Hoe was je zondag [2]?

simonschenk

Re: Hoe was je zondag [2]?

Bericht door simonschenk »

-DIA- schreef: 13 jun 2023, 14:03 Een treffende oude uitspraak is door ds. Verschuure weer gebruikt: Sinds dat hij de gemeente van Genemuiden mag dienen spreekt hij de gemeente vaak aan als: Geliefde medereizigers naar een allesbeslissende en nimmer eindigende eeuwigheid. Vroeger hoorden we deze spreekwijze veel meer dan nu. Toch kan dit ons tot onszelf brengen.

Ds. van Middendorp gebruikt deze woorden ook aan het begin van de preek.
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:
DDD schreef: 13 jun 2023, 11:27
Tiberius schreef: 13 jun 2023, 07:39
Piet Puk schreef: 12 jun 2023, 19:30 Last van de warmte? :D
Nee, verwondering over hoe je het in je hoofd haalt om aan de hand van het woord thema of onderwerp van de preek te concluderen dat een prediker linksig is.
En dan de bijdrage van DDD: we zetten boven deze tekst ... Alsof iemand suggereert dat hij dat daadwerkelijk in zijn Bijbel erboven zet.
Dat is niet het punt. Het is ook niet dat ik niet begrijp dat het beeldspraak is, want je hoeft maar op te kijken en je ziet dat het niet gebeurt/gebeurde. Maar het is mijns inziens desondanks een rare formulering, die kennelijk wel een identiteitsmarkeerfunctie heeft.
Mijn :bobo ging niet zozeer over de inderdaad rare formulering, maar over het feit dat het kennelijk een identymarker is geworden:
- 'thema' => linksig
- 'onderwerp' => iets minder linksig
- 'onder de tekst' => rechtsig
- 'boven de tekst' => iets minder rechtsig
Hoe raarder, hoe rechtser. Dat is de vuistregel. En die gaat in dit geval ook helemaal op.
Job

Bericht door Job »

-DIA- schreef: 13 jun 2023, 14:29
Herman schreef: 13 jun 2023, 14:15 Ja, daar hebben we het al een keer over gehad. Volgens mij valt de beslissing voor de eeuwigheid, niet daarna.
Vanzelf, maar dat geeft juist de klem. Dat is precies de bedoeling, maar mensen zoals we van nature zijn, laten niet klem zetten. Hooguit een weekje ernstig, en dan gaan verder, of we hebben eens wat meegemaakt wat we voor een bekering houden en blijven daaraan vasthouden, ook als het Gods knechten en Zijn volk ons daarvoor waarschuwen. Er is maar één Bestaansgrond. Maar die is ons van nature onbekend en onbemind. We moeten toch maar steeds weer bepaald worden bij wat we zijn en dat we niet vast varen op hoog water.
Met hoog water vast varen, is gevaarlijker dan met laag water stranden.
Het is een eerlijke en ernstige aanspraak en zet de prediking in eeuwigheidsperspectief. Als het de mensen in Genemuiden echter net zo vergaat als mezelf dan horen ze het na enkele weken niet meer (zo). Herhaling van ernstige zaken geeft vaak waarde-deflatie, helaas. Het lijkt me als predikant een heilige kunst om (ook) taalkundig te blijven doen wat je kunt om tenminste de oren van de mensen te blijven bereiken.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

-DIA- schreef: 13 jun 2023, 14:03 Een treffende oude uitspraak is door ds. Verschuure weer gebruikt: Sinds dat hij de gemeente van Genemuiden mag dienen spreekt hij de gemeente vaak aan als: Geliefde medereizigers naar een allesbeslissende en nimmer eindigende eeuwigheid. Vroeger hoorden we deze spreekwijze veel meer dan nu. Toch kan dit ons tot onszelf brengen.
Het klinkt zo dierbaar. Maar de eeuwigheid is niet allesbeslissend, maar de tijd. En 'nimmer eindigende eeuwigheid' is een pleonasme.
DDD

Bericht door DDD »

Behalve dan als je bedoelt dat de beslissing in de eeuwigheid gevallen is. Maar dat zou ik niet heel rechtzinnig vinden.
helma

Bericht door helma »

