Ik had er ook wat moeite mee. Met het artikel. Vandaar ook mijn vraag naar de motivatie achter de vraag van CvdW.GerefGemeente-lid schreef: ↑09 mar 2023, 21:09Ik begrijp dat jij het artikel een goede stok vindt om de GG-prediking mee neer te slaan. Ik ben het echter totaal met de boodschap die prof. dr. Van Vlastuin wil overbrengen oneens.
Erdee
Re: Erdee
Laatst gewijzigd door Marck op 09 mar 2023, 21:29, 1 keer totaal gewijzigd.
- Maanenschijn
Wat is dan de moeite, @marck en @GerefGemeente-lid? Voor een zinvolle discussie is een uiteenzetting van de bezwaren tegen het artikel wel zinvol.Marck schreef:Ik had er ook wat moeite mee. Met het artikel. Vandaar ook mijn vraag naar de motivatie achter de vraag van CvdW.GerefGemeente-lid schreef: ↑09 mar 2023, 21:09Ik begrijp dat jij het artikel een goede stok vindt om de GG-prediking mee neer te slaan. Ik ben het echter totaal met de boodschap die prof. dr. Van Vlastuin wil overbrengen oneens.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik vroeg hem naar zijn motivatie. @GerefGemeente-lid uitte al een persoonlijk vermoeden als ik het goed begreep. CvdW reageerde dat hij wil weten of het wel of niet herkend wordt. Beide antwoorden gaven enigszins aan dat dit niet zo was.Maanenschijn schreef: ↑09 mar 2023, 21:45Wat is dan de moeite, @marck en @GerefGemeente-lid? Voor een zinvolle discussie is een uiteenzetting van de bezwaren tegen het artikel wel zinvol.Marck schreef:Ik had er ook wat moeite mee. Met het artikel. Vandaar ook mijn vraag naar de motivatie achter de vraag van CvdW.GerefGemeente-lid schreef: ↑09 mar 2023, 21:09Ik begrijp dat jij het artikel een goede stok vindt om de GG-prediking mee neer te slaan. Ik ben het echter totaal met de boodschap die prof. dr. Van Vlastuin wil overbrengen oneens.
Persoonlijk was dat mijn moeite of bezwaar mbt het artikel. Maar in het weekend ga ik het nog eens rustig herlezen. Ging nu wat tussen andere zaken door.
Ga je nu concrete stappen ondernemen?
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
Welnee. Het is veel te ver gezocht.
En zeggen dat mijn mening niet juist is, is ondermijning van de ander.
-
- Verbannen
Gezeur op de vierkante nanometer. Hij kan beter zoeken naar herkenning dan naar zulke theologische scherpslijperij. Bovendien is in het geheel niet duidelijk wie zijn doelgroep is, aangezien hij daar niets over schrijft.Maanenschijn schreef: ↑09 mar 2023, 21:45 Wat is dan de moeite, @marck en @GerefGemeente-lid? Voor een zinvolle discussie is een uiteenzetting van de bezwaren tegen het artikel wel zinvol.
Het is dat ds. De Heer druk bezig is om zijn verhuisdozen te vullen, anders had die vast wel een tegenartikel geschreven. Misschien kan ds. Schot dat nu dan doen.
De vraag van het profielwerkstuk van de 17-jarige scholier is veel belangrijker. Daar lees ik nou nooit eens een inhoudsvol opinieartikel over.
Waar ben jij het mee oneens dan? Inderdaad kent een gedeelte van de rechterflank (en ik denk met name in de GG) een christenprediking en minder een Christusprediking. Dit kan heel goed samengaan (ik denk dan aan Spurgeon bijv.) maar het wroeten in ons zielenschip gaat in de prediking weleens ten koste van de Rots. Ik herken dat wel.GerefGemeente-lid schreef: ↑09 mar 2023, 22:18Welnee. Het is veel te ver gezocht.
Dr C. v.d. Sluijs poneerde eens dat de gereformeerde gezindte fabrieksdoof is geworden op dit punt. GGlid is daar een goed voorbeeld van. Hij dénkt dat hij zondag aan zondag Christus hoort verkondigen, maar dat is niet zo. Het is op zijn best christenprediking.Ad Anker schreef: ↑09 mar 2023, 22:23Waar ben jij het mee oneens dan? Inderdaad kent een gedeelte van de rechterflank (en ik denk met name in de GG) een christenprediking en minder een Christusprediking. Dit kan heel goed samengaan (ik denk dan aan Spurgeon bijv.) maar het wroeten in ons zielenschip gaat in de prediking weleens ten koste van de Rots. Ik herken dat wel.GerefGemeente-lid schreef: ↑09 mar 2023, 22:18Welnee. Het is veel te ver gezocht.
Het thema van dat PWS is daarom niet goed gekozen. Ook daar weer de focus op ik.
