Het probleem is het logisch redeneren. Als je niet beseft dat dit voor de Bijbel vaak niet opgaat, gaat het fout.Bezorgd schreef: ↑12 apr 2023, 15:13 Het is vooral een theologische discussie die in de praktijk weinig nut heeft.
Ja een vorm van verlichtingsdenken, maar wel begrijpelijk.
Kan een uitverkoren ziel verloren gaan?
Vandaar uit doorredenerend zou je bij een rechtvaardiging van eeuwigheid uit kunnen komen.
Ik vraag me bij dit soort discussies altijd af of we op deze wijze niet teveel zitten te wroeten in Gods raadsbesluit.
Laten we het maar eenvoudig houden.
Gereformeerde Gemeenten
-
- Berichten: 185
- Lid geworden op: 31 aug 2021, 17:26
Re: Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het probleem is mijns inziens in de Gereformeerde Gemeenten vaker dat mensen te weinig logisch denken dan te veel. Misschien dat dr. Steenblok een uitzondering kan zijn geweest.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het probleem is mijns inziens dat er over ons beslist wordt zonder ons. Daar kan een mens moeilijk tegen.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Dat idee heb ik dan weer niet. Waarom denk je dat?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik denk dat de weerstand die tegen deze zaken opkomen is in de achtergrond een weerstand tegen de leer van uitverkiezing. Anders zouden mensen zich hierover wel wat zorgvuldiger uitdrukken.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Deze redenatie volg ik niet. Iemand drukt zich onzorgvuldig uit, dus is hij tegen de leer van uitverkiezing.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Deze reactie lijkt me iets te gemakkelijk. De volgende stap kan zijn dat iedere vraag wordt uitgelegd als vijandschap tegen de zuivere leer of zoals men dat noemt ''de oude waarheid''. Of: '' Zoals het onder ons altijd is geleerd''
Ik blijf volhouden dat we in de gereformeerde gezindte te vaak Dordrecht, De Dordtse leerregels, rechts hebben ingehaald.
Men had er kennelijk niet genoeg aan. En toen kwamen de preciseringen, de redeneringen, de logica. De leeruitspraken.
Dordrecht liet het geheimenis van de verkiezing onverkort staan. Zou men, zouden we, het erfgoed niet verkwanseld hebben?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Deze reactie lijkt me iets te gemakkelijk. De volgende stap kan zijn dat iedere vraag wordt uitgelegd als vijandschap tegen de zuivere leer of zoals men dat noemt ''de oude waarheid''. Of: '' Zoals het onder ons altijd is geleerd''
Ik blijf volhouden dat we in de gereformeerde gezindte te vaak Dordrecht, De Dordtse leerregels, rechts hebben ingehaald.
Men had er kennelijk niet genoeg aan. En toen kwamen de preciseringen, de redeneringen, de logica. De leeruitspraken.
Dordrecht liet het geheimenis van de verkiezing onverkort staan. Zou men, zouden we, het erfgoed niet verkwanseld hebben?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Er was een zeker persoon onder de naam MGG die een vraag stelde over de zgn trappen in de rechtvaardigmaking.
Een zeer belangrijke vraag want Luther zei het al: Dat de kerk staat of valt met de leer van de rechtvaardigmaking en na mijn tijd zal de leer van de rechtvaardigmaking aangevallen en verduisterd worden.
Paulus zegt het ook zo ernstig: Heb acht op de leer.
Nu kunnen we zeggen dat moeten we maar aan theologen overlaten maar ik geloof dat één ieder dit nauw moet onderzoeken want door een verkeerde leer kunnen we ons zelf of anderen bedriegen of naar de bloemhoven jagen.
Nogmaals de Reformatoren en hun volgelingen leren nergens dat er trappen in de rechtvaardigmaking zouden zijn.
Ja ze verwerpen deze omdat daar geen grond voor te vinden is in Gods woord.
We voelen ons dan ook geroepen daar ernstig op te wijzen.
