Over een periode van 3 jaar juist een enorme groei voor Deventer van 39 naar 51. Met de nieuwe benoeming van bij de ZGG is er voor Deventer in 2023 al een daling van 13%. Bij zo'n kleine gemeente zeggen percentages ook niet veel als het vertrek van 1 gezin al goed is voor 13%.MGG schreef:Waarom benoem je dat Kampen (-2,5%) snel daalt, terwijl Deventer aanzienlijk sneller daalt (-3,8%)? Het is mij op RF al vaak opgevallen dat groei/krimp vaak in absolute getallen wordt gemeten. Groei/krimp vergelijk je normaal gesproken met relatieve getallen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
- Verbannen
In Aagtekerke vorig jaar 6 personen, als ik het goed heb onthouden.Chrisje72 schreef:Maar het kan toch ook zijn dat er veel mensen zijn overleden?
-
Eens. Hoe kleiner een populatie hoe minder een percentage zegt. De kans op een mutatie is kleiner, maar elke mutatie zorgt direct voor een groei/krimp van minimaal 2%.newton schreef:Over een periode van 3 jaar juist een enorme groei voor Deventer van 39 naar 51. Met de nieuwe benoeming van bij de ZGG is er voor Deventer in 2023 al een daling van 13%. Bij zo'n kleine gemeente zeggen percentages ook niet veel als het vertrek van 1 gezin al goed is voor 13%.MGG schreef:Waarom benoem je dat Kampen (-2,5%) snel daalt, terwijl Deventer aanzienlijk sneller daalt (-3,8%)? Het is mij op RF al vaak opgevallen dat groei/krimp vaak in absolute getallen wordt gemeten. Groei/krimp vergelijk je normaal gesproken met relatieve getallen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Omdat er meer mensen vertrekken/overlijden dan er bijkomen/geboren wordenLouis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?

Ik begrijp wat je zegt, toch een klein detail: qua bezetting neemt "Deventer" straks indd 13% af. Maar zendingswerkers blijven gewoon thuis lid.newton schreef:Over een periode van 3 jaar juist een enorme groei voor Deventer van 39 naar 51. Met de nieuwe benoeming van bij de ZGG is er voor Deventer in 2023 al een daling van 13%. Bij zo'n kleine gemeente zeggen percentages ook niet veel als het vertrek van 1 gezin al goed is voor 13%.MGG schreef:Waarom benoem je dat Kampen (-2,5%) snel daalt, terwijl Deventer aanzienlijk sneller daalt (-3,8%)? Het is mij op RF al vaak opgevallen dat groei/krimp vaak in absolute getallen wordt gemeten. Groei/krimp vergelijk je normaal gesproken met relatieve getallen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Dat zijn niet de verklaringen.CvdW schreef:Huizenprijzen zijn hoog in Goes. Nu is GG Goes vacant. Dit kan ook een reden zijn om te verhuizen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
En verder er niks achter zoeken.
Dat wel :-)Piet Puk schreef:Omdat er meer mensen vertrekken/overlijden dan er bijkomen/geboren wordenLouis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Ik snap nooit zo goed waarom ingezoomd moet worden op dalende ledenaantallen. Zijn we er op uit om potentiële scheuringen/onvrede in een gemeente te ontdekken o.i.d. en dat mogelijk te kunnen koppelen aan een predikant? En gebeurt dit ook met stijgende ledenaantallen?Zeeuw schreef:Dat wel :-)Piet Puk schreef:Omdat er meer mensen vertrekken/overlijden dan er bijkomen/geboren worden :DLouis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Laatst gewijzigd door Piet Puk op 02 feb 2023, 08:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Klopt. Recent was er een gemeente van ca. 2000 leden, die met 30 leden gegroeid was (o.i.d.)MGG schreef:Waarom benoem je dat Kampen (-2,5%) snel daalt, terwijl Deventer aanzienlijk sneller daalt (-3,8%)? Het is mij op RF al vaak opgevallen dat groei/krimp vaak in absolute getallen wordt gemeten. Groei/krimp vergelijk je normaal gesproken met relatieve getallen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Daar werd toen juichend over gedaan; echter het is +1,5%.
Ik begrijp sowieso dit hele onderdeel van het topic niet.Piet Puk schreef:Ik snap nooit zo goed waarom ingezoomd moet worden op dalende ledenaantallen. Zijn we er op uit om potentiële scheuringen/onvrede in een gemeente te ontdekken o.i.d. en dat mogelijk te kunnen koppelen aan een predikant? En gebeurt dit ook met stijgende ledenaantallen?Zeeuw schreef:Dat wel :-)Piet Puk schreef:Omdat er meer mensen vertrekken/overlijden dan er bijkomen/geboren wordenLouis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Uit de afscheidsdienst in Goes bleek wel dat Goes en de ds. gewoon niet zo klikte samen. Dat lijkt me feitelijke info waardoor er ook veel mensen vertrokken zijn.CvdW schreef:Huizenprijzen zijn hoog in Goes. Nu is GG Goes vacant. Dit kan ook een reden zijn om te verhuizen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
-
Precies en stijgingen worden in conservatieve kerken bijna altijd veroorzaakt door een geboorte- en/of verhuisoverschot en/of door toestroom uit andere conservatieve kerken. De laatste twee oorzaken geven in mijn ogen geen aanleiding tot een juichstemming.Tiberius schreef:Klopt. Recent was er een gemeente van ca. 2000 leden, die met 30 leden gegroeid was (o.i.d.)MGG schreef:Waarom benoem je dat Kampen (-2,5%) snel daalt, terwijl Deventer aanzienlijk sneller daalt (-3,8%)? Het is mij op RF al vaak opgevallen dat groei/krimp vaak in absolute getallen wordt gemeten. Groei/krimp vergelijk je normaal gesproken met relatieve getallen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Daar werd toen juichend over gedaan; echter het is +1,5%.
-
Goes en de ds.....Tom schreef:Uit de afscheidsdienst in Goes bleek wel dat Goes en de ds. gewoon niet zo klikte samen. Dat lijkt me feitelijke info waardoor er ook veel mensen vertrokken zijn.CvdW schreef:Huizenprijzen zijn hoog in Goes. Nu is GG Goes vacant. Dit kan ook een reden zijn om te verhuizen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Ik neem aan dat je goed thuis bent in deze casus en daardoor kan beoordelen dat om heel Goes gaat? Of anders minimaal om het grootste gedeelte.
Begrijp je het echt niet?GerefGemeente-lid schreef:Ik begrijp Aagtekerke niet zo goed. In het classicale kerkblad lees ik toch niet van zo'n hoog ledenvertrek.
Als er maar genoeg mensen vertrekken, klikt het op een gegeven goed tussen predikant en gemeente...MGG schreef:Goes en de ds.....Tom schreef:Uit de afscheidsdienst in Goes bleek wel dat Goes en de ds. gewoon niet zo klikte samen. Dat lijkt me feitelijke info waardoor er ook veel mensen vertrokken zijn.CvdW schreef:Huizenprijzen zijn hoog in Goes. Nu is GG Goes vacant. Dit kan ook een reden zijn om te verhuizen.Louis2 schreef:Waarom dalen de ledentallen van Goes en Kampen zo snel?
Ik neem aan dat je goed thuis bent in deze casus en daardoor kan beoordelen dat om heel Goes gaat? Of anders minimaal om het grootste gedeelte.