Cyrillus schreef:Vreemde reactie hoor. Het gaat er in dit geval om dat en hoe mensen tot geloof komen, niet wat het geloof inhoudt. Dit zijn appels en peren dus.
Je bent wel heel snel klaar met vrijwel alle tegengeluiden. Ik hoop dat je niet verwacht dat anderen met je in gesprek blijven, als je niet eens de moeite neemt om inhoudelijk op hen in te gaan. Dan heeft het meer weg van een haperende LP, die blijft herhalen, maar dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd. Huisman heeft er ook al op gewezen dat het moeilijk is met je in gesprek te gaan.
Ik ga er dus weer mee stoppen. Weet wel dat het echte evangelie niet naar de mens is, maar wel voor de mens. Het echte evangelie gaat dwars tegen het vlees in, en is geen gemakkelijk en goedkoop evangelie.
Daar laat ik het voorlopig bij.
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
Het wellicht nuttig en belangrijk om in deze discussie een antwoord te hebben op de volgende basisvraag:
Is de wil van de mens betrokken in het geloof en geloven, en zo ja, hoe en vanaf welk moment? En hoe verhoudt zich dat tot de levendmaking/wedergeboorte.
Dat is een hele moeilijke vraag. Ik heb geprobeerd wat toepasselijke teksten erbij te zetten.
En stel dat we pasklaar en uitgewerkt antwoord krijgen, is dat dan tot onze troost??
Openb. 22:17: En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
(Eerst het willen, en dan het komen).
Fil. 2:3: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
(Het willen wordt gewerkt in de mens, niet zonder de mens)
Hand. 9:4, 5, 6 En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan. En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?
(De wil wordt omgebogen, het willen wordt gewerkt)
Joh. 1: 13: Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
1 Petr. 1:23: Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwigblijvende Woord Gods.
(Wedergeboren los van onze wil)
Hand 8:35, 36, 37 : En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus. En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
(Geloof is een zaak in de mens, gewerkt door prediking van het Woord en toegepast door de Geest)
DL 3-4 art. 10: Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelf door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en, uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt,
(Geloof is een zaak in de mens, gewerkt door prediking van het Woord en toegepast door de Geest)
DL 3-4 art. 12c En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
(Na vernieuwing van de wil, en de ontvangen genade werkt de mens ook zelf, gelooft zelf en bekeert zich)
DL 3-4 art. 10: Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden,
maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven, en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten;
maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
(God werkt alles, en onwederstandelijk)
Volgens mij mag je de tekst uit Fil. 2 niet vóór de bekering plaatsen, het gaat hier over het leven der dankbaarheid. Dat kan je niet in eigen kracht, maar God werkt in jou het willen en het werken.
Cyrillus schreef:Vreemde reactie hoor. Het gaat er in dit geval om dat en hoe mensen tot geloof komen, niet wat het geloof inhoudt. Dit zijn appels en peren dus.
Je bent wel heel snel klaar met vrijwel alle tegengeluiden. Ik hoop dat je niet verwacht dat anderen met je in gesprek blijven, als je niet eens de moeite neemt om inhoudelijk op hen in te gaan. Dan heeft het meer weg van een haperende LP, die blijft herhalen, maar dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd. Huisman heeft er ook al op gewezen dat het moeilijk is met je in gesprek te gaan.
Ik ga er dus weer mee stoppen. Weet wel dat het echte evangelie niet naar de mens is, maar wel voor de mens. Het echte evangelie gaat dwars tegen het vlees in, en is geen gemakkelijk en goedkoop evangelie.
Daar laat ik het voorlopig bij.
Nou gezien je eerdere reacties stond je bij mij al op negeren. Maar één opmerking dan: het echte Evangelie is voor niets, gratis, dus goedkoop, want er is al betaald. Maar je raakt inderdaad wel de kern van het probleem: kleine lettertjes willen een prijskaartje aan het Evangelie hangen, terwijl de prijs al betaald is. Luther leerde al het 'Sola Fide', niet het 'Sola Fide + iets'. Sola Fide is juist de kern van de reformatie. Ik ben bang dat velen die zich reformatorisch noemen geen idee hebben hoe rooms ze in wezen zijn. En ik sluit me daarbij in, want ook ik wil van nature graag prijsjes plakken.
