Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Nogmaals, zouden de Gereformeerde Gemeenten niet meer mensen van buiten hun eigen kring, dus families die al generaties in het kerkverband zitten, in hun gemeentes een plek proberen te geven.
Nu bestaan gemeentes vooral uit mensen voor wie het allemaal gesneden koek is. Ik vraag mij af of men daardoor nog scherp is.
Nu bestaan gemeentes vooral uit mensen voor wie het allemaal gesneden koek is. Ik vraag mij af of men daardoor nog scherp is.
Vertrek verschilt uiteraard per gemeente. Sommige plaatsen zijn voor jongeren niet betaalbaar. Jongeren die gaan trouwen trekken dus automatisch weg. Daarnaast is er een hang naar het groen/platteland (sowieso een landelijke trend), diegene gaan niet altijd naar de GG aldaar omdat die een stuk zwaarder is dan ze gewend waren. En de eerlijkheid gebied te zeggen dat er altijd paar predikanten zijn die een gemeente leeg kunnen preken.
Er zijn ook velen overgegaan van de VOGG naar de GG in HIA begreep ik. Dat compenseert.Tiberius schreef:HIA valt me nog mee, eerlijk gezegd
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
De VOGG waar eens ds. v.d. Breevaart en ook ds. A. Kot en ds. J. van Prooijen hebben gestaan?Bruna schreef:Er zijn ook velen overgegaan van de VOGG naar de GG in HIA begreep ik. Dat compenseert.Tiberius schreef:HIA valt me nog mee, eerlijk gezegd
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik vind dit al een conclusie die je absoluut niet uit de cijfers kan halen. Nederland vergrijst. Het kan toch ook dat er 'gewoon' meer mensen zijn overleden dan geboren? 2022 was tenslotte ook nog een corona jaar plus een zware griepgolf aan het eind van het jaar. Nergens lees ik hier een leeftijds verdeling.Erskinees schreef:Lastig om conclusies te trekken aangezien er nog zoveel gemeenten missen in deze lijst. Het lukt de GG in ieder geval niet goed om jongvolwassenen te behouden.Hhkveluwe1985 schreef:VOOR DE LIEFHEBBER, update GG ledenaantallen bijgewerkte gemeentes.
Eerste rij: leden in 2022
Tweede rij: leden in 2023
Derde rij: verschil 2023 tov 2022
Plaatsnaam
2022 2023 verschil
38 36 -2 Oostvoorne
51 50 -1 Den Helder
67 52 -15 Kortgene
127 121 -6 Haamstede
173 171 -2 Aalst
267 270 3 Gravenzande
286 272 -14 Drachten
282 281 -1 Enkhuizen
362 334 -28 Vlaardingen
378 375 -3 Rotterdam-Zuidwijk
374 378 4 Puttershoek
388 384 -4 Rotterdam-Alexanderpolder
574 563 -11 Emmeloord
623 584 -39 Zeist
614 609 -5 Beekbergen
751 736 -15 Terwolde-De Vecht
957 944 -13 Capelle aan de IJssel Middelwatering
1029 1025 -4 Middelburg-Zuid
1037 1042 5 Elspeet
1099 1084 -15 Rhenen
1269 1218 -51 Lisse
1231 1221 -10 Apeldoorn
1372 1298 -74 Middelburg-Centrum
1553 1486 -67 Gouda
1862 1819 -43 Hendrik Ido Ambacht
2073 2150 77 Barneveld Zuid
2405 2385 -20 Kootwijkerbroek
In GG Gouda behoorlijk wat overkomende van uit de beide GGiN aldaar.Bruna schreef:Er zijn ook velen overgegaan van de VOGG naar de GG in HIA begreep ik. Dat compenseert.Tiberius schreef:HIA valt me nog mee, eerlijk gezegd
Als GGer daar kun je er wel zorgen overmaken. De kleur van je gemeente/kerkenraad zal hoe dan ook veranderen.
Zoals een Hervormde gemeente vaak niet zit te wachten op ex-GGers. Zit een GG ook niet echt te wachten op ex-GGiNers.
Dan gaan er ook weer behoorlijk wat weg uit de GG Gouda omdat het ledenaantal daalt.Bauke schreef:In GG Gouda behoorlijk wat overkomende van uit de beide GGiN aldaar.Bruna schreef:Er zijn ook velen overgegaan van de VOGG naar de GG in HIA begreep ik. Dat compenseert.Tiberius schreef:HIA valt me nog mee, eerlijk gezegd
Als GGer daar kun je er wel zorgen overmaken. De kleur van je gemeente/kerkenraad zal hoe dan ook veranderen.
