Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

MGG

Re: Wat zijn de voordelen van Reformatorisch Onderwijs?

Bericht door MGG »

Bertiel schreef: 13 jun 2023, 12:43
MGG schreef: 13 jun 2023, 12:26 Wat is de reden dat veel mensen die voorstander zijn van een korte broek naar school geen korte broek aan doen naar de kerk?
Sorry maar dit vind ik echt een heel slechte vergelijking.
Alsof Gods eer hetzelfde is als een school.
Hoe durf je
Dat doe ik absoluut niet. Ik stel een serieuze vraag.
Uit jouw antwoord maak ik op, dat jij een lange broek eerbiediger vindt? Waarom vind je dat?
Laatst gewijzigd door MGG op 13 jun 2023, 13:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bertiel schreef: 13 jun 2023, 12:49 Dat mocht ik vroeger niet. Terwijl er heel veel waren die “degelijker” leefden dan wij daar wel hadden
Ik ook niet.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 13:09
Bertiel schreef: 13 jun 2023, 12:49 Dat mocht ik vroeger niet. Terwijl er heel veel waren die “degelijker” leefden dan wij daar wel hadden
Ik ook niet.
Bij ons was er volgens mij een verschil tussen basisschoolleeftijd en daarna. Dus als kind droeg ik wel een korte broek.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Herman schreef: 13 jun 2023, 13:13
Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 13:09
Ik ook niet.
Bij ons was er volgens mij een verschil tussen basisschoolleeftijd en daarna. Dus als kind droeg ik wel een korte broek.
Dat was bij ons niet zo. Ik moet zeggen, het was ook heel degelijk qua kleding. Wat ik overigens, mocht het zo overkomen, zeker geen probleem vindt. Ik denk alleen wat anders over zaken dan hoe ik ben opgevoed.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 12:09
DDD schreef: 13 jun 2023, 12:01 Ik bedacht wel dat het dragen van een lange broek help in de gewenning voor zondagse kerkgang in warme kleren. Ik verbaasde mij er zondag weer over dat er dus mensen zijn die met 30 graden nog gewoon in een zwart pak rondlopen én normaal functioneren. Dat kan dus wel.
Ik draag op zondag niet persé warme kleren. Gewoon een pantalon en een overhemd. De kinderen dragen al helemaal geen al te warme kleren dan.
Ik ook niet, maar in mijn gemeente stellen veel mensen het niet op prijs als je in korte broek komt. Dus dat doe ik dan niet. Je moet ook niet onnodig ergernis geven.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 12:45
Piet Puk schreef: 13 jun 2023, 12:32
Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 12:24 Als je een lange broek draagt, dan bevorder je God eer? Hoe zie je dat precies?
Is dat dan een specifiek bewijs van 'ik leef ingetogen?'
Misschien een andere invalshoek(of dat het wel een antwoord is op wat je vraagt). Korte rokjes bij meisjes/vrouwen kunnen (eerder) zonden opwekken bij jongens/mannen dan lange rokken. Waarom zou ik aanstoot geven dat dit andersom ook gebeurt? En in dat geval bevorder je Gods eer volgens mij niet.
Ik begrijp niet goed wat je schrijf moet ik zeggen.
Dat kan aan 2 dingen liggen. Dat ik het niet goed heb verwoord of dat jouw begrijpend vermogen tekortschiet. Ik denk grotendeels dat het 1e het geval is.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 13 jun 2023, 13:16
DDD schreef: 13 jun 2023, 12:01 Ik bedacht wel dat het dragen van een lange broek help in de gewenning voor zondagse kerkgang in warme kleren. Ik verbaasde mij er zondag weer over dat er dus mensen zijn die met 30 graden nog gewoon in een zwart pak rondlopen én normaal functioneren. Dat kan dus wel.
Ik draag op zondag niet persé warme kleren. Gewoon een pantalon en een overhemd. De kinderen dragen al helemaal geen al te warme kleren dan.
Ik ook niet, maar in mijn gemeente stellen veel mensen het niet op prijs als je in korte broek komt. Dus dat doe ik dan niet. Je moet ook niet onnodig ergernis geven.
Oh, dat zou ik zelf als volwassene ook nooit doen. Ik zie bij ons in de gemeente ook (naar ik kan zien) geen volwassenen met korte broeken. Wel afhankelijk overigens waar je de grens qua volwassene trekt dan trouwens.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 13 jun 2023, 13:20
Piet Puk schreef: 13 jun 2023, 12:32
Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 12:24 Als je een lange broek draagt, dan bevorder je God eer? Hoe zie je dat precies?
Is dat dan een specifiek bewijs van 'ik leef ingetogen?'
Misschien een andere invalshoek(of dat het wel een antwoord is op wat je vraagt). Korte rokjes bij meisjes/vrouwen kunnen (eerder) zonden opwekken bij jongens/mannen dan lange rokken. Waarom zou ik aanstoot geven dat dit andersom ook gebeurt? En in dat geval bevorder je Gods eer volgens mij niet.
Dat kan aan 2 dingen liggen. Dat ik het niet goed heb verwoord of dat jouw begrijpend vermogen tekortschiet. Ik denk grotendeels dat het 1e het geval is.
Ik denk te lezen: omdat er van mannen richting vrouwen iets zou kunnen gebeuren, wat andersom niet zo snel gebeurt, zou je toch zeker niet hetgene dat niet zo snel gebeurt maar enige kans van gebeuren moeten geven. Maar...ik weet niet of ik het dan goed lees?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 13:21
Ik denk te lezen: omdat er van mannen richting vrouwen iets zou kunnen gebeuren, wat andersom niet zo snel gebeurt, zou je toch zeker niet hetgene dat niet zo snel gebeurt maar enige kans van gebeuren moeten geven. Maar...ik weet niet of ik het dan goed lees?
Klopt, volgens mij het je dat goed begrepen. Met excuus dat ik niet duidelijk was.
DDD

