Synode GGiN(jaarloos)

Piet Puk

Re: Synode GGiN(jaarloos)

Bericht door Piet Puk »

Hoopvol schreef: 16 jun 2023, 00:14
Piet Puk schreef: 15 jun 2023, 23:57
Hoopvol schreef: 15 jun 2023, 23:42

Als jou kerkenraad het synodebesluit goed doorgevoerd zou hebben, dus het censureren van mannen met baard en snor, dan zou er wel waarschijnlijk meer gemor zijn. Want dan was het heel simpel, of baard er af, of in de ban, of je biezen pakken.
Komt in het kerkrecht van Hoopvol ook nog de kerkelijke vermaning en de 1e en 2e trap van censuur aan de orde? En zo niet, wanneer is deze afgeschaft?
Ja natuurlijk. Maar de uiterste consequentie van de tucht is de ban.
Stel, ik heb een baard. Ik wordt omwille van die baard vermaand, en ik volhardt in het laten staan van mijn baard. Dan zal, als de kerkenraad de tucht serieus neemt, ik onder de 1e trap van censuur gezet worden. Als ik dan nog volhardt in het laten staan van mijn baard zal de kerkenraad mij onder de 2e trap van censuur zetten. Als ik dan nog volhardt in het laten staan van mijn baard zal ik omwille van die baard in de ban gedaan moeten worden.
Dat is de consequentie van het censurabel stellen van een baard. Als je een regel hebt moet deze gehandhaafd worden. En als er eenmaal gehandhaafd wordt kan je als kerkenraad ook niet meer terug. Je kan moeilijk tegen een gemeentelid zeggen: je doet zonde, we vermanen je, we stellen je onder de 1e en 2e trap maar we gaan je omwille van een zonde niet in de ban doen.
Dat ben ik met je eens.
gallio

Bericht door gallio »

Je kan moeilijk tegen een gemeentelid zeggen: je doet zonde, we vermanen je, we stellen je onder de 1e en 2e trap maar we gaan je omwille van een zonde niet in de ban doen.
Ja ja, het dragen van een baard is volgens sommige mensen zonde omdat het verboden is, en het is verboden omdat het zonde is. :bobo
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

gallio schreef: 16 jun 2023, 00:14
Hoopvol schreef: 16 jun 2023, 00:06 Ja. De ban is toch de uiterste consequentie van de tucht? Als iemand volhardt in zijn zonde?
Als de kerkenraad een regel opstelt en je conformeert je niet aan die regel, is dat opstand tegen het kerkelijk gezag, het 5e gebod. Op grond van het 5e gebod zou je onder de tucht gezet kunnen worden. En natuurlijk begint de tucht met vermaning, 1e trap, 2e trap en dan de ban.

Ik ben het niet eens met de regel, laat dat duidelijk zijn. Maar als er een regel gestelt wordt, moet deze ook gehandhaafd worden, anders is de regel een lege huls. Daarom is het, naar mijn mening, belangrijk om een regel op een goede manier te kunnen rechtvaardigen. Anders krijg je dit soort discussies.
Je gaat er voor het gemak even aan voorbij dat een kerkenraad niet zo maar regels op mag stellen. Een kerk is niet zo maar een vereniging, het is gegrond op wat God ons in Zijn woord gegeven heeft.
Ja mee eens, daarom is de ordemaatregel voor baarden en snorren zo'n onzin. Het is niet zo dat ik het met die regel eens ben.

