Ik lees momenteel preken over de HC van ds. G. Boer, die kan ik iedereen aanraden. Echte Schriftuurlijk-bevindelijke prediking.
Catechismus studie
-
Re: Catechismus studie
Vanuit de GG zou ik die van ds. Van Haaren aanbevelen, die wordt breed gewaardeerd.
- Niet meer zo actief -
Ds. J. Roos. GGiN. Deze is onlangs verschenen en wordt breed gewaardeerd.
Begrijpelijk, actueel en evenwichtig.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Het zijn allemaal preken uit zijn CGK tijd

Verder vind ik de H.C. verklaring van ds. L. Huisman (GG) erg mooi en duidelijk.
Er gaan er met twee verbonden verloren en met drie en er worden er met twee verbonden behouden en met drie. Prof. G. Wisse.
Dat zijn al een paar mooie aanbevelingen.
-
Klopt, 2e helft wordt mei verwacht.Geytenbeekje schreef: ↑01 mar 2023, 19:17Alleen de eerste helft toch?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
De heruitgave van Vermeers verklaring in preekvorm komt uit GGiN kring?
Heb je zelf die nieuw hertaalde editie van de originele uitgave met op de voorkant een afbeelding van de tekst van zondag 1? Uitgegeven door Snoek.
Of een oudere editie?
Zo breed zelfs dat ik de catechismus verklaring waardeer. En ik ben nou niet bepaald iemand die ds. J..Roos ergens als eerste op een lijstje zou zetten.
Je kan je afvragen of dat onder breed gewaardeerd valt.Piet Puk schreef: ↑02 mar 2023, 23:08Zo breed zelfs dat ik de catechismus verklaring waardeer. En ik ben nou niet bepaald iemand die ds. J..Roos ergens als eerste op een lijstje zou zetten.
In het geval van ds C. Smits wordt de catechismusverklaring in de (O)GG(iN)(bv) gewaardeerd. Een CGKer op het forum raad deze verklaring ook aan. Dat is breed gewaardeerd en dit heb ik bij de verklaring van ds. J. Roos nog niet gehoord.
De topicstarter vroeg om eenvoudige lectuur over de HC. Nu krijgen we ratings van catechismusverklaringen te lezen.
Overigens wonderlijk dat een eenvoudig leerboekje zoveel 'uitleg' nodig heeft. Het is toch primair zelf bedoeld om onderwijs te zijn. Ik las ergens (in de acta van 1618/19?) dat een predikant in de leerdienst een korte (!) nadere uitleg geeft, de preekstoel afkomt en de gemeente ondervraagd over het geleerde.
Overigens wonderlijk dat een eenvoudig leerboekje zoveel 'uitleg' nodig heeft. Het is toch primair zelf bedoeld om onderwijs te zijn. Ik las ergens (in de acta van 1618/19?) dat een predikant in de leerdienst een korte (!) nadere uitleg geeft, de preekstoel afkomt en de gemeente ondervraagd over het geleerde.