Beroepingswerk discussie [7]

merel

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door merel »

Job schreef: 06 apr 2023, 09:05
merel schreef: 06 apr 2023, 08:59
Charles schreef: 06 apr 2023, 08:49 'Mag je bidden of een dominee het beroep niet aanneemt?' vroeg een puberdochter. Goeie vraag.
Natuurlijk mag dat! Predikanten zijn ook maar zondige mensen en sommigen zijn niet goed voor de opbouw van een geloofsleven.
Ik zou bang zijn met dit antwoord uit te stralen naar de puberdochter dat wij zouden weten wat goed voor ons is. Juist daar gaat het best weleens mis als het om voor- of afkeur gaat over een predikant.
Dit antwoord geef je niet letterlijk aan kinderen. Dan zou ik eerst vragen waarom het kind dat zou bidden? En daarover in gesprek gaan.
Job

Bericht door Job »

merel schreef: 06 apr 2023, 09:24
Job schreef: 06 apr 2023, 09:05
merel schreef: 06 apr 2023, 08:59
Charles schreef: 06 apr 2023, 08:49 'Mag je bidden of een dominee het beroep niet aanneemt?' vroeg een puberdochter. Goeie vraag.
Natuurlijk mag dat! Predikanten zijn ook maar zondige mensen en sommigen zijn niet goed voor de opbouw van een geloofsleven.
Ik zou bang zijn met dit antwoord uit te stralen naar de puberdochter dat wij zouden weten wat goed voor ons is. Juist daar gaat het best weleens mis als het om voor- of afkeur gaat over een predikant.
Dit antwoord geef je niet letterlijk aan kinderen. Dan zou ik eerst vragen waarom het kind dat zou bidden? En daarover in gesprek gaan.
Dat is indd een goede route 👍🏼
Charles

Bericht door Charles »

Mannetje schreef: 06 apr 2023, 08:58
Tiberius schreef: 06 apr 2023, 08:52
Mannetje schreef: 06 apr 2023, 08:51
En wat was je antwoord?
Natuurlijk mag dat.
Ik ben vooral benieuwd wat Charles geantwoord heeft.
N.a.v. de vraag een gesprekje gehad. Dat je in gebed wel eerlijk mag aangeven dat je het moeilijk vindt als die ds zou komen. Maar dat ook geldt: Uw wil geschiedde.
Dat ze het vroeg snap ik overigens. kHeb hetzelfde.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Sterkte in je worsteling. Laat het "Uw wil geschiede" en het "leer mij volgen" maar de boventoon voeren in het gebed.
- Niet meer zo actief -
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Die vraag heb ik mezelf nog niet zo lang geleden ook gesteld.

Ik heb het aan de Heere voorgelegd. En toen gaf me dat rust.
merel

Bericht door merel »

Het lijkt mij binnen de afgescheiden kerken een nadeel als je een predikant krijgt waar je minder blij mee bent. Binnen de PKN zijn de diensten veel meer verdeeld over verschillende predikanten. Als je niets hebt met de eigen predikant hoor je deze max eens per drie diensten.
DDD

Bericht door DDD »

Ik denk eigenlijk ook dat dat beter is. Er wordt veel minder geruild in de GG. Eigenlijk is dat wel vreemd, gezien de werkdruk bij veel predikanten.
MGG

Bericht door MGG »

merel schreef: 06 apr 2023, 10:16 Het lijkt mij binnen de afgescheiden kerken een nadeel als je een predikant krijgt waar je minder blij mee bent. Binnen de PKN zijn de diensten veel meer verdeeld over verschillende predikanten. Als je niets hebt met de eigen predikant hoor je deze max eens per drie diensten.
Niets met de predikant hebben is minder erg dan niks met de inhoud hebben. Preken dominees in de PKN series? Het lijkt mij namelijk lastiger te volgen, omdat ze lang niet elke week in de eigen gemeente voorgaan?
merel

Bericht door merel »

Ik was dat vanuit de CGK ook niet gewend en vind dit aspect binnen de PKN veel prettiger. Verandering van spijs doet eten.
merel

