Gereformeerde Gemeenten

pierre27

Re: Gereformeerde Gemeenten

Bericht door pierre27 »

Zeeuw schreef:
CvdW schreef:Laatste zin komt mij negatief over. Waarom zouden ze niet op goede kerkelijke plek komen?
Zoals ik het lees lijkt alleen de GG goed. Of begrijp ik u verkeerd?
Je begrijpt Pierre verkeerd.
Goed opgemerkt.
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
DDD

Bericht door DDD »

Ambtenaar schreef:Benieuwd of @DDD nog steeds van mening is of dr. Visser de spijker op de kop sloeg.
Jazeker.

En gezien deze opmerking in deze discussie denk ik oprecht dat je zijn betoog niet goed hebt begrepen. Want het vertrek van leden heeft nooit ter discussie gestaan, maar was juist een onderdeel van de discussie.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Jazeker.

En gezien deze opmerking in deze discussie denk ik oprecht dat je zijn betoog niet goed hebt begrepen. Want het vertrek van leden heeft nooit ter discussie gestaan, maar was juist een onderdeel van de discussie.
Nee, dit laat mede zien dat zijn betoog gestoeld is op niks.
DDD

Bericht door DDD »

Helemaal niet. Het doet op geen enkele manier afbreuk aan zijn betoog. Sterker nog, hij neemt het uitdrukkelijk mee in zijn verhaal.
-DIA-

Bericht door -DIA- »

refomart schreef:
-DIA- schreef:
Tiberius schreef:
-DIA- schreef:De VOGG waar eens ds. v.d. Breevaart en ook ds. A. Kot en ds. J. van Prooijen hebben gestaan?
Ja inderdaad. En ds. A. de Waard (vader van de GG-dominee).
Soms vraag ik me af wat het nut is van vrije gemeenten... Ooit waren er twee OGGiN's in Rijssen. Twee in voor een stadje als Rijssen iets te veel denk ik. Met het uitbrengen van een beroep op dhr. H.A. Vosman kwam de ene OGGiN buiten het verband, en toch... dezelfde grond en zelfde belijdenis.
De vraag naar het nut van een vrije gemeente ligt vaak in haar (verre) verleden. Dat staat helemaal los van ontwikkelingen in de OGGIN.
Zaken zijn voor de mens ook niet altijd even duidelijk. Zie ds. A. Kot. Beroepen in HIA, gekomen, 10x gepreekt, werd ziek en overleed. Alles naar Gods gemaakt bestek, maar begrijpen wij het?
Gods weg is volmaakt.
Wie deze preken van ds. Kot leest zal zich verwonderen.
Voor ons onbegrepen wegen, maar ds. Kort voelde dat hij losgemaakt werd van Rijssen.
Toen hij een beroep kreeg van Hendrik-Ido-Ambacht dacht hij dat hij dit moest aannemen.
Hij werd immers losgemaakt van Rijssen... Maar die losmaking ging verder dan hij dacht.
Hij werd ook losgemaakt van een lichaam der zonden en des doods.
En denken we dat die 10 preken in Ambacht vergeefs waren. Nee, dat geloof ik niet.
Ds. Kot bleef niet in het oppervlakkige steken, nee ds. Kot was zich bewust wat het inhield:
Een geroepen dienstknecht. Een wonderlijke weg, maar van eeuwigheid zo bepaald.
We zullen de preken die we van deze prediker hebben gehoord niet licht vergeten.
Hij raakte de kern.
Wie deze preken niet hebben gelezen raad ik ze aan. Wellicht zijn ze nog tweedehands te koop.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Helemaal niet. Het doet op geen enkele manier afbreuk aan zijn betoog. Sterker nog, hij neemt het uitdrukkelijk mee in zijn verhaal.
Nee, hij laat dit argument buiten beschouwing. Dat geeft hij ook zo aan.
Simon0612

Bericht door Simon0612 »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:Helemaal niet. Het doet op geen enkele manier afbreuk aan zijn betoog. Sterker nog, hij neemt het uitdrukkelijk mee in zijn verhaal.
Er zou op de scholen en universiteiten meer aandacht moeten zijn voor goed discussiëren. Dat voorkomt misschien deze gekke welles-nietes discussies. Tip: je kan hem ook quoten.
Bruna

Bericht door Bruna »

Simon0612 schreef:
Ambtenaar schreef:
Er zou op de scholen en universiteiten meer aandacht moeten zijn voor goed discussiëren. Dat voorkomt misschien deze gekke welles-nietes discussies. Tip: je kan hem ook quoten.
Precies. Over welk citaat gaat het?
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Posthoorn

Bericht door Posthoorn »

Bruna schreef:Precies. Over welk citaat gaat het?
https://www.rd.nl/artikel/1004318-wat-a ... -gemeenten
DDD

Bericht door DDD »

Ik heb het artikel hierboven geciteerd, uit het Nederlands Dagblad. En er is later aandacht aan besteed in het artikel dat Posthoorn hiervóór noemt.

