Beroepingswerk discussie [7]

DDD

Re: Beroepingswerk discussie [7]

Bericht door DDD »

MGG schreef:
Tiberius schreef:Het gemiddelde uurloon is lastig uit te rekenen.

Neem bijvoorbeeld alleen het maken van een preek: de een doet daar 4 uur over (las ik recent hier op het forum) en de ander 10 uur. Een verschil van 6 uur; keer 2 preken op een zondag, dus dat scheelt al 12 uur per week.

Vergelijkbaar met catechisaties: hoeveel voorbereidingstijd steek je daar in als predikant? De een zal een uur voorbereiding prima vinden, de ander drie uur. Enzovoorts.
Het aantal gewerkte uren valt sowieso niet uit te rekenen. Sowieso snap ik de belangstelling voor het salaris van een predikant niet. Daarbij komt ook dat een uur praten met bijvoorbeeld slachtoffers van misbruik of geweld een stuk intensiever zal zijn dan een kraambezoek.
Waarom niet? Dat kun je prima registreren, als je dat wilt. Ik denk dat veel dominees uiteindelijk best vaak tussendoor thuis zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Wat bedoel je met 'tussendoor thuis zijn'? Dat ze dan niets doen?
Bij preken voorbereiden enz. zullen ze ook thuis zijn.
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

MGG schreef:Traktementen vergelijken is om de eerder genoemde punten onzinnig. Om tot een redelijk vergelijking te komen, moet je naar het uurloon toe. Het aantal gewerkte uren kan je zelf onmogelijk inschatten. Mocht je traktementen willen vergelijken, dan zal je aantal gewerkte uren bij de predikanten navragen.

Ik snap sowieso niet waarom mensen het punt traktement zo interessant vinden. Het komt namelijk met enige regelmaat langs.
Ok, ik begrijp nu wat je bedoelt.
Dat mensen het traktement interessant vinden, begrijp ik ook niet.
Maar ik begrijp bijvoorbeeld ook niet, waarom mensen achter het beroepingswerk en -tweetallen aanhijgen.
Dus dat zou ik gewoon rustig laten gaan, als ik je mag adviseren.
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Volgens mij moet een traktement zo zijn dat de predikant geen tijd hoeft te verliezen aan geldzorgen. Dus ruim voldoende om van te leven. Als dat zo is, dan beantwoordt het aan het doel, namelijk de predikant alle gelegenheid geven om zijn ambt te vervullen.
- Niet meer zo actief -
DDD

Bericht door DDD »

Tiberius schreef:Wat bedoel je met 'tussendoor thuis zijn'? Dat ze dan niets doen?
Bij preken voorbereiden enz. zullen ze ook thuis zijn.
Ik bedoel dat tussendoor de vaatwasser en de kinderen en weet ik wat niet al ook aandacht vragen. Het maakt wel verschil hoe de rolverdeling is, natuurlijk.
Piet Puk

Bericht door Piet Puk »

Mannetje schreef:Volgens mij moet een traktement zo zijn dat de predikant geen tijd hoeft te verliezen aan geldzorgen. Dus ruim voldoende om van te leven. Als dat zo is, dan beantwoordt het aan het doel, namelijk de predikant alle gelegenheid geven om zijn ambt te vervullen.
Toch kan dit ook profijtelijk zijn voor het geloofsleven. Ik meen me te herinneren eens gelezen te hebben dat wijlen ds. D.L. Aangeenbrug toch ook in armoede leefde en niet wist wat hij eten moest en dat het hem na het gebed voor het eten bezorgd werd.

Tegenwoordig zijn we in ons denkpatroon echter zo, dat niemand te kort mag komen, zeker predikanten niet. Op zich een nobel streven, maar word hiermee het in afhankelijkheid leven van God niet geweld aan gedaan?
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Natuurlijk kan nood aan de Heere verbinden, en extra afhankelijkheid geven.
Maar daarom is de roeping van de gemeente nog steeds om voor de predikant te zorgen.
- Niet meer zo actief -
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Anderzijds is het ook zo, dat het weinig vertrouwen wekt als een predikant oproept om niet materialistisch te zijn, en hij rijdt vervolgens na de dienst weg in de nieuwste Tesla, of zo, die binnen 3 jaar weer ingeruild voor het volgende model.

Dit wat gechargeerd natuurlijk.
Maar een mens - ook een predikant - zegt niet gauw 'het is genoeg'. Dus 'ruim voldoende om van te leven' is een gevaarlijk begrip.
MGG

Bericht door MGG »

DDD schreef:
MGG schreef:
Tiberius schreef:Het gemiddelde uurloon is lastig uit te rekenen.