Laten we elkaar er dan op wijzen dat we moeten weten hoe groot onze ellende is maar dat we ook moeten weten verlost te zijn door het bloed van Gods Zoon en dat door een waar geloof door God geschonken en dat we daar verzekerd van moeten zijn want ook de oude vaderen (Th.vd.Groe) leren: Een geloof zonder zekerheid (vast vertrouwen zondag 7)is geen waar geloof.
Een zeer belangrijke vraag want Luther zei het al: Dat de kerk staat of valt met de leer van de rechtvaardigmaking en na mijn tijd zal de leer van de rechtvaardigmaking aangevallen en verduisterd worden.
Paulus zegt het ook zo ernstig: Heb acht op de leer.
Nu kunnen we zeggen dat moeten we maar aan theologen overlaten maar ik geloof dat één ieder dit nauw moet onderzoeken want door een verkeerde leer kunnen we ons zelf of anderen bedriegen of naar de bloemhoven jagen.
Nogmaals de Reformatoren en hun volgelingen leren nergens dat er trappen in de rechtvaardigmaking zouden zijn.
Ja ze verwerpen deze omdat daar geen grond voor te vinden is in Gods woord.
We voelen ons dan ook geroepen daar ernstig op te wijzen.
Laten we elkaar er dan op wijzen dat we moeten weten hoe groot onze ellende is maar dat we ook moeten weten verlost te zijn door het bloed van Gods Zoon en dat door een waar geloof door God geschonken en dat we daar verzekerd van moeten zijn want ook de oude vaderen (Th.vd.Groe) leren: Een geloof zonder zekerheid (vast vertrouwen zondag 7)is geen waar geloof.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nou, dit lijkt me meer een redenering van het type waar ik bezwaar tegen maak. Maar er valt met logische argumenten weinig van te vinden.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik raad je aan om de eerder genoemde artikelen van ds. Moerkerken hierover te lezen. Je gebruikt grote woorden maar je doet degenen die dit leer verkondigen geen recht. Daar moet je gewoon eerlijk en recht in wezen. Het zijn wel gewichtige dingen waar we over spreken.DHvdMeer schreef: ↑12 apr 2023, 23:19 Er was een zeker persoon onder de naam MGG die een vraag stelde over de zgn trappen in de rechtvaardigmaking.
Een zeer belangrijke vraag want Luther zei het al: Dat de kerk staat of valt met de leer van de rechtvaardigmaking en na mijn tijd zal de leer van de rechtvaardigmaking aangevallen en verduisterd worden.
Paulus zegt het ook zo ernstig: Heb acht op de leer.
Nu kunnen we zeggen dat moeten we maar aan theologen overlaten maar ik geloof dat één ieder dit nauw moet onderzoeken want door een verkeerde leer kunnen we ons zelf of anderen bedriegen of naar de bloemhoven jagen.
Nogmaals de Reformatoren en hun volgelingen leren nergens dat er trappen in de rechtvaardigmaking zouden zijn.
Ja ze verwerpen deze omdat daar geen grond voor te vinden is in Gods woord.
We voelen ons dan ook geroepen daar ernstig op te wijzen.
Laten we elkaar er dan op wijzen dat we moeten weten hoe groot onze ellende is maar dat we ook moeten weten verlost te zijn door het bloed van Gods Zoon en dat door een waar geloof door God geschonken en dat we daar verzekerd van moeten zijn want ook de oude vaderen (Th.vd.Groe) leren: Een geloof zonder zekerheid (vast vertrouwen zondag 7)is geen waar geloof.
Hier een stukje van ds. Moerkerken:
Vervolgens laat Comrie de grote theoloog Voetius aan het woord. Nog altijd gaat het over de vraag, of er een rechtvaardigmaking vóór het geloof is. Nu volgen er enkele belangwekkende uitspraken van deze Utrechtse hoogleraar en nadere reformator. Wij citeren: "De rechtvaardigmaking der volwassenen wordt genomen óf dadelijk óf lijdelijk, evenals de verzoening. Gene gaat vóór onze roeping, ja, vóór onze geboorte; deze niet. De rechtvaardigmaking gaat vóór ons geloof en roeping, voor zoveel zij betekent de vaststelling zelve van het goddelijk vonnis, en alzo van het nieuwe verbond, de belofte en de uitspraak daarvan, van de zijde Gods; dewijl zij, die gerechtvaardigd worden, aan Christus gegeven zijn, eer zij geloofden. Nochtans volgt dezelve mede op de roeping en het geloof voor zoveel zij betekent de inboezeming, bekendmaking, openbaring van dat vonnis in de harten der verlosten ..."
