Vrouw en onderdanig-zijn

huisman

Re: Vrouw en onderdanig-zijn

Bericht door huisman »

DDD schreef: 03 mei 2023, 00:17 Dit is weer typisch een voorbeeld van erg slecht lezen. Ik begrijp oprecht niet hoe je zoiets uit je toetsenbord kunt krijgen.

Ging vrij makkelijk …. Ga nu heerlijk deze nacht in de Fatale kust van Robert Hughes lezen. Geeft mij rust na een indrukwekkende leeservaring over WWII . Welterusten.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik betwijfel niet dat het voor jou heel makkelijk is, maar het blijft niettemin verbazingwekkend dat het zo vaak gebeurt dat jij het tegenovergestelde leest van wat er staat.
CvdW

Bericht door CvdW »

DDD schreef: 03 mei 2023, 00:17 Dit is weer typisch een voorbeeld van erg slecht lezen. Ik begrijp oprecht niet hoe je zoiets uit je toetsenbord kunt krijgen.
Zoals ik het heb kunnen herleiden heeft het te maken met 'tussen de regels lezen'.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 03 mei 2023, 00:46 Ik betwijfel niet dat het voor jou heel makkelijk is, maar het blijft niettemin verbazingwekkend dat het zo vaak gebeurt dat jij het tegenovergestelde leest van wat er staat.
Omdat in het N.T. de scheppingsorde regelmatig herhaald wordt (bv 1 Tim. 2: 11-15 )verbaasde mij de vraag. Alsof er 2 Bijbels zijn. Een O.T Bijbel en een N.T. Bijbel.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Dan zijn we dat eens.

Ik ben benieuwd hoe Suzanna dat ziet.

Overigens heb je het belangrijkste zinnetje weer verwijderd. Maar dat terzijde.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 03 mei 2023, 09:46 Dan zijn we dat eens.

Ik ben benieuwd hoe Suzanna dat ziet.

Overigens heb je het belangrijkste zinnetje weer verwijderd. Maar dat terzijde.

Jij leest snel. :) Weggehaald omdat ik dacht dat ik op CvdW reageerde en die had gelijk.
DDD

Bericht door DDD »

Tussen de regels lezen is niet hetzelfde als vooringenomen interpreteren. Ik was bezig met aan CvdW schrijven dat tussen de regels lezen wel een erg vriendelijke interpretatie is van het fenomeen.

Niet iedereen heeft de gave om tussen de regels door te lezen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 03 mei 2023, 10:30
Niet iedereen heeft de gave om tussen de regels door te lezen.
Klopt, maar ik kan het je wel leren als je daar behoefte aan hebt.
DDD

Bericht door DDD »

Je bent erg eigenwijs, dat blijkt maar weer.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 03 mei 2023, 11:06 Je bent erg eigenwijs, dat blijkt maar weer.
It takes two to tango.

Nu maar weer on topic .
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Efeze 5 vers 21 en verder.
21 Elkander onderdanig zijnde in de vreze Gods.

22 Gij vrouwen, weest aan uw eigen mannen onderdanig, gelijk aan den Heere;

23 Want de man is het hoofd der vrouw, gelijk ook Christus het Hoofd der Gemeente is; en Hij is de Behouder des lichaams.

24 Daarom, gelijk de Gemeente aan Christus onderdanig is, alzo ook de vrouwen aan haar eigen mannen in alles.

25 Gij mannen, hebt uw eigen vrouwen lief, gelijk ook Christus de Gemeente liefgehad heeft, en Zichzelven voor haar heeft overgegeven;

26 Opdat Hij haar heiligen zou, haar gereinigd hebbende met het bad des waters door het Woord;

27 Opdat Hij haar Zichzelven heerlijk zou voorstellen, een Gemeente, die geen vlek of rimpel heeft, of iets dergelijks, maar dat zij zou heilig zijn en onberispelijk.

28 Alzo zijn de mannen schuldig hun eigen vrouwen lief te hebben, gelijk hun eigen lichamen. Die zijn eigen vrouw liefheeft, die heeft zichzelven lief.

29 Want niemand heeft ooit zijn eigen vlees gehaat, maar hij voedt het, en onderhoudt het, gelijkerwijs ook de Heere de Gemeente.

30 Want wij zijn leden Zijns lichaams, van Zijn vlees en van Zijn benen.

31 Daarom zal een mens zijn vader en moeder verlaten, en zal zijn vrouw aanhangen; en zij twee zullen tot een vlees wezen.