Wij hadden een goede (voorbereidings)zondag in Renswoude

Ds JMJ Kieviet

's morgens:
Psalm 116 1-6
Hij heeft mij verlost
1. Uit de nood
2. Op het gebed
3. In ontferming

's middags HD
1 Sam 1:
10 Hanna: Zo bad zij tot de Heere
19 Hanna en Elkana: zij aanbaden voor het aangezicht van God
28 Samuel: hij bad aldaar

Lukas 2:37b
Anna: met vasten en bidden
Mannetje

Bericht door Mannetje »

helma schreef: 13 jun 2023, 21:08 (...)
Zijn preken van jullie gemeente ook te downloaden, of kun je ze alleen via de site luisteren?
- Niet meer zo actief -
helma

Bericht door helma »

Mannetje schreef:
helma schreef: 13 jun 2023, 21:08 (...)
Zijn preken van jullie gemeente ook te downloaden, of kun je ze alleen via de site luisteren?
Via Kerkomroep
https://www.kerkomroep.nl/?kerk.php#/kerken/11119
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Dank je!
- Niet meer zo actief -
Cornelia83

Bericht door Cornelia83 »

Morgendenst, Voorbereiding Heilig Avondmaal, Ds. J.A.W Verhoeven.
Preek over Johannes 15: 4a Blijf in Mij, en Ik in u
Schriftlezing Ezechiël 19: 10 t/m 14 en Johannes 15: 1 t/m 7

Avonddienst Ds F. Hoek, preek over Mattheüs 24: 14 En dit evangelie van het Koninkrijk zal in heel de wereld gepredikt worden tot een getuigenis voor alle volken; en dan zal het einde komen.
Schriftlezing Mattheüs 23: 37 t/m 24: 22 en 2 Petrus 3: 1 t/m 10
Laten wij de belijdenis van de hoop onwrikbaar vasthouden, want Hij Die het beloofd heeft, is getrouw. (Hebreeën 10: 23 HSV)
rian

Bericht door rian »

Morgendienst
Leesdienst
HC zondag 40
Ds. A. Moerkerken

Middagdienst
Ds. J.M.D. de Heer
Tekst: Ezechiël 37:1-14
'Gods Geest op dorre doodsbeenderen'
'Al wat uit het geloof niet is, dat is zonde'
Romeinen 14:23
Bertiel

Bericht door Bertiel »

gisterenmorgen een belijdenisdienst mogen meemaken in een GKV
Voorganger was Jeroen Bakker, verkondiging ging over Johannes 15 : 1-17

Gisteravond kand j.c. Bonenberg
1 KOn 17:1-6 was de tekst (was ook uit Jakobus 5 het laatste stuk gelezen)
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
MePaul

Bericht door MePaul »

Zondagochtend heeft proponent A.M.K. Peters de schriftlezing gekozen uit Hebreeën 4 vers 1-13. Het thema was "Want het Woord van God is levend en krachtig en scherper dan enig tweesnijdend zwaard". Er waren 3 aandachtspunten:"
1. Levend;
2. Krachtig:
3. Scherp.
Ik vond het een hele mooie en ontdekkende preek waar ik de week weer mee in kan.

In de avonddienst stond Zondag 51 centraal. Deze dienst werd geleid door dominee L. Plug (predikant van wijk 4).
Ger-Gemeente

Bericht door Ger-Gemeente »

Zondagmorgen Ds. M. Joosse over Ezechiël 37:14
Zondagmiddag Ds. J. van Laar over Zondag 25
Zondagavond Ds. M. Karens over Hebreeën 12:1-2
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Mister schreef: 13 jun 2023, 20:16
Het klinkt zo dierbaar. Maar de eeuwigheid is niet allesbeslissend, maar de tijd. En 'nimmer eindigende eeuwigheid' is een pleonasme.
Ik zat zo wat te kijken... dan las ik dit. Ja, als je hier over valt, dan zou ik denken, dat de diepte van wat bedoeld wordt je voorbijgaat, en je bent maar bezig na te gaan of die zin wel klopt. Ik heb hier, eerlijk gezegd, nooit bij nagedacht, ik bedoel deze zin, maar heb het wel goed gegrepen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Plaats reactie