DIA, het zijn bijna gestoorde woorden die aan jou geschreven zijn, ik zou als ik jou was dit helemaal niet serieus nemen. Deze GG-er denkt zo ongelooflijk in hokjes en verbanden dat het bijna eng gaat worden.-DIA- schreef:Ik lees dit nu pas. Ik vind de verdeeldheid bijna ondragelijk. Er zijn er overgegaan naar de Eskerk, maar besef toch a.u.b. hoe diep ingrijpend het is als een mens de kerk moet verlaten waar hij geplaatst is. Dit is een verschrikkelijk oordeel als dit moet gebeuren. En dan... waar ligt de schuld?GerefGemeente-lid schreef:Dan moet je flink zijn en je over laten schrijven naar de Eskerk. Want anders zeg je als GG-er zulke dingen niet.-DIA- schreef:Hij was een van de langstzittende... en toch als we de 'volgers' van ds. Kok en die van dr. Steenblok nu bezien zijn beide fors verder uiteen gegroeid. Als ds. Kok nu in de GG had gestaan was er ook helemaal niets gebeurd, en dat tekent wel de tijd.
Dat dit geen vrome woorden behoeven te zijn, maar dat de schuld echt ingeleefd mocht worden.
Wij hebben God op 't hoogst misdaan;
Wij zijn van 't heilspoor afgegaan;
Ja, wij en onze vaad'ren tevens,
Verzuimend' alle trouw en plicht,
Vergramden God, den God des levens,
Die zoveel wond'ren had verricht.
Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Zalig is de mens, welken de Heere de zonden niet toerekent.
-
- Verbannen
Je beweert dat ds. R. Kok vandaag de dag gewoon in de GG predikant had kunnen zijn en dat dit tekenend is voor de tijd.-DIA- schreef:Ik lees dit nu pas. Ik vind de verdeeldheid bijna ondragelijk. Er zijn er overgegaan naar de Eskerk, maar besef toch a.u.b. hoe diep ingrijpend het is als een mens de kerk moet verlaten waar hij geplaatst is. Dit is een verschrikkelijk oordeel als dit moet gebeuren. En dan... waar ligt de schuld?GerefGemeente-lid schreef:Dan moet je flink zijn en je over laten schrijven naar de Eskerk. Want anders zeg je als GG-er zulke dingen niet.-DIA- schreef:Hij was een van de langstzittende... en toch als we de 'volgers' van ds. Kok en die van dr. Steenblok nu bezien zijn beide fors verder uiteen gegroeid. Als ds. Kok nu in de GG had gestaan was er ook helemaal niets gebeurd, en dat tekent wel de tijd.
Dat dit geen vrome woorden behoeven te zijn, maar dat de schuld echt ingeleefd mocht worden.
Daarmee zeg je eigenlijk dat er binnen de GG een bepaalde prediking is die eigenlijk niet zou moeten klinken als de GG nog dacht zoals in 1950.
En dat vind ik niet eerlijk. Ds. Kok vloeide misschien hier en daar wat door. Dat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat hij onterecht is behandeld. Dr. Steenblok had geen gemakkelijk karakter. Wat ik wel weet is dat hij onterecht is behandeld. Maar veroordeel niet de ene wel en de andere niet.
Beiden juichen nu voor de troon. En het belangrijkste is dat jij en ik en wij allen daar ook komen.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Over welke spiegel had je het waar ik in moest kijken? Want ik had daar sowieso geen idee van, maar nu ik dit lees, begrijp ik er helemaal niets meer van.pierre27 schreef:DIA, het zijn bijna gestoorde woorden die aan jou geschreven zijn, ik zou als ik jou was dit helemaal niet serieus nemen. Deze GG-er denkt zo ongelooflijk in hokjes en verbanden dat het bijna eng gaat worden.-DIA- schreef:Ik lees dit nu pas. Ik vind de verdeeldheid bijna ondragelijk. Er zijn er overgegaan naar de Eskerk, maar besef toch a.u.b. hoe diep ingrijpend het is als een mens de kerk moet verlaten waar hij geplaatst is. Dit is een verschrikkelijk oordeel als dit moet gebeuren. En dan... waar ligt de schuld?GerefGemeente-lid schreef:Dan moet je flink zijn en je over laten schrijven naar de Eskerk. Want anders zeg je als GG-er zulke dingen niet.-DIA- schreef:Hij was een van de langstzittende... en toch als we de 'volgers' van ds. Kok en die van dr. Steenblok nu bezien zijn beide fors verder uiteen gegroeid. Als ds. Kok nu in de GG had gestaan was er ook helemaal niets gebeurd, en dat tekent wel de tijd.
