Positief topic over de GGIN

Refogast
Berichten: 1141
Lid geworden op: 19 feb 2013, 09:42

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Refogast »

Geytenbeekje schreef: 08 apr 2023, 00:14
Refogast schreef: 08 apr 2023, 00:13
Piet Puk schreef: 08 apr 2023, 00:09
Refogast schreef: 08 apr 2023, 00:07
Vroeger gebeurde het ook wel dat bijv. ds. C. Smits (toen CGK) beroepen werd in 1971 door de OGGiN te Giessendam. Eerst bedankte hij hiervoor. Toen er voor de twee keer een beroep door Giessendam werd uitgebracht, nam hij het beroep aan.
In 2021 nam ds. B. Reinders (HHK) een beroep aan naar de VOGG te Oldebroek.
Dit zou anno 2023 toch ook kunnen door GG en GGiN?
Ik ben voor! Maar kan je bijna verzekeren dat geen enkele gemeente het doet
Of dat er GG-predikanten overstappen naar de GGiN.
Hoe dan ook er staat Iemand boven die bij elkaar kan brengen, wat bij elkaar hoort. Daarom is het nodig om hiervoor te bidden!
Bidden dat GG'ers overgaan naar de GGiN?
Dat niet direct. Maar het gaat om de eenheid van de kerk (of dit nou GG of GGiN is). Tot eer van Zijn Naam en uitbreiding van Zijn Koninkrijk!
Evangelist
Berichten: 543
Lid geworden op: 06 feb 2010, 11:41

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Evangelist »

Piet Puk schreef: 07 apr 2023, 23:33
Evangelist schreef: 07 apr 2023, 23:27
Piet Puk schreef: 07 apr 2023, 23:18 Ik vind dat de GGiN zich compleet belachelijk maakt door in een eigen jeugdblad theologische vragen te laten beantwoorden door een predikant uit een andere denominatie. Alsof ze bij ons niet meer beschikbaar waren, terwijl in deze rubriek ds. Van Voorden, ds Weststrate en ds. Roos nog niet geweest zijn.

En als klap op de vuurpijl word aangekondigd waar het volgende nummer over gaat: het hoofdartikel is o.a. een artikel met ds. Al Chalabi.

Daarom mijn oproep aan (afgevaardigden op) de synode om het deputaatschap terug te fluiten. Wie weet kunnen de Thoolse ambtsdragers nog een kritische noot laten horen
Wat een trieste en bovenal kerkistische reactie. Zonde!
Heeft niets met kerkistisch te maken. Heb jij al eens een CU-er een vraag zien beantwoorden over het milieu in een SGP-blad dan?
Ah, jij ziet de kerk kennelijk als een club of een partij. De kerk is echter het lichaam van Christus. Dit is precies de reden waarom je vergelijking totaal niet opgaat. Als Nabij jou de jongeren wil leren om naast liefde voor het eigen kerkverband ook duidelijk te maken dat er veel overeenkomsten zijn met aanpalende kerkverbanden, dan is dat alleen maar toe te juichen. Je ontkent dat het kerkisme is, maar door dat te zeggen, wordt het niet minder waar.
(Dit nog los van het feit dat er in de Tweede Kamer inderdaad weleens namens elkaar gesproken wordt, als dat in praktische zin uitkomt en in principiële zin niet uitmaakt.)
Hartelijke groet,
Evangelist
MGG
Berichten: 3749
Lid geworden op: 30 jul 2022, 22:05
Locatie: Mgg2023rf@gmail.com

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door MGG »

MGG schreef: 07 apr 2023, 23:36
Piet Puk schreef: 07 apr 2023, 23:30
MGG schreef: 07 apr 2023, 23:20
Piet Puk schreef: 07 apr 2023, 23:18 Ik vind dat de GGiN zich compleet belachelijk maakt door in een eigen jeugdblad theologische vragen te laten beantwoorden door een predikant uit een andere denominatie. Alsof ze bij ons niet meer beschikbaar waren, terwijl in deze rubriek ds. Van Voorden, ds Weststrate en ds. Roos nog niet geweest zijn.

En als klap op de vuurpijl word aangekondigd waar het volgende nummer over gaat: het hoofdartikel is o.a. een artikel met ds. Al Chalabi.

