Zie bijvoorbeeld de verwijzingen in de kanttekening.
Kleine ergernissen
-
Re: Kleine ergernissen
Bijvoorbeeld een preek met als thema Gods barmhartigheid en Gods rechtvaardigheid.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Ik zou dat juist een zeer weinig toepasselijke psalm daarbij vinden.
Precies. Een verificatievraagje dus om anderen gerechtvaardigd heel "heel raar" te kunnen noemen.
Waarom zou je het willen weten?
ik weet ook heel veel niet maar daar ga ik toch allemaal geen vraag over stellen?
Orchidee mag alle vragen stellen die ze wil, daar heb jij toch niets over te zeggen?
Precies, waarom zou zij het niet mogen vragen. Het is toch ook niet te verklaren waarom eenzijdig gebruik wordt gemaakt van psalmen? Mijn man vraagt zich regelmatig af waarom psalm 118:5 nooit gezongen wordt.
Dat hoeft ook niet. Daar is genoeg over te vinden:
Prof. A. van de Beek over de uitleg van de Vroege Kerk van Psalm 137:9
http://issuu.com/marturia/docs/marturia_9_web/1
Dat kan, wellicht heb jij andere gedachten bij dergelijke kenmerken.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Dat heeft natuurlijk niets met mijn opmerking te maken.Herman schreef:Dat hoeft ook niet. Daar is genoeg over te vinden:
Prof. A. van de Beek over de uitleg van de Vroege Kerk van Psalm 137:9
http://issuu.com/marturia/docs/marturia_9_web/1
Een preek over Psalm 137. Tim Keller heeft daar een preek over gemaakt.
Ik zie nu ook net dat ds. IJsselstein een preek over de kindermoord in Bethlehem heeft gemaakt, waarbij deze Psalm gezongen wordt.
-
- Verbannen
Wat is het verschil tussen een preek maken en een preek schrijven?GerefGemeente-lid schreef: ↑01 apr 2023, 10:15Preken maak je niet, die schrijf je.
Daar zit zeker verschil in.Klavart schreef: ↑01 apr 2023, 10:48Wat is het verschil tussen een preek maken en een preek schrijven?
Een preek schrijven kan onderdeel zijn van het hele proces van een preek maken.
Dat proces van een preek maken kan je in 3 fases verdelen:
1. Onderzoek. Denk aan exegese, commentaren raadplegen, enz.
2. Ontwerp. In deze fase stel je de kernboodschap vast, het thema, de focus en de functie. Daarna de punten. Het resultaat van deze fase kan een uitgeschreven preek zijn, maar dat hoeft niet. Sommige predikers hanteren alleen een puntenlijstje, een mind-map, of iets dergelijks.
3. Uitvoering. In deze fase houd je de preek. Dit is het deel van het proces van een preek maken, dat de luisteraars/hoorders zien.
Tussen fase 2 en 3 zit eigenlijk nog een stukje voorbereiding, zoals (gedeeltelijk) hardop oefenen, memoriseren, enz.
Overigens zijn die fases niet altijd scherp te scheiden. Het kan zijn dat je tijdens de ontwerpfase teruggaat naar de onderzoeksfase.
Mee eens. Maar blijkbaar ziet GerefGemeente-lid dit anders.Tiberius schreef: ↑01 apr 2023, 11:31Daar zit zeker verschil in.Klavart schreef: ↑01 apr 2023, 10:48Wat is het verschil tussen een preek maken en een preek schrijven?
Een preek schrijven kan onderdeel zijn van het hele proces van een preek maken.
Dat proces van een preek maken kan je in 3 fases verdelen:
1. Onderzoek. Denk aan exegese, commentaren raadplegen, enz.
2. Ontwerp. In deze fase stel je de kernboodschap vast, het thema, de focus en de functie. Daarna de punten. Het resultaat van deze fase kan een uitgeschreven preek zijn, maar dat hoeft niet. Sommige predikers hanteren alleen een puntenlijstje, een mind-map, of iets dergelijks.
3. Uitvoering. In deze fase houd je de preek. Dit is het deel van het proces van een preek maken, dat de luisteraars/hoorders zien.
Tussen fase 2 en 3 zit eigenlijk nog een stukje voorbereiding, zoals (gedeeltelijk) hardop oefenen, memoriseren, enz.
Overigens zijn die fases niet altijd scherp te scheiden. Het kan zijn dat je tijdens de ontwerpfase teruggaat naar de onderzoeksfase.