Als je niet met bewijs komt, ga ik je berichten melden.DDD schreef: ↑17 apr 2023, 23:19 Ik help geen geruchten de wereld in. Ik benoem dat ik herken wat dr. Van den Brink waarneemt. Dat lijkt mij prima, toch? GG-lid beweert dat het niet waar zou zijn. Daar geloof ik niets van.
Ik heb het ook wel eens gehoord van een dominee die later afgezet is. Al had hij beter afgezet kunnen worden vanwege zijn negatieve benadering van zijn gemeenteleden in plaats van vanwege overspel. Er zijn verschillende dominees in de rechterflank die met veel enthousiasme verkiezing en verwerping preken, plus de mededeling dat dat maar in de klem moet brengen. Als daar geen oproep bij komt dat God zijn genade welgemeend aanbiedt aan ieder die het Evangelie hoort, dan is dat een duidelijk voorbeeld van wat dr. Van den Brink bedoelt. Dan preek je alleen maar om het oordeel van de verworpenen te verzwaren.
Het gaat zelfs zover, dat er voor de predikanten die de ongelovigen het eeuwige leven gunnen, een afzonderlijke kwalificatie bestaat: een gunnende prediking. Dat betekent naar mijn idee in veel gevallen, dat de dominee het de luisteraars wel gunt, maar God (al dan niet volgens luisteraar of predikant) niet.
Al is dit bericht dusdanige grote flauwekul, dat ik er nu al ernstig over aan het nadenken ben.
Ik ben benieuwd of je over de brug komt.