Wat doen we vandaag?

GerefGemeente-lid
Verbannen

Re: Wat doen we vandaag?

Bericht door GerefGemeente-lid »

merel schreef: 28 apr 2023, 23:42
GerefGemeente-lid schreef: 28 apr 2023, 23:36
merel schreef: 28 apr 2023, 23:31
GerefGemeente-lid schreef: 28 apr 2023, 23:26 Ik lees op Wikipedia dat er moord en doodslag in voorkomt...
Wat wil je daarmee zeggen?
Wel, dat lijkt me heel eenvoudig. Ik begrijp niet dat je als christen, misschien wel met een zak chips en een fles frisdrank op de bank, onder het mom van gezelligheid kunt kijken naar een film waarin het zesde gebod met voeten wordt getreden.

Maar ik hoor graag waarom jij daar wel begrip voor lijkt te kunnen opbrengen.
Ik zou niet weten waarom niet. De bijbel staat vol met moord en doodslag en daar lezen we onze kinderen uit voor. Daarnaast worden oorlogsboeken en historische romans vol dood en verderf ook niet geschuwd in refo kringen. Ook dit verhaal is op waarheid gebaseerd. Ik zou niet weten wat daar zondig of slecht aan is.
Genieten van moord en doodslag is toch niet volgens Gods Woord?
Ik durf het bijna niet te vragen, maar geldt dit argument dan bijvoorbeeld ook voor het zevende gebod? Of hoe moet ik dit duiden?
MGG

Bericht door MGG »

GerefGemeente-lid schreef: 28 apr 2023, 23:50
merel schreef: 28 apr 2023, 23:42
GerefGemeente-lid schreef: 28 apr 2023, 23:36
merel schreef: 28 apr 2023, 23:31

Wat wil je daarmee zeggen?
Wel, dat lijkt me heel eenvoudig. Ik begrijp niet dat je als christen, misschien wel met een zak chips en een fles frisdrank op de bank, onder het mom van gezelligheid kunt kijken naar een film waarin het zesde gebod met voeten wordt getreden.

Maar ik hoor graag waarom jij daar wel begrip voor lijkt te kunnen opbrengen.
Ik zou niet weten waarom niet. De bijbel staat vol met moord en doodslag en daar lezen we onze kinderen uit voor. Daarnaast worden oorlogsboeken en historische romans vol dood en verderf ook niet geschuwd in refo kringen. Ook dit verhaal is op waarheid gebaseerd. Ik zou niet weten wat daar zondig of slecht aan is.
Genieten van moord en doodslag is toch niet volgens Gods Woord?
Ik durf het bijna niet te vragen, maar geldt dit argument dan bijvoorbeeld ook voor het zevende gebod? Of hoe moet ik dit duiden?
Mag een fictie boek waarin iemand vermoord/gedood wordt lezen? Ik vind dat Merel een terecht punt heeft. Waarom zijn boeken vol dood en verderf breed geaccepteerd en films niet? (De dood naspelen vind ik zelf bezwaarlijk, maar bij het lezen van een roman maak je ook een bepaalde voorstelling in je hoofd.)
DDD

Bericht door DDD »

Als je een film kijkt waarin moord en doodslag voorkomen, dan is dat natuurlijk niet perse om van te genieten. Sowieso vind ik het een vreemd vooroordeel dat mensen films kijken om van te genieten. Dat geldt misschien voor sommige series, en ook voor bepaalde films, en vast ook voor bepaalde mensen, maar meestal heeft een film wel een thema of boodschap, een strekking, waar je over na kunt denken en waaraan je jezelf kunt spiegelen.

Als de zaden van boosheid, waaronder moord, in je eigen hart leven, dan kan het soms heel goed zijn om je daadwerkelijk in te leven in de gruwelen daarvan.

Het woord genieten is daarvoor echt niet op zijn plaats. De laatste film die ik keek, is Hope Gap. Die gaat over een echtscheiding. Het is een mooie film, ik zag hem al twee keer. Maar het is toch ook weer niet ontspannend ofzo. En echtscheiding is het thema. Toch is dat zeker geen zondige film om naar te kijken.