Een vraag: wat bedoel je met trappen in de rechtvaardigmaking?
Re: Gereformeerde Gemeenten
Hij zegt juist dat die er niet zijn.KDD schreef: ↑13 apr 2023, 00:46Ik raad je aan om de eerder genoemde artikelen van ds. Moerkerken hierover te lezen. Je gebruikt grote woorden maar je doet degenen die dit leer verkondigen geen recht. Daar moet je gewoon eerlijk en recht in wezen. Het zijn wel gewichtige dingen waar we over spreken.DHvdMeer schreef: ↑12 apr 2023, 23:19 Er was een zeker persoon onder de naam MGG die een vraag stelde over de zgn trappen in de rechtvaardigmaking.
Een zeer belangrijke vraag want Luther zei het al: Dat de kerk staat of valt met de leer van de rechtvaardigmaking en na mijn tijd zal de leer van de rechtvaardigmaking aangevallen en verduisterd worden.
Paulus zegt het ook zo ernstig: Heb acht op de leer.
Nu kunnen we zeggen dat moeten we maar aan theologen overlaten maar ik geloof dat één ieder dit nauw moet onderzoeken want door een verkeerde leer kunnen we ons zelf of anderen bedriegen of naar de bloemhoven jagen.
Nogmaals de Reformatoren en hun volgelingen leren nergens dat er trappen in de rechtvaardigmaking zouden zijn.
Ja ze verwerpen deze omdat daar geen grond voor te vinden is in Gods woord.
We voelen ons dan ook geroepen daar ernstig op te wijzen.
Laten we elkaar er dan op wijzen dat we moeten weten hoe groot onze ellende is maar dat we ook moeten weten verlost te zijn door het bloed van Gods Zoon en dat door een waar geloof door God geschonken en dat we daar verzekerd van moeten zijn want ook de oude vaderen (Th.vd.Groe) leren: Een geloof zonder zekerheid (vast vertrouwen zondag 7)is geen waar geloof.
Hier een stukje van ds. Moerkerken:
Vervolgens laat Comrie de grote theoloog Voetius aan het woord. Nog altijd gaat het over de vraag, of er een rechtvaardigmaking vóór het geloof is. Nu volgen er enkele belangwekkende uitspraken van deze Utrechtse hoogleraar en nadere reformator. Wij citeren: "De rechtvaardigmaking der volwassenen wordt genomen óf dadelijk óf lijdelijk, evenals de verzoening. Gene gaat vóór onze roeping, ja, vóór onze geboorte; deze niet. De rechtvaardigmaking gaat vóór ons geloof en roeping, voor zoveel zij betekent de vaststelling zelve van het goddelijk vonnis, en alzo van het nieuwe verbond, de belofte en de uitspraak daarvan, van de zijde Gods; dewijl zij, die gerechtvaardigd worden, aan Christus gegeven zijn, eer zij geloofden. Nochtans volgt dezelve mede op de roeping en het geloof voor zoveel zij betekent de inboezeming, bekendmaking, openbaring van dat vonnis in de harten der verlosten ..."
Een vraag: wat bedoel je met trappen in de rechtvaardigmaking?
DHvdMeer moet ds Moerkerken lezen die Comrie citeert die Voetius citeert. Op die manier kan iets uiteraard niet aangetoond worden.
Ik had en heb toch het idee dat ds GA vd Brink gelijk heeft met zijn 'kleine lettertjes'. Wat me vooral is bijgebleven is zijn opmerking dat de beslissing over jouw (jouw is algemeen gesproken) geloof ergens anders is genomen. Dat hij dat juist aanduidde en dat het door sommigen in deze discussie verdedigd wordt wordt steeds duidelijker.
