Heidenen hebben wel met Gods verbond te maken.
Genesis 12:3 "En ik zal zegenen die u zegenen en vervloeken die u vloekt (minacht); en in u zullen alle geslachten van de aarde gezegend worden".
Dit is ook duidelijk, degenen die Abraham zegent of zijn zaad, die worden gezegend.
Dat verbond heeft God met Abraham gesloten. En door dat verbond worden ook wij gezegend, al is het niet met ons gesloten.
En de gelovigen uit de heidenen zijn Abrahams kinderen en dan wordt deze tekst door Paulus aangehaald in de brief aan de Galaten (Gal 3:7,8)
Voor mij is het helder. Door het verbond dat de Heere met Abraham sloot worden ook wij gezegend. Wij worden gerechtvaardigd uit het geloof, dat Evangelie is aan Abraham al verkondigd (vers 8).
Lees dan ook eens Gal. 2:16, wij worden gerechtvaardigd door het geloof van Jezus Christus. De grote Zoon van Abraham.
1931 en Vraag en antwoord 74
Je kunt het ook anders stellen: doordat de belofte aan Abraham gegeven dat in hem alle geslachten gezegend zullen worden waar is, zal het land Kanaän aan de gelovigen óók toekomen. Omdat dat weer een nadere precisering was over de inhoud van die belofte.
Of 'het land' was in die tijd een 'sacrament' (teken van een betekende zaak) omdat Christus Zelf als de Beloofde nog komen moest. Zo'n teken is nu niet meer nodig.
Of 'het land' was in die tijd een 'sacrament' (teken van een betekende zaak) omdat Christus Zelf als de Beloofde nog komen moest. Zo'n teken is nu niet meer nodig.
-
Hummel,
Je hoeft het niet met me eens te wezen, of ik begrijp je niet goed.
Maar het land Kanaän dat beloofd is aan Abraham, is dat een sacramentaal teken? Wat bedoel je daar mee?
Aan Abraham en zijn zaad is een land beloofd tot een eeuwige bezitting. Dat lijkt me gewone begrijpelijke taal, dat kan een ieder begrijpen. Maar wat jij bedoelt, ik begrijp het niet.
Maar het land Kanaän dat beloofd is aan Abraham, is dat een sacramentaal teken? Wat bedoel je daar mee?
Aan Abraham en zijn zaad is een land beloofd tot een eeuwige bezitting. Dat lijkt me gewone begrijpelijke taal, dat kan een ieder begrijpen. Maar wat jij bedoelt, ik begrijp het niet.
- ndonselaar
- Contacteer:
Toeschouwer, een pleidooi voor een Israëltheologie zoals jij die aanhangt, lijkt me op deze topic niet op zijn plaats.
Zoals jij de gelovigen uit de heidenen beschouwt, zijn ze geen mede-erfgenamen, maar mogen ze alleen een beetje meedoen. De gedachtegang van Hummel lijkt me in dezen meer op zijn plaats, ook al lijkt die minder eenvoudig. (Trouwens: hoe 'eenvoudiger', hoe 'meer waar'??)
Om terug te keren tot het onderwerp.
Het verbond der verlossing is gesloten tussen God de Vader en Zijn Zoon. Het is een geheimenis; wij zien in de verhouding tussen God en David (en zijn nakomelingen) een afspiegeling hiervan. Het verbond tussen God en de koning was er ten behoeve van het gehele volk.
In het verbond der genade kun je op twee manieren in zijn (dat is wat anders dan een uitwendig en inwendig verbond leren!!): wanneer je geen ware gelovige bent, ben je ook niet waarlijk in het verbond. Ik verwijs maar weer eens naar het befaamde Rom. 9:6.
Zoals jij de gelovigen uit de heidenen beschouwt, zijn ze geen mede-erfgenamen, maar mogen ze alleen een beetje meedoen. De gedachtegang van Hummel lijkt me in dezen meer op zijn plaats, ook al lijkt die minder eenvoudig. (Trouwens: hoe 'eenvoudiger', hoe 'meer waar'??)
Om terug te keren tot het onderwerp.
Het verbond der verlossing is gesloten tussen God de Vader en Zijn Zoon. Het is een geheimenis; wij zien in de verhouding tussen God en David (en zijn nakomelingen) een afspiegeling hiervan. Het verbond tussen God en de koning was er ten behoeve van het gehele volk.
In het verbond der genade kun je op twee manieren in zijn (dat is wat anders dan een uitwendig en inwendig verbond leren!!): wanneer je geen ware gelovige bent, ben je ook niet waarlijk in het verbond. Ik verwijs maar weer eens naar het befaamde Rom. 9:6.
De reactie was van mij op dezelfde computer.Toeschouwer schreef:Hummel,
'Ik zal u brengen in een land' zegt God tegen Israel in Egypte. Dat beloofde land staat model voor het hemelse Kanaän. De verbondsbelaoften gaan dan wel over een aards land, maar dat kan ten diepste niet de bedoeling van God geweest zijn. Het 'land' wordt daarom ieder gelovige wel degelijk toegezegd. Toen als teken in het echt. Nu als een geestelijk land.
-
-
Afgewezen,
Ik reageerde op Refo, maar het is fijn als jij ook meedenkt. Ik wilde alleen maar zeggen dat Abraham een gewoon land is beloofd en dat kun je niet vergeestelijken, tenminste ik zou niet weten hoe.
Ik ben het trouwens met je eens, dat dit uitgebreidt zal worden tot de gehele wereld.
Het bewijst de foute conclusie van Refo dat het iets geestelijks zou wezen.
Ik reageerde op Refo, maar het is fijn als jij ook meedenkt. Ik wilde alleen maar zeggen dat Abraham een gewoon land is beloofd en dat kun je niet vergeestelijken, tenminste ik zou niet weten hoe.
Ik ben het trouwens met je eens, dat dit uitgebreidt zal worden tot de gehele wereld.
Het bewijst de foute conclusie van Refo dat het iets geestelijks zou wezen.
-