Provinciale Statenverkiezingen

Weet u op welke partij u gaat stemmen?

Ja, ik weet al op welke partij ik ga stemmen
62
78%
Nee, ik twijfel nog
12
15%
Ik ga niet stemmen
6
8%
Anders
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 80

Bezorgd

Re: Provinciale Statenverkiezingen

Bericht door Bezorgd »

Profesto schreef: 16 mar 2023, 10:00 Dan zie je nog over het hoofd dat het CDA de grootste verliezer is en de verliezen van zowel D66 als CU zeer beperkt zijn.
Ik zie niet gebeuren dat D66 en CU accepteren dat het kabinetsbeleid nu een ruk naar rechts gaat maken. Of in ieder geval zou mij dat enorm verbazen.
Dat is niet waar. D66 moet je vergelijken met Tweede Kamer verkiezingen. Dan zijn de verliezen wel heel fors.

VVD kan alleen maar kiezen voor rechts. Uit lijfsbehoud. Anders gaan ze CDA achterna bij volgende verkiezingen.
Deel achterban VV is heel trouw, maar er is ook geklaag over linkse koers.
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Mannetje schreef: 16 mar 2023, 09:38 Het was een grote troost voor mij om vanmorgen Psalm 62 te lezen.
Dat begrijp ik heel goed.
huisman

Bericht door huisman »

Profesto schreef: 16 mar 2023, 10:00 Dan zie je nog over het hoofd dat het CDA de grootste verliezer is en de verliezen van zowel D66 als CU zeer beperkt zijn.
Ik zie niet gebeuren dat D66 en CU accepteren dat het kabinetsbeleid nu een ruk naar rechts gaat maken. Of in ieder geval zou mij dat enorm verbazen.
D66 is gehalveerd t.o.v. de tweede kamer verkiezing. Maar gaat idd geen water in de wijn doen. De verhouding tussen de Groot van D66 en Grinwis van de CU is ijzig. de Groot kleineert in elk debat de CU minister Adema en dat zet kwaad bloed.
Als D66 niet meer in de richting gaat van haar coalitie partners op gebied van stikstof en klimaat gaat dit kabinet vallen.

Voor veel partijen is dan het volgende een horror scenario maar niet ondenkbaar.

Omtzigt sluit zich aan bij BBB en gaat samen met van de Plas de strijd aan.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
elbert
Contacteer:

Bericht door elbert »

huisman schreef: 16 mar 2023, 10:08Omtzigt sluit zich aan bij BBB en gaat samen met van de Plas de strijd aan.
Dat lijkt me een realistisch scenario. Omtzigt en BBB hebben waarschijnlijk grotendeels dezelfde achterban. Ik kan me voorstellen dat Omtzigt premierkandidaat voor BBB zou kunnen worden en dat van der Plas in de Tweede Kamer de kar trekt. Dan hoeft Omtzigt zich bovendien niet druk te maken over het opbouwen van partijstructuren.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

elbert schreef: 16 mar 2023, 10:28
huisman schreef: 16 mar 2023, 10:08Omtzigt sluit zich aan bij BBB en gaat samen met van de Plas de strijd aan.
Dat lijkt me een realistisch scenario. Omtzigt en BBB hebben waarschijnlijk grotendeels dezelfde achterban. Ik kan me voorstellen dat Omtzigt premierkandidaat voor BBB zou kunnen worden en dat van der Plas in de Tweede Kamer de kar trekt. Dan hoeft Omtzigt zich bovendien niet druk te maken over het opbouwen van partijstructuren.