Daarom mijn oproep aan (afgevaardigden op) de synode om het deputaatschap terug te fluiten. Wie weet kunnen de Thoolse ambtsdragers nog een kritische noot laten horen
Wat maakt het uit? Ik betwijfel of jij de theologische verschillen tussen deze dominees en de genoemde GGiN dominees kunt benoemen.
Daar gaat het toch niet om? GGiN zitten al heel wat jaren op landelijk niveau te praten met de GG. Allemaal moeilijk, verschillen en dan nu dit?
In mijn ogen gaat het daar wel om. Zou iemand theologische vragen niet mogen beantwoorden omdat hij predikanten is in een kerkverband met een ander naampje? Zou Christus dat in Johannes 17 vers 22 bedoeld hebben?
@Piet Puk ik ben wel benieuwd naar je antwoord.
Gebruikersavatar
Tiberius
Administrator
Berichten: 33456
Lid geworden op: 12 jan 2006, 09:49
Locatie: Breda

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Tiberius »

Eens met Evangelist.
Dat men zich op synodaal niveau bezondigt door niet één te willen zijn, is nog geen vrijbrief om die zonde op alle andere niveaus ook te praktiseren. De kerk is tenslotte geen Befehl-ist-befehl-organisatie.
GerefGemeente-lid
Berichten: 6857
Lid geworden op: 14 apr 2021, 23:55
Locatie: Zeeland

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door GerefGemeente-lid »

Inderdaad.
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Piet Puk schreef: 08 apr 2023, 00:04
Simon0612 schreef: 07 apr 2023, 23:48
Piet Puk schreef: 07 apr 2023, 23:18 Ik vind dat de GGiN zich compleet belachelijk maakt door in een eigen jeugdblad theologische vragen te laten beantwoorden door een predikant uit een andere denominatie. Alsof ze bij ons niet meer beschikbaar waren, terwijl in deze rubriek ds. Van Voorden, ds Weststrate en ds. Roos nog niet geweest zijn.

En als klap op de vuurpijl word aangekondigd waar het volgende nummer over gaat: het hoofdartikel is o.a. een artikel met ds. Al Chalabi.

Daarom mijn oproep aan (afgevaardigden op) de synode om het deputaatschap terug te fluiten. Wie weet kunnen de Thoolse ambtsdragers nog een kritische noot laten horen
Pietje, ik vind dat je een beetje zeurt. Vanaf het begin kon het blad jou al niet bekoren. Je hebt het ene na het andere kritiekpunt. En wat opvalt is dat het vrijwel allemaal uiterlijkheden zijn. Inhoudelijk commentaar zie ik eigenlijk niet. In tegenstelling tot jou vind ik het blad een zeer positieve opsteker! Ik hoop dat de synode ze van de nodige middelen voorziet om dit op deze manier voort te zetten. Goed bezig bij de redactie!
Gelukkig mogen we het oneens zijn, ook als GGiN-ers onderling. Ik begreep dat de redactie ook enkel maar positieve reacties krijgt. Nou van mij wat kritiekpunten. En dat is echt niet omdat ik vanaf het begin al mordicus tegen was. Maar ik voel wrijving tussen wat landelijk via de synode gedaan word en via dit jongerenblad. Dat kan volgens mij niet de bedoeling zijn. En ik ben echt niet tegen kerkelijke eenheid, maar straks vragen ze bij wijze van spreken ds. C. Harinck nog voor 'Antwoord van een ambtsdrager '. En als je dan met kritiek komt, zeggen ze: ja, maar bij ds. A. Verschuure hebben we je toch ook niet gehoord?
Nou zoals ik gezegd heb: ik vind het een prima initiatief. Daarnaast denk ik dat de redactie prima in staat is op zelf te bepalen wie ze kunnen vragen voor een artikel. Die hebben ook de nodige capaciteit onder de scalp zitten volgens mij. Als ze artikelen plaatsen die inhoudelijk niet deugen mag jij je commentaartje doen. Maar geef ze nu eerst eens het voordeel van de twijfel, kijk het eens een tijdje aan. Lees de artikelen eens inhoudelijk, i.p.v. dat je plaatjes kijkt. Wat betreft het beroepen van een predikant, we zijn niet voornemens een predikant van een ander kerkverband te beroepen. (Al zou ik het niet erg vinden om alle kerkverbanden per direct op te heffen. Terug naar de tijd van voor 1907. Al was ik dan een Dijkiaan waarschijnlijk…pfff al dat gegroepeer 🙄)

P.s.: Zin veranderd, ik nam de naam door Pietje genoemd over. Terwijl ik helemaal niet bezig ben met namen noemen. Het ging me er om dat Pietje bang is dat er inhoud komt die niet in overeenstemming is met de GGiN standpunten.
Laatst gewijzigd door Simon0612 op 08 apr 2023, 09:59, 2 keer totaal gewijzigd.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

GerefGemeente-lid schreef: 08 apr 2023, 08:46 Inderdaad.
?
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

Gelukkig hebben jullie goed zicht op het grote gevaar....
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 08:52 Gelukkig hebben jullie goed zicht op het grote gevaar....
Wat bedoel je hiermee Bezorgd? Persoonlijk denk ik dat niemand de toekomst kan voorspellen...
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Bezorgd
Berichten: 5394
Lid geworden op: 24 mar 2018, 15:53

