Gereformeerde Gemeenten

MGG

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door MGG »

DDD schreef: 12 mei 2023, 12:08 Dat is hier nu niet aan de orde. Maar de vraag verbaast mij enorm. In alle gemeenten waar ik bekend ben, gebruik vrijwel iedereen de HSV. Niet altijd in de kerk natuurlijk, zeker niet sinds er ook een BMU is. Maar goed. Dit is een draadje over de CGK. Ik dacht een onschuldig voorbeeld te gebruiken, maar als je hierop antwoord geeft in het GerGem-draadje, dan zal ik daar zeker op reageren.
Scherp, ik moet geen topic kapen ;).
Ik heb soms het gevoel dat je onbewust wat flankenblind bent. Behoren tot de gemeenten waar jij bekend bent ook gemeenten uit classis Barneveld? In deze classis zit denk ik richting de 20% van de leden. (Gemiddeld genomen conservatieve leden die qua afvaardiging sterk ondervertegenwoordigd zijn.)
Mocht jij een onderzoek weten waaruit blijkt dat een grote meerderheid van de GG voor de HSV is, dan zie ik de link graag tegemoet.
Tot die tijd ga ik er vanuit dat de grote meerderheid die jij noemde een niet representatieve deelwaarneming is.
MGG

Bericht door MGG »

Volgens jouw maakt de rechterflank nogal eens gebruik van machtspolitiek. Mocht dat zo zijn, dan is het merkwaardig dat de classis Barneveld genoegen neemt met het feit dat hun classis ontzettend veel leden telt. Gemeenten splitsen en een herverdeling van de classis en ps zou hun macht aanzienlijk vergroten. Gek genoeg hoor ik hier niks over.
DDD

Bericht door DDD »

Wat dat laatste betreft: je vergeet denk ik dat er dan ook meer kerkenraden komen. Als dat geen probleem was, dan was er allang een gemeente in Lunteren, denk ik.

Ik heb voor een deel geen flauw idee hoe het daar in kerkenraden toegaat zelfs. Dus ik kan zeker flankenblind zijn. Toch weet ik ook in gemeenten als Elspeet en Barneveld dat er wel degelijk mensen zijn die de HSV lezen.

Voor zover mij bekend, zijn daar echter ook een heleboel ongelovige leden. Ze lezen soms wel uit de bijbel, maar dan zoals sommige moslims de Koran reciteren, ze hebben geen flauw idee wat er staat. Dat is misschien een vooroordeel, maar ik heb zulke dingen wel daadwerkelijk bij mensen gezien. En eigenlijk heb ik de neiging om dergelijke mensen niet mee te tellen bij het bepalen van de meerderheid. En dat is misschien niet goed.

Maar ik ben zeker wel bekend met mensen die ook in het gezin uit de SV lezen. Wat ik er van zie, is dat dan driekwart van de tijd opgaat aan het aanleren van woorden en zinsconstructies. Maar het kan, voor zover de kinderen bovengemiddeld taalkundig begaafd zijn, wel. Je kunt zulke kinderen op hun twaalfde de taal van de Statenvertaling redelijk hebben aangeleerd. Alleen zijn er maar heel weinig mensen, zelfs onder ambtsdragers, die de taal zelf goed begrijpen. Zelfs ik -terwijl ik taalkundig erg begaafd ben, én zeer geïnteresseerd- kom soms nog dingen tegen die ik verkeerd begrijp, gewoon vanwege de taal. Maar dat is weer een discussie apart.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Jij kan ook overdrijven he.
Het is geen Chinees.
DDD

Bericht door DDD »

Dat is juist het gevaarlijke. Dat mensen denken te weten wat er staat en er iets heel anders staat.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 12 mei 2023, 12:31 Wat dat laatste betreft: je vergeet denk ik dat er dan ook meer kerkenraden komen. Als dat geen probleem was, dan was er allang een gemeente in Lunteren, denk ik.

Ik heb voor een deel geen flauw idee hoe het daar in kerkenraden toegaat zelfs. Dus ik kan zeker flankenblind zijn. Toch weet ik ook in gemeenten als Elspeet en Barneveld dat er wel degelijk mensen zijn die de HSV lezen.

Voor zover mij bekend, zijn daar echter ook een heleboel ongelovige leden. Ze lezen soms wel uit de bijbel, maar dan zoals sommige moslims de Koran reciteren, ze hebben geen flauw idee wat er staat. Dat is misschien een vooroordeel, maar ik heb zulke dingen wel daadwerkelijk bij mensen gezien. En eigenlijk heb ik de neiging om dergelijke mensen niet mee te tellen bij het bepalen van de meerderheid. En dat is misschien niet goed.