Het is wel zo dat de ordemaatregel een aantal tientallen jaren zo gefunctioneerd heeft in de GGiN. De meeste mensen met baard of snor onderwerpen zich op de manier die Simon0612 beschrijft of switchen van kerkverband.
Laatst gewijzigd door Hoopvol op 16 jun 2023, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Als jou kerkenraad het synodebesluit goed doorgevoerd zou hebben, dus het censureren van mannen met baard en snor, dan zou er wel waarschijnlijk meer gemor zijn. Want dan was het heel simpel, of baard er af, of in de ban, of je biezen pakken.
Komt in het kerkrecht van Hoopvol ook nog de kerkelijke vermaning en de 1e en 2e trap van censuur aan de orde? En zo niet, wanneer is deze afgeschaft?
Stel, ik heb een baard. Ik wordt omwille van die baard vermaand, en ik volhardt in het laten staan van mijn baard. Dan zal, als de kerkenraad de tucht serieus neemt, ik onder de 1e trap van censuur gezet worden. Als ik dan nog volhardt in het laten staan van mijn baard zal de kerkenraad mij onder de 2e trap van censuur zetten. Als ik dan nog volhardt in het laten staan van mijn baard zal ik omwille van die baard in de ban gedaan moeten worden.
Dat is de consequentie van het censurabel stellen van een baard. Als je een regel hebt moet deze gehandhaafd worden. En als er eenmaal gehandhaafd wordt kan je als kerkenraad ook niet meer terug. Je kan moeilijk tegen een gemeentelid zeggen: je doet zonde, we vermanen je, we stellen je onder de 1e en 2e trap maar we gaan je omwille van een zonde niet in de ban doen.
Het vervelende van de hele discussie is dat je in dit voorbeeld zelf ook niet vrijuit gaat. Hoe bijbels je een baard ook vindt.
Lees Rom. 14 er maar op na. En ik ben helemaal niet tegen de besluiten die nu genomen zijn, voor mij is het allemaal geen probleem, met of zonder baard.
Ik verbaas me alleen over de intensiteit die dit oproept. En het eenzijdig wijzen, want volgens Rom. 14 sta je ook niet zonder schuld als je volhard in je baardendillema.
P.s.: Ik stop erover want ik vind het een stompzinnige discussie en krijg er een grote sik van. (en dat mag niet) :nananere
Hoopvol

Bericht door Hoopvol »

Simon0612 schreef: 16 jun 2023, 00:24

Het vervelende van de hele discussie is dat je in dit voorbeeld zelf ook niet vrijuit gaat. Hoe bijbels je een baard ook vindt.
Lees Rom. 14 er maar op na. En ik ben helemaal niet tegen de besluiten die nu genomen zijn, voor mij is het allemaal geen probleem, met of zonder baard.
Ik verbaas me alleen over de intensiteit die dit oproept. En het eenzijdig wijzen, want volgens Rom. 14 sta je ook niet zonder schuld als je volhard in je baardendillema.
Nee dat klopt. Je moet een ander niet tot ergernis zijn.

Het is wel zo dat je voor sommige mensen het nooit goed kan doen. Sommige mensen ergeren zich altijd, en wijzen anderen op hun fouten, met Rom.14 in de hand, omdat ze zich ergeren. Een geërgerd mens moet zich ook afvragen of hijzelf geen ergernis is omdat hij zich ergert.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Hoopvol schreef: 16 jun 2023, 00:30
Simon0612 schreef: 16 jun 2023, 00:24

Nee dat klopt. Je moet een ander niet tot ergernis zijn.

Het is wel zo dat je voor sommige mensen het nooit goed kan doen. Sommige mensen ergeren zich altijd, en wijzen anderen op hun fouten, met Rom.14 in de hand, omdat ze zich ergeren. Een geërgerd mens moet zich ook afvragen of hijzelf geen ergernis is omdat hij zich ergert.
Exact. Ik erger me niet aan een baard en ik erger me niet zonder baard. Ik hecht er ook geen waarde aan en kan met slecht voorstellen dat andere mensen wel waarde hechten aan een baard. Het is maar een baard... en ja ik laat hem soms ook een tijdje staan. Al noemde Maanenschijn dat geen baard maar een slecht geschoren gezicht ofzo. Ook prima. Van veel scheren krijg ik uitslag, dus zit met regelmaat met lange stoppels in kerk. Nooit vreemd op aangekeken, nooit wat van gehoord. En ja soms scheer ik me mezelf met mes, maar dat zijn de uitzonderingen, al doe ik dat dan weer met alle liefde. Niet voor mezelf maar omdat we gewoon die regel hebben. Voor mij niets mis mee.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Voor iemand die het kennelijk niet zoveel kan schelen, sta je er behoorlijk geharnast in. ;)
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Ik vind het vermanen van baard- en snordragers een bijzonder fenomeen. Dat moderne hipsterbaarden een vorm van wereldgelijkvormigheid zijn, daar kan ik heel goed in meekomen. Het volledig kaalscheren van mannenwangen en kinnen past daarnaast echter ook in deze tijd van geslachtsvervaging en genderverwarring.

In onze HHG heeft bijna 30% van de kerkenraad een baard. Al is de lengte bij 1 van de kerkenraadsleden sinds hij in de kerkenraad zit geslonken tot een halve millimeter. Aangezien 30% een hoger percentage is als het geheel van de gemeente, zou je kunnen zeggen dat onze kerkenraad het juist stimuleert in plaats van afremt.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

J.C. Philpot schreef: 16 jun 2023, 08:41 Ik vind het vermanen van baard- en snordragers een bijzonder fenomeen. Dat moderne hipsterbaarden een vorm van wereldgelijkvormigheid zijn, daar kan ik heel goed in meekomen. Het volledig kaalscheren van mannenwangen en kinnen past daarnaast echter ook in deze tijd van geslachtsvervaging en genderverwarring.