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef: 08 apr 2023, 09:02
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 08:52 Gelukkig hebben jullie goed zicht op het grote gevaar....
Wat bedoel je hiermee Bezorgd? Persoonlijk denk ik dat niemand de toekomst kan voorspellen...
De manier hoe hier weer een oude Godsgezant wordt afgeschreven. Streep er door. Geen geroepen knecht. Een dwaalleraar.
Niets op inhoudt, maar om de naam.
Gebruikersavatar
pierre27
Berichten: 5496
Lid geworden op: 10 sep 2005, 12:00
Locatie: Eemvallei

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 09:23
pierre27 schreef: 08 apr 2023, 09:02
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 08:52 Gelukkig hebben jullie goed zicht op het grote gevaar....
Wat bedoel je hiermee Bezorgd? Persoonlijk denk ik dat niemand de toekomst kan voorspellen...
De manier hoe hier weer een oude Godsgezant wordt afgeschreven. Streep er door. Geen geroepen knecht. Een dwaalleraar.
Niets op inhoudt, maar om de naam.
Dat kan hooguit slaan op de zinsnede van Simon. Waar het jullie op slaat begrijp ik minder goed. Draai het even om, hoeveel gezanten zijn er door jou van de soortgelijke kritiek voorzien? Laten we even eerlijk in de spiegel kijken beste Bezorgd. Ik kan overigens de prediking van deze predikant waarderen, met name zijn laatste preek rondom de watersnoodherdenking.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Piet Puk
Berichten: 5539
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

MGG schreef: 08 apr 2023, 08:21
MGG schreef: 07 apr 2023, 23:36
Piet Puk schreef: 07 apr 2023, 23:30
Daar gaat het toch niet om? GGiN zitten al heel wat jaren op landelijk niveau te praten met de GG. Allemaal moeilijk, verschillen en dan nu dit?
In mijn ogen gaat het daar wel om. Zou iemand theologische vragen niet mogen beantwoorden omdat hij predikanten is in een kerkverband met een ander naampje? Zou Christus dat in Johannes 17 vers 22 bedoeld hebben?
@Piet Puk ik ben wel benieuwd naar je antwoord.
Zo moeilijk is dat antwoord niet. Ze zijn op dit moment niet samen. Als GGiN dan een initiatief neemt voor een blad voor jongeren verwacht ik artikelen van personen uit het kerkverband met standpunten zoals dit kerkverband heeft ingenomen.

Als je dan echt zo graag een blad wil met artikelen of bijdragen vanuit de GG bel je naar de jeugdbond en vraag je: zullen we samen een jongerenblad opzetten, net zoals we met de catechisatie-methode hebben gedaan? Zo ja, dan is de huidige vorm prima, zo niet dan verwacht ik bijdragen van personen uit de GGiN
Piet Puk
Berichten: 5539
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Tiberius schreef: 08 apr 2023, 08:27 Eens met Evangelist.
Dat men zich op synodaal niveau bezondigt door niet één te willen zijn, is nog geen vrijbrief om die zonde op alle andere niveaus ook te praktiseren. De kerk is tenslotte geen Befehl-ist-befehl-organisatie.
Dit jongerenblad valt onder verantwoordelijkheid van deputaatschap KOOC, wat jaarlijks verantwoording aflegt aan de synode. Het kan toch niet zo zijn dat je in de gesprekken uit deputaatschap Contact met Kerken andere geluiden hoort dan uit het deputaatschap KOOC?
Simon0612
Berichten: 2139
Lid geworden op: 21 mar 2018, 19:58

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Simon0612 »

Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 09:23
pierre27 schreef: 08 apr 2023, 09:02
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 08:52 Gelukkig hebben jullie goed zicht op het grote gevaar....
Wat bedoel je hiermee Bezorgd? Persoonlijk denk ik dat niemand de toekomst kan voorspellen...
De manier hoe hier weer een oude Godsgezant wordt afgeschreven. Streep er door. Geen geroepen knecht. Een dwaalleraar.
Niets op inhoudt, maar om de naam.
Je leest veel meer dan er staat. Niet zomaar alles voor een ander invullen. Pff, was je ook zo maar in de weer voor alle predikanten.
Simon - Laatst actief: 4 januari 2024 16:00
Piet Puk
Berichten: 5539
Lid geworden op: 22 mar 2018, 23:55
Locatie: Keteldorp

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Piet Puk »

Simon0612 schreef: 08 apr 2023, 10:00
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 09:23
pierre27 schreef: 08 apr 2023, 09:02
Bezorgd schreef: 08 apr 2023, 08:52 Gelukkig hebben jullie goed zicht op het grote gevaar....
Wat bedoel je hiermee Bezorgd? Persoonlijk denk ik dat niemand de toekomst kan voorspellen...
De manier hoe hier weer een oude Godsgezant wordt afgeschreven. Streep er door. Geen geroepen knecht. Een dwaalleraar.
Niets op inhoudt, maar om de naam.
Je leest veel meer dan er staat. Niet zomaar alles voor een ander invullen. Pff, was je ook zo maar in de weer voor alle predikanten.
Dat ben ik dan weer met je eens, Simon 😁
Plaats reactie