Cyrillus schreef:Vreemde reactie hoor. Het gaat er in dit geval om dat en hoe mensen tot geloof komen, niet wat het geloof inhoudt. Dit zijn appels en peren dus.
Je bent wel heel snel klaar met vrijwel alle tegengeluiden. Ik hoop dat je niet verwacht dat anderen met je in gesprek blijven, als je niet eens de moeite neemt om inhoudelijk op hen in te gaan. Dan heeft het meer weg van een haperende LP, die blijft herhalen, maar dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd. Huisman heeft er ook al op gewezen dat het moeilijk is met je in gesprek te gaan.
Ik ga er dus weer mee stoppen. Weet wel dat het echte evangelie niet naar de mens is, maar wel voor de mens. Het echte evangelie gaat dwars tegen het vlees in, en is geen gemakkelijk en goedkoop evangelie.
Daar laat ik het voorlopig bij.
Nou gezien je eerdere reacties stond je bij mij al op negeren. Maar één opmerking dan: het echte Evangelie is voor niets, gratis, dus goedkoop, want er is al betaald. Maar je raakt inderdaad wel de kern van het probleem: kleine lettertjes willen een prijskaartje aan het Evangelie hangen, terwijl de prijs al betaald is. Luther leerde al het 'Sola Fide', niet het 'Sola Fide + iets'. Sola Fide is juist de kern van de reformatie. Ik ben bang dat velen die zich reformatorisch noemen geen idee hebben hoe rooms ze in wezen zijn. En ik sluit me daarbij in, want ook ik wil van nature graag prijsjes plakken.
Bedankt voor deze openheid. Je komt met nog een mede-forummer op eenzelfde lijst;)
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
Cyrillus schreef:Vreemde reactie hoor. Het gaat er in dit geval om dat en hoe mensen tot geloof komen, niet wat het geloof inhoudt. Dit zijn appels en peren dus.
Je bent wel heel snel klaar met vrijwel alle tegengeluiden. Ik hoop dat je niet verwacht dat anderen met je in gesprek blijven, als je niet eens de moeite neemt om inhoudelijk op hen in te gaan. Dan heeft het meer weg van een haperende LP, die blijft herhalen, maar dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd. Huisman heeft er ook al op gewezen dat het moeilijk is met je in gesprek te gaan.
Ik ga er dus weer mee stoppen. Weet wel dat het echte evangelie niet naar de mens is, maar wel voor de mens. Het echte evangelie gaat dwars tegen het vlees in, en is geen gemakkelijk en goedkoop evangelie.
Daar laat ik het voorlopig bij.
Nou gezien je eerdere reacties stond je bij mij al op negeren. Maar één opmerking dan: het echte Evangelie is voor niets, gratis, dus goedkoop, want er is al betaald. Maar je raakt inderdaad wel de kern van het probleem: kleine lettertjes willen een prijskaartje aan het Evangelie hangen, terwijl de prijs al betaald is. Luther leerde al het 'Sola Fide', niet het 'Sola Fide + iets'. Sola Fide is juist de kern van de reformatie. Ik ben bang dat velen die zich reformatorisch noemen geen idee hebben hoe rooms ze in wezen zijn. En ik sluit me daarbij in, want ook ik wil van nature graag prijsjes plakken.
Laten we proberen om Gods Woord te laten spreken en niet onze eigen oneliners te laten gelden.
God spreekt bij monde van de profeet Jesaja (in hoofstuk 66 vers 2b): maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft. Als we de kanttekeningen daar bij lezen, is jouw bovenstaande opmerking tegenstrijdig met Gods Woord.
Laatst gewijzigd door GerefGemeente-lid op 27 feb 2023, 15:27, 1 keer totaal gewijzigd.
