Ik bedoelde het serieus. Het woordje wel is in de betreffende zin overbodig. Ik dacht mogelijk gebruik je het bewust om een punt te maken. Wel wordt namelijk vaak gebruikt om een tegenstelling aan te duiden.
Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023
-
Re: Curatoriumvergaderingen Gereformeerde Gemeenten 2023
-
- Verbannen
Ach man, schei toch uit. Het kan wel juist zo moeten zijn dat hij deze gaven in de toekomst binnen de GG mag gebruiken (voor opleiding van het navolgende geslacht studenten).MGG schreef: ↑23 mei 2023, 18:19Universitaire opleiding is minder logisch. Kijk maar naar de discipelen van Jezus.refo schreef: ↑23 mei 2023, 15:46In de bijbel is het zo dat je, als je geroepen wordt, bekwaam bent (b.v. Paulus) of ter plekke bekwaam gemaakt wordt (b.v. Jesaja).MGG schreef: ↑23 mei 2023, 15:28Omdat eerst theologie gestuurd wordt en de roeping later komt. (Tenminste daar lijkt het op gezien de leeftijden van toelating.) Je kan ook theologie studeren, omdat je bijvoorbeeld docent godsdienst wil worden.Piet Puk schreef: ↑23 mei 2023, 14:55
Ik zie beide als 'gevaren', als je het zo mag benoemen. Ik kan namelijk niet begrijpen(tenzij de roeping pas na de studie aan de Universiteit komt), waarom je niet gewoon afwacht tot toelating aan de Theologische School. Maar goed, ik zit meer op de lijn van ds. Fraanje qua theologische scholen. Dat verklaart wellicht dat ik dit benoem
Dus op zich is het wel merkwaardig dat je dan nog vier jaar naar school moet.
De gang via de diverse universiteiten is dan wel logischer. Je bent dan bekwaam. Misschien nog een jaartje specifieke GG-dingen, maar dan moet het toch goed zijn.
Ook de gang via universiteit is het regelmatig roeping, verplichte scholingen en dan dominee worden.
Je bent deze week erg kritisch en je legt op elke slak kilo's zout. Stop daar toch mee.
Het is natuurlijk geen tegenstrijdigheid. Tegenwoordig sturen we iemand naar een universiteit, een uitvinding uit de late Middeleeuwen.
Vroeger had je rabbijnenscholen. Het onderwijs wat Jezus gaf zal (echt wel) gerekend kunnen worden tot de meest excellente vormen van onderwijs volgens de normen van die tijd.
Nog steeds kunnen schoenverkopers miljonairs worden. Zo roept de Heere nog steeds mensen die met hun handen werken tot Zijn dienst. In principe hebben alle mensen vaardigheden, maar sommige vaardigheden komen wat makkelijker tot wasdom bij de een dan bij de ander. Maar dat neemt niet weg dat een gemiddeld mens prima ingewikkelde theologische problemen zich eigen zou kunnen maken.
Vroeger had je rabbijnenscholen. Het onderwijs wat Jezus gaf zal (echt wel) gerekend kunnen worden tot de meest excellente vormen van onderwijs volgens de normen van die tijd.
Nog steeds kunnen schoenverkopers miljonairs worden. Zo roept de Heere nog steeds mensen die met hun handen werken tot Zijn dienst. In principe hebben alle mensen vaardigheden, maar sommige vaardigheden komen wat makkelijker tot wasdom bij de een dan bij de ander. Maar dat neemt niet weg dat een gemiddeld mens prima ingewikkelde theologische problemen zich eigen zou kunnen maken.
Ik heb het zo iig niet bedoeld , en volgens mij kan die zin prima.MGG schreef: ↑23 mei 2023, 18:35Ik bedoelde het serieus. Het woordje wel is in de betreffende zin overbodig. Ik dacht mogelijk gebruik je het bewust om een punt te maken. Wel wordt namelijk vaak gebruikt om een tegenstelling aan te duiden.Bezorgd schreef: ↑23 mei 2023, 18:30
Die opmerking van MGG was idd erg zuur.
Ik had er geen enkele bedoeling mee.
Maar er lopen inmiddels al een aantal GG ers rond. Dat vind ik opvallend.
Maar nu je het zegt, het klopt wel zoals jij hem uitlegt. Het blijft jammer dat men de gaven die er in de broederkring zijn niet optimaal benut.
-
Je begrijpt mij verkeerd of ik verwoord het onduidelijk.GerefGemeente-lid schreef: ↑23 mei 2023, 18:37Ach man, schei toch uit. Het kan wel juist zo moeten zijn dat hij deze gaven in de toekomst binnen de GG mag gebruiken (voor opleiding van het navolgende geslacht studenten).MGG schreef: ↑23 mei 2023, 18:19Universitaire opleiding is minder logisch. Kijk maar naar de discipelen van Jezus.refo schreef: ↑23 mei 2023, 15:46In de bijbel is het zo dat je, als je geroepen wordt, bekwaam bent (b.v. Paulus) of ter plekke bekwaam gemaakt wordt (b.v. Jesaja).
Dus op zich is het wel merkwaardig dat je dan nog vier jaar naar school moet.
De gang via de diverse universiteiten is dan wel logischer. Je bent dan bekwaam. Misschien nog een jaartje specifieke GG-dingen, maar dan moet het toch goed zijn.
Ook de gang via universiteit is het regelmatig roeping, verplichte scholingen en dan dominee worden.
Je bent deze week erg kritisch en je legt op elke slak kilo's zout. Stop daar toch mee.
Ik zal het proberen duidelijker te verwoorden.
Verplichte universitaire scholing is minder logisch dan het niet verplichten van een studie theologie.
Quote Refo
'In de bijbel is het zo dat je, als je geroepen wordt, bekwaam bent (b.v. Paulus) of ter plekke bekwaam gemaakt wordt (b.v. Jesaja).
Dus op zich is het wel merkwaardig dat je dan nog vier jaar naar school moet.'
Reactie: ook bij kerken die een studie theologie eisen zal het vaak voorkomen dat die iemand een roeping voelt, maar eerst naar school moet voordat hij dominee kan worden.
Van een van de GG dominees vertelde eens dat hij het als Gods weg zag dat hij theologie gestuurd heeft. Pas later ervaarde hij een roeping tot dominee. Ik ben absoluut niet kritisch op de studie theologie en/of op de opleiding die binnen de GG gebruikelijk is.
-
- Verbannen
Grappig al die gasten..... 

....en wellicht excuses voor de al te hevige toonzetting?
Inderdaad, leuk al die gasten. Wellicht dat er nog een paar blijven plakken die ons verblijden met heldere inzichten en goede bijdragen.
Dat had denk ik te maken met een gebeurtenis van twee dagen eerder.
- Niet meer zo actief -
De heer Meulmeester is een beetje ondergesneeuwd in de roepingsdiscussie.
-
- Verbannen
Toen verloor Alva haar bril 🤣
-
- Verbannen
Dat was 2 dagen voor het grootste aantal bezoekers.