Waar leid je dat nu uit af? Ik kan dat nergens terugvinden.
Homoseksualiteit
Re: Homoseksualiteit
-
Wat?
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Bezwijkt mijn vlees en mijn hart, zo is God de Rotssteen mijns harten, en mijn Deel in eeuwigheid.
Heel naar dat deze club in Nieuwe Tonge een krans wil leggen voor niet-omgekomenen.
Dapper dat de organisatie daar wat van vond, politiek correct dat de burgemeester daar verdrietig om wordt.
Het is wel tekenend: waren de homoseksuelen in WOII vogelvrij, nu worden ze aan alle kanten als bijzonder omarmd en een podium gegeven. Je moet dat ook wel willen, natuurlijk.
Dapper dat de organisatie daar wat van vond, politiek correct dat de burgemeester daar verdrietig om wordt.
Het is wel tekenend: waren de homoseksuelen in WOII vogelvrij, nu worden ze aan alle kanten als bijzonder omarmd en een podium gegeven. Je moet dat ook wel willen, natuurlijk.
-
daar zijn ze wel op uit, dat is al eerder gebleken
Wien heb ik nevens U in den hemel? Nevens U lust mij ook niets op de aarde!
-
Ook homoseksuelen zijn omgekomen in de 2e wereldoorlog. Die kregen een roze driehoek.Ad Anker schreef: ↑23 mar 2023, 12:09 Heel naar dat deze club in Nieuwe Tonge een krans wil leggen voor niet-omgekomenen.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Roze_driehoek
Ik vind het heel treurig dat er weinig begrip is. Voelt erg preuts en onderbuik-sentimenterig van degene die erop tegen zijn aan.
En ook huismoeders, zwervers, psychiatrische patiënten, kleptomanen, fraudeurs, verzetslieden, baldadige jongelui, oude van dagen, gewone burgers, soldaten die zich vrijwillig hadden aangemeld, beroepssoldaten, toevallige passanten, verraders, NSB'ers, kinderen, opa's en oma's, regeringsleiders, etc
In in dit geheel hebben homoseksuelen niet of nauwelijks geleden vanwege hun identiteit. Niet in Nederland, althans.
-
Als een bepaalde groep een krans of bloemen wil leggen laat hen dat toch gewoon doen. Ze zullen echt een drag-act of een ander LHBT- feestje gaan geven.Herman schreef: ↑24 mar 2023, 08:31En ook huismoeders, zwervers, psychiatrische patiënten, kleptomanen, fraudeurs, verzetslieden, baldadige jongelui, oude van dagen, gewone burgers, soldaten die zich vrijwillig hadden aangemeld, beroepssoldaten, toevallige passanten, verraders, NSB'ers, kinderen, opa's en oma's, regeringsleiders, etc
In in dit geheel hebben homoseksuelen niet of nauwelijks geleden vanwege hun identiteit. Niet in Nederland, althans.
Ah, dus als morgen een groepje vanuit wakker dier komt met de vraag of ze een krans mogen leggen is dat ook prima?Geytenbeekje schreef: ↑24 mar 2023, 08:39Als een bepaalde groep een krans of bloemen wil leggen laat hen dat toch gewoon doen. Ze zullen echt een drag-act of een ander LHBT- feestje gaan geven.Herman schreef: ↑24 mar 2023, 08:31En ook huismoeders, zwervers, psychiatrische patiënten, kleptomanen, fraudeurs, verzetslieden, baldadige jongelui, oude van dagen, gewone burgers, soldaten die zich vrijwillig hadden aangemeld, beroepssoldaten, toevallige passanten, verraders, NSB'ers, kinderen, opa's en oma's, regeringsleiders, etc
Nee, het gaat om een gezamenlijk en gedeelde herinnering. Dan moeten niet de 21e eeuwse emoties, maar de historische feiten spreken.Geytenbeekje schreef: ↑24 mar 2023, 08:39 Als een bepaalde groep een krans of bloemen wil leggen laat hen dat toch gewoon doen. Ze zullen echt een drag-act of een ander LHBT- feestje gaan geven.