JCM schreef:Het wellicht nuttig en belangrijk om in deze discussie een antwoord te hebben op de volgende basisvraag:
Is de wil van de mens betrokken in het geloof en geloven, en zo ja, hoe en vanaf welk moment? En hoe verhoudt zich dat tot de levendmaking/wedergeboorte.
Dat is een hele moeilijke vraag. Ik heb geprobeerd wat toepasselijke teksten erbij te zetten.
En stel dat we pasklaar en uitgewerkt antwoord krijgen, is dat dan tot onze troost??
Openb. 22:17: En de Geest en de bruid zeggen: Kom! En die het hoort, zegge: Kom! En die dorst heeft, kome; en die wil, neme het water des levens om niet.
(Eerst het willen, en dan het komen).
Fil. 2:3: Want het is God, Die in u werkt beide het willen en het werken, naar Zijn welbehagen.
(Het willen wordt gewerkt in de mens, niet zonder de mens)
Hand. 9:4, 5, 6 En ter aarde gevallen zijnde, hoorde hij een stem, die tot hem zeide: Saul, Saul! wat vervolgt gij Mij? En hij zeide: Wie zijt Gij, Heere? En de Heere zeide: Ik ben Jezus, Dien gij vervolgt. Het is u hard, de verzenen tegen de prikkels te slaan. En hij, bevende en verbaasd zijnde, zeide: Heere, wat wilt Gij, dat ik doen zal?
(De wil wordt omgebogen, het willen wordt gewerkt)
Joh. 1: 13: Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
1 Petr. 1:23: Gij die wedergeboren zijt, niet uit vergankelijk, maar uit onvergankelijk zaad, door het levende en eeuwigblijvende Woord Gods.
(Wedergeboren los van onze wil)
Hand 8:35, 36, 37 : En Filippus deed zijn mond open en beginnende van diezelfde Schrift, verkondigde hem Jezus. En alzo zij over weg reisden, kwamen zij aan een zeker water; en de kamerling zeide: Ziedaar water; wat verhindert mij gedoopt te worden? En Filippus zeide: Indien gij van ganser harte gelooft, zo is het geoorloofd. En hij, antwoordende, zeide: Ik geloof, dat Jezus Christus de Zoon van God is.
(Geloof is een zaak in de mens, gewerkt door prediking van het Woord en toegepast door de Geest)
DL 3-4 art. 10: Maar dat anderen, door de bediening des Evangelies geroepen zijnde, komen en bekeerd worden, dat moet men den mens niet toeschrijven, alsof hij zichzelf door zijn vrijen wil zou onderscheiden van anderen, die met even grote of genoegzame genade tot het geloof en de bekering voorzien zijn (hetwelk de hovaardige ketterij van Pelagius stelt); maar men moet het Gode toeschrijven, die, gelijk Hij de Zijnen van eeuwigheid uitverkoren heeft in Christus, alzo ook dezelfden in den tijd krachtiglijk roept, met het geloof en de bekering begiftigt, en, uit de macht der duisternis verlost zijnde, tot het Rijks Zijns Zoons overbrengt,
(Geloof is een zaak in de mens, gewerkt door prediking van het Woord en toegepast door de Geest)
DL 3-4 art. 12c En alsdan wordt de wil, zijnde nu vernieuwd, niet alleen van God gedreven en bewogen, maar, van God bewogen zijnde, werkt hij ook zelf. Waarom ook terecht gezegd wordt, dat de mens, door de genade die hij ontvangen heeft, gelooft en zich bekeert.
(Na vernieuwing van de wil, en de ontvangen genade werkt de mens ook zelf, gelooft zelf en bekeert zich)
DL 3-4 art. 10: Zo is dan het geloof een gave Gods; niet omdat het aan den vrijen wil des mensen van God wordt aangeboden,
maar omdat het den mens metterdaad wordt medegedeeld, ingegeven, en ingestort; ook niet daarom, dat God alleen de macht om te geloven zou geven, en daarna de toestemming of het daadwerkelijk geloven van den vrijen wil des mensen verwachten;
maar omdat Hij, Die daar werkt het willen en het werken, ja alles werkt in allen, in den mens teweegbrengt beide, den wil om te geloven en het geloof zelf.