Wees wat vriendelijker naar elkaar aub!
Ze 'botsten' doordat ds Kok zich wilde verdedigen met Saambinderartikelen van de hand van ds Kersten. En de Kersten keek erg op tegen de doctor, maar ds Kok zag in hem een gevaar.Simon0612 schreef:Dat lijkt me een zeer sterk verhaal. Lees de classis verslagen van 1948 maar eens. Daar botsen ds. Kersten en Kok enorm, en dat kun je echt niet (allemaal) op het conto van ds. Steenblok schuiven. Eerder waren die twee ook al gebotst.refo schreef:Het is eerder andersom. Als we geen ds Steenblok hadden gehad, was er geen kwestie/Kok geweest.-DIA- schreef:Nee toch niet helemaal. De hele zaak kwam in beweging met de kwestie "ds Kok". Hij is niet tot andere gedachten gekomen, niet teruggekeerd, maar hield zijn eindje vast. We zien dr. Steenblok min of meer als een tegenreactie. Als we nu zouden uitgaan van de hypothese dat de "Kwestie-Kok" er niet was geweest, zou men dan net zo op dr. Steenblok hebben gereageerd?Herman schreef:Natuurlijk is die vleugel in de GG helemaal niet nieuw. Ze hebben die vleugels rond 1950-1953 alleen een flink stuk gekortwiekt.
Wat ik dan ook nog wil opmerken: In de Gereformeerde Bond lijkt men zich neer te leggen bij de verschuivingen, en bij de CGK ook min of meer. Daar lijkt de strijd al min of meer beslecht.
Dit is een hele kort door de bocht samenvatting.refo schreef: Ze 'botsten' doordat ds Kok zich wilde verdedigen met Saambinderartikelen van de hand van ds Kersten. En de Kersten keek erg op tegen de doctor, maar ds Kok zag in hem een gevaar.
Ik zal de ooggetuigen-verslagen er nog eens op nalezen.
Ik heb hier nog ongeveer 60 preken staan van ds Kok uit 1964 tot en met '66. Ik zal er binnenkort weer eens een paar doorlezen.
- J.C. Philpot
Ds. Kok was een kind van God en een begenadigd prediker, maar had tegelijkertijd een vurig en minder tactvol karakter. Dat, in combinatie met dat hij onjuist is bejegend, heeft ervoor gezorgd dat hij over moest gaan naar de CGK, waar hij nog jaren met zegen heeft mogen arbeiden.
Ik vind het wel opmerkelijk dat de gebeurtenissen rond ds. Kok nog zoveel oproept, terwijl zo ver ik weet dit voor ons aller tijd was.
Ik vind dan de houding van ds. Tuinier vruchtbaarder dan het steeds weer opnieuw uitvechten van deze kwestie:
Die liefde voor dominee Kok en zijn (nagelaten) preken heb ik van huis uit meegekregen. Daarvan maak ik geen geheim. Net zo min van het feit dat ik jaarlijks, als ik na de biddag in Poortvliet afscheid van de broeders neem, nog even een blik sla op de vriendelijk ogende dr. C. Steenblok op de foto aan de muur.
