in een auto rijles ga nemen?? Dan denk je dat mooit fout! Ik heb een aangepaste auto nodig omdat ik anders niet kan en mag rijden en uiteraard was er tegelijk met de aanpassingen ook dubbele bediening in gemaakt!Marc schreef:Moni schreef:Ik had rijles in mijn eigen auto, dus moest alleen de instructeur betalen, maar denk maar niet dat dat goedkoop is!
Je hebt dan wel al de kosten van de auto!
Nou dan heb je ook een instructeur met lef gehad.
Auto zonder dubbele bediening.
Of rukte die aan de handrem??![]()
gr Mark
Dat is verwijderd toen ik mijn rijbewijs gehaald had.
Het was meer lef van mij of ik ooit mijn rijbewijs zou halen, want ik had wel al een auto aangeschaft!
Haha, ik zag het al helemaal voor me vandaar.

Idd knap dat je dat gedaan heb :!: Super.
Autorijden is ook gewoon geweldig.
Marnix schreef:Het is gewoon belachelijk duur. Ik heb mijn rijbewijs ook nog niet... en ga hem de komende jaren nog niet halen ook.... ik heb dan ook helemaal geen auto nodig vind ik....
Ik vind het helemaal niet belachelijk duur. Die man houd er niet veel aan over denk ik. Hij wordt er iig niet rijk van.