Ik ga het merk registreren.
Ambtstermijn ouderlingen en diakenen
Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)
Eens met Mannetje.Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:56Maar stel: je voelt een roeping, maar bent zonder genade je vertelt over er over en er word dan gezegd: 'daar heb je genade voor nodig'. Wat dan? Moet je dit pastoraal of veroordelend opvatten?Tiberius schreef: ↑01 mei 2023, 18:23Een roeping is tussen jou en God. Dat heeft niets met overnemen te maken, maar dient pastoraal begeleid te worden.
Kort gezegd: hoe kan je een roeping ervaren van Iemand die je niet kent? Je moet je Zender toch kennen?
Hou eens op met al die gekkigheid.
-
Een schepsel pijn bezorgen is een goed alternatief?Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:50Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.Geytenbeekje schreef: ↑01 mei 2023, 18:44Al snap ik het ook wel weer van je.
Als je als dominee best wel nadruk legt op het niet mee doen in de wereld, snap ik dat je het dan wat raar vind als een dominee gaat karten.
Wellicht had hij het anders gedaan als hij het had kunnen overdoen.
Ik denk ook niet dat alleen maar studeren en bezig zijn met religieuze zaken zo heel goed is voor je eigen zielenleven.
Ik denk dat je je erg buiten de realiteit zet en je kan er zo mee bezig zijn dat je meer bezig bent met het bezig zijn dan met de zaak zelf.
In Johannes 21 werd er behoorlijk gevist.MGG schreef: ↑01 mei 2023, 19:32Een schepsel pijn bezorgen is een goed alternatief?Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:50Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.Geytenbeekje schreef: ↑01 mei 2023, 18:44Al snap ik het ook wel weer van je.
Als je als dominee best wel nadruk legt op het niet mee doen in de wereld, snap ik dat je het dan wat raar vind als een dominee gaat karten.
Ik denk ook niet dat alleen maar studeren en bezig zijn met religieuze zaken zo heel goed is voor je eigen zielenleven.
Ik denk dat je je erg buiten de realiteit zet en je kan er zo mee bezig zijn dat je meer bezig bent met het bezig zijn dan met de zaak zelf.
-
Om op te eten. Niet als hobby ten koste van een dier.Zeeuw schreef: ↑01 mei 2023, 19:35In Johannes 21 werd er behoorlijk gevist.MGG schreef: ↑01 mei 2023, 19:32Een schepsel pijn bezorgen is een goed alternatief?Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:50Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.Geytenbeekje schreef: ↑01 mei 2023, 18:44
Al snap ik het ook wel weer van je.
Als ik de kat van de buren die in mijn tuin poept schop, dan ben ik volgens veel mensen een dierenbeul. Maar voor mijn plezier vissen, terwijl ik weet dat vissen pijn voelen, is wel goed?
Laatst gewijzigd door MGG op 01 mei 2023, 19:39, 2 keer totaal gewijzigd.
-
Ik ken genoeg strandvissers die het doen om de vissen daarna op te eten. Ook bij de discipelen zal er ongetwijfeld wel eens wat bijvangst oid geweest zijn.MGG schreef: ↑01 mei 2023, 19:36Om op te eten. Niet als hobby ten koste van een dier.Zeeuw schreef: ↑01 mei 2023, 19:35In Johannes 21 werd er behoorlijk gevist.MGG schreef: ↑01 mei 2023, 19:32Een schepsel pijn bezorgen is een goed alternatief?Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:50
Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.
Als ik de kat van de buren die in mijn tuin poept schop, dan ben ik volgens veel mensen een dierenbeul. Maar voor mijn plezier vissen, terwijl ik weet dat vissen pijn voelen, is wel goed?
Als je laatste zin voor jou klopt, ben je ongetwijfeld vegetariër.
Maar...on topic maar weer he.
Is roeping en zending niet los te koppelen van elkaar?Tiberius schreef: ↑01 mei 2023, 19:28Eens met Mannetje.
Kort gezegd: hoe kan je een roeping ervaren van Iemand die je niet kent? Je moet je Zender toch kennen?
Uhmm.... dus een predikant die naar een cafe gaat is geen probleem zeg maar?DDD schreef: ↑01 mei 2023, 19:18Ik kan er geen touw aan vastknopen. Als karten op zichzelf niet verkeerd is (wat ik dan weer betwijfel, omdat het niet zo best lijkt voor het milieu) dan kun je dat toch als predikant ook doen? Een predikant hoeft helemaal geen gezag uit te dragen. Een predikant moet dienstbaarheid uitdragen.Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:50Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.Geytenbeekje schreef: ↑01 mei 2023, 18:44Al snap ik het ook wel weer van je.
