Een zondag gehoord en twee goede, diepgaande preken. Niets bijzonders aan de hand met de voordracht wat mij betreft. Zag bekenden uit een midden gemeenten (ze gesproken na de dienst) bij ons kerken, zij kwamen speciaal voor deze student om hem nog eens te kunnen horen.
Beroepingswerk discussie [7]
Re: Beroepingswerk discussie [7]
Laatst gewijzigd door Charles op 19 jun 2023, 15:22, 1 keer totaal gewijzigd.
In de eerste plaats naar inhoud, uiteraard ook andere dingen. Maar alleen op basis van een stem iemand 'afkeuren' lijkt me niet goed.Erskinees schreef: ↑19 jun 2023, 14:48Dat hoop ik niet. Wanneer je een predikant beroept kijk je - mag ik hopen - toch ook naar voordracht en andere kwaliteiten.GGotK schreef: ↑19 jun 2023, 13:35Ik ga ervan uit dat die bepaalde groep gemeenten niet (alleen) hebben gekeken naar de vibratie van een stem, maar naar de inhoud.Erskinees schreef: ↑19 jun 2023, 11:54Ik heb hem wel eens gesproken. Die erge zware vibratie in zijn stem is niet zijn normale stem. Niemand heeft zo'n stem op die leeftijd. Dat geeft verder niet, veel dominees hebben een preekstem. Maar daardoor zorg je er wel voor dat je een bepaalde groep gemeenten mist.
Mij ook niet. Bovendien kan je aan het stemgebruik best veel veranderen.
Een wijze kerkenraad met een tactvolle broeder kan daar veel in betekenen ja.
- Niet meer zo actief -
Dat ben ik met je eens.GGotK schreef: ↑19 jun 2023, 14:58In de eerste plaats naar inhoud, uiteraard ook andere dingen. Maar alleen op basis van een stem iemand 'afkeuren' lijkt me niet goed.Erskinees schreef: ↑19 jun 2023, 14:48Dat hoop ik niet. Wanneer je een predikant beroept kijk je - mag ik hopen - toch ook naar voordracht en andere kwaliteiten.GGotK schreef: ↑19 jun 2023, 13:35Ik ga ervan uit dat die bepaalde groep gemeenten niet (alleen) hebben gekeken naar de vibratie van een stem, maar naar de inhoud.Erskinees schreef: ↑19 jun 2023, 11:54
Ik heb hem wel eens gesproken. Die erge zware vibratie in zijn stem is niet zijn normale stem. Niemand heeft zo'n stem op die leeftijd. Dat geeft verder niet, veel dominees hebben een preekstem. Maar daardoor zorg je er wel voor dat je een bepaalde groep gemeenten mist.
-
Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)
Hartelijke groet,
Evangelist
Evangelist
Ik denk dat wijlen ds. L. Terlouw daar een mooi voorbeeld van is.Evangelist schreef: ↑19 jun 2023, 15:40 Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)
Ook Kand. P. Kleijer (afgelopen week hier besproken) is dat eveneens.
NB: kand. Evers woont dan wel tijdelijk in Capelle-West, maar wil dit niet direct definiëren als zijn thuisgemeente.
- Maanenschijn
Hoe is de analyse van leeftijd, stemgeluid, voordracht en voorkomen van de beroepbare HHK-kandidaten? Misschien ook nog ergens een kloon te vinden?
Of een CGK-lijstje, PKN misschien?
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Wat jij, weten wij gergemmers niet elk jaar weer een originele insteek te vinden?!Maanenschijn schreef: ↑19 jun 2023, 16:08 Hoe is de analyse van leeftijd, stemgeluid, voordracht en voorkomen van de beroepbare HHK-kandidaten? Misschien ook nog ergens een kloon te vinden?

-
In de OGGiN is dat bijna standaard.Evangelist schreef: ↑19 jun 2023, 15:40 Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)
In veel gevallen kan dat goed gaan. Toch: "Want Jezus heeft Zelf getuigd, dat een profeet in zijn eigen vaderland geen eer heeft" (Johannes 4:44). Hier op het forum heb ik geloof ik weleens de uitspraak gelezen: "Wie van een dominee wil leren, kan beter niet teveel met hem verkeren". Het zou zomaar kunnen dat de predikant wat minder gezag heeft omdat men hem te goed kent.Evangelist schreef: ↑19 jun 2023, 15:40 Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)
Je kan ook overdrijven Geytenbeekje. Ja, zowel ds. Van Veen als ds. Van der Veen bleven in hun eigen gemeente bij de eerste verkiezing (als lerend ouderling). Daarna is het wel gebruikelijk dat ze als predikant dan hun gemeente die ze als lerend ouderling gediend hebben, trouw blijvenGeytenbeekje schreef: ↑19 jun 2023, 17:50In de OGGiN is dat bijna standaard.Evangelist schreef: ↑19 jun 2023, 15:40 Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)
Ja, simpelweg als hij daarheen moet, omdat de Heere de kandidaat naar deze gemeente zendt als eigen herder en leraar.Evangelist schreef: ↑19 jun 2023, 15:40 Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)
-
R. Bakker, T.L. ZwartbolPiet Puk schreef: ↑19 jun 2023, 18:43Je kan ook overdrijven Geytenbeekje. Ja, zowel ds. Van Veen als ds. Van der Veen bleven in hun eigen gemeente bij de eerste verkiezing (als lerend ouderling). Daarna is het wel gebruikelijk dat ze als predikant dan hun gemeente die ze als lerend ouderling gediend hebben, trouw blijvenGeytenbeekje schreef: ↑19 jun 2023, 17:50In de OGGiN is dat bijna standaard.Evangelist schreef: ↑19 jun 2023, 15:40 Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)
Volgens mij kwam ds. R. Bakker van Urk en ging naar Barneveld(als lerend ouderling). Ds. Zwartbol kwam van Kinderdijk(gemeente) en z'n eerste gemeente was Ede-WekeromGeytenbeekje schreef: ↑19 jun 2023, 19:56R. Bakker, T.L. ZwartbolPiet Puk schreef: ↑19 jun 2023, 18:43Je kan ook overdrijven Geytenbeekje. Ja, zowel ds. Van Veen als ds. Van der Veen bleven in hun eigen gemeente bij de eerste verkiezing (als lerend ouderling). Daarna is het wel gebruikelijk dat ze als predikant dan hun gemeente die ze als lerend ouderling gediend hebben, trouw blijvenGeytenbeekje schreef: ↑19 jun 2023, 17:50In de OGGiN is dat bijna standaard.Evangelist schreef: ↑19 jun 2023, 15:40 Op dit moment is de thuisgemeente van twee van de drie kandidaten vacant. Vinden jullie dat je een kandidaat kan beroepen in de 'eigen' gemeente? (Kandidaat Evers staat op drietal in Capelle-West; ik weet niet of kandidaat Hoogerbrug in Stolwijk is gekandideerd.)