Daar zit het probleem. Omtzigt is geen leider.
Een dossiertijger en het beste kamerlid. Dat zou hij moeten blijven doen.
Maar ik begrijp ook dat hij dat hij dan een stapje hogerop zou willen.
merel

Bericht door merel »

Bezorgd schreef: 16 mar 2023, 10:51
elbert schreef: 16 mar 2023, 10:28

Daar zit het probleem. Omtzigt is geen leider.
Een dossiertijger en het beste kamerlid. Dat zou hij moeten blijven doen.
Maar ik begrijp ook dat hij dat hij dan een stapje hogerop zou willen.
Daarnaast zal hij dan compromissen moeten sluiten. Oppositie voeren en aangeven waar het mis gaat is beduidend makkelijker in plaats van zelf met oplossingen moeten komen die niet welgevallig zijn.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

merel schreef: 16 mar 2023, 10:58Daarnaast zal hij dan compromissen moeten sluiten. Oppositie voeren en aangeven waar het mis gaat is beduidend makkelijker in plaats van zelf met oplossingen moeten komen die niet welgevallig zijn.
Maar dat is ook een sterk punt, zo sterk zelfs dat ik wel weet dat het nieuwe pensioenstelsel een effectieve waardeoverdracht gaat doen, maar ik ken helemaal de reden niet waarom dat pensioenstelsel hervormd zou moeten worden.
Profesto

Bericht door Profesto »

Bezorgd schreef: 16 mar 2023, 10:04 Deel achterban VV is heel trouw, maar er is ook geklaag over linkse koers.
Linkse koers van de VVD. :humhihi
huisman

Bericht door huisman »

Profesto schreef: 16 mar 2023, 11:26
Bezorgd schreef: 16 mar 2023, 10:04 Deel achterban VV is heel trouw, maar er is ook geklaag over linkse koers.
Niet opgelet de laatste jaren? Voor de rasechte VVD’ers is asiel en klimaat beleid van dit kabinet veul te links. Die stemmen nu vooral JA21.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

huisman schreef: 16 mar 2023, 11:38
Niet opgelet de laatste jaren? Voor de rasechte VVD’ers is asiel en klimaat beleid van dit kabinet veul te links. Die stemmen nu vooral JA21.
Ja en de VVD is al lang niet meer een partij voor ondernemers.
Profesto

Bericht door Profesto »

Zeeuw schreef: 16 mar 2023, 11:42
Misschien intussen vooral niet meer voor kleinere ondernemers, maar voor multinationals zet de VVD zich onvermoeibaar in..
Zeeuw

Bericht door Zeeuw »

Profesto schreef: 16 mar 2023, 11:54
Zeeuw schreef: 16 mar 2023, 11:42
Misschien intussen vooral niet meer voor kleinere ondernemers, maar voor multinationals zet de VVD zich onvermoeibaar in..
Ja? Vraag het eens bij Shell en Unilever.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

Een VVD die bijna kritiekloos het programma van D66 uitvoert en vooral samenwerking zoekt op links kun je niet rechts noemen.
Behalve in campagnetijd, dan laat men vaak weer wat rechts geluid horen.
Herman
Moderator

Bericht door Herman »

Profesto schreef: 16 mar 2023, 11:54Misschien intussen vooral niet meer voor kleinere ondernemers, maar voor multinationals zet de VVD zich onvermoeibaar in..
Alle ondernemers (zowel klein als groot) krijgen in 2023 weer de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven op investeringen. Het gevolg is dat ze deels de winstbelasting kunnen drukken. Geen idee waarom die maatregel eigenlijk geldt, want er is nu niet direct sprake van een tegenvallende economie. Dat was in voorgaande jaren een reden voor deze maatregel. Het lijkt me weer een voordeel uit de koker van de VVD, gewoon omdat zij zich daarmee mooi kunnen profileren.
refo

Bericht door refo »

Herman schreef: 16 mar 2023, 12:29
Profesto schreef: 16 mar 2023, 11:54Misschien intussen vooral niet meer voor kleinere ondernemers, maar voor multinationals zet de VVD zich onvermoeibaar in..
Alle ondernemers (zowel klein als groot) krijgen in 2023 weer de mogelijkheid om willekeurig af te schrijven op investeringen. Het gevolg is dat ze deels de winstbelasting kunnen drukken. Geen idee waarom die maatregel eigenlijk geldt, want er is nu niet direct sprake van een tegenvallende economie. Dat was in voorgaande jaren een reden voor deze maatregel. Het lijkt me weer een voordeel uit de koker van de VVD, gewoon omdat zij zich daarmee mooi kunnen profileren.
Willekeurig afschrijven kost de regering op termijn niets en levert de ondernemer op dezelfde termijn niets op.
Plaats reactie