kerkelijke bladen voor jongeren (Uit: Positief topic over de GGIN)

-DIA-

Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door -DIA- »

Mijn eerste indrukken zijn dat Nabij Jou toch redelijk positief is te waarderen.
We kunnen het niet vergelijken met blaadjes voor kinderen als BimBam of Kits, meer voor een wat oudere jeugd. Wel zou je raakvlakken hebben met Daniël, maar we zien ook dat Daniël weer anders is. Ik geloof daarom dat Nabij Jou in een behoefte voorziet. Jongeren hebben vragen, en deze dienen eerlijk en oprecht beantwoordt te worden.
Verder: de lay-out mag best als modern worden bestempeld, hoewel smaken ook hierover kunnen en mogen verschillen.

Ik zie hierboven een reactie: Ik vind het geen leuke bladen en ik krijg mijn pubers niet gemotiveerd die dingen te lezen. Ze zijn echt niet onverschillig. Daar ligt het niet aan. Gisteren mijn zoon in Nabij jou gezet. Even doorbladeren en klaar.
Zou dit niet voor elke puber gelden, als het over deze zaken gaat? Ik begrijp dat 'filmpjes' het beter doen, maar of dat de methode is daar heb ik mijn sterke twijfels over.
© -DIA- 33.950 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Van Daniël weet ik, dat die erg goed gelezen wordt. Echter door mensen van boven de 60.
Dat geldt ook voor de jongerenpagina's achter op het RD.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat Dia Nabij redelijk positief waardeert.

Maar jongeren lezen echt geen kranten of blaadjes; vergeet dat maar gewoon.
Je zou een TikTok-versie van Daniël of Nabij kunnen uitbrengen; misschien dat dat werkt.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:Van Daniël weet ik, dat die erg goed gelezen wordt. Echter door mensen van boven de 60.
Dat geldt ook voor de jongerenpagina's achter op het RD.
Ik kan me dan ook goed voorstellen dat Dia Nabij redelijk positief waardeert.

Maar jongeren lezen echt geen kranten of blaadjes; vergeet dat maar gewoon.
Je zou een TikTok-versie van Daniël of Nabij kunnen uitbrengen; misschien dat dat werkt.
Dat kunnen we daaruit al heel veel zien in welk een wereld we nu leven.
Ik geloof niet (al weet ik niet precies wat TikTok is) dat we deze kant op moeten gaan, want die bevorderd mijns inziens de wereldgelijkvormigheid. Ik las pas ergens: De veranderingen in de Gereformeerde gezindte gaan razendsnel. Je kunt de jongere die naar de kerk gaat nauwelijks meer onderscheiden van de 'wereldse jongeren'.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:De veranderingen in de Gereformeerde gezindte gaan razendsnel. Je kunt de jongere die naar de kerk gaat nauwelijks meer onderscheiden van de 'wereldse jongeren'.
Dat is onzin. Een jongere die naar de kerk gaat was in 1865, 1920 en 1958 ook nauwelijks te onderscheiden van 'wereldse jongeren'. Dus dat razendsnel valt wel mee.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef:De veranderingen in de Gereformeerde gezindte gaan razendsnel. Je kunt de jongere die naar de kerk gaat nauwelijks meer onderscheiden van de 'wereldse jongeren'.
Dat is onzin. Een jongere die naar de kerk gaat was in 1865, 1920 en 1958 ook nauwelijks te onderscheiden van 'wereldse jongeren'. Dus dat razendsnel valt wel mee.
Relativeren en het grote gevaar van nu niet zien?
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:
Toch ben ik wel geschrokken van het onderzoek van Jeroen van der Laan naar mediagebruik onder jongeren; zie dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/1004681-media ... e-jongeren
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Toch ben ik wel geschrokken van het onderzoek van Jeroen van der Laan naar mediagebruik onder jongeren; zie dit artikel: https://www.rd.nl/artikel/1004681-media ... e-jongeren
Dat had ik al gelezen (tussen haakjes, ik ben nog niet geheel ontlezen). Dit was ook wat me verontruste, en des te meer
verontrusten me dan de relativerende reacties.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:
Dat had ik al gelezen (tussen haakjes, ik ben nog niet geheel ontlezen). Dit was ook wat me verontruste, en des te meer
Heel erg eens hoor! Dat is ook bijzonder verontrustend. Maar voor álle jongeren, christelijk en niet christelijk.
Het onderscheid is er nauwelijks. Wat was in 1958 hét onderscheid tussen christelijke en niet christelijke jongeren? Kerkgang, catechisatiebezoek, christelijk onderwijs, soms wat uiterlijke vormen. Dat is nu toch nog hetzelfde?
HersteldHervormd