Neem bijvoorbeeld alleen het maken van een preek: de een doet daar 4 uur over (las ik recent hier op het forum) en de ander 10 uur. Een verschil van 6 uur; keer 2 preken op een zondag, dus dat scheelt al 12 uur per week.

Vergelijkbaar met catechisaties: hoeveel voorbereidingstijd steek je daar in als predikant? De een zal een uur voorbereiding prima vinden, de ander drie uur. Enzovoorts.
Het aantal gewerkte uren valt sowieso niet uit te rekenen. Sowieso snap ik de belangstelling voor het salaris van een predikant niet. Daarbij komt ook dat een uur praten met bijvoorbeeld slachtoffers van misbruik of geweld een stuk intensiever zal zijn dan een kraambezoek.
Waarom niet? Dat kun je prima registreren, als je dat wilt. Ik denk dat veel dominees uiteindelijk best vaak tussendoor thuis zijn.
Ja goed idee. Een camera in de studeerkamer en een tracker onder de auto. Elke zaterdag alles analyseren en dan weet je ongeveer hoeveel uur een dominee gewerkt heeft. Een camera in de slaapkamer zullen we maar niet doen. Mogelijk missen we hierdoor wel een deel van de tijd die een dominee voor de gemeente gebeden heeft.
Bruna

Bericht door Bruna »

Normen zijn er niets voor niets dus het zal een zeker doel dienen.
In de GG zijn momenteel ook diverse gemeenten met minder dan 700 leden met een predikant.
Dus basistraktement in GG is bij 700 leden als ik het goed begrijp.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
GerefGemeente-lid
Verbannen

Bericht door GerefGemeente-lid »

Refogast schreef:Gereformeerde Gemeenten in Nederland
Beroepen: te Middelburg, ds. D.E. van de Kieft te Urk.
Dit is het eerste beroep wat door deze kleine gemeente wordt uitgebracht. De gemeente telde per 1 januari 2022 46 belijdende leden en 16 doopleden.
Refogast

Bericht door Refogast »

GerefGemeente-lid schreef:
Dit is het eerste beroep wat door deze kleine gemeente wordt uitgebracht. De gemeente telde per 1 januari 2022 46 belijdende leden en 16 doopleden.
Dat is onjuist!
De gemeente heeft in 2016 een beroep uitgebracht op kand. O.M. v.d. Tang.
Twee beroepen (in 1970 en 1975) werden uitgebracht op ds. A. Wink.
Nog verder terug (1960) heeft Middelburg i.c.m. Arnemuiden ds. T. Dorresteijn beroepen.
MGG

Bericht door MGG »

Refogast schreef:
GerefGemeente-lid schreef:
Dat is onjuist!
De gemeente heeft in 2016 een beroep uitgebracht op kand. O.M. v.d. Tang.
Twee beroepen (in 1970 en 1975) werden uitgebracht op ds. A. Wink.
Nog verder terug (1960) heeft Middelburg i.c.m. Arnemuiden ds. T. Dorresteijn beroepen.
Mooi dat zo'n kleine gemeente een beroep uitbrengt. Na zoveel jaar een dominee beroepen is een grote beslissing. Laten we ook zulke zaken in het gebed gedenken.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

In de volgende kerkenraadsvergadering zal over een tweetal worden gesproken. Ik heb nog geen namen gehoord... Is het nu al weer de derde poging om een predikant te beroepen? ds. De Heer is beroepen, ds. van Boven is beroepen.... en ja... ik hoor nu hoe de gemeente een predikant mist. Ouderlingen hebben huisbezoeken aan jonge echtparen moeten minderen.
In onze gemeente(n) is vacant zijn tot nu toe nooit lang geweest. Volgens mij was de langste vacante periode tussen ds. J.W. Verweij en ds. A. Schreuder?
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
refo

Bericht door refo »

-DIA- schreef:In de volgende kerkenraadsvergadering zal over een tweetal worden gesproken. Ik heb nog geen namen gehoord... Is het nu al weer de derde poging om een predikant te beroepen? ds. De Heer is beroepen, ds. van Boven is beroepen.... en ja... ik hoor nu hoe de gemeente een predikant mist. Ouderlingen hebben huisbezoeken aan jonge echtparen moeten minderen.
In onze gemeente(n) is vacant zijn tot nu toe nooit lang geweest. Volgens mij was de langste vacante periode tussen ds. J.W. Verweij en ds. A. Schreuder?
Je kunt ook meer ouderlingen aanstellen in plaats van noodzakelijke bezoeken verminderen.
Plaats reactie