Bericht door merel »

MGG schreef: 06 apr 2023, 10:29
merel schreef: 06 apr 2023, 10:16 Het lijkt mij binnen de afgescheiden kerken een nadeel als je een predikant krijgt waar je minder blij mee bent. Binnen de PKN zijn de diensten veel meer verdeeld over verschillende predikanten. Als je niets hebt met de eigen predikant hoor je deze max eens per drie diensten.
Niets met de predikant hebben is minder erg dan niks met de inhoud hebben. Preken dominees in de PKN series? Het lijkt mij namelijk lastiger te volgen, omdat ze lang niet elke week in de eigen gemeente voorgaan?
Onze predikant preekt ook series. Hij is al enige tijd bezig met de geloofsgetuigen uit Hebreeën 11 en houdt daarnaast een serie over Markus. In aanloop naar kerst heeft hij een serie gehouden over de kleine profeten.
Bourdon16

Bericht door Bourdon16 »

Ik heb het idee dat onze predikant toch wel vaker in de eigen gemeente preekt. De helft van de diensten denk ik zo.
merel

Bericht door merel »

Bourdon16 schreef: 06 apr 2023, 10:37
Ik heb het idee dat onze predikant toch wel vaker in de eigen gemeente preekt. De helft van de diensten denk ik zo.
Wij hebben 2 PKN gemeentes waar hij preekt, misschien scheelt dat ook.
Job

Bericht door Job »

Een tijd geleden heb ik wel gebeden of, als het Gods wil zou zijn, de door ons beroepen predikant aan zijn eigen gemeente verbonden mocht blijven. Niet omdat hij niet welkom zou zijn - heel welkom - maar we weten van zorgen in zijn eigen gemeente waar hij een positieve rol in mag vervullen. Dan gun je hen dat van harte nog een langere tijd. Wij zijn zelf ook een buiten-paradijselijke gemeente die herderlijke leiding nodig heeft, maar (voor nu) minder urgent. Er is relatieve rust, al weet ik dat zoiets elk moment kan omslaan. En ik weet ook lang niet alles wat er speelt natuurlijk.

Wel menselijk beredeneerd, dit. Het is dubbel, zo'n gebed, en het tekent iets van het grote gebrek dat er is. Heb gelijk ook vergeving gevraagd voor mijn menselijke invullingen en blinde vlekken. Ik tast in mijn gebeden als een blinde naar de wand.
Henk J

Bericht door Henk J »

Zou me beperken tot 'Uw wil geschiede'. Gods wegen zijn hoger dan onze wegen. Predikanten waar je weinig van verwacht vallen nog weleens mee, en vice versa.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Job schreef: 06 apr 2023, 10:43 Een tijd geleden heb ik wel gebeden of, als het Gods wil zou zijn, de door ons beroepen predikant aan zijn eigen gemeente verbonden mocht blijven. Niet omdat hij niet welkom zou zijn - heel welkom - maar we weten van zorgen in zijn eigen gemeente waar hij een positieve rol in mag vervullen. Dan gun je hen dat van harte nog een langere tijd. Wij zijn zelf ook een buiten-paradijselijke gemeente die herderlijke leiding nodig heeft, maar (voor nu) minder urgent. Er is relatieve rust, al weet ik dat zoiets elk moment kan omslaan. En ik weet ook lang niet alles wat er speelt natuurlijk.

Wel menselijk beredeneerd, dit. Het is dubbel, zo'n gebed, en het tekent iets van het grote gebrek dat er is. Heb gelijk ook vergeving gevraagd voor mijn menselijke invullingen en blinde vlekken. Ik tast in mijn gebeden als een blinde naar de wand.
Dan vind ik dit zo een troostvolle woorden Job: 'En desgelijks komt ook de Geest onze zwakheden mede te hulp; want wij weten niet, wat wij bidden zullen, gelijk het behoort, maar de Geest Zelf bidt voor ons met onuitsprekelijke zuchtingen'.
Plaats reactie