32 Deze verborgenheid is groot; doch ik zeg dit, ziende op Christus en op de Gemeente.

33 Zo dan ook gijlieden, elk in het bijzonder, een iegelijk hebbe zijn eigen vrouw, alzo lief als zichzelven; en de vrouw zie, dat zij den
Overigens is het onderstreepte deel niet alleen het kader waar de onderdanigheid voor vrouw
en de man staat. Maar ook hoe we hier met elkaar omgaan. M.i.
DDD

Bericht door DDD »

Zeker. Maar als iemand de ander het exact tegenovergestelde van wat hij beweert in de mond legt, dan hoeft elkaar onderdanig zijn natuurlijk niet te betekenen dat je je mond houdt.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

DDD schreef: 03 mei 2023, 11:52 Zeker. Maar als iemand de ander het exact tegenovergestelde van wat hij beweert in de mond legt, dan hoeft elkaar onderdanig zijn natuurlijk niet te betekenen dat je je mond houdt.
Onderdanig zijn is i.e.g. niet woorden gebruiken als jij bent eigenwijs. 😉. Het is de toon die de muziek maakt. Als een muzikant vals gaat spelen, moet de ander ook niet vals gaan spelen toch? Weerleg zaken gewoon met argumenten. Speel het "spel" zuiver. En soms is spreken zilver en zwijgen goud. Met de door mij geciteerde Bijbeltekst hoop ik dat er weer teruggekeerd kan worden naar het onderwerp.
Want daaruit blijkt dat het onderdanig zijn van de vrouw en man staat in het licht van de vreze des Heere. Van daaruit zeg maar. En dus niet een tiraniserend heersen van de man. Los van God.

En het onderdanig zijn van de vrouw niet in een slaafse gehoorzaamheid , los van God.

Het is beide in de Heere. Een gehoorzaamheid die Hij werkt.
DDD

Bericht door DDD »

Lilian1975 schreef: 03 mei 2023, 12:20
DDD schreef: 03 mei 2023, 11:52 Zeker. Maar als iemand de ander het exact tegenovergestelde van wat hij beweert in de mond legt, dan hoeft elkaar onderdanig zijn natuurlijk niet te betekenen dat je je mond houdt.
Onderdanig zijn is i.e.g. niet woorden gebruiken als jij bent eigenwijs. 😉. Het is de toon die de muziek maakt. Als een muzikant vals gaat spelen, moet de ander ook niet vals gaan spelen toch? Weerleg zaken gewoon met argumenten. Speel het "spel" zuiver. En soms is spreken zilver en zwijgen goud. Met de door mij geciteerde Bijbeltekst hoop ik dat er weer teruggekeerd kan worden naar het onderwerp.
Want daaruit blijkt dat het onderdanig zijn van de vrouw en man staat in het licht van de vreze des Heere. Van daaruit zeg maar. En dus niet een tiraniserend heersen van de man. Los van God.

En het onderdanig zijn van de vrouw niet in een slaafse gehoorzaamheid , los van God.
Dat zijn wij dan niet eens. Als iemand vaststelt dat iemand eigenwijs is, zegt niet dat degene die dat constateert niet onderdanig is.

Dat is trouwens wel een veel gebruikte discussietruc/ of een veel voorkomend misverstand in bevindelijke kringen. Zwijgen kan goud zijn. Maar het tegenspreken van onwaarheid heeft een waarde in zichzelf. Bovendien leert de praktijk dat mensen die in hun onjuiste overhaaste conclusies niet worden tegengesproken, daar niet beter van gaan lezen.

Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd wat je hiervan vindt:
DDD schreef: 01 mei 2023, 21:59 Kun je dat niet wat concreter maken? Op deze manier is het zo algemeen, dat je daar feitelijk moeilijk mee oneens kunt zijn.

Iedere vrouw moet vooral bij het licht van de bijbel en onder de inwerking van de heilige Geest haar gezonde verstand gebruiken.