Maar ik ben zeker wel bekend met mensen die ook in het gezin uit de SV lezen. Wat ik er van zie, is dat dan driekwart van de tijd opgaat aan het aanleren van woorden en zinsconstructies. Maar het kan, voor zover de kinderen bovengemiddeld taalkundig begaafd zijn, wel. Je kunt zulke kinderen op hun twaalfde de taal van de Statenvertaling redelijk hebben aangeleerd. Alleen zijn er maar heel weinig mensen, zelfs onder ambtsdragers, die de taal zelf goed begrijpen. Zelfs ik -terwijl ik taalkundig erg begaafd ben, én zeer geïnteresseerd- kom soms nog dingen tegen die ik verkeerd begrijp, gewoon vanwege de taal. Maar dat is weer een discussie apart.
Ik vergeet absoluut niet dat er dan meer kerkenraden komen. In Lunteren staat geen kerk, omdat kerkenraden geen combinatie met Ede wil. Qua machtspolitiek zou het verstandig om het ledenaantal te gebruiken in een poging om meer macht te krijgen. Dit gebeurt zover ik weet niet. Overigens ben ik er wel voor dat de classis en ps indeling eens in de zoveel jaar opnieuw bekeken wordt.

Ik mis nog de bron waaruit blijkt dat een grote meerderheid voor de HSV is. Natuurlijk zijn er ook in Barneveld mensen die de HSV lezen. Net als dat in gemeente die voor de HSV zijn niet iedereen de HSV leest.

Ik ben blij dat de SV een review krijgt. Sommige woorden en zinnen zijn moeilijk te begrijpen. Gelukkig hebben we kentekeningen die bijna altijd een duidelijke uitleg geven.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

DDD schreef: 12 mei 2023, 12:31 Wat dat laatste betreft: je vergeet denk ik dat er dan ook meer kerkenraden komen. Als dat geen probleem was, dan was er allang een gemeente in Lunteren, denk ik.

Welke woorden en uitdrukkingen begrijp jij als taalkundig erg begaafde niet? Wellicht kunnen we daar nog van leren.
Mistig

Bericht door Mistig »

DDD schreef: 12 mei 2023, 00:32 Ik begrijp werkelijk niet waarom in een gemeente van 15 leden per se twee ouderlingen moeten zijn. Natuurlijk is dat beter. Maar als de gemeente verder goed draait, waarom zou je dan als classis je daar tegenaan bemoeien. Je kunt toch bepaald niet zeggen dat een klein groepje mensen daar de dienst wil uitmaken. Die kans is in grotere gemeenten veel groter.

Maar jammer dat de kerkenraad niet op zoek gaat naar een paar nieuwe gezinnen. Kleine GKV zetten vroeger advertenties in het ND om leden te werven uit andere regio's. Dat zou hier ook wel een oplossing zijn. Hoewel ik op vakantie er wel eens geweest ben, en het was wel een gemeente met een tamelijk specifiek profiel.
Dat bedoelde ik dus ook. Dat lijkt me echt niet de bedoeling. Overigens hadden ze tot vorig jaar nog 4 ambtsdragers. Helaas zijn er 2 overleden.
'Zie, God is groot, en wij begrijpen Hem niet' - Job 36:26 (HSV)
Mistig

Bericht door Mistig »

MGG schreef: 12 mei 2023, 12:18
DDD schreef: 12 mei 2023, 12:08 Dat is hier nu niet aan de orde. Maar de vraag verbaast mij enorm. In alle gemeenten waar ik bekend ben, gebruik vrijwel iedereen de HSV. Niet altijd in de kerk natuurlijk, zeker niet sinds er ook een BMU is. Maar goed. Dit is een draadje over de CGK. Ik dacht een onschuldig voorbeeld te gebruiken, maar als je hierop antwoord geeft in het GerGem-draadje, dan zal ik daar zeker op reageren.
Ik heb soms het gevoel dat je onbewust wat flankenblind bent. Behoren tot de gemeenten waar jij bekend bent ook gemeenten uit classis Barneveld? In deze classis zit denk ik richting de 20% van de leden. (Gemiddeld genomen conservatieve leden die qua afvaardiging sterk ondervertegenwoordigd zijn.)
Mocht jij een onderzoek weten waaruit blijkt dat een grote meerderheid van de GG voor de HSV is, dan zie ik de link graag tegemoet.
Tot die tijd ga ik er vanuit dat de grote meerderheid die jij noemde een niet representatieve deelwaarneming is.
Ik weet niet zeker of er onderzoeken van zijn. Heeft Driestar of de CGO niet een aantal jaar geleden zo'n onderzoek gedaan? Daaruit kwam toch dat een fors deel van de GG de HSV leest?.

Maar je hebt ook een deel eigen ervaring. In onze (GG) gemeente lezen heel veel mensen thuis de HSV (en soms ook SV daarnaast). Zijn er dan geen SV lezers? Zeker wel, en daaronder ook tegenstanders van de HSV. Maar toch durf ik te stellen dat een meerderheid thuis de HSV leest. Dat weet je toch wel van je mede-gemeenteleden.

Dat die verhoudingen anders zijn in bijvoorbeeld de classis Barneveld, dat geloof ik ook direct.
MGG

Bericht door MGG »

Mistig schreef: 12 mei 2023, 14:19
MGG schreef: 12 mei 2023, 12:18
Ik weet niet zeker of er onderzoeken van zijn. Heeft Driestar of de CGO niet een aantal jaar geleden zo'n onderzoek gedaan? Daaruit kwam toch dat een fors deel van de GG de HSV leest?.