Zoals een Hervormde gemeente vaak niet zit te wachten op ex-GGers. Zit een GG ook niet echt te wachten op ex-GGiNers.
Doe zoveel mogelijk niet meer mee / ben aan het afbouwen naar inactief
Benieuwd of @DDD nog steeds van mening is of dr. Visser de spijker op de kop sloeg.
Als ik nu vertel waar ik in zit, dan word mijn beperkte anonimiteit wel erg geweld aangedaan he..Bruna schreef:Van het lerarentekort, of zit je in de Raad van Toezicht?Zeeuw schreef:Mooi. Ik documenten van het Calvijn College.Simon0612 schreef: De Wachter Sions, dagboek van ds. Fraanje en een stukje uit de Afrikaanse bijbel

Ik begrijp niet waarom je in Gouda zou overstappen van de GGiN naar de GG, maar dat terzijde. De switch tussen GG en GGiN of andersom is wat mij betreft niet groot, ze waren immers van hetzelfde huis.Bauke schreef:In GG Gouda behoorlijk wat overkomende van uit de beide GGiN aldaar.Bruna schreef:Er zijn ook velen overgegaan van de VOGG naar de GG in HIA begreep ik. Dat compenseert.Tiberius schreef:HIA valt me nog mee, eerlijk gezegd
Ja inderdaad. En ds. A. de Waard (vader van de GG-dominee).-DIA- schreef:De VOGG waar eens ds. v.d. Breevaart en ook ds. A. Kot en ds. J. van Prooijen hebben gestaan?Bruna schreef:Er zijn ook velen overgegaan van de VOGG naar de GG in HIA begreep ik. Dat compenseert.Tiberius schreef:HIA valt me nog mee, eerlijk gezegd
-
Hopelijk wordt het weer hetzelfde huis.GGotK schreef:Ik begrijp niet waarom je in Gouda zou overstappen van de GGiN naar de GG, maar dat terzijde. De switch tussen GG en GGiN of andersom is wat mij betreft niet groot, ze waren immers van hetzelfde huis.Bauke schreef:In GG Gouda behoorlijk wat overkomende van uit de beide GGiN aldaar.Bruna schreef:Er zijn ook velen overgegaan van de VOGG naar de GG in HIA begreep ik. Dat compenseert.Tiberius schreef:HIA valt me nog mee, eerlijk gezegd
Soms vraag ik me af wat het nut is van vrije gemeenten... Ooit waren er twee OGGiN's in Rijssen. Twee in voor een stadje als Rijssen iets te veel denk ik. Met het uitbrengen van een beroep op dhr. H.A. Vosman kwam de ene OGGiN buiten het verband, en toch... dezelfde grond en zelfde belijdenis.Tiberius schreef:Ja inderdaad. En ds. A. de Waard (vader van de GG-dominee).-DIA- schreef:De VOGG waar eens ds. v.d. Breevaart en ook ds. A. Kot en ds. J. van Prooijen hebben gestaan?Bruna schreef:Er zijn ook velen overgegaan van de VOGG naar de GG in HIA begreep ik. Dat compenseert.Tiberius schreef:HIA valt me nog mee, eerlijk gezegd
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
De vraag naar het nut van een vrije gemeente ligt vaak in haar (verre) verleden. Dat staat helemaal los van ontwikkelingen in de OGGIN.-DIA- schreef:Soms vraag ik me af wat het nut is van vrije gemeenten... Ooit waren er twee OGGiN's in Rijssen. Twee in voor een stadje als Rijssen iets te veel denk ik. Met het uitbrengen van een beroep op dhr. H.A. Vosman kwam de ene OGGiN buiten het verband, en toch... dezelfde grond en zelfde belijdenis.Tiberius schreef:Ja inderdaad. En ds. A. de Waard (vader van de GG-dominee).-DIA- schreef:De VOGG waar eens ds. v.d. Breevaart en ook ds. A. Kot en ds. J. van Prooijen hebben gestaan?
Zaken zijn voor de mens ook niet altijd even duidelijk. Zie ds. A. Kot. Beroepen in HIA, gekomen, 10x gepreekt, werd ziek en overleed. Alles naar Gods gemaakt bestek, maar begrijpen wij het?
Kinderaantal en woningprijzen gok ik op.Bezorgd schreef:Ik krijg het idee dat vooral in het Westen een ledendaling is en in het Oosten en op de Veluwe een toename.
Zou het ook niet met huisvestingskosten te maken hebben?
Huichelaar, haal eerst de balk uit uw oog en dan zult u goed kunnen zien om de splinter uit het oog van uw broeder te halen.