Beroepingswerk discussie [7]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

Zeker. Maar in geestelijke nood kun je niet wonen. Al denken sommige mensen van wel.
Bezorgd

Bericht door Bezorgd »

pierre27 schreef:[q

Zou de vraag of er geestelijke nood aanwezig is niet belangrijker moeten zijn dan een pastorie?

Ik begrijp je vraag, wordt vaak zo genoemd, maar is volgens mij helemaal niet belangrijk.
Alsof een gemeente een bepaalde nood moet ervaren voordat men waardig is een predikant te ontvangen.
Dat is nooit genoeg.

De Heere zend Zijn knechten, soeverein.
Zoals de DL het zegt:

En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de gekruisigde.
Mister
Administrator

Bericht door Mister »

En daarbij kan er ook geestelijke nood zijn terwijl er toch een predikant is.
CvdW

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef:
-DIA- schreef:
Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:In de volgende kerkenraadsvergadering zal over een tweetal worden gesproken. Ik heb nog geen namen gehoord... Is het nu al weer de derde poging om een predikant te beroepen? ds. De Heer is beroepen, ds. van Boven is beroepen.... en ja... ik hoor nu hoe de gemeente een predikant mist. Ouderlingen hebben huisbezoeken aan jonge echtparen moeten minderen.
In onze gemeente(n) is vacant zijn tot nu toe nooit lang geweest. Volgens mij was de langste vacante periode tussen ds. J.W. Verweij en ds. A. Schreuder?
Even rustig aan doen, de renovatie van de pastorie is nog niet klaar ;)
Dat zou heel snel kunnen. De bouw van de pastorie was nog in volle gang toen ds. Janse het beroep aannam.
Zou de vraag of er geestelijke nood aanwezig is niet belangrijker moeten zijn dan een pastorie?
Eerst gaat een gemeente een predikant beroepen. Als predikant beroep heeft aangenomen ga je een pastorie kopen en verbouwen of nieuw bouwen. Vervolgens ontdekt de predikant of er geestelijke nood is of niet. Daar kan hij zijn preken op aanpassen.
Terri

Bericht door Terri »

Toch begrijp ik de opmerking van @Pierre wel.
De roep van 'kom over en help ons' geeft mij enigszins een idee van nood.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Terri schreef:Toch begrijp ik de opmerking van @Pierre wel.
De roep van 'kom over en help ons' geeft mij enigszins een idee van nood.
Dank je, zo bedoelde ik het ook.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
pierre27

Bericht door pierre27 »

Bezorgd schreef:
pierre27 schreef:[q

Ik begrijp je vraag, wordt vaak zo genoemd, maar is volgens mij helemaal niet belangrijk.
Alsof een gemeente een bepaalde nood moet ervaren voordat men waardig is een predikant te ontvangen.
Dat is nooit genoeg.

De Heere zend Zijn knechten, soeverein.
Zoals de DL het zegt:

En opdat de mensen tot het geloof worden gebracht, zendt God goedertierenlijk verkondigers van deze zeer blijde boodschap, tot wie Hij wil, en wanneer Hij wil; door wier dienst de mensen geroepen worden tot bekering en het geloof in Christus, de gekruisigde.
Klopt ook!
pierre27

Bericht door pierre27 »

Mister schreef:En daarbij kan er ook geestelijke nood zijn terwijl er toch een predikant is.
Klopt, en dan vaak ook wijzen naar die predikant...
CvdW

Bericht door CvdW »

pierre27 schreef:
Mister schreef:En daarbij kan er ook geestelijke nood zijn terwijl er toch een predikant is.
Zo bedoelt @Mister het niet.
MichelT

Bericht door MichelT »

Hendrikus schreef:
-DIA- schreef:In de volgende kerkenraadsvergadering zal over een tweetal worden gesproken. Ik heb nog geen namen gehoord... Is het nu al weer de derde poging om een predikant te beroepen? ds. De Heer is beroepen, ds. van Boven is beroepen.... en ja... ik hoor nu hoe de gemeente een predikant mist. Ouderlingen hebben huisbezoeken aan jonge echtparen moeten minderen.
In onze gemeente(n) is vacant zijn tot nu toe nooit lang geweest. Volgens mij was de langste vacante periode tussen ds. J.W. Verweij en ds. A. Schreuder?

Welke gemeente
pierre27

Bericht door pierre27 »

CvdW schreef:
pierre27 schreef:
Zo bedoelt @Mister het niet.
Ja maar ik wel:)
-DIA-

Bericht door -DIA- »

MichelT schreef:
Hendrikus schreef:

Welke gemeente
De pastorie aan de Bleekstraat staat in de steigers. Dat is de pastorie van de GG Rijssen-Noord.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Refogast

Bericht door Refogast »

Pastoraal werker kan ook door de kerkenraad worden aangesteld. Deze is dan in dienst van de kerkelijke gemeente.
Het kan ook iemand zijn die momenteel ouderling is.
merel

Bericht door merel »

Ik las dat de CGK in Veenendaal een advertentie voor een predikant heeft geplaatst in plaats dat zij beroepen. Ik vond deze gang van zaken wel bijzonder.
Ditbenik
Inactief

Bericht door Ditbenik »

merel schreef:Ik las dat de CGK in Veenendaal een advertentie voor een predikant heeft geplaatst in plaats dat zij beroepen. Ik vond deze gang van zaken wel bijzonder.
Wel een advertentie geplaatst maar niet in plaats van beroepen. Hier wreekt zich toch het gemis van je RD-abonnement :) https://bit.ly/3XXcVUu . Kort geformuleerd is het begintraject is anders, maar het vervolg hetzelfde.
Plaats reactie