Het is lastig om te citeren, want je mag artikelen niet eindeloos overnemen. Er is een maximum aan het aantal woorden.

Ik vind verder dat als Ambtenaar vindt dat er iets in een artikel niet deugt, of een redenering onjuist is, hij dat zelf zou moeten onderbouwen. Hij suggereert nu dat ds. Visser geen rekening zou hebben gehouden met in- of uitstroom van leden. Dat is onjuist, maar ds. Visser vindt dat niet zo belangrijk, omdat hij het kerkverband waarin gelovigen zitten, er niet zo vindt toe doen.

Over dat uitgangspunt kun je natuurlijk van mening verschillen, maar de suggestie van Ambtenaar dat er iets mis zou zijn met de redeneringen in het artikel op grond van wat hierna besproken is, is onjuist en niet onderbouwd.
DDD

Bericht door DDD »

Los daarvan: een mooi interview met ds. Van Aalst in het RD.

https://www.rd.nl/artikel/1005322-ds-g- ... n-als-doel
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:Ik heb het artikel hierboven geciteerd, uit het Nederlands Dagblad. En er is later aandacht aan besteed in het artikel dat Posthoorn hiervóór noemt.

Het is lastig om te citeren, want je mag artikelen niet eindeloos overnemen. Er is een maximum aan het aantal woorden.

Ik vind verder dat als Ambtenaar vindt dat er iets in een artikel niet deugt, of een redenering onjuist is, hij dat zelf zou moeten onderbouwen. Hij suggereert nu dat ds. Visser geen rekening zou hebben gehouden met in- of uitstroom van leden. Dat is onjuist, maar ds. Visser vindt dat niet zo belangrijk, omdat hij het kerkverband waarin gelovigen zitten, er niet zo vindt toe doen.

Over dat uitgangspunt kun je natuurlijk van mening verschillen, maar de suggestie van Ambtenaar dat er iets mis zou zijn met de redeneringen in het artikel op grond van wat hierna besproken is, is onjuist en niet onderbouwd.
Je geeft een totaal verkeerd beeld van de stelling van dr. Visser. Zijn stelling is dat andere kerken wat van de Gereformeerde Gemeente kunnen leren, omdat daar elke week de boodschap klinkt tot bekering en dat dit besef mensen ertoe beweegt om naar de kerk te blijven komen.
DDD

Bericht door DDD »

Ik probeer te reageren op jouw volstrekt onduidelijke opmerkingen, zoals deze:
Ambtenaar schreef:Benieuwd of @DDD nog steeds van mening is of dr. Visser de spijker op de kop sloeg.
Ik probeerde geen samenvatting te geven van wat hij stelt. Dat deed ik al bij de verwijzing naar het artikel.

Jij beweert herhaaldelijk dat wat hij zegt onzin zou zijn, maar het is volstrekt onduidelijk wat er volgens jou aan zijn verhaal niet zou kloppen, behalve dan dat er sociale factoren zijn die hij onvoldoende zou meewegen.
Ambtenaar

Bericht door Ambtenaar »

DDD schreef:
Jij beweert herhaaldelijk dat wat hij zegt onzin zou zijn, maar het is volstrekt onduidelijk wat er volgens jou aan zijn verhaal niet zou kloppen, behalve dan dat er sociale factoren zijn die hij onvoldoende zou meewegen.
Dat heb ik al meerdere keren aangegeven:
a. Ledenmutaties laten zien dat mensen überhaupt niet blijven
b. Mensen blijven ook vanwege sociaal culturele redenen.
c. Dezelfde boodschap is ruimschoots te horen in andere kerken.
MGG

Bericht door MGG »

Ambtenaar schreef:
DDD schreef:
Dat heb ik al meerdere keren aangegeven:
a. Ledenmutaties laten zien dat mensen überhaupt niet blijven
b. Mensen blijven ook vanwege sociaal culturele redenen.
c. Dezelfde boodschap is ruimschoots te horen in andere kerken.
A. Bron? Elk jaar blijft 98% van de leden. Ik ben benieuwd of jij kan aantonen dat dit percentage in andere kerken hoger ligt. (En dan vooral het aantal kerkganger. Lid zijn zegt in de RK of de PKN weinig over de kerkgang.)
B. Is dat in andere kerken niet zo?
Plaats reactie