Gereformeerde Gemeenten

Job

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door Job »

Erskinees schreef: 27 mei 2023, 19:30 Volgens mij moet er een flinke zak geld naar de theologische school overzee wanneer een student van het andere kerkverband beroepen wordt en dit aanneemt. Volgens mij is daar een regeling voor overeengekomen. Het is natuurlijk ook niet zo netjes om iemand weg te kapen.
Is dat de reden dat er nooit (?) over en weer kandidaten van overzee gekandideerd worden? Dat het als wegkapen wordt beschouwd? Later verschijnt men toch ook op tweetal als iemand eenmaal predikant is. Ook dan kost de verhuizing relatief veel.

Edit: "Nooit" klopt niet. Ds. Al-Chalabi kreeg minstens één beroep van overzee als kandidaat.
Job

Bericht door Job »

Bij de gastpredikanten en ouderlingen afgelopen dagen veel verwondering geproefd over het verloop van de curatoriumdagen. We hadden juist meerdere nabij-betrokkenen op ons preekgestoelte. Ik kan de precieze formuleringen niet terughalen, maar zij verhaalden elk van een kalmte waarin Gods werk zomaar in alle eenvoud maar overweldigend naar voren kwam. Ook proefde ik veel mededogen met hen voor wie de deuren nog (zo werd het meermaals gezegd) gesloten bleven. Ik hoop dat we er meer over mogen horen, het klonk alsof het goede dagen zijn geweest in een sfeer van vrede, stil luisteren en verwondering.
Ook al begrijp ik dat dat vanuit het perspectief van hen die niet zijn toegelaten anders kan/zal liggen. Ik hoop dat de Heere hun ook mild verzorgt deze dagen. Toen ik het liefdevolle gebed voor hen hoorde, dacht ik: wat zou het mooi zijn als één der curatoren of het hele curatorium met hen in gebed ging voor ze naar huis te sturen.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 29 mei 2023, 18:41 Bij de gastpredikanten en ouderlingen afgelopen dagen veel verwondering geproefd over het verloop van de curatoriumdagen. We hadden juist meerdere nabij-betrokkenen op ons preekgestoelte. Ik kan de precieze formuleringen niet terughalen, maar zij verhaalden elk van een kalmte waarin Gods werk zomaar in alle eenvoud maar overweldigend naar voren kwam. Ook proefde ik veel mededogen met hen voor wie de deuren nog (zo werd het meermaals gezegd) gesloten bleven. Ik hoop dat we er meer over mogen horen, het klonk alsof het goede dagen zijn geweest in een sfeer van vrede, stil luisteren en verwondering.
Ook al begrijp ik dat dat vanuit het perspectief van hen die niet zijn toegelaten anders kan/zal liggen. Ik hoop dat de Heere hun ook mild verzorgt deze dagen. Toen ik het liefdevolle gebed voor hen hoorde, dacht ik: wat zou het mooi zijn als één der curatoren of het hele curatorium met hen in gebed ging voor ze naar huis te sturen.
Toch heb ik weinig hoop voor de GGiN morgen. Volgens mij lijkt er menselijk gezien een correlatie te zijn met het aantal toelatingen bij de GG en GGiN. Bij GG veel studenten, GGiN heeft er geen, GG heeft er relatief weinig, GGiN heeft er 1. Kan enkel geen lijstje vinden met het aantal toelatingen per jaar bij de GG, terwijl ik meen die wel eens te hebben gezien.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

En wat vroeg je nu pas aan ons? Niet rekenen, maar knielen, Piet!
- Niet meer zo actief -
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef: 29 mei 2023, 20:36 En wat vroeg je nu pas aan ons? Niet rekenen, maar knielen, Piet!
Dat sluit elkaar toch niet uit? Zeker knielen. Maar als je het realistisch bekijkt, zie je volgens mij dit patroon. Uitzonderingen daargelaten.

Daarnaast geloof ik dat de Heere er 40 kan toelaten, zodat alle gemeenten over 4 jaar een predikant hebben. Maar dat zijn wel buitengewone wegen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Piet Puk schreef: 29 mei 2023, 20:46
Mannetje schreef: 29 mei 2023, 20:36 En wat vroeg je nu pas aan ons? Niet rekenen, maar knielen, Piet!
Dat sluit elkaar toch niet uit? Zeker knielen. Maar als je het realistisch bekijkt, zie je volgens mij dit patroon. Uitzonderingen daargelaten
Weet je wel dat ik me een beetje erger aan deze postings van jou? Die berekeningen doe je vaker, ook bij het beroepingswerk. Het zou inderdaad beter zijn als je zulk soort posts achterwege hield. Volgens mij is het niet echt stichtelijk.

