Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bezorgd

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen

Bericht door Bezorgd »

Tiberius schreef: 01 mei 2023, 10:37
Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 10:34
Tiberius schreef: 01 mei 2023, 10:30 Dat laatste heb ik ook gehoord ja.
Toen hem eens gevraagd werd waarom hij zo graag viste, antwoorde hij: Deze bijten beter.
Ik denk dat we het dan niet over dezelfde hebben.
Die ik bedoel had heel veel zegen op zijn bediening en was zo mild dat hij zoiets niet zou zeggen vermoed ik ;)
Het is ook maar zeer de vraag of die anekdote die ik type ooit gebeurd is. Zulk soort verhalen is bijna altijd verzonnen.
Meestal begint het met een kern van waarheid, maar wordt er veel bij verzonnen.
Job

Re: Ambtstermijn ouderlingen en diakenen (uit: Seksueel misbruik)

Bericht door Job »

Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 09:13 Wat je tweede deel betreft, eens. Sommigen gedragen zich heel bijzonder. En denken een heel aparte positie te hebben. En drukken zichzelf in een bepaald keurslijf.
Dat zal deels door opvoeding/bakering etc komen. Het lijkt me sterk dat je dat op universiteiten of scholen meekrijgt.
Ik geloof oprecht dat een aanzienlijk deel het niet bewust doet, zich apart gedragen, maar gewoon in een heel ander universum leeft. Mede ingegeven hierdoor:
Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 10:28
Al moet ik er ook bij zeggen dat een deel van het kerkvolk er wel debet aan is.
Het wordt dan wederzijds in stand gehouden.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 10:43
Zeeuw schreef: 01 mei 2023, 10:38
Bezorgd schreef: 01 mei 2023, 10:37 Een paar is niet met z'n allen. ;)
Maar alleen al dat er een grapje over gemaakt moet worden blijkt dat dit dus nog volop leeft onder de achterban.
Volgens jouw post dat erover geappt wordt wel ja. Als onze predikant mee zou gaan karten, zou dat zo gewoon zijn dat er niet eens over zou worden nagedacht.
Dat is waar.
(We zouden overigens wel een verlengde kart nodig hebben...)
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

DDD schreef: 01 mei 2023, 10:12 Daar vind ik dan weer niets mis mee. Maar dat heeft niets met raar doen te maken. Dus ik denk dat we het hier over verschillende dingen hebben.

Ik denk trouwens dat die klassenverschillen er nog steeds heel nadrukkelijk zijn. In taal, hobby's en bezigheden. Ik vrees dat de kloof eerder groter wordt dan kleiner.
Ik denk wel dat er een soort van overlap is.
Vroeger zag je een burgemeester of huisarts niet een potje voetballen, zwemmen, vissen of hardlopen bv.
Dat is inmiddels anders.
Sommige predikanten houden die regel voor zichzelf nog wel heel strikt. In ieder geval in situaties waar ze herkent zouden worden.

Als een paar GG predikanten gezellig even een avondje aan het karten zijn vinden sommigen het nodig om dat direct aan iedereen door te appen.
Zelf heb ik in mijn jeugd een predikant goed gekend die een liefhebber van vissen was, maar dit alleen deed op een afgelegen plek en zo vroeg dat hij rond 6.00 uur weer in de pastorie was zodat niemand hem kon zien.
Terecht want dan wil iedereen die foto's wel zien
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Piet Puk schreef: 01 mei 2023, 13:31
DDD schreef: 01 mei 2023, 10:12 Daar vind ik dan weer niets mis mee. Maar dat heeft niets met raar doen te maken. Dus ik denk dat we het hier over verschillende dingen hebben.

Ik denk trouwens dat die klassenverschillen er nog steeds heel nadrukkelijk zijn. In taal, hobby's en bezigheden. Ik vrees dat de kloof eerder groter wordt dan kleiner.
Ik denk wel dat er een soort van overlap is.
Vroeger zag je een burgemeester of huisarts niet een potje voetballen, zwemmen, vissen of hardlopen bv.
Dat is inmiddels anders.
Sommige predikanten houden die regel voor zichzelf nog wel heel strikt. In ieder geval in situaties waar ze herkent zouden worden.

