Wat zwart wit bekeken, en menselijk gedacht ook.MGG schreef: ↑24 mei 2023, 08:18Wat is het alternatief? Iedereen die wil dominee laten worden?Rido91 schreef: ↑24 mei 2023, 08:10En wat wil je hiermee zeggen? Zo zou het inderdaad moeten zijn ja, dat de mannen die door God geroepen zijn en 'ons door Zijn Vaderlijke hand toekomen' niet worden beoordeeld door een groep mensen of die roeping wel echt isSimon0612 schreef: ↑24 mei 2023, 07:48Wat verstaat gij door de voorzienigheid Gods?Rido91 schreef: ↑24 mei 2023, 07:36
Dat zeker niet, maar het blijft een vreemd gebeuren dat mensen een Goddelijke roeping moeten gaan beoordelen op juistheid aan de hand van onder andere je bekeringsverhaal... Bovendien heeft iedereen die zich aandient bij het curatorium een attest van de kerkenraad (die blijkbaar wel de roeping 'over konden nemen'.) Hoe komt het dan dat zoveel mannen die zich aanmelden (ik las ergens 90% hoewel ik natuurlijk niet weet of die cijfers juist zijn) toch afgewezen worden?
En inderdaad, als ze geroepen zijn om predikant te worden zullen ze dit ooit (in een ander kerkverband wellicht) worden. Tegelijkertijd had de persoon, wiens roeping bij het curatorium niet werd overgenomen en later wellicht bij een ander kerkverband tot grote zegen mag zijn als predikant, dit ook kunnen zijn bij de Gereformeerde Gemeente als hij daar niet afgewezen was
De almachtige en alomtegenwoordige kracht Gods, a
door welke Hij hemel en aarde,
mitsgaders alle schepselen,
gelijk als met Zijn hand nog onderhoudt, en alzo regeert, b
dat loof en gras, regen en droogte, c
vruchtbare en onvruchtbare jaren,
spijze en drank, gezondheid en krankheid, d
rijkdom en armoede, e
en alle dingen, niet bij geval,
maar van Zijn Vaderlijke hand ons toekomen. f
Ik hoop dat er vandaag nog iemand of meerdere mannen aangenomen mogen worden.