Inderdaad. Ds. Verschuure had eens een tekst uit Spreuken over de advent. Ik weet alleen niet meer welke.Tiberius schreef: ↑18 mar 2023, 10:01Gelijkenis is inderdaad niet de juiste term, hij zal 'type' bedoelen.Johannes 3:16 schreef: ↑18 mar 2023, 09:52Is Spreuken 17:2 bedoeld als gelijkenis (zoals de dominee zegt) om zo uit te komen op het borgwerk van Christus? Dan moet je toch wel aan inlegkunde doen om de tekst te laten zeggen wat de tekst zelf niet zegt? De kanttekeningen wijzen ook niet in de richting van de uitleg van de dominee.GerefGemeente-lid schreef: ↑18 mar 2023, 00:17Graag een gedegen onderbouwing a.u.b., in plaats van losse flodders. Zulke algemene beschuldigingen zonder feitelijke onderbouwing zijn absoluut niet in overeenstemming met het negende gebod en Zondag 43 van de Heidelbergse Catechismus.Johannes 3:16 schreef: ↑17 mar 2023, 22:41 Vreemd: vallen over een woordje, terwijl de dominee zelf een hele tekst (Spreuken 17:2) laat buikspreken. De kanttekeningen ondersteunen zijn uitleg ook niet. Maar ja, het is de oude beproefde waarheid...![]()
Ik heb die preek niet gelezen, maar ik kan die uitleg eerlijk gezegd gerust meemaken, gezien de woorden knecht en zoon, die een theologische lading hebben, die daarop duidt.
Ik zou dat zeker niet als buikspreken bestempelen.
Ik vind de beschuldigingen daarom zeer onterecht.