Ah oké. De cijfers van 2022 staan niet bij iedere gemeente, vandaar.Evangelist schreef:Wel even erbij zetten dat dit gaat om plussen en minnen ten opzichte van 1-1-2020, dat is dus drie jaar. Hendrik-Ido-Ambacht is het achterliggende jaar met 43 gedaald; dat is toch een ander getal dan 241.Geytenbeekje schreef:Tussen 3 jaarSilo schreef:Denk dat er sowieso weinig GGs in ledental gegroeid zijn afgelopen jaar. In mijn omgeving niet de groei lijkt eruit. Is even wachten op de ledentallen van alle gemeenten maar bij sommige zie je dit ook al terug op Gergeminfo, grote verliezen in bijv. Gouda, Zeist en Hendrik Ido Ambacht.
Gouda -131
H-I-A -241
Zeist -107
Kruiningen daarentegen + 73
Puttershoek is ook fors gestegen met 63 leden meer in 2 jaar tijd.
Gereformeerde Gemeenten
-
Re: Gereformeerde Gemeenten
-
Ede, Kesteren en Barneveld-Zuid groeien bijvoorbeeld hard. Alhoewel het in de kerk altijd om geestelijke groei moet gaan ipv groei in ledental. Nog los van het feit dat we naar absolute getallen kijken, terwijl groei/krimp in procenten veel meer hout snijdt.
-
Het verschilt absoluut waar een kerk staat, maar het zegt ook wel over de gang van zaken als men leden kan behouden of niet.MGG schreef:Ede, Kesteren en Barneveld-Zuid groeien bijvoorbeeld hard. Alhoewel het in de kerk altijd om geestelijke groei moet gaan ipv groei in ledental. Nog los van het feit dat we naar absolute getallen kijken, terwijl groei/krimp in procenten veel meer hout snijdt.
Daarnaast maakt het nogal verschil of iemand naar een andere GerGem gaat, naar een ander "aanverwant" kerkverband of dat iemand naar een totaal ander verband of genootschap gaat of zelf helemaal bij de kerk weg.
Voor de plaatselijke gemeente maakt dat ook uit. Natuurlijk is iemand weg en je ziet niet graag mensen gaan. Maar iemand die met slaande deuren het pad af gaat, is veel pijnlijker dan iemand die verhuist en daar in de keuze van de nieuwe gemeente laat zien dat het niet aan de oude gemeente lag.
Voor de plaatselijke gemeente maakt dat ook uit. Natuurlijk is iemand weg en je ziet niet graag mensen gaan. Maar iemand die met slaande deuren het pad af gaat, is veel pijnlijker dan iemand die verhuist en daar in de keuze van de nieuwe gemeente laat zien dat het niet aan de oude gemeente lag.
- Niet meer zo actief -
Ik krijg het idee dat vooral in het Westen een ledendaling is en in het Oosten en op de Veluwe een toename.
Zou het ook niet met huisvestingskosten te maken hebben?
-
- Verbannen
In Kruiningen keren er veel mensen terug uit de kerk van ds. Bredeweg en ook uit de GGiN aldaar. Vermoedelijk heeft de terugkeer van ds. Hoogerland een positieve invloed.Geytenbeekje schreef:Van 2020-2023Silo schreef:Denk dat er sowieso weinig GGs in ledental gegroeid zijn afgelopen jaar. In mijn omgeving niet de groei lijkt eruit. Is even wachten op de ledentallen van alle gemeenten maar bij sommige zie je dit ook al terug op Gergeminfo, grote verliezen in bijv. Gouda, Zeist en Hendrik Ido Ambacht.
Gouda -131
H-I-A -241
Zeist -107
Wellicht ook met het feit dat de gemiddelde westerse GG-er zich steeds minder thuis voelt in zijn kerkverband. Op de Veluwe speelt dat minder, daar zijn GG's regelmatig nog ter rechterflank van de HHK. Hoewel daar ook veel mensen overstappen, dat wel.
-
Ik noem maar een paar zaken.Bezorgd schreef:Ik krijg het idee dat vooral in het Westen een ledendaling is en in het Oosten en op de Veluwe een toename.
