De kleine lettertjes van het Evangelie

Ad Anker
Moderator

Re: De kleine lettertjes van het Evangelie

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 11:06 Je schrijft de preek van ds. De Kok hiermee dus af?
Wat een stomme opmerking, sorry.
DDD

Bericht door DDD »

@Bezorgd:
Ja, dan gaat er zeker iets fout. In dat geval ben je een dwaalleraar.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Bezorgd schreef: 12 mei 2023, 11:42 Ik denk dat je een beetje zwart wit denkt GGL.
Je kunt de toon en inhoud van vd Brink eenzijdig vinden (iig van die lezing) en toch de zorg wel herkennen.
Het is toch feitelijk aantoonbaar?
Ik heb wel uitspraken gehoord van predikanten die zo zwaar de verantwoordelijkheid ervaarde om straks voor Gods aangezicht te staan met de mensen die onder hun prediking hadden gezeten.
En dan ging het over hen die misschien wel een hypocriet blijken te zijn. Daarom maar afsnijden en op een bijzondere wijze separeren en maar heel beperkt Christus preken.
De verantwoordelijkheid van de 'eerlijk' onbekeerden drukte veel minder, want ' God moet dat doen'

Dan gaat er toch iets fundamenteels fout?
Ik denk dat dit wel een mooie duiding is, wat ik bedoelde te zeggen.
Ik heb echt een afkeer tegen de manier waarop v.d. Brink zijn boodschap brengt. Ik herken wel elementen in de zorg die hij uit. Zo zit het.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 11:46
GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 11:06 Je schrijft de preek van ds. De Kok hiermee dus af?
Ik zie dit antwoord als een 'ja'.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik ga hier gewoon geen preken bespreken. Dat past niet. Maar één ding is me wel helder. Je begrijpt er echt heel weinig van en maakt een karikatuur. Dus verwijt dat een ander niet, alsjeblieft. Waarom lukt het je toch niet om gewoon inhoudelijk te reageren?
huisman

Bericht door huisman »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 12:10
Dit kan echt niet GG-L.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dat moet een leugen zijn. Als je het meent, is het een leugen. En als je het niet meent, is het ook een leugen.

Bijzonder.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Nu maar nooit meer spreken over 'karikaturen', over 'niet-inhoudelijk', over 'ik ga iets melden' etc. Je krijgt nog de kans om te zeggen 'ja inderdaad Ad, dit was inderdaad een beetje een domme opmerking, sorry'. Maar nee, nog even 'ik ziet dit als een ja'. Bah.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 12:12 Ik ga hier gewoon geen preken bespreken. Dat past niet. Maar één ding is me wel helder. Je begrijpt er echt heel weinig van en maakt een karikatuur. Dus verwijt dat een ander niet, alsjeblieft. Waarom lukt het je toch niet om gewoon inhoudelijk te reageren?
Omdat je een onterechte beschuldiging neerzet:
Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 10:06 Zeker, er is al heel veel gewisseld.
Het gaat er om dat in rechtse kerken niet frank en vrij opgeroepen wordt tot geloof. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden.
Indirect zeg je hiermee dat dr. Van den Brink gelijk heeft.
DDD

Bericht door DDD »

Nee. Hij zegt dat dr. Van den Brink een daadwerkelijk bestaand probleem aansnijdt.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Ik denk inderdaad dat je een wat rigide denkpatroon hebt. Het lukt jou niet om te begrijpen dat je het niet met dr. v.d. Brink eens bent maar toch bepaalde zaken herkent in de zorgen die hij uit?
Lukt het jou om bijvoorbeeld een inhoudelijke reactie te geven op het stuk van ds. Pieters wat ik plaatste? Ik denk dat hij heel wijze dingen zegt over de thema's die hier besproken worden.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

GerefGemeente-lid schreef: 12 mei 2023, 13:15
Omdat je een onterechte beschuldiging neerzet:
Ad Anker schreef: 12 mei 2023, 10:06 Zeker, er is al heel veel gewisseld.
Het gaat er om dat in rechtse kerken niet frank en vrij opgeroepen wordt tot geloof. Er zijn voorwaarden waaraan voldaan moet worden.
Indirect zeg je hiermee dat dr. Van den Brink gelijk heeft.
Nee, ik benoem het vraagstuk waar het over gaat. Ik geef mijn mening hier niet. Lees mijn andere posts.
Thea

Bericht door Thea »

Ds van de Brink heeft een punt wat hij wil maken. Omdat niet iedereen direkt met hem mee gaat, gaat hij zich in alle bochten wringen om gelijk te krijgen. Dan krijg je m.i echt wanstaltige, onreformatorische standpunten. Heel gevaarlijk! Zie artikelenserie van ds. C in de Saambinder.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

hij heeft een punt, maar vanwege de toon wil niet iedereen met hem mee op deze manier
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
huisman

Bericht door huisman »

Bertiel schreef: 12 mei 2023, 14:11 hij heeft een punt, maar vanwege de toon wil niet iedereen met hem mee op deze manier
Niet alleen de toon maar ook zijn grote eenzijdigheid. Recensie van ds. Kieviet legt het haarscherp bloot.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Gesloten