Bericht door DDD »

Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 13:20
Oh, dat zou ik zelf als volwassene ook nooit doen. Ik zie bij ons in de gemeente ook (naar ik kan zien) geen volwassenen met korte broeken. Wel afhankelijk overigens waar je de grens qua volwassene trekt dan trouwens.
Ik zou daar totaal geen problemen mee hebben, mits het feestelijke kleding is.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Henk J schreef: 13 jun 2023, 12:57
MGG schreef: 13 jun 2023, 12:26 Wat is de reden dat veel mensen die voorstander zijn van een korte broek naar school geen korte broek aan doen naar de kerk?
Omdat mensen een kerkdienst van een andere statuur vinden dan een schooldag. Lijkt me logisch.
Eens, maar welke kleding doen we dan naar het cafe aan(of een andere christelijker plaats)? Gaan we qua kleding aanpassen naar de plaats waar we zijn? Dat is gevaarlijk
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

ik denk dat er maar weinig vrouwen zijn die 'iets voelen' bij mannen in korten broeken eerlijk gezegd. Ik kan me daar niks bij voorstellen. Vrouwen zijn wat dat betreft heel anders dan mannen.
Maar we raken best off topic denk ik :)
Ik ben blij dat mijn zoon toch de keuze gemaakt heeft voor een reformatorische MBO. Niet omdat ik hem per se afgeschermd wil laten studeren, maar meer omdat hij daarmee aangegeven heeft dat hij op die weg verder wil (in tegenstelling tot zijn 2 broers die het geloof vaarwel hebben gezegd).

O en Piet Puk, ik zie jouw reactie nu. Ik kleed me inderdaad wel naar de gelegenheid, als ik naar een cafe (of andere christelijker plaats) zal gaan, trek ik niet een rok aan die ik naar een begrafenis aan zou doen.
Overigens begrijp ik jouw punt wel.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Chrisje72 schreef: 13 jun 2023, 13:33 ik denk dat er maar weinig vrouwen zijn die 'iets voelen' bij mannen in korten broeken eerlijk gezegd. Ik kan me daar niks bij voorstellen. Vrouwen zijn wat dat betreft heel anders dan mannen.
Maar we raken best off topic denk ik :)
Ik ben blij dat mijn zoon toch de keuze gemaakt heeft voor een reformatorische MBO. Niet omdat ik hem per se afgeschermd wil laten studeren, maar meer omdat hij daarmee aangegeven heeft dat hij op die weg verder wil (in tegenstelling tot zijn 2 broers die het geloof vaarwel hebben gezegd).

O en Piet Puk, ik zie jouw reactie nu. Ik kleed me inderdaad wel naar de gelegenheid, als ik naar een cafe (of andere christelijker plaats) zal gaan, trek ik niet een rok aan die ik naar een begrafenis aan zou doen.
Overigens begrijp ik jouw punt wel.
Nou, ander voorbeeld. Bij ons is het gebruikelijk dat vrouwen een hoed dragen. Bij een bepaalde gelegenheid in een PKN-gemeente waar dit niet zo is, was mevrouw hoedloos. Dan denk ik: uit welk principe draag je een dan een hoed bij ons?

Dat bedoel ik met gevaarlijk. Heb je dan wel principe of is het gewoonte?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

DDD schreef: 13 jun 2023, 13:25
Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 13:20
Ik zou daar totaal geen problemen mee hebben, mits het feestelijke kleding is.
Is jouw kleding op zondag feestelijk? En wat is dan de definitie van feestelijk?
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Piet Puk schreef: 13 jun 2023, 13:24
Zeeuw schreef: 13 jun 2023, 13:21
Klopt, volgens mij het je dat goed begrepen. Met excuus dat ik niet duidelijk was.
Ik denk dat jij weinig bezwaar hebt tegen een nette rok of jurk tot op de knie?
Plaats reactie