DDD schreef: ↑14 apr 2023, 19:38Dat (4) het boek op de auteur steriel en rationeel overkomt, is een mooie bevinding, maar zegt net zoveel over de recensent als over de auteur. Verder is de opmerking dat in de preken ook de andere kant aan de orde moet komen wel terecht, maar ook niet erg ter zake, omdat het boek daar niet over gaat. Blijkens de titel gaat de auteur ervan uit dat dat al wel bekend is.
"Het boek gaat daar niet over", vind ik toch wat mager.
Dat kun je misschien zeggen bij een wetenschappelijke studie naar één aspect uit de geloofsleer, maar dr. Van den Brinks schrijven is wel degelijk bedoeld als een richtingwijzer rond de vraag wat geloof is en hoe daaraan te komen. Door het antwoord op die vraag volledig te thematiseren rond aanbod van genade en geloven als een plicht, maak je wel een keuze.
En dat daar meer achter zit dan alleen een keuze voor het onderwerp van een boek, blijkt ook uit het interview met dr. Van den Brink en ds. Visscher. Daarin staat een passage waar ds. Visscher zegt "Als jij voor een groep van driehonderd jongelui staat, moet je ze óók vertellen dat er behalve oprecht geloof ook historisch geloof, tijdgeloof en wondergeloof bestaan.” Daarop is de reactie van dr. Van den Brink: "Waarom moet ik dat doen?"
Het is een bewuste keuze voor het benadrukken van één zijde van de medaille. Dat is reactionair bedoeld op wat dr. Van den Brink als misstanden ervaart, dat begrijp ik. Maar ik denk dat het terecht is dat ds. Kieviet hier de vinger bij legt.
Juist rond dit soort thema's is het een heilige kunst om in het midden te blijven wandelen, hoeveel misstanden je ook ter rechter- en linkerzijde meent waar te nemen. Terecht noemt ds. Kieviet "nog een ander front dan wat dr. Van den Brink tot het een en het al maakt".