(God werkt alles, en onwederstandelijk)
Je bent de eerste die een overzicht geeft met samenvatting! Beide kanten komen naar voren, vraag me dan toch wel af waarom er in sommige kerken kleine lettertjes gepreekt worden.
Cyrillus schreef:Vreemde reactie hoor. Het gaat er in dit geval om dat en hoe mensen tot geloof komen, niet wat het geloof inhoudt. Dit zijn appels en peren dus.
Je bent wel heel snel klaar met vrijwel alle tegengeluiden. Ik hoop dat je niet verwacht dat anderen met je in gesprek blijven, als je niet eens de moeite neemt om inhoudelijk op hen in te gaan. Dan heeft het meer weg van een haperende LP, die blijft herhalen, maar dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd. Huisman heeft er ook al op gewezen dat het moeilijk is met je in gesprek te gaan.
Ik ga er dus weer mee stoppen. Weet wel dat het echte evangelie niet naar de mens is, maar wel voor de mens. Het echte evangelie gaat dwars tegen het vlees in, en is geen gemakkelijk en goedkoop evangelie.
Daar laat ik het voorlopig bij.
Nou gezien je eerdere reacties stond je bij mij al op negeren. Maar één opmerking dan: het echte Evangelie is voor niets, gratis, dus goedkoop, want er is al betaald. Maar je raakt inderdaad wel de kern van het probleem: kleine lettertjes willen een prijskaartje aan het Evangelie hangen, terwijl de prijs al betaald is. Luther leerde al het 'Sola Fide', niet het 'Sola Fide + iets'. Sola Fide is juist de kern van de reformatie. Ik ben bang dat velen die zich reformatorisch noemen geen idee hebben hoe rooms ze in wezen zijn. En ik sluit me daarbij in, want ook ik wil van nature graag prijsjes plakken.
Laten we proberen om Gods Woord te laten spreken en niet onze eigen oneliners te laten gelden.
God spreekt bij monde van de profeet Jesaja (in hoofstuk 66 vers 2b): maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft. Als we de kanttekeningen daar bij lezen, is jouw bovenstaande opmerking tegenstrijdig met Gods Woord.
Graag een toelichting dan, want ik zie niet in waar mijn woorden strijdig zijn met Gods Woord.
Cyrillus schreef:Vreemde reactie hoor. Het gaat er in dit geval om dat en hoe mensen tot geloof komen, niet wat het geloof inhoudt. Dit zijn appels en peren dus.
Je bent wel heel snel klaar met vrijwel alle tegengeluiden. Ik hoop dat je niet verwacht dat anderen met je in gesprek blijven, als je niet eens de moeite neemt om inhoudelijk op hen in te gaan. Dan heeft het meer weg van een haperende LP, die blijft herhalen, maar dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd. Huisman heeft er ook al op gewezen dat het moeilijk is met je in gesprek te gaan.
Ik ga er dus weer mee stoppen. Weet wel dat het echte evangelie niet naar de mens is, maar wel voor de mens. Het echte evangelie gaat dwars tegen het vlees in, en is geen gemakkelijk en goedkoop evangelie.
Daar laat ik het voorlopig bij.
Nou gezien je eerdere reacties stond je bij mij al op negeren. Maar één opmerking dan: het echte Evangelie is voor niets, gratis, dus goedkoop, want er is al betaald. Maar je raakt inderdaad wel de kern van het probleem: kleine lettertjes willen een prijskaartje aan het Evangelie hangen, terwijl de prijs al betaald is. Luther leerde al het 'Sola Fide', niet het 'Sola Fide + iets'. Sola Fide is juist de kern van de reformatie. Ik ben bang dat velen die zich reformatorisch noemen geen idee hebben hoe rooms ze in wezen zijn. En ik sluit me daarbij in, want ook ik wil van nature graag prijsjes plakken.