Maar je hebt ook een deel eigen ervaring. In onze (GG) gemeente lezen heel veel mensen thuis de HSV (en soms ook SV daarnaast). Zijn er dan geen SV lezers? Zeker wel, en daaronder ook tegenstanders van de HSV. Maar toch durf ik te stellen dat een meerderheid thuis de HSV leest. Dat weet je toch wel van je mede-gemeenteleden.

Dat die verhoudingen anders zijn in bijvoorbeeld de classis Barneveld, dat geloof ik ook direct.
Volgens mij heb ik ooit een onderzoek gezien waaruit uit bleek dat een minderheid thuis (soms) de HSV gebruikte. Ik kon het onderzoek helaas niet vinden. Daarom vroeg ik @DDD om zijn stelling dat een grote meerderheid de HSV gebruikt te onderbouwen.
Het HSV gebruik binnen een gemeente inschatten lukt wel. Het lijkt mij alleen heel lastig om een schatting te maken voor alle gemeenten.
MGG

Bericht door MGG »

Zelfs van de jongeren die op RW zitten gebruikt net geen meerderheid de HSV. Uit de CGO studie kwam een lager aandeel Day de HSV gebruikte.
(link in het RD artikel verwijst naar een niet bestaande pagina.)

https://www.rd.nl/artikel/528660-enquet ... -leest-hsv
Mistig

Bericht door Mistig »

MGG schreef: 12 mei 2023, 14:28 Volgens mij heb ik ooit een onderzoek gezien waaruit uit bleek dat een minderheid thuis (soms) de HSV gebruikte. Ik kon het onderzoek helaas niet vinden. Daarom vroeg ik @DDD om zijn stelling dat een grote meerderheid de HSV gebruikt te onderbouwen.
Het HSV gebruik binnen een gemeente inschatten lukt wel. Het lijkt mij alleen heel lastig om een schatting te maken voor alle gemeenten.
Dat lijkt me inderdaad ook erg ingewikkeld.

Wat mij trouwens vaak opvalt is dat ook veel bejaarden de HSV lezen.
Soms met het excuus: "Sorry hoor, de Statenvertaling is mij lief, maar deze heb ik van die en die gekregen, en het is toch wel erg fijn."
MGG

Bericht door MGG »

Mistig schreef: 12 mei 2023, 14:35
MGG schreef: 12 mei 2023, 14:28 Volgens mij heb ik ooit een onderzoek gezien waaruit uit bleek dat een minderheid thuis (soms) de HSV gebruikte. Ik kon het onderzoek helaas niet vinden. Daarom vroeg ik @DDD om zijn stelling dat een grote meerderheid de HSV gebruikt te onderbouwen.
Dat lijkt me inderdaad ook erg ingewikkeld.

Wat mij trouwens vaak opvalt is dat ook veel bejaarden de HSV lezen.
Soms met het excuus: "Sorry hoor, de Statenvertaling is mij lief, maar deze heb ik van die en die gekregen, en het is toch wel erg fijn."
Gelukkig is er sinds vorig jaar een uitgaven zonder kleine lettertjes ;).
https://www.rd.nl/artikel/991733-hsv-in ... resenteerd
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef: 12 mei 2023, 13:45

Welke woorden en uitdrukkingen begrijp jij als taalkundig erg begaafde niet? Wellicht kunnen we daar nog van leren.
Ik heb dat niet helemaal bijgehouden. En het is moeilijk om te weten wat je niet begrijpt. Ik ben nu eigenlijk ook veel te druk om daar voorbeelden van te noemen, maar pas kwam ik bij het bijbellezen nog zo'n uitdrukking tegen. Ik probeer dagelijks hetzelfde stuk te lezen, volgens het bijbelrooster, maar dan in verschillende vertalingen. Afhankelijk van het aantal leesmomenten kom ik meer versies tegen. En het viel mij pas op dat ik een zin in de SV nooit zo had begrepen als in alle andere teksten stond, en dat dat vermoedelijk samenhangt met een veranderende betekenis. Ik geloof dat het in Kolossenzen 3 was, maar ik ben nogal vergeetachtig.

Los daarvan, wat ik al eerder zei: ik heb geen idee wat ik niet weet. Ik constateer regelmatig dat andere mensen dingen niet weten. Maar wat ik zelf niet weet, is voor mijn ogen verborgen. ;)
Tom

Bericht door Tom »

Ook overzee is de hele snelle groei die er altijd was wel een beetje er uit al zijn de verliezen niet zo groot als in Nederland

Artesia 16 15 -1
Brant County 306 308 +2
Calgary 59 61 +2
Chilliwack 907 884 -23
Choteau 9 9 0
Clifton 114 131 +17
Corsica 283 301 +18
Fort Macleod 538 546 +8
Franklin Lakes 669 686 +17
Grand Rapids Beckwith 766 766 0
Grand Rapids Covell 220 204 -16
Kalamazoo 203 194 -9