En daarnaast vrees ik dat het gebod aan vrouwen om hun mannen onderdanig te zijn niet een scheppingsorde is, maar een aanpassing aan de tekortkomingen van mannen, die nu eenmaal gemiddeld genomen graag de baas spelen. Als mannen de leiding denken te hebben, zijn er gewoon gemiddeld veel minder conflicten in een huwelijk. Het lijkt me niet iets om zich als man al te zeer op te beroemen.
Lilian197

Bericht door Lilian197 »

Wbt het tegenspreken van een onwaarheid. Uiteraard ziit daar het probleem niet. Ik zei, de toon die de muziek maakt... woorden als jij bent eigenwijs zijn op de persoon en maken dat het spel vals gaat klinken.

Het is wel degelijk een scheppingsorde. Paulus grijpt er direct op terug. En geldt in het algemeen hoe mannen en vrouwen met elkaar omgaan. Lees hoofstuk 11 van Korinthe. En heeft dus niets met aanpassingen of wat dan ook te maken.
3 Doch ik wil 4dat gij weet bdat Christus 5het Hoofd is 6eens iegelijken mans, en de man het hoofd der vrouw, cen 7God het Hoofd van Christus.
4 Dat is, dat gij let op de orde van onderwerping die God onder de mensen, in Zijn geestelijk lichaam, gesteld heeft, opdat gij niets doet dat tegen dezelve strijdt.
b Ef. 5:23. verwijsteksten
5 Dat is, over hem gesteld, heerschappij over hem hebbende, gelijk het hoofd doet boven en over de andere leden.
6 Namelijk behorende tot Zijn geestelijk lichaam; want van die wordt hier eigenlijk gehandeld. Niet dat Hij ook niet zou zijn het Hoofd der vrouw, want Hij is het Hoofd van Zijn gehele lichaam, Ef. 5:23. verwijsteksten
c Joh. 14:28. 1 Kor. 3:23; 15:27. verwijsteksten
7 Namelijk God de Vader, onder Welken de Zone Gods, Jezus Christus, staat, niet ten aanzien van Zijn Goddelijke natuur, naar welke Hij den Vader in waardigheid en hoogheid evengelijk is, Joh. 10:30. Filipp. 2:6, maar naar Zijn Middelaarsambt, naar hetwelk Hij om onzentwil Zichzelven den Vader heeft onderworpen en minder is dan de Vader, Joh. 14:28, gelijk een gezant onder de mensen als zodanig minder is dan degene die hem zendt; hoewel zij van nature evengelijk zijn. verwijsteksten
8 fWant de man is 22uit de vrouw niet, maar de vrouw uit den man.
f Gen. 2:18, 21. verwijsteksten
22 Namelijk de eerste maal van God geschapen. Zie Gen. 2:21, 22. Anderszins worden de mannen nu naar den loop der natuur van vrouwen geboren, Job 14:1. Zie ook vers 12. verwijsteksten

9 Want ook is de man niet geschapen 23om de vrouw, maar de vrouw 24om den man.
23 Namelijk om haar onderworpen te zijn en alzo te dienen.
24 Namelijk om hem tot zijn dienst onderworpen te zijn, en een hulp te wezen, die bij hem zou zijn, Gen. 2:18
11 27Nochtans is noch de man zonder de vrouw, noch de vrouw zonder den man, 28in den Heere.
27 Dit doet de apostel daarbij, opdat om dezer heerschappij wil noch de mannen zich verhovaardigen, noch de vrouwen zich bedroeven zouden.
28 Namelijk Jezus Christus, aan Welken, ten aanzien van Zijn genade en verdiensten, de vrouwen zowel gemeenschap hebben als de mannen. Zie Gal. 3:28. verwijsteksten

12 Want gelijkerwijs de vrouw 29uit den man is, alzo is ook de man 30door de vrouw; doch 31alle dingen zijn uit God.
29 Zie vers 8. verwijsteksten
30 Namelijk overmits hij van een vrouw ontvangen en geboren wordt, naar de natuurlijke geboorte. Waarom hij de vrouw ook niet behoort te verachten, maar in ere te houden en lief te hebben, hoewel hij over haar heerschappij heeft.
31 Dat is, zowel de vrouw als de man zijn beiden van God geschapen; en zowel de onderdanigheid der vrouw, als de heerschappij des mans zijn beide van God verordineerd. Anderszins is het ook in het gemeen waar, dat alle schepselen van God zijn. Zie Rom. 11:36. 1 Kor. 8:6. verwijsteksten
Verder zou ik niet te snel op mijn gezonde verstand (en ook gevoel) afgaan. Want die is zo ongezond als wat door de zonde. Maar neem ik liever het Woord als leidraad.
Plaats reactie