Verder zal ik inderdaad niemand verbieden om een roze krans te gaan leggen bij een daartoe opgericht monument. Maar een gezamenlijke herdenking moet uitgaan van een gezamenlijke grondslag.
Gezamenlijke en gedeelde bedoel je? Eens verder.Herman schreef: ↑24 mar 2023, 09:06Nee, het gaat om een gezamenlijk en gedeeltelijke herinnering. Dan moeten niet de 21e eeuwse emoties, maar de historische feiten spreken.Geytenbeekje schreef: ↑24 mar 2023, 08:39 Als een bepaalde groep een krans of bloemen wil leggen laat hen dat toch gewoon doen. Ze zullen echt een drag-act of een ander LHBT- feestje gaan geven.
Verder zal ik inderdaad niemand verbieden om een roze krans te gaan leggen bij een daartoe opgericht monument. Maar een gezamenlijke herdenking moet uitgaan van een gezamenlijke grondslag.
Yep, thank. Aangepast.
- Dodo
Ik denk dat jullie toch wat te veel met 'de wijsheid van nu' naar de situatie van de homoseksuelen in WO2 kijken. Er zijn wel degelijk een paar honderd mensen gevangen genomen, gevangen gehouden, berecht en opgesloten. Dat moet bijzonder akelig en beangstigend zijn geweest. In de gevangenis zitten was niet bepaald een fijn leventje, wie zal zeggen hoe de behandeling was door de bewakers en medegevangenen, en voortduren hing er onzekerheid boven hun hoofd. Zouden ze daar moeten blijven? Zouden ze gedeporteerd worden?
Achteraf weten we dat het niemand het leven heeft gekost, maar daarom kun je nog niet zeggen dat deze groep niet of weinig heeft geleden.
Achteraf weten we dat het niemand het leven heeft gekost, maar daarom kun je nog niet zeggen dat deze groep niet of weinig heeft geleden.
Mijn voorouders waren (boeren)arbeiders. Nederlandse arbeiders zijn in de oorlog weggevoerd en omgekomen.
Het lijkt me goed om daar ook een krans voor te leggen.
of een krans namens de boeren die onderduikers hebben verborgen.
Wat bedoel ik: er worden kransen gelegd en herdacht voor alle omgekomenen. Dit is inclusief, daar horen alle omgekomen bij (ook homoseksuelen als dat zo zou zijn).
Het lijkt me goed om daar ook een krans voor te leggen.
of een krans namens de boeren die onderduikers hebben verborgen.
Wat bedoel ik: er worden kransen gelegd en herdacht voor alle omgekomenen. Dit is inclusief, daar horen alle omgekomen bij (ook homoseksuelen als dat zo zou zijn).
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Dat is waar, maar na de tweede wereldoorlog werden homo's ook nog opgepakt en gevangen gezet als er reden was om te veronderstellen dat ze een seksuele verhouding hadden. Dat staat dan toch los van de dodenherdenking?
Iets anders is, dat ik ook geen bezwaar zie als de kerken een krans leggen, zelfs niet als het een bevindelijk-gereformeerde kerk betreft. Terwijl je daar ook vraagtekens bij kunt zetten.
Kortom: ik zou er niet al te moeilijk over doen, maar historisch gezien hebben homo's in Nederland niet bijzonder geleden. In Duitsland wel, dus wat dat betreft is aandacht voor de houding van het nazisme over afwijkingen van het 'normale' absoluut wel een punt van aandacht.
Iets anders is, dat ik ook geen bezwaar zie als de kerken een krans leggen, zelfs niet als het een bevindelijk-gereformeerde kerk betreft. Terwijl je daar ook vraagtekens bij kunt zetten.
Kortom: ik zou er niet al te moeilijk over doen, maar historisch gezien hebben homo's in Nederland niet bijzonder geleden. In Duitsland wel, dus wat dat betreft is aandacht voor de houding van het nazisme over afwijkingen van het 'normale' absoluut wel een punt van aandacht.