De tekst die jij citeert gaat over het moedwillig afvallen van belijders. Een afval waar Hebreën 6 :4-8 ook zo ernstig over spreektPosthoorn schreef: ↑02 jun 2023, 19:47Hebr. 10:29 Hoeveel te zwaarder straf, meent gij, zal hij waardig geacht worden, die den Zone Gods vertreden heeft, en het bloed des testaments onrein geacht heeft, waardoor hij *geheiligd was, en den Geest der genade smaadheid heeft aangedaan?huisman schreef: ↑02 jun 2023, 19:23Misschien een tekstverwijzing?Posthoorn schreef: ↑02 jun 2023, 18:52Een gemeente behoort Christus alleen toe als zij Hem door het geloof belijdt. Dát is de reden waarom deze zeven gemeenten zo worden aangesproken en waarom Christus onder hen wandelt. Maar wie Hem belijdt en er niet naar leeft, is slechts een uitwendige belijder. Als deze zich niet bekeert, zal het slecht met hem aflopen.
*kantt. SV Namelijk uitwendiglijk, ten aanzien van zijn voorgaande professie of belijdenis, aangaande het gehoor des Goddelijken Woords, gebruik der heilige sacramenten, en afscheiding van andere gemene mensen, namelijk Joden en heidenen. Hoewel de zodanige de ware wedergeboorte niet deelachtig was, gelijk Johannes getuigt, 1 Joh. 2:19, en gelijk zulken, 2 Petr. 2:22, nog evenwel honden en zeugen worden genaamd, al waren zij schoon van hun uitwendig slijk gewassen, en hadden zij de onreinheid van afgoderij en andere onheiligheden verlatenDat klopt. Ze worden aangesproken op de Christus-positie waar ze in zeggen te zijn.Maar we dwalen af. Zelfs met jouw opvatting (belijdende gemeente) zie je toch duidelijk een andere positie dan de mensen die buiten deze christelijke gemeente stonden? Christus spreekt hun aan op wat ze zouden moeten zijn.
Dat terzijde.
Ze worden inderdaad aangesproken op hun Christus-positie ter ontdekking en bekering. Mensen die buiten de gemeente staan worden nooit aangesproken op hun Christus-positie maar uitsluitend op hun Adamspositie. Die positie moet m.i. ook in elke preek genoemd worden. Immers Adam niet geleerd, Christus niet begeerd.
Voor de duidelijkheid het volgende.
1. Adamspositie geldt alle mensen
2 Abrahamspositie. De gelovigen ( belijders) en hun kinderen (Hand 2:39 + kanttekening 80) deze positie heft de Adamspositie niet op. Dat doet de volgende positie wel.
3. Christus-positie. De zondaren die door genade zijn levendgemaakt en het rechtvaardigmakende geloof ontvangen hebben. Die één plant met Hem geworden zijn (Romeinen 6 :5)
Kun je van positie 1 naar 3? Ten diepste geldt dat voor alle zondaren die zalig worden. Maar bv de Stokbewaarder is zo’n voorbeeld . Dus maak er niet een 1,2,3 schema van.
Ik vind dat de predikant (ds R van Kooten) waar deze discussie mee begon de Adamspositie veel nadrukkelijker in zijn preken moet verwerken. Terwijl jouw plaatselijke GG predikant de Abrahamspositie meer plaats moet geven.
Ten slotte, ons verschil is bijna altijd terug te voeren op ons zicht op het genadeverbond.