In onze HHG heeft bijna 30% van de kerkenraad een baard. Al is de lengte bij 1 van de kerkenraadsleden sinds hij in de kerkenraad zit geslonken tot een halve millimeter. Aangezien 30% een hoger percentage is als het geheel van de gemeente, zou je kunnen zeggen dat onze kerkenraad het juist stimuleert in plaats van afremt.
Ga er maar aan staan, om dit te bepalen. Dat is het probleem. Als iedereen eerlijk zou zijn dat iemand het draagt niet vanwege modeverschijnsel zou het veel eenvoudiger maken
Henk J

Bericht door Henk J »

In onze HHG heeft weer geen van de kerkenraadsleden een baard. Maar het is geen principe verder volgens mij.
Maar ook hier vraag ik me af of we elkaar nog wat vrijheid gunnen. Iedereen is het erover eens dat er geen principiële argumenten zijn tegen een baard. Toch kijkt men er in de GGiN en nog wat andere kerken er anders tegenaan. Mag dat nog?
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Tiberius schreef: 16 jun 2023, 08:29 Voor iemand die het kennelijk niet zoveel kan schelen, sta je er behoorlijk geharnast in. ;)
Haha, een stokpaardje noemen we dat toch? Maar nee, dat sta ik niet. Lees dan mijn vorige reactie nog maar een keer. Ik hecht er geen waarde aan, dus: prima als ze het zo houden, prima als ze het aanpassen. Duidelijk toch?
J.C. Philpot

Bericht door J.C. Philpot »

Henk J schreef: 16 jun 2023, 08:54 In onze HHG heeft weer geen van de kerkenraadsleden een baard. Maar het is geen principe verder volgens mij.
Maar ook hier vraag ik me af of we elkaar nog wat vrijheid gunnen. Iedereen is het erover eens dat er geen principiële argumenten zijn tegen een baard. Toch kijkt men er in de GGiN en nog wat andere kerken er anders tegenaan. Mag dat nog?
Ik ben niet in de positie om te bepalen of de GGiN synode dit nog mag of niet, en ik zal er ook geen groot punt van maken.

Maar het verbaasd me wel. Aangezien de synode terecht wel een groot voorstander is van de Dordtse Leerregels en de Statenvertaling, waar Ds. J. Bogerman een prominente rol in heeft gespeeld.

Maar verder: 's Lands wijs, 's lands eer. Liever een standvastige en bijbelgetrouwe denominatie zonder baarden, dan een liberale (of steeds liberaler wordende) denominatie met baarden.

Ds. J. Bogerman:
Afbeelding
Laatst gewijzigd door J.C. Philpot op 16 jun 2023, 09:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.

George Whitefield
Henk J

Bericht door Henk J »

J.C. Philpot schreef: 16 jun 2023, 09:08 Ik ben niet in de positie om te bepalen of de GGiN synode dit mag of niet, en ik zal er ook geen groot punt van maken.

Maar het verbaasd me wel. Aangezien de synode wel een groot voorstander is van de Dordtse Leerregels en de Statenvertaling, waar Ds. J. Bogerman een prominente rol in heeft gespeeld.

Maar verder: 's Lands wijs, 's lands eer. Liever een standvastige en bijbelgetrouwe denominatie zonder baarden, dan een liberale (of steeds liberaler wordende) denominatie met baarden.
Met je laatste zin helemaal eens, er zijn veel belangrijkere zaken waar we ons druk om kunnen maken. Sowieso heb je er al weinig mee te maken als je niet in de GGiN zit.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Er wordt een hele zaak van gemaakt. Er zijn denominaties die een baard dragen omdat het in de schepping zo meegegeven is. Tegenwoordig is baard dragen weer hip en wordt het echt niet gedaan vanuit een deemoedig besef dat gezichtsbeharing een gave van de Schepper is en dat men principiële bezwaren tegen scheren heeft. Dus dat als tegenwerping gebruiken op de opmerkingen vanuit de GGiN is meestal vroom gepraat.

Verder eens met broer Wim: het is vanuit de Schrift niet aan te tonen dat baardharen vermaningswaardig zijn. Dus het blijft een ingewikkeld standpunt.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

een baard uit luiheid, is dat wel veroorloofd?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Plaats reactie