Re: Gereformeerde Gemeenten
Het is een enorm verschil of je je laat leiden door Comrie of door de Reformatie. Comrie had twee facetten: een filosofische insteek en een pastorale. Nou de filosofische Comrie loop ik in vast. Ik acht het een groot gevaar als we daar in verzeild raken.refo schreef: ↑13 apr 2023, 07:15Hij zegt juist dat die er niet zijn.KDD schreef: ↑13 apr 2023, 00:46Ik raad je aan om de eerder genoemde artikelen van ds. Moerkerken hierover te lezen. Je gebruikt grote woorden maar je doet degenen die dit leer verkondigen geen recht. Daar moet je gewoon eerlijk en recht in wezen. Het zijn wel gewichtige dingen waar we over spreken.DHvdMeer schreef: ↑12 apr 2023, 23:19 Er was een zeker persoon onder de naam MGG die een vraag stelde over de zgn trappen in de rechtvaardigmaking.
Een zeer belangrijke vraag want Luther zei het al: Dat de kerk staat of valt met de leer van de rechtvaardigmaking en na mijn tijd zal de leer van de rechtvaardigmaking aangevallen en verduisterd worden.
Paulus zegt het ook zo ernstig: Heb acht op de leer.
Nu kunnen we zeggen dat moeten we maar aan theologen overlaten maar ik geloof dat één ieder dit nauw moet onderzoeken want door een verkeerde leer kunnen we ons zelf of anderen bedriegen of naar de bloemhoven jagen.
Nogmaals de Reformatoren en hun volgelingen leren nergens dat er trappen in de rechtvaardigmaking zouden zijn.
Ja ze verwerpen deze omdat daar geen grond voor te vinden is in Gods woord.
We voelen ons dan ook geroepen daar ernstig op te wijzen.
Laten we elkaar er dan op wijzen dat we moeten weten hoe groot onze ellende is maar dat we ook moeten weten verlost te zijn door het bloed van Gods Zoon en dat door een waar geloof door God geschonken en dat we daar verzekerd van moeten zijn want ook de oude vaderen (Th.vd.Groe) leren: Een geloof zonder zekerheid (vast vertrouwen zondag 7)is geen waar geloof.
Hier een stukje van ds. Moerkerken:
Vervolgens laat Comrie de grote theoloog Voetius aan het woord. Nog altijd gaat het over de vraag, of er een rechtvaardigmaking vóór het geloof is. Nu volgen er enkele belangwekkende uitspraken van deze Utrechtse hoogleraar en nadere reformator. Wij citeren: "De rechtvaardigmaking der volwassenen wordt genomen óf dadelijk óf lijdelijk, evenals de verzoening. Gene gaat vóór onze roeping, ja, vóór onze geboorte; deze niet. De rechtvaardigmaking gaat vóór ons geloof en roeping, voor zoveel zij betekent de vaststelling zelve van het goddelijk vonnis, en alzo van het nieuwe verbond, de belofte en de uitspraak daarvan, van de zijde Gods; dewijl zij, die gerechtvaardigd worden, aan Christus gegeven zijn, eer zij geloofden. Nochtans volgt dezelve mede op de roeping en het geloof voor zoveel zij betekent de inboezeming, bekendmaking, openbaring van dat vonnis in de harten der verlosten ..."
Een vraag: wat bedoel je met trappen in de rechtvaardigmaking?
DHvdMeer moet ds Moerkerken lezen die Comrie citeert die Voetius citeert. Op die manier kan iets uiteraard niet aangetoond worden.
Ik had en heb toch het idee dat ds GA vd Brink gelijk heeft met zijn 'kleine lettertjes'. Wat me vooral is bijgebleven is zijn opmerking dat de beslissing over jouw (jouw is algemeen gesproken) geloof ergens anders is genomen. Dat hij dat juist aanduidde en dat het door sommigen in deze discussie verdedigd wordt wordt steeds duidelijker.
