DDD schreef:De toonzetting heeft effect op de akkoorden. Als je altijd de laagste mogelijkheid neemt, beperk je je in de klankkleur die de begeleiding meebrengt.
Als je met toonzetting de toonhoogte bedoelt: die heeft geen enkel effect op de akkoorden. Niet in de gelijkzwevende stemming althans, die tegenwoordig algemeen gebruikelijk is. Als je verschil denkt te horen, zit dat tussen de oren.
DDD schreef:Soms zijn orgels ook lager gestemd, heb ik wel eens begrepen. Niet dat dat handig is, integendeel.
Er bestaat pas een gestandaardiseerde toonhoogte sinds 1834. Daarvóór deed iedereen maar wat, ongeveer in de buurt van a'=432. In Frankrijk waren de orgels vaak veel lager gestemd, in ons land en in Duitsland maakte men onderscheid tussen de Chorton en de Kammerton, waarbij de Kammerton aanzienlijk hoger was dan de Chorton.
Enkele voorbeelden van afwijkende toonhoogtes:
Vlaardingen Grote kerk: a1=415 (een halve toon lager dan normaal)
Martinikerk Groningen, koororgel: eveneens a=415 (halve toon onder normaal)
Kampen Bovenkerk: a1=448 (iets hoger dan normaal)
Martinikerk Groningen, hoofdorgel: a1=465 (een halve toon hoger dan normaal)
Zwolle Grote kerk: a1=494 (een hele toon hoger dan normaal)
De standaard was sinds 1936 jarenlang 440, orkesten spelen tegenwoordig op 442 of zelfs 443.