Bedoel je dat predikanten zich daar wel gemeld hebben? Nou als dat zo is, zijn ze binnen 1 minuut klaar met bespreken: niet ontvankelijk.GerefGemeente-lid schreef: Je hebt helemaal gelijk. Maar dat neemt de grote ongerustheid niet direct weg hoor.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Je maakt neem ik aan een grapje... bang?GerefGemeente-lid schreef:Ik heb hem een mail gestuurd. Ik ben echt bang.Piet Puk schreef:Enkele predikanten uit classis Zwolle van de CGK willen overkomen. Daarom weet Tiberius het

-
- Verbannen
Nee. Ik doel op een andere mogelijke oorzaak van een appèlzaak. Die heeft hier niets mee te maken.Piet Puk schreef:Bedoel je dat predikanten zich daar wel gemeld hebben? Nou als dat zo is, zijn ze binnen 1 minuut klaar met bespreken: niet ontvankelijk.GerefGemeente-lid schreef: Je hebt helemaal gelijk. Maar dat neemt de grote ongerustheid niet direct weg hoor.
Voor zover ik weet, gaat overkomst van predikanten via de classis. Helaas is het altijd van een bepaald type dat over wil komen.
Ik ben benieuwd naar wat een rimpeling in de vijver veroorzaakt.
Ik ben benieuwd naar wat een rimpeling in de vijver veroorzaakt.
Ik kan me ook wel iets bedenken(zeker als je Refoforum wat volgt), maar volgens mij zit dit nog in het stadium 'classis'. Daarna heb je nog het tussenstation 'Particuliere Synode'GerefGemeente-lid schreef:Nee. Ik doel op een andere mogelijke oorzaak van een appèlzaak. Die heeft hier niets mee te maken.Piet Puk schreef:Bedoel je dat predikanten zich daar wel gemeld hebben? Nou als dat zo is, zijn ze binnen 1 minuut klaar met bespreken: niet ontvankelijk.GerefGemeente-lid schreef: Je hebt helemaal gelijk. Maar dat neemt de grote ongerustheid niet direct weg hoor.
De meeste gemeenten hebben die al. Men noemt het alleen 'kerkelijke hulp' oid.MGG schreef:Zover ik weet mogen vrouwen in nog niet een gemeente stemmen voor ambstdragers. Hopelijk duurt het nog lang voordat een gemeente vrouwelijke diakenen wil.GerefGemeente-lid schreef: Ik weet niet wat hier de betekenis is van het woordje 'paar', maar ik denk dat dit sneller een agendapunt kan zijn, dan jullie denken...
- Maanenschijn
Voor een hervormde lezen deze bijdragen als een soap met een spannende ontknoping, ooit. 

Wie lege handen heeft, kan ze altijd vouwen.
Ik heb geen idee van de gevoelige dingen die aan de orde komen.
Er moeten in ieder geval rapporten besproken worden over binnenkerkelijke eenheidsbevordering en over mediagebruik in het geloofsonderricht voor jongeren. Dat zijn twee onderwerpen waar zeer verschillend over gedacht wordt. Ds. Van Boven vroeg begrip voor kerkenraden (niet jongeren, kennelijk, dat zou ook niet reëel zijn) die afstand willen houden, maar er zijn ook synodeleden die het belangrijk vinden dat jongeren niet alleen 'remonstrantse geluiden' tot zich kunnen nemen via internet. Dat is best een gevoelig punt, omdat de zware broeders expert zijn in het innemen van standpunten waar hun gemeente zich afgezien van een enkeling, de kurken waar de gemeente op drijft, verder niets van aantrekt.
Dat is een heel andere insteek dan het proberen jongeren met behoud van een eigen stijl inhoudelijk te bereiken, ook buiten de preek en catechisatie om, zoals in midden en linkerflank van de kerk beoogd wordt.
Er moeten in ieder geval rapporten besproken worden over binnenkerkelijke eenheidsbevordering en over mediagebruik in het geloofsonderricht voor jongeren. Dat zijn twee onderwerpen waar zeer verschillend over gedacht wordt. Ds. Van Boven vroeg begrip voor kerkenraden (niet jongeren, kennelijk, dat zou ook niet reëel zijn) die afstand willen houden, maar er zijn ook synodeleden die het belangrijk vinden dat jongeren niet alleen 'remonstrantse geluiden' tot zich kunnen nemen via internet. Dat is best een gevoelig punt, omdat de zware broeders expert zijn in het innemen van standpunten waar hun gemeente zich afgezien van een enkeling, de kurken waar de gemeente op drijft, verder niets van aantrekt.
Dat is een heel andere insteek dan het proberen jongeren met behoud van een eigen stijl inhoudelijk te bereiken, ook buiten de preek en catechisatie om, zoals in midden en linkerflank van de kerk beoogd wordt.
Lekker laten. Als je persoonlijk belang bij het onderwerp hebt, hoor je het vanzelf. En anders is onwetendheid gewoon heerlijk. Kennis van kerkzorgen is ballast.GerefGemeente-lid schreef:Vreemd. Ik weet er niets van. En enkele bronnen in mijn omgeving ook niet. Dus zo'n publiek geheim is het blijkbaar toch ook niet.MGG schreef:Omdat het niet zo heel geheim is. Mits ik hetzelfde punt op het oog heb als Tiberius. Binnen enkele dagen weet waarschijnlijk heel (nieuwschierig) refo nl het.
Eenheid binnen de gereformeerde gemeenten? Of binnen de gereformeerde gezindte?DDD schreef:Er moeten in ieder geval rapporten besproken worden over binnenkerkelijke eenheidsbevordering (...)
Dat kan toch maar één ding betekenen?
Dat is zo. Ik was eigenlijk vooral verbaasd.DDD schreef:Dat kan toch maar één ding betekenen?
Volgens mij is zoiets alleen voor afgevaardigden, leden van de GG. Dus doet mij de wenkbrauwen wat fronsen.Tiberius schreef:Jazeker.MGG schreef:Als een dominee het niet had mogen benoemen, mag jij het dan wel weten?Tiberius schreef:Klopt, er staat inderdaad een lastige discussie op het programma, maar dat had hij niet mogen benoemen. Het gaat eigenlijk over de grens van de vertrouwelijkheid heen.Silo schreef:Wie weet welke onderwerpen er deze week nog op de agenda staan van de synode? Ik had het idee dat die laatste paar dagen puur een afsluiting was met wat formaliteiten, maar in de voorbede gisteren bad de predikant voor de synode en de "zeer moeilijke beslissingen" die deze week genomen moesten worden.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Ontvangen en beantwoord.GerefGemeente-lid schreef:Ik heb hem een mail gestuurd. Ik ben echt bang.Piet Puk schreef:Enkele predikanten uit classis Zwolle van de CGK willen overkomen. Daarom weet Tiberius het
Hopelijk was jouw antwoord beter geformuleerd dan dat ik zojuist van GG-lid kreegTiberius schreef:Ontvangen en beantwoord.GerefGemeente-lid schreef:Ik heb hem een mail gestuurd. Ik ben echt bang.Piet Puk schreef:Enkele predikanten uit classis Zwolle van de CGK willen overkomen. Daarom weet Tiberius het

Ben natuurlijk eigenlijk ook wel benieuwd(en begreep anderen ook) naar je antwoord richting GG-lid. Kun je een tipje van de sluier oplichten?
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 14 feb 2023, 11:31, 1 keer totaal gewijzigd.