Bedankt voor deze openheid. Je komt met nog een mede-forummer op eenzelfde lijst;)
Dat is een OT reactie, oog om oog...en het was niet niet eens tegen jou gericht
Koolmees schreef:Volgens mij mag je de tekst uit Fil. 2 niet vóór de bekering plaatsen, het gaat hier over het leven der dankbaarheid. Dat kan je niet in eigen kracht, maar God werkt in jou het willen en het werken.
Gezien Fil. 2: 12 en DL 3-4 art. 10 denk ik niet dat dit een tegenstelling hoeft te zijn. Maar wel goed om te noemen, heb toch even weer gekeken naar de context :-)
J.C. Philpot schreef:
Je bent wel heel snel klaar met vrijwel alle tegengeluiden. Ik hoop dat je niet verwacht dat anderen met je in gesprek blijven, als je niet eens de moeite neemt om inhoudelijk op hen in te gaan. Dan heeft het meer weg van een haperende LP, die blijft herhalen, maar dat is waarschijnlijk van voor jouw tijd. Huisman heeft er ook al op gewezen dat het moeilijk is met je in gesprek te gaan.
Ik ga er dus weer mee stoppen. Weet wel dat het echte evangelie niet naar de mens is, maar wel voor de mens. Het echte evangelie gaat dwars tegen het vlees in, en is geen gemakkelijk en goedkoop evangelie.
Daar laat ik het voorlopig bij.
Nou gezien je eerdere reacties stond je bij mij al op negeren. Maar één opmerking dan: het echte Evangelie is voor niets, gratis, dus goedkoop, want er is al betaald. Maar je raakt inderdaad wel de kern van het probleem: kleine lettertjes willen een prijskaartje aan het Evangelie hangen, terwijl de prijs al betaald is. Luther leerde al het 'Sola Fide', niet het 'Sola Fide + iets'. Sola Fide is juist de kern van de reformatie. Ik ben bang dat velen die zich reformatorisch noemen geen idee hebben hoe rooms ze in wezen zijn. En ik sluit me daarbij in, want ook ik wil van nature graag prijsjes plakken.
Laten we proberen om Gods Woord te laten spreken en niet onze eigen oneliners te laten gelden.
God spreekt bij monde van de profeet Jesaja (in hoofstuk 66 vers 2b): maar op dezen zal Ik zien, op den arme en verslagene van geest en die voor Mijn woord beeft. Als we de kanttekeningen daar bij lezen, is jouw bovenstaande opmerking tegenstrijdig met Gods Woord.
Graag een toelichting dan, want ik zie niet in waar mijn woorden strijdig zijn met Gods Woord.
Jij beweert dat er al betaald is en dat we zo kunnen komen. Maar voor wie geldt dat? Niet voor ons allen! Want dat leer de algemene verzoeningsleer. Vandaar mijn opmerking.
Alleen armen en verslagenen ziet God aan. Rechthebbende mensen worden als de rijke jongeling met liefde behandeld, maar keren nooit met ware schuldovertuiging en boetvaardigheid tot Jezus.
En daarom is jouw boodschap arm en leeg en wordt de mens overgelaten aan zichzelf. Maar dan komt hij wel voor eeuwig om.
Juist in deze lijdensweken herdenken we weer de verzoening door voldoening waardoor er een weg geopend is en er een geopende toegang is door de bloedstorting op Golgotha, waarin de Borg de weg is gegaan in volkomen gehoorzaamheid aan Zijn Vader en de losprijs heeft betaald voor Zijn uitverkoren Kerk. De noodzakelijkheid van die toepasing aan ons aller hart is nodig in de prediking. Dit wordt alleen gewerkt en toegepast door de onwederstandelijke werking van Gods Geest. Daar staat de mens volledig buiten. Als je dat niet belijdt of (indirect) ontkent, is dat een on-Bijbelse leer.
GerefGemeente-lid schreef:[Jij beweert dat er al betaald is en dat we zo kunnen komen. Maar voor wie geldt dat? Niet voor ons allen! Want dat leer de algemene verzoeningsleer. Vandaar mijn opmerking.