- Verschil in geboortecijfer.
- Jonge/oude gemeente.
- Sommige regio's zijn al jaren netto ontvangers van leden.
- Trek vanuit de stad naar dorpen. (Die weer nieuw leven in is geblazen door de stijgende huizenprijzen.)
Er is bij mijn weten een ps die groeit en de andere krimpen volgens mij structureel.
Laatst gewijzigd door MGG op 12 jan 2023, 21:32, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Verbannen
Interessante vraag. Dat zou een RD-onderzoekje waard zijn...Bezorgd schreef:Ik krijg het idee dat vooral in het Westen een ledendaling is en in het Oosten en op de Veluwe een toename.

Het klinkt aannemelijk. Zo gebeurde dat in de tweede helft van de vorige eeuw natuurlijk ook. Je hebt best kans dat gemeenten in bijvoorbeeld de Hoekse Waard de komende jaren verder groeien terwijl gemeenten in plaatsen die inmiddels aan de Randstad zijn vastgegroeid, verder in ledental afnemen.
-
Zou iemand uit jullie kerk niet in Ede/ Amersfoort/ Arnhem/ Apeldoorn passen?DDD schreef:Wellicht ook met het feit dat de gemiddelde westerse GG-er zich steeds minder thuis voelt in zijn kerkverband. Op de Veluwe speelt dat minder, daar zijn GG's regelmatig nog ter rechterflank van de HHK. Hoewel daar ook veel mensen overstappen, dat wel.
-
Bij jullie ook erg stabiel, had ik niet zo verwacht vanwege de ongunstige ligging in de lande.GerefGemeente-lid schreef:In Kruiningen keren er veel mensen terug uit de kerk van ds. Bredeweg en ook uit de GGiN aldaar. Vermoedelijk heeft de terugkeer van ds. Hoogerland een positieve invloed.Geytenbeekje schreef:Van 2020-2023Silo schreef:Denk dat er sowieso weinig GGs in ledental gegroeid zijn afgelopen jaar. In mijn omgeving niet de groei lijkt eruit. Is even wachten op de ledentallen van alle gemeenten maar bij sommige zie je dit ook al terug op Gergeminfo, grote verliezen in bijv. Gouda, Zeist en Hendrik Ido Ambacht.
Gouda -131
H-I-A -241
Zeist -107
Zijn er wel goedkopere huizen? Misschien in plaatsen waar weinig werkgelegenheid is.
Ook op de Veluwe groeit het niet zo hard meer. Kootwijkerbroek is niet gegroeid volgens Gergeminfo en Barneveld Centrum heeft ook een behoorlijke uitstroom, bij mijn weten.
Landelijk lijkt de groei er inderdaad uit. Ik zie om mij heen veel uitstroom naar HHK en een rechtse CGK.
Landelijk lijkt de groei er inderdaad uit. Ik zie om mij heen veel uitstroom naar HHK en een rechtse CGK.
Laatst gewijzigd door Erskinees op 12 jan 2023, 21:31, 1 keer totaal gewijzigd.
-
Je zou juist denken dat de mensen op de Veluwe zich minder thuis voelen. Als je het aantal afgevaardigde afzet tegen het ledenaantal, dan is bijvoorbeeld de classis Barneveld (sterk) ondervertegenwoordigd.DDD schreef:Wellicht ook met het feit dat de gemiddelde westerse GG-er zich steeds minder thuis voelt in zijn kerkverband. Op de Veluwe speelt dat minder, daar zijn GG's regelmatig nog ter rechterflank van de HHK. Hoewel daar ook veel mensen overstappen, dat wel.
-
- Verbannen
De cijfers kloppen helemaal niet.
Die zijn toch altijd pas halverwege het voorjaar bekend? Dit zijn de cijfers per 1 januari vorig jaar. Pas als het ledental per 1 januari van dit jaar is toegevoegd, kun je iets zinnigs zeggen.
Die zijn toch altijd pas halverwege het voorjaar bekend? Dit zijn de cijfers per 1 januari vorig jaar. Pas als het ledental per 1 januari van dit jaar is toegevoegd, kun je iets zinnigs zeggen.