-
- Verbannen
De reinste onzin.refo schreef: ↑09 mar 2023, 22:39 Dr C. v.d. Sluijs poneerde eens dat de gereformeerde gezindte fabrieksdoof is geworden op dit punt. GGlid is daar een goed voorbeeld van. Hij dénkt dat hij zondag aan zondag Christus hoort verkondigen, maar dat is niet zo. Het is op zijn best christenprediking.
Het thema van dat PWS is daarom niet goed gekozen. Ook daar weer de focus op ik.
Ik heb zondagmiddag een hele Christocentrische preek gehoord. En gisteren ook.
En dat is altijd zo. Het grote probleem is dat het Evangelie niet naar de mens is, maar wel voor de mens. En daarom discussiëren we hier maar wat voort. Ik heb het verder erg druk, dus ik zie niet zo in waarom we die discussie nu weer opnieuw moeten gaan voeren.
Bovendien diskwalificeer je de gehele GG-prediking als een 'christenprediking' en veroordeel je daarmee het gehele predikantenkorps. Dat vind ik een hele vreemde gang van zaken en echt niet juist. Je projecteert vooral je eigen ervaringen alsof die leidend zijn voor alle preken die in de zondagse erediensten in de GG gehouden of gelezen worden. Zeer kwalijk.
- Maanenschijn
Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Je bent het (in tamelijk sterke woorden) oneens met het artikel. Waarmee ben je het inhoudelijk niet eens?GerefGemeente-lid schreef:Gezeur op de vierkante nanometer. Hij kan beter zoeken naar herkenning dan naar zulke theologische scherpslijperij. Bovendien is in het geheel niet duidelijk wie zijn doelgroep is, aangezien hij daar niets over schrijft.Maanenschijn schreef: ↑09 mar 2023, 21:45 Wat is dan de moeite, @marck en @GerefGemeente-lid? Voor een zinvolle discussie is een uiteenzetting van de bezwaren tegen het artikel wel zinvol.
Het is dat ds. De Heer druk bezig is om zijn verhuisdozen te vullen, anders had die vast wel een tegenartikel geschreven. Misschien kan ds. Schot dat nu dan doen.
De vraag van het profielwerkstuk van de 17-jarige scholier is veel belangrijker. Daar lees ik nou nooit eens een inhoudsvol opinieartikel over.
Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Een tamelijk onderschatting en inkleuring van de prediking die GerefGemeente-lid en andere GG-leden aanhoren.refo schreef: ↑09 mar 2023, 22:39Dr C. v.d. Sluijs poneerde eens dat de gereformeerde gezindte fabrieksdoof is geworden op dit punt. GGlid is daar een goed voorbeeld van. Hij dénkt dat hij zondag aan zondag Christus hoort verkondigen, maar dat is niet zo. Het is op zijn best christenprediking.Ad Anker schreef: ↑09 mar 2023, 22:23Waar ben jij het mee oneens dan? Inderdaad kent een gedeelte van de rechterflank (en ik denk met name in de GG) een christenprediking en minder een Christusprediking. Dit kan heel goed samengaan (ik denk dan aan Spurgeon bijv.) maar het wroeten in ons zielenschip gaat in de prediking weleens ten koste van de Rots. Ik herken dat wel.GerefGemeente-lid schreef: ↑09 mar 2023, 22:18Welnee. Het is veel te ver gezocht.
Voor mij mag de aandacht daarom ook eerder naar het werkstuk van die scholiere. Die is wat serieuzer bezig met zaken.
-
- Verbannen
De conclusie in de alinea na de subkop 'Vroege kerk'. Hij stelt dat we de Dordtse Leerregels niet mogen isoleren van de Nederlandse Geloofsbelijdenis en de Heidelbergse Catechismus. Vervolgens trekt hij indirect de conclusie (op eigen gedachten en zonder onderbouwingen) dat dit in bepaalde gedeelten van de gereformeerde gezindte zou gebeuren en dat er daarom daar te veel de nadruk ligt op de toepassing van de Heilige Geest en de toe-eigening van het heil.Maanenschijn schreef: ↑09 mar 2023, 23:14Je geeft geen antwoord op mijn vraag. Je bent het (in tamelijk sterke woorden) oneens met het artikel. Waarmee ben je het inhoudelijk niet eens?GerefGemeente-lid schreef:Gezeur op de vierkante nanometer. Hij kan beter zoeken naar herkenning dan naar zulke theologische scherpslijperij. Bovendien is in het geheel niet duidelijk wie zijn doelgroep is, aangezien hij daar niets over schrijft.Maanenschijn schreef: ↑09 mar 2023, 21:45 Wat is dan de moeite, @marck en @GerefGemeente-lid? Voor een zinvolle discussie is een uiteenzetting van de bezwaren tegen het artikel wel zinvol.
Ik vind dat een karikatuur. Ik kerken het totaal niet binnen de prediking binnen de GG en aanverwante kerkverbanden. Dus ik ben benieuwd of hij zijn gedachten met argumenten kan staven. Anders is het opinieartikel een greep in het luchtledige en slaat het kant noch wal.
Verder eens met @Marck; vooral diens laatste zin.