En predikanten die in verzoeking worden geleid als ze gaan karten moeten juist gaan karten en zich voor het overige beperken tot een begrensde auto.
En - niet oneerbiedig gesproken - had de Heere Jezus ook gewoon werelds kunnen leven en Hij had hetzelfde gezag gehad?
Kan. Maar de Persoon achter roeping en zending is Dezelfde.Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 19:56Is roeping en zending niet los te koppelen van elkaar?Tiberius schreef: ↑01 mei 2023, 19:28Eens met Mannetje.
-
Afhankelijk van wat hij gaat doen. Als hij zijn (jonge) schapen gaat hoeden, dan wel. Van een preekstoel waarschuwen is makkelijk. Jezus ging met hoeren en tollenaren om. Ik zou het mooi vinden als een predikant zaterdagavond gemeenteleden in het café opzoekt.Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 20:01Uhmm.... dus een predikant die naar een cafe gaat is geen probleem zeg maar?DDD schreef: ↑01 mei 2023, 19:18Ik kan er geen touw aan vastknopen. Als karten op zichzelf niet verkeerd is (wat ik dan weer betwijfel, omdat het niet zo best lijkt voor het milieu) dan kun je dat toch als predikant ook doen? Een predikant hoeft helemaal geen gezag uit te dragen. Een predikant moet dienstbaarheid uitdragen.Piet Puk schreef: ↑01 mei 2023, 18:50Exact, maar dat betekent dus een middenweg te zoeken. Je hebt als predikant(maar in het geheel als kerkenraadslid) jezelf soms weg te cijferen. Karten lijkt me vanwege de entourage eromheen geen goede keuze, maar ook vanwege het gezag wat je uitdraagt. Je bent een voorbeeldfiguur. Anderzijds hoeft het ook niet te betekenen dat je met een boekje in een hoekje hoeft te blijven. Vissen zou dan een prima alternatief zijn. Ik weet echter van een predikant die graag aan modelbouw doet. Volgens mij prima hobby's die je als predikant kunt hebben(tenzij je er zoveel tijd aan besteed dat het je afgod wordt). Hetgeen een predikant doet is lastig om meerdere redenen: je hebt een voorbeeldfunctie, waarin je ook niet plaatsen opzoekt waarmee je in verzoeking word geleid. Hoewel natuurlijk karten op zichzelf genomen niet verkeerd is.Geytenbeekje schreef: ↑01 mei 2023, 18:44
Al snap ik het ook wel weer van je.
En predikanten die in verzoeking worden geleid als ze gaan karten moeten juist gaan karten en zich voor het overige beperken tot een begrensde auto.
En - niet oneerbiedig gesproken - had de Heere Jezus ook gewoon werelds kunnen leven en Hij had hetzelfde gezag gehad?
Wel of niet fictief, het is een bijzonder verhaal.Bezorgd schreef: ↑01 mei 2023, 19:13Eens Pierre.
Kan nog gekker.
Een ouderling werd eens aangesproken op iets wat hij deed, door een kerklid. (Weet niet eens meer wat, iets nietszeggend.)
Toen reageerde die ouderling: "Maar jij doet dit toch ook?" Kreeg hij als antwoord: "Maar ik ben geen ambtsdrager"
Hoe zulke mensen denken zal ik nooit begrijpen.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik kan de namen erbij geven. Een ervan ken jij waarschijnlijk ook. Maar dat doe ik niet uiteraard.pierre27 schreef: ↑01 mei 2023, 20:09Wel of niet fictief, het is een bijzonder verhaal.Bezorgd schreef: ↑01 mei 2023, 19:13Eens Pierre.
Kan nog gekker.
Een ouderling werd eens aangesproken op iets wat hij deed, door een kerklid. (Weet niet eens meer wat, iets nietszeggend.)
Toen reageerde die ouderling: "Maar jij doet dit toch ook?" Kreeg hij als antwoord: "Maar ik ben geen ambtsdrager"
Hoe zulke mensen denken zal ik nooit begrijpen.
Een ambt en geen genade is überhaupt geen mogelijkheid mijns inziens.