Al vind ik dat sowieso een moeizaam criterium. Een film over euthanasie kan heel ontdekkend zijn.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef: 29 apr 2023, 00:24 Als je een film kijkt waarin moord en doodslag voorkomen, dan is dat natuurlijk niet perse om van te genieten. Sowieso vind ik het een vreemd vooroordeel dat mensen films kijken om van te genieten. Dat geldt misschien voor sommige series, en ook voor bepaalde films, en vast ook voor bepaalde mensen, maar meestal heeft een film wel een thema of boodschap, een strekking, waar je over na kunt denken en waaraan je jezelf kunt spiegelen.
Dat geldt misschien voor de arthouse of indie films waar jij van houdt. Ik krijg niet bepaald de indruk dat franchises zoals Fast & Furious en heel veel andere films (het gros) een boodschap willen uitdragen. Het gaat er volgens mij enkel om, om mensen naar de bioscoop of streamingdienst te lokken om zoveel mogelijk geld te verdienen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vrees dat je je wat betreft het uitdragen van een boodschap vergist. Juist ook populaire series proberen een boodschap uit te dragen. Dat is vaak een boodschap haaks op de bijbelse normen, dat wel. Maar bijvoorbeeld een schijnbaar neutrale serie als 'Emily in Paris' promoot open relaties. Toch heb ik het idee dat een groot deel van de films wel een boodschap of thema heeft. Het grootste deel van de films is natuurlijk geen kaskraker en er zijn inderdaad films die voornamelijk bedoeld lijken te zijn om mensen te laten lachen.
huisman

Bericht door huisman »

DDD schreef: 29 apr 2023, 10:41 Ik vrees dat je je wat betreft het uitdragen van een boodschap vergist. Juist ook populaire series proberen een boodschap uit te dragen. Dat is vaak een boodschap haaks op de bijbelse normen, dat wel. Maar bijvoorbeeld een schijnbaar neutrale serie als 'Emily in Paris' promoot open relaties. Toch heb ik het idee dat een groot deel van de films wel een boodschap of thema heeft. Het grootste deel van de films is natuurlijk geen kaskraker en er zijn inderdaad films die voornamelijk bedoeld lijken te zijn om mensen te laten lachen.
Wijlen Prof.Dr. W.H. Velema zie het eens kernachtig. Als je een film kijkt leg dan de Tien Geboden er naast en turf hoe vaak welk gebod wordt overtreden. Dan zul je heel veel (alle?) films niet meer kunnen (willen) zien.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
DDD

Bericht door DDD »

Ik vind dat veel te kort door de bocht. De Bijbel staat ook vol met zonden en gebreken. Het gaat om het oogmerk waarom iets getoond wordt.
Bertiel

Bericht door Bertiel »

Dagje wildland. Eerste keer dierentuin voor onze kleine dame. Ze kijkt haar ogen uit
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Vandaag in het zwembad voor afzwemmen.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Herman schreef: 29 apr 2023, 13:25 Vandaag in het zwembad voor afzwemmen.
En.. ben je geslaagd..?
Chrisje72

Bericht door Chrisje72 »

Boodschappen inpakken voor het boodschappenspel op onze bazaar DV 13 mei
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Bourdon16 schreef: 29 apr 2023, 13:50
En.. ben je geslaagd..?
Nee, gezakt. Mijn belangstelling voor die poppenkast is op geen enkele manier gewekt, maar goed, mijn dochter kan nu gediplomeerd baantjes zwemmen zonder vaderlijk toezicht.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Een stuk van het tijdelijke terras gelegd. Voor deze zomer gaat het niet lukken om in de achtertuin een fatsoenlijk nieuw terras te laten leggen, dus ik leg de 60x40 grindtegels maar weer gedeeltelijk terug. Na 20 van die dingen en 4 40x40 tegels was het voor vandaag weer welletjes. Volgende week maar verder met de tweede helft.
- Niet meer zo actief -
merel

Bericht door merel »

Herman schreef: 29 apr 2023, 16:11
En.. ben je geslaagd..?
Nee, gezakt. Mijn belangstelling voor die poppenkast is op geen enkele manier gewekt, maar goed, mijn dochter kan nu gediplomeerd baantjes zwemmen zonder vaderlijk toezicht.
Durf jij dat aan? Mijn ervaring is dat het dan juist begint. Na het halen van hun zwemdiploma houden ze ternauwernood hun hoofd boven water. Het is ons regelmatig gebeurd dat ze tijdens het vrij zwemmen ineens moe werden en zonken.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

merel schreef: 29 apr 2023, 18:27
Herman schreef: 29 apr 2023, 16:11
En.. ben je geslaagd..?
Durf jij dat aan? Mijn ervaring is dat het dan juist begint. Na het halen van hun zwemdiploma houden ze ternauwernood hun hoofd boven water. Het is ons regelmatig gebeurd dat ze tijdens het vrij zwemmen ineens moe werden en zonken.
Dat ligt een beetje aan de leeftijd denk ik. Mijn dochter heeft A,B,C sinds haar 6e, maar ik vind haar te jong (7) om niet een oogje in het zeil te houden. Ze kan uitstekend zwemmen, maar ik blijf nog even in de buurt.
Plaats reactie