We moeten terug naar de Reformatie, naar onze wortels. Heel ons kerkelijk leven rust qua leer op de Drie Formulieren van Enigheid. Ooit zei een predikant: ''Om de Gereformeerde Gemeenten te begrijpen moet je Comrie gelezen hebben''.
Daar schrik je toch van? Dat kan toch niet waar zijn dat een kerkgenootschap zich oriënteert op één theoloog die ook nog eens sterk filosofisch dacht en schreef en ook nog ( terecht) zo bang was voor het Armianisme dat je je kunt afvragen of hij op een andere manier ook niet bij Arminius uitkwam. Men heeft hem ook wel beticht van een leerstellin anti-nomianisme.
-
- Berichten: 5517
- Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
- Locatie: Mgg2023rf@gmail.com
Re: Gereformeerde Gemeenten
Wanneer? Ik heb hier geen actieve herinnering aan, maar iedereen vergeet wel eens wat.DHvdMeer schreef: ↑12 apr 2023, 23:19 Er was een zeker persoon onder de naam MGG die een vraag stelde over de zgn trappen in de rechtvaardigmaking.
Een zeer belangrijke vraag want Luther zei het al: Dat de kerk staat of valt met de leer van de rechtvaardigmaking en na mijn tijd zal de leer van de rechtvaardigmaking aangevallen en verduisterd worden.
Paulus zegt het ook zo ernstig: Heb acht op de leer.
Nu kunnen we zeggen dat moeten we maar aan theologen overlaten maar ik geloof dat één ieder dit nauw moet onderzoeken want door een verkeerde leer kunnen we ons zelf of anderen bedriegen of naar de bloemhoven jagen.
Nogmaals de Reformatoren en hun volgelingen leren nergens dat er trappen in de rechtvaardigmaking zouden zijn.
Ja ze verwerpen deze omdat daar geen grond voor te vinden is in Gods woord.
We voelen ons dan ook geroepen daar ernstig op te wijzen.
Laten we elkaar er dan op wijzen dat we moeten weten hoe groot onze ellende is maar dat we ook moeten weten verlost te zijn door het bloed van Gods Zoon en dat door een waar geloof door God geschonken en dat we daar verzekerd van moeten zijn want ook de oude vaderen (Th.vd.Groe) leren: Een geloof zonder zekerheid (vast vertrouwen zondag 7)is geen waar geloof.
Re: Gereformeerde Gemeenten
@MGG wat bedoelt u met ''wanneer"'?MGG schreef: ↑13 apr 2023, 08:00Wanneer? Ik heb hier geen actieve herinnering aan, maar iedereen vergeet wel eens wat.DHvdMeer schreef: ↑12 apr 2023, 23:19 Er was een zeker persoon onder de naam MGG die een vraag stelde over de zgn trappen in de rechtvaardigmaking.
Een zeer belangrijke vraag want Luther zei het al: Dat de kerk staat of valt met de leer van de rechtvaardigmaking en na mijn tijd zal de leer van de rechtvaardigmaking aangevallen en verduisterd worden.
Paulus zegt het ook zo ernstig: Heb acht op de leer.
Nu kunnen we zeggen dat moeten we maar aan theologen overlaten maar ik geloof dat één ieder dit nauw moet onderzoeken want door een verkeerde leer kunnen we ons zelf of anderen bedriegen of naar de bloemhoven jagen.
Nogmaals de Reformatoren en hun volgelingen leren nergens dat er trappen in de rechtvaardigmaking zouden zijn.
Ja ze verwerpen deze omdat daar geen grond voor te vinden is in Gods woord.
We voelen ons dan ook geroepen daar ernstig op te wijzen.
Laten we elkaar er dan op wijzen dat we moeten weten hoe groot onze ellende is maar dat we ook moeten weten verlost te zijn door het bloed van Gods Zoon en dat door een waar geloof door God geschonken en dat we daar verzekerd van moeten zijn want ook de oude vaderen (Th.vd.Groe) leren: Een geloof zonder zekerheid (vast vertrouwen zondag 7)is geen waar geloof.