Bericht door HersteldHervormd »

-DIA- schreef:Wat ik als positief duidt in de GGiN
a. De Waarheid wordt er verkondigd
b. Hoewel de wereldgelijkvormigheid overal toeneemt en ook zichtbaar wordt in de vanouds gereformeerde gezindte, zie ik dat dit kerkverband toch nog wat meer behoudend is dan de grotere verbanden. Niet dat ik de hier ook niet de geest van de tijd waarneem.
Waarom schrijf je Waarheid met een hoofdletter? Bedoel je met Waarheid een persoonsvorm van God? Ik krijg het idee van niet. De personen van God schrijf je met een hoofdletter, maar woorden als de leer of de waarheid schrijf je m.i. niet met een hoofdletter, dat is sektarisch.
Kom haastig tot Christus. Hij heeft zielen gereinigd die even vuil waren als die van u. – Thomas Boston
mail: broederhh@gmail.com
-DIA-

Bericht door -DIA- »

Ad Anker schreef:
-DIA- schreef: Dat had ik al gelezen (tussen haakjes, ik ben nog niet geheel ontlezen). Dit was ook wat me verontruste, en des te meer
Heel erg eens hoor! Dat is ook bijzonder verontrustend. Maar voor álle jongeren, christelijk en niet christelijk.
Het onderscheid is er nauwelijks. Wat was in 1958 hét onderscheid tussen christelijke en niet christelijke jongeren? Kerkgang, catechisatiebezoek, christelijk onderwijs, soms wat uiterlijke vormen. Dat is nu toch nog hetzelfde?
Maar weer relativeren. Er zijn wel degelijk grote verschuivingen sinds 1958. Het zal zijn dat de mens niet anders was, maar er komt nu veel meer aan de oppervlakte. Dat op zich te constateren, de brutaliteit, onbeschaamdheid, geen ontzag voor het gezag, enz. neemt veel grotere vormen aan. Sluit de ogen niet!
Tiberius
Administrator

Bericht door Tiberius »

Ad Anker schreef:Heel erg eens hoor! Dat is ook bijzonder verontrustend. Maar voor álle jongeren, christelijk en niet christelijk.
Ik weet niet of je dat zo kan stellen, ik ben namelijk na 1958 geboren, dus weet niet hoe het er toen aan toe ging.
Maar nu (in 2023) is het zo, dat mediagebruik in alle hoeken en gaten van je tijd gaan zitten, ook bij kerkgang en catechisatiebezoek (bij onderwijs weet ik het niet zeker, dus dat mag je zelf invullen). Dat was toen in ieder geval nog niet zo, want die media was er gewoonweg nog niet.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

HersteldHervormd schreef:
-DIA- schreef:Wat ik als positief duidt in de GGiN
a. De Waarheid wordt er verkondigd
b. Hoewel de wereldgelijkvormigheid overal toeneemt en ook zichtbaar wordt in de vanouds gereformeerde gezindte, zie ik dat dit kerkverband toch nog wat meer behoudend is dan de grotere verbanden. Niet dat ik de hier ook niet de geest van de tijd waarneem.
Waarom schrijf je Waarheid met een hoofdletter? Bedoel je met Waarheid een persoonsvorm van God? Ik krijg het idee van niet. De personen van God schrijf je met een hoofdletter, maar woorden als de leer of de waarheid schrijf je m.i. niet met een hoofdletter, dat is sektarisch.
Ik lees: Ik ben de Weg, de Waarheid, en het Leven.
Ad Anker
Moderator

