Mistig schreef:Charles schreef:GerefGemeente-lid schreef:Het zal allemaal waar zijn.
Maar predikanten binnen de GG betichten van het 'om de diepte van de val heendraaien' is en blijft een onjuiste en on-Bijbelse opmerking. Het is ook zeker niet volgens de betekenis van het 9de gebod, zoals je daar over schrijft in je laatste reactie. Ik weet ook zeker dat dit tijdens dat jullie vacant zijn niet heeft geklonken in de zondagse erediensten.
Je kunt hier veel zeggen, maar je moet niet dingen beweren die onjuist zijn en die je nooit met normale argumenten kunt bewijzen.
Toch herken ik het deels wat DIA zegt. Ben zelf opgegroeid in een GG waar je als kind al wel duidelijk was dat je een ziel te verliezen had en bekeerd moest worden (keerzijde was dat het beeld was dat dat onbereikbaar was en je waarschijnlijk nooit ging overkomen).
Ik merk nu dat mijn eigen kinderen (hoewel ze opgroeien in een GG) dat besef niet meer hebben. Laatst ging het in het gezin over het Heilig Avondmaal. Ik (of mn vrouw) vroeg aan puberdochter wanneer je aan mocht gaan. Het antwoord was 'als je er klaar voor bent'. Dat is typerend voor de prediking. Ik heb tijdens een huisbezoek de prediking 'oppervlakkig' genoemd. Daar sta ik nog steeds achter.
Ik snap dat wel van je. Er is een generatie die echt geen idee heeft van ernstige zaken.
Toch moet je eerlijk zijn, dit geldt echt niet voor meer dan 10% van de Gereformeerde Gemeenten.
Dus de woorden van DIA zijn te groot.
Overigens vraag ik me af of dat echt door de prediking komt, of door een bepaalde stroming in sommige (weinige) gemeenten.
Zeker. Ik herken ook wat @Charles zegt, ook uit mijn eigen gemeente en de cultuur die daar heerst.
Toch is dat wat anders dan zeggen dat er predikanten zijn die 'om de diepte van de val' heendraaien. Dat is wel heel wat anders dan een oppervlakkige en eenzijdige prediking waarin alleen de nadruk ligt op de positieve deugden en eigenschappen van God.
Overigens ben ik, evenals @Geijtenbeekje wel benieuwd wat de reactie is van ambtsdragers op jouw opmerking van een oppervlakkige prediking. Ik ben vooral benieuwd of het dezelfde reactie is als die ik vaak krijg.