Maanenschijn schreef: ↑05 mei 2023, 14:25
Voor mij zelf zet ik wat gedachten op een rij, als aanzet voor discussie:
1) Als ik zie in welke mate de Heere God het volk Israel de opdracht geeft alle afgodsdienst uit te roeien, zoals opgeschreven in de eerste Bijbelboeken en in de geschiedenissen van het volk Israel lijkt het mij legitiem om van de overheid te verwachten valse godsdiensten te weren.
2) De context van de NGB is in een tijd van de vervolging van Calvinisten en Dopersen. Deze twee elementen vindt je terug in de NGB. Guido de Bres doet dan ook de oproep in art 36 om de valse godsdiensten (hierbij vooral denkend aan de leer van de Wederdopers en de Roomsen) te weren en uit te roeien.
3) Hierbij denkt Guido de Bres niet aan vervolging van de belijders daarvan, maar aan overheidsmaatregelen die de valse leer bestrijden en niet - of onmogelijk maken.
4) In het besef dat Gods heilzame geboden goed zijn voor iedereen (gelovigen en ongelovigen) zou het ons ook aangelegen moeten zijn die te bevorderen en alles wat daar van afwijkt te bestrijden.
5) Art. 36 (met de daarbij 21 gewraakte woorden) zijn dus ook nog actueel, maar brengen ons in verlegenheid. We willen immers niet afgeschilderd worden als de radicale poldertaliban.
6) Dit benoemen en onze democratische mogelijkheden inzetten zijn dus prima. Daarmee verschuiven de partij(en) die dit geluid uitdragen wel naar de zijkant van de macht: getuigenispartij. Een beetje PVV: wel roepen maar niet meedoen. Maar dat doet de SGP liever niet: we doen graag mee in coalities, burgemeestersposten, of als constructieve meestemmer.
PS: Maarten van Nieuw-Amerongen is geen bestuurslid meer, maar voormalig voorzitter van de SGPJ.
Ergens rond 2016 deed de SGP de publicatie verschijnen: "Gerechtigheid verhoogt een volk". Daarin werd de volgende slogan salonfähig gemaakt: wél godsdienstvrijheid (itt de beginselen); maar géén godsdienstgelijkheid. Het zal vast wel te Adagio's zijn om dit een handigheidje te noemen. Geen zeggingskracht voor de 1e tafel der wet, zoals ook geen gevaar meer is te vrezen van die brullende leeuw op schildersdoek.
Daar heeft vóór de tijd van deze switch eens een column in het RD gestaan, waarin het beeld gebruikt wordt van een door de SGP gegrepen reddingsboei (makkelijk, hoef je niet te zwemmen), die evenwel toch lek geprikt wordt. Uitleg van dat beeld: de grote seculiere meerderheid steekt met genoegen die belijdenis van godsdienstvrijheid in hun binnenzak; en fileert vakkundig het gebruik van Bijbelse tegenargumenten wanneer de overheid zich gaat bemoeien met zondagscholen, met lespakket/inhoud van catechese, met lhbti-beleid in school en zo verder voorts. Quo vadis...
In Openbaring 16: 13 staat "En ik zag uit den mond van den draak en uit den mond van het beest en uit den mond van den valsen profeet drie onreine geesten gaan, den vorsen gelijk", Kanttek: "Hierdoor worden verstaan de velerlei gezanten, nuntiussen, en andere geestelijke dienaars van den antichrist, die de wereld door worden uitgezonden, om prinsen, koningen en volken aan het antichristelijke rijk te onderwerpen, vol van bedrieglijkheid en schijnheiligheid, die de apostel 2 Thess. 2:11 noemt een kracht der dwaling, welke ook van wonderen roemen, die de apostel aldaar noemt wonderen der leugenen, gelijk de gehele wereld bekend is."
Hoe precair sommige vraagstukken ook mogen zijn: naar mijn smaak geeft de SGP (met godsdienstvrijheid) toch een van de kroonjuwelen prijs. Maar: misschien functioneerden ze al niet meer.