Bericht door Ad Anker »

Tiberius schreef:
Ad Anker schreef:Heel erg eens hoor! Dat is ook bijzonder verontrustend. Maar voor álle jongeren, christelijk en niet christelijk.
Ik weet niet of je dat zo kan stellen, ik ben namelijk na 1958 geboren, dus weet niet hoe het er toen aan toe ging.
Maar nu (in 2023) is het zo, dat mediagebruik in alle hoeken en gaten van je tijd gaan zitten, ook bij kerkgang en catechisatiebezoek (bij onderwijs weet ik het niet zeker, dus dat mag je zelf invullen). Dat was toen in ieder geval nog niet zo, want die media was er gewoonweg nog niet.
Ik snap het. DIA stelde dat de wereldgelijkvormigheid in onze gezindte razendsnel gaat. Ik geef hem daarin zeker geen ongelijk.
Toch denk ik dat de ontwikkeling razendsnel gaat en dat onze gezindte razendsnel meegaat. Dat beaam ik wel. In 1958 ging de ontwikkeling veel langzamer (binnen en buiten onze gezindte) en nu razendsnel. In die zin is er geen verschil.

Wat me wel zorgen baart dat onze gezindte volledig meegaat in de mobiele hype. Ik wil nu niet heel rechtzinnig zijn, maar in ons gezin zijn de telefoons 's nachts beneden en hebben de kinderen 's nachts ook niks aan hun mobiel, omdat er een tijdslot op zit en zijn de telefoons op zondag ook uit. Daarin schijnen we best een uitzondering te zijn. Toen ik nog instagram had, zag ik veel zondagse post van mensen waar ik het niet direct van verwachtte. Dat vind ik dan best wel zorgwekkend. We kunnen ook veel meer van elkaar controleren. :)
Mannetje

Bericht door Mannetje »

Je bent niet helemaal alleen, ook hier liggen mobiels s nachts en op zondag op het verzamelpunt. Er zit geen tijdslot op, maar ik mis ze nooit.
- Niet meer zo actief -
Orchidee

Re: RE: Re: Positief topic over de GGIN

Bericht door Orchidee »

Ad Anker schreef:

Wat me wel zorgen baart dat onze gezindte volledig meegaat in de mobiele hype. Ik wil nu niet heel rechtzinnig zijn, maar in ons gezin zijn de telefoons 's nachts beneden en hebben de kinderen 's nachts ook niks aan hun mobiel, omdat er een tijdslot op zit en zijn de telefoons op zondag ook uit. Daarin schijnen we best een uitzondering te zijn. Toen ik nog instagram had, zag ik veel zondagse post van mensen waar ik het niet direct van verwachtte. Dat vind ik dan best wel zorgwekkend. We kunnen ook veel meer van elkaar controleren. :)
Ik vind het inmiddels ook lastig om zondag de telefoon helemaal niet meer te gebruiken.
Sommige kerkelijke dingen worden ook gewoon op zondag gewijzigd, veranderd of meegedeeld.
Ook het collecteren is inmiddels digitaal gemeengoed en eerder dacht ik altijd: nou dat doe ik maandag wel maar inmiddels doe ik het toch meestal direct na de kerkdienst zelf via de churchapp want je 'vergeet' het weer zo snel anders is mijn ervaring.
Velen maken het ook gewoon tijdens de collectezang over.
Is het bij jullie allemaal nog met zakjes en bakjes?
Stil mijn ziel wees stil, en wees niet bang voor de onzekerheid van morgen. God omgeeft je steeds, Hij is erbij, in je beproevingen en zorgen!
Plaats reactie