Alleen armen en verslagenen ziet God aan. Rechthebbende mensen worden als de rijke jongeling met liefde behandeld, maar keren nooit met ware schuldovertuiging en boetvaardigheid tot Jezus.
Ik negeer de berichten van Cyrillus omdat ik de toon niet prettig vind.
Maar wat je hier zegt GGL is een dwaling.
Iedereen mag komen. Geen enkele uitzondering.
Zo wordt het, hopelijk, ook bij jullie geleerd.
Anders beweer je dat we iets mee moeten nemen, en ik ken je niet als een Arminiaan.
GerefGemeente-lid schreef:[Jij beweert dat er al betaald is en dat we zo kunnen komen. Maar voor wie geldt dat? Niet voor ons allen! Want dat leer de algemene verzoeningsleer. Vandaar mijn opmerking.
Alleen armen en verslagenen ziet God aan. Rechthebbende mensen worden als de rijke jongeling met liefde behandeld, maar keren nooit met ware schuldovertuiging en boetvaardigheid tot Jezus.
Ik negeer de berichten van Cyrillus omdat ik de toon niet prettig vind.
Maar wat je hier zegt GGL is een dwaling.
Iedereen mag komen. Geen enkele uitzondering.
Zo wordt het, hopelijk, ook bij jullie geleerd.
Anders beweer je dat we iets mee moeten nemen, en ik ken je niet als een Arminiaan.
Uiteraard. Maar we kunnen niet komen als we menen dat we kunnen komen omdat er al vóór ons persoonlijk betaald is. Zo vat ik de woorden van @Cyrillus wel op. Als een zondaar tot Christus komt, is dat nooit het eerste wat hij ziet. De algenoegzaamheid van Christus' verdienste moeten we nooit mengen met de veralgemenisering 'dat er al betaald is'. Ik zie de grote gevaren en de onschriftuurlijke vruchten daarvan steeds vaker.
Cyrillus schreef:Je bent de eerste die een overzicht geeft met samenvatting! Beide kanten komen naar voren, vraag me dan toch wel af waarom er in sommige kerken kleine lettertjes gepreekt worden.
Omdat alle mensen niet meteen geloven als ze het evangelie één keer gehoord hebben.
Dan heb je dus te maken met een situatie waarbij er gelovigen en ongelovigen zijn.
Vervolgens heb je dan ook weer te maken met mensen die wel 'ontwaakt' zijn, maar niet weten hoe ze gehoor kunnen geven aan de boodschap van het Evangelie. En dát heeft er dan weer mee te maken dat ze nog niet genoeg vernederd zijn. Enz.
Je kunt dat allemaal negeren natuurlijk en alleen maar het Evangelie preken, sec, maar dan mis je op een gegeven moment wel de aansluiting met je hoorders.
GerefGemeente-lid schreef:[Jij beweert dat er al betaald is en dat we zo kunnen komen. Maar voor wie geldt dat? Niet voor ons allen! Want dat leer de algemene verzoeningsleer. Vandaar mijn opmerking.
Alleen armen en verslagenen ziet God aan. Rechthebbende mensen worden als de rijke jongeling met liefde behandeld, maar keren nooit met ware schuldovertuiging en boetvaardigheid tot Jezus.
Ik negeer de berichten van Cyrillus omdat ik de toon niet prettig vind.
Maar wat je hier zegt GGL is een dwaling.
Iedereen mag komen. Geen enkele uitzondering.
Zo wordt het, hopelijk, ook bij jullie geleerd.
Anders beweer je dat we iets mee moeten nemen, en ik ken je niet als een Arminiaan.
@GerefGemeente-lid, u plakt wel wat gemakkelijk het etiket algemene verzoeningsleer.
Dat is nog een gebruik uit de jaren 50 om een ieder in de hoek te zetten die vragen stelden bij de leer van Dr. Steenblok.
Ik verbaas me er hogelijk over dat zoveel jaren na dato het gedachtengoed van genoemde doctor mensen beïnvloedt.
En als ik me niet sterk vergis komt het in de 21e eeuw weer meer de gemeenten binnensijpelen.