Bovendien is het off-topic.
Job

Bericht door Job »

Ben je een magisch denker, Piet Puk, of hoe moet ik je idee lezen? Bedoel je het serieus? En zo ja, denk je dat het curatorium van de GGiN dan bewust afstemt op de besluiten van de gebrouilleerde zuster?
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 29 mei 2023, 21:48 Ben je een magisch denker, Piet Puk, of hoe moet ik je idee lezen? Bedoel je het serieus? En zo ja, denk je dat het curatorium van de GGiN dan bewust afstemt op de besluiten van de gebrouilleerde zuster?
Nee, is gewoon feitelijk. Zet het aantal studenten van de GG per jaar op een rij en kijk wanneer in de GGiN een student werd toegelaten. En nee, daar gaan beide curatoriums zeker niet mee werken. Misschien moet je het wel zo zien dat GG en GGiN in Gods ogen bij elkaar hoort te zijn. Maar goed, blijkbaar erger ik mensen hiermee. Dus lijkt het me beter om hier niets meer over te zeggen
Zita
Moderator

Bericht door Zita »

Bedoel je nu dat het GGiN-curatorium zich niet laat leiden door de Heere, maar door cijfers van de GG?
Of bedoel je dat het GGiN-curatorium zich wel laat leiden door de Heere, en dat de Heere de beide kerkgenootschappen als één ziet, en een soort totaalmaximum heeft?
Beide gedachtengangen vind ik bijna te bizar om op te schrijven, maar ik snap ook niet hoe je je uitspraak dan wel stichtelijk kunt bedoelen.
Job

Bericht door Job »

Piet Puk schreef: 29 mei 2023, 22:02
Job schreef: 29 mei 2023, 21:48 Ben je een magisch denker, Piet Puk, of hoe moet ik je idee lezen? Bedoel je het serieus? En zo ja, denk je dat het curatorium van de GGiN dan bewust afstemt op de besluiten van de gebrouilleerde zuster?
Nee, is gewoon feitelijk. Zet het aantal studenten van de GG per jaar op een rij en kijk wanneer in de GGiN een student werd toegelaten. En nee, daar gaan beide curatoriums zeker niet mee werken. Misschien moet je het wel zo zien dat GG en GGiN in Gods ogen bij elkaar hoort te zijn. Maar goed, blijkbaar erger ik mensen hiermee. Dus lijkt het me beter om hier niets meer over te zeggen
Het is bij mij in elk geval geen ergernis. Wel oprechte interesse hoe je tot dit beeld komt.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Job schreef: 29 mei 2023, 22:05
Piet Puk schreef: 29 mei 2023, 22:02
Het is bij mij in elk geval geen ergernis. Wel oprechte interesse hoe je tot dit beeld komt.
Ik snap je oprechte interesse, zou je graag via mail contacteren, maar hier openbaar lijkt het voor ergernis bij bepaalde forummers te zorgen en zou het off-topic zijn.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Zita schreef: 29 mei 2023, 22:03 Bedoel je nu dat het GGiN-curatorium zich niet laat leiden door de Heere, maar door cijfers van de GG?
Of bedoel je dat het GGiN-curatorium zich wel laat leiden door de Heere, en dat de Heere de beide kerkgenootschappen als één ziet, en een soort totaalmaximum heeft?
Beide gedachtengangen vind ik bijna te bizar om op te schrijven, maar ik snap ook niet hoe je je uitspraak dan wel stichtelijk kunt bedoelen.
Eens met je laatste zin.

Misschien moet @Piet Puk zondag 10 nog eens goed lezen, in plaats van deze onzin op te schrijven.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Zita schreef: 29 mei 2023, 22:03 Bedoel je nu dat het GGiN-curatorium zich niet laat leiden door de Heere, maar door cijfers van de GG?
Beide gedachtegangen niet. Maar heb besloten er verder niets meer over te schrijven.
Mauries06

Bericht door Mauries06 »

Piet Puk schreef: 29 mei 2023, 20:14
Job schreef: 29 mei 2023, 18:41 Bij de gastpredikanten en ouderlingen afgelopen dagen veel verwondering geproefd over het verloop van de curatoriumdagen. We hadden juist meerdere nabij-betrokkenen op ons preekgestoelte. Ik kan de precieze formuleringen niet terughalen, maar zij verhaalden elk van een kalmte waarin Gods werk zomaar in alle eenvoud maar overweldigend naar voren kwam. Ook proefde ik veel mededogen met hen voor wie de deuren nog (zo werd het meermaals gezegd) gesloten bleven. Ik hoop dat we er meer over mogen horen, het klonk alsof het goede dagen zijn geweest in een sfeer van vrede, stil luisteren en verwondering.
Toch heb ik weinig hoop voor de GGiN morgen. Volgens mij lijkt er menselijk gezien een correlatie te zijn met het aantal toelatingen bij de GG en GGiN. Bij GG veel studenten, GGiN heeft er geen, GG heeft er relatief weinig, GGiN heeft er 1. Kan enkel geen lijstje vinden met het aantal toelatingen per jaar bij de GG, terwijl ik meen die wel eens te hebben gezien.
Gelukkig tellen onze menselijke rederneringen en bijzondere afwegingen van getallen tussen kerkverbanden niet... Het lijkt mij meer gepast om het in gebed te brengen. En dat we alles van God mogen verwachten, dat lijkt mij het belangrijkst.
Job

Bericht door Job »

Wij geloven in de Godsregering tot in elke millimeter van ons bestaan - ja toch? Dan is het niet vreemd, als je bepaalde samenhangen ziet in allerlei levensomstandigheden, dat je je jezelf dan afvraagt: heeft de Heere (mij) hier iets mee te zeggen? In alle kwetsbaarheid: ik herken dat wel, maar loop er ook even vaak mee vast. Worstel er ook vaak mee of ik ermee zondig dat ik zó gedetailleerd over de Godsregering nadenk en probeer dingen te verklaren. Ik denk dat het voor je eigen kwetsbaarheid, PP, beter is om die overwegingen niet te delen in een brede kring, maar er voor Gods aangezicht mee te worstelen.
Plaats reactie