Als een paar GG predikanten gezellig even een avondje aan het karten zijn vinden sommigen het nodig om dat direct aan iedereen door te appen.
Zelf heb ik in mijn jeugd een predikant goed gekend die een liefhebber van vissen was, maar dit alleen deed op een afgelegen plek en zo vroeg dat hij rond 6.00 uur weer in de pastorie was zodat niemand hem kon zien.
Terecht want dan wil iedereen die foto's wel zien
Dat gebeurt al als er een dominee trouwt, dus laat staan als er gekart wordt. :yahoo
DDD

Bericht door DDD »

Doe niet zo gek. En ik ben best belangstellend aangelegd. Maar wat zou daar nu interessant aan zijn?
GerefGemeente-lid
Verbannen

DDD schreef: 01 mei 2023, 14:08 Doe niet zo gek. En ik ben best belangstellend aangelegd. Maar wat zou daar nu interessant aan zijn?
Tja, ik kan je uit ervaring vertellen dat wat ik hierboven (voor @refo hieronder) schreef, echt waar is. Vraag maar aan @Bezorgd, die weet dat vast ook nog wel. :D
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef: 01 mei 2023, 14:08 Doe niet zo gek. En ik ben best belangstellend aangelegd. Maar wat zou daar nu interessant aan zijn?
Stel je voor dat de bruid een witte jurk aan zou hebben. Dat moet natuurlijk wel even gecontroleerd worden.
DDD

Bericht door DDD »

Maar dat is iets heel anders. Als de koning trouwt, dan is dat ook op tv. Maar niet als hij gaat karten. Ik vind dat echt twee verschillende dingen.
GerefGemeente-lid
Verbannen

MGG schreef: 01 mei 2023, 14:11
Stel je voor dat de bruid een witte jurk aan zou hebben. Dat moet natuurlijk wel even gecontroleerd worden.
Wat is er mis met een witte jurk? Ben jij daar op tegen? :bobo
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 01 mei 2023, 14:25
MGG schreef: 01 mei 2023, 14:11
Wat is er mis met een witte jurk? Ben jij daar op tegen? :bobo
Niks en ik ben er absoluut niet op tegen. Gezien de kerkelijke achtergrond van de bruid, kan zo'n onbelangrijk detail voor sommige extreem bemoeizuchtige mensen wel relevant zijn.
DDD

Bericht door DDD »

Dat begrijp ik ook nog. Maar dat het interessant zou zijn of een dominee gaat karten, hangt louter samen met rare ideeën over wat dominees wel en niet zouden mogen. Net zoiets als niet in zwembroek gaan zwemmen en geen motorrijden en dergelijke onzin meer.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 29 apr 2023, 22:45 Ja, ik denk dat een gemeentelid die met een roeping loopt voor ouderling of diaken dit kan vertellen bij een huisbezoek. Waarom niet?
Het is juist mooi om dat te horen in de gemeente.
Dat zou je denken. Toch kan het zomaar zijn dat je direct of indirect mee krijgt dat ze de roeping niet overnemen. Dan denk ik dat je vooraf afweegt of je dat wel vertelt op huisbezoek
DDD

Bericht door DDD »

Dan ben je van die last in ieder geval rechtmatig bevrijd.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Piet Puk schreef: 01 mei 2023, 16:37
Tiberius schreef: 29 apr 2023, 22:45 Ja, ik denk dat een gemeentelid die met een roeping loopt voor ouderling of diaken dit kan vertellen bij een huisbezoek. Waarom niet?
Het is juist mooi om dat te horen in de gemeente.
Dat zou je denken. Toch kan het zomaar zijn dat je direct of indirect mee krijgt dat ze de roeping niet overnemen. Dan denk ik dat je vooraf afweegt of je dat wel vertelt op huisbezoek
Een roeping is tussen jou en God. Dat heeft niets met overnemen te maken, maar dient pastoraal begeleid te worden.
Plaats reactie