Naar huis rijdend en mijmerend denk ik dan: Steenblok en Kok... beiden juichen voor de troon. Daar zijn geen kerkelijke twisten meer, geen kerkmuren. Al het menselijke is daar weg, voor eeuwig. Daar is Christus alles in allen! Wat zal dat onuitsprekelijk heerlijk zijn!
D. W. Tuinier
Ik vind het wel opmerkelijk dat de gebeurtenissen rond ds. Kok nog zoveel oproept, terwijl zo ver ik weet dit voor ons aller tijd was.
Ik vind dan de houding van ds. Tuinier vruchtbaarder dan het steeds weer opnieuw uitvechten van deze kwestie:
Die liefde voor dominee Kok en zijn (nagelaten) preken heb ik van huis uit meegekregen. Daarvan maak ik geen geheim. Net zo min van het feit dat ik jaarlijks, als ik na de biddag in Poortvliet afscheid van de broeders neem, nog even een blik sla op de vriendelijk ogende dr. C. Steenblok op de foto aan de muur.
Naar huis rijdend en mijmerend denk ik dan: Steenblok en Kok... beiden juichen voor de troon. Daar zijn geen kerkelijke twisten meer, geen kerkmuren. Al het menselijke is daar weg, voor eeuwig. Daar is Christus alles in allen! Wat zal dat onuitsprekelijk heerlijk zijn!
D. W. Tuinier
Man is nothing: he hath a free will to go to hell, but none to go to heaven, till God worketh in him to will and to do of His good pleasure.
George Whitefield
George Whitefield
-
- Verbannen
Inderdaad!J.C. Philpot schreef:Ds. Kok was een kind van God en een begenadigd prediker, maar had tegelijkertijd een vurig en minder tactvol karakter. Dat, in combinatie met dat hij onjuist is bejegend, heeft ervoor gezorgd dat hij over moest gaan naar de CGK, waar hij nog jaren met zegen heeft mogen arbeiden.
D. W. Tuinier
Psalm 119: 32 (berijmd)
Ergens moet ik deze schriftelijke ooggetuigeverslagen ook nog hebben. Het is niet verkwikkelijk en stichtend wat we daar lezen.refo schreef:Ik zal de ooggetuigen-verslagen er nog eens op nalezen.
© -DIA- 33.630 || ©Dianthus »since 03.10.2008«
Ik heb de handelingen en verslagen ook.-DIA- schreef:Ergens moet ik deze schriftelijke ooggetuigeverslagen ook nog hebben. Het is niet verkwikkelijk en stichtend wat we daar lezen.refo schreef:Ik zal de ooggetuigen-verslagen er nog eens op nalezen.
]
Deze gebeurtenissen hebben invloed tot op de huidige generatie. En is de bron van veel interne discussies.J.C. Philpot schreef:
Inderdaad, van tijd tot tijd komt dit weer boven. Terwijl het geestelijke verschil zo miniem was maar het vaak van meerdere kanten vergroot is.Bezorgd schreef:]Deze gebeurtenissen hebben invloed tot op de huidige generatie. En is de bron van veel interne discussies.J.C. Philpot schreef:
U noemt het geestelijk verschil miniem. Ds. Golverdingen heeft ook geprobeerd dat aan te tonen, maar het is een onbetwistbaar feit dat men in de Gereformeerde Gemeenten wel de manier waarop de schorsing van ds. Kok tot stand gekomen is, betreurt. (De gang van zaken was verwerpelijk en volkomen onkerkrechterlijk). Maar ik weet niet beter of men wil nooit terug naar de leer van ds. Kok.pierre27 schreef:Inderdaad, van tijd tot tijd komt dit weer boven. Terwijl het geestelijke verschil zo miniem was maar het vaak van meerdere kanten vergroot is.Bezorgd schreef:]Deze gebeurtenissen hebben invloed tot op de huidige generatie. En is de bron van veel interne discussies.J.C. Philpot schreef:
Men was, en is het pertinent oneens met zijn visie op de doop ( alle gedoopte kinderen zijn in het genadeverbond) en met zijn ruime beloftenprediking.