Gereformeerde Gemeenten
Re: Gereformeerde Gemeenten
Ik zie en hoor regelmatig dat ouderen uit verschillende regio's verhuizen naar Nebo(rgh) en zich overschrijven naar de gemeente Zwijndrecht. Hoe zit het met dat gedeelte van de gemeente? Zal intussen een aanzienlijk aandeel van t geheel zijn?
-
- Verbannen
Nee. Mijn opmerking over de casus Ede is wel gebaseerd op feiten en bronnen. Maar die wil jij niet geloven.Simon0612 schreef:Graag stoppen met het ‘pot verwijt ketel’ spelletje. Ik heb je er vorige week ook op gewezen dat jij dezelfde trucs uithaald(e). Dus beetje flauw om dit nu Dia te verwijten.GerefGemeente-lid schreef:Het zal allemaal waar zijn.
Maar predikanten binnen de GG betichten van het 'om de diepte van de val heendraaien' is en blijft een onjuiste en on-Bijbelse opmerking. Het is ook zeker niet volgens de betekenis van het 9de gebod, zoals je daar over schrijft in je laatste reactie. Ik weet ook zeker dat dit tijdens dat jullie vacant zijn niet heeft geklonken in de zondagse erediensten.
Je kunt hier veel zeggen, maar je moet niet dingen beweren die onjuist zijn en die je nooit met normale argumenten kunt bewijzen.
Als je zegt dat er predikanten in de GG zijn die 'om de diepte van de val heendraaien' is dat onjuist, tenzij je ook daadwerkelijk een bewijs hebt uit een preek.
Ik snap best dat @DIA zorgen heeft over een bepaalde soort prediking, maar hij moet niet dingen beweren die niet waar zijn. Alle predikanten binnen de GG staan binnen de bandbreedte van Schrift en Belijdenis. En als dat ontkent wordt of als er gesuggereerd wordt dat dit niet waar zou zijn, dan ga je echt te ver.
Ja dat klopt.Job schreef:Ik zie en hoor regelmatig dat ouderen uit verschillende regio's verhuizen naar Nebo(rgh) en zich overschrijven naar de gemeente Zwijndrecht. Hoe zit het met dat gedeelte van de gemeente? Zal intussen een aanzienlijk aandeel van t geheel zijn?
Het zijn overigens 2 verschillende huizen: Nebo en Neborgh.
Nebo is een zorgcentrum van Cedrah, en Neborgh is de woontoren met luxe appartementen die er tegenaan gebouwd is. Het zou kunnen dat Cedrah ook daarvan het vastgoedbeheer doet, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Mensen die in Nebo komen (het zorgcentrum dus), blijven meestal lid van eigen gemeente en krijgen ook pastoraat van ouderlingen/predikanten uit hun gemeente. Cedrah heeft zelf een pastoraal werker, die daar ook pastoraat verleent, maar dat heeft meer de vorm van geestelijke verzorging. Vergelijkbaar met Salem in Ridderkerk.
Mensen die in Neborgh (de woontoren) komen wonen, worden meestal wel lid in Zwijndrecht. Die ontvangen pastoraat van de kerkenraad in Zwijndrecht. Dat is best een behoorlijk aantal, ja.
Re: RE: Re: Gereformeerde Gemeenten
Bedankt. De laatste groep zal de gemeente ook wel wat doen verkleuren neem ik aan?Tiberius schreef:Ja dat klopt.Job schreef:Ik zie en hoor regelmatig dat ouderen uit verschillende regio's verhuizen naar Nebo(rgh) en zich overschrijven naar de gemeente Zwijndrecht. Hoe zit het met dat gedeelte van de gemeente? Zal intussen een aanzienlijk aandeel van t geheel zijn?
Het zijn overigens 2 verschillende huizen: Nebo en Neborgh.
Nebo is een zorgcentrum van Cedrah, en Neborgh is de woontoren met luxe appartementen die er tegenaan gebouwd is. Het zou kunnen dat Cedrah ook daarvan het vastgoedbeheer doet, maar dat weet ik niet helemaal zeker.
Mensen die in Nebo komen (het zorgcentrum dus), blijven meestal lid van eigen gemeente en krijgen ook pastoraat van ouderlingen/predikanten uit hun gemeente. Cedrah heeft zelf een pastoraal werker, die daar ook pastoraat verleent, maar dat heeft meer de vorm van geestelijke verzorging. Vergelijkbaar met Salem in Ridderkerk.
Mensen die in Neborgh (de woontoren) komen wonen, worden meestal wel lid in Zwijndrecht. Die ontvangen pastoraat van de kerkenraad in Zwijndrecht. Dat is best een behoorlijk aantal, ja.
Vergrijzen. 
Op zich valt dat wel mee.
Qua aantal zit Neborgh zo tussen de 7-9% in de afgelopen jaren (kan je op de ledenlijst zien).
Verder zijn deze mensen niet heel actief meer in het gemeenteleven en houden ze toch wel meer binding met hun eerdere kerkelijke gemeente.

Qua aantal zit Neborgh zo tussen de 7-9% in de afgelopen jaren (kan je op de ledenlijst zien).
Verder zijn deze mensen niet heel actief meer in het gemeenteleven en houden ze toch wel meer binding met hun eerdere kerkelijke gemeente.
Dank je wel voor de reactie. Het genoemde boek ken ik, vond ik zelfs nog in mijn boekenkast, de schrijver was een bekende van mij. Zelf heb ik de periode van ds. Honkoop niet meegemaakt, wel van dichtbij gevolgd, maar nooit de indruk gekregen dat hij zo'n stempel op de gemeente zette. Vandaar mijn verwondering.Tiberius schreef:Het is een misvatting om te denken dat het vertrek van een predikant samenvalt met het einde van zijn invloed op een gemeente. Zeker bij een markant mens als ds. Honkoop, die de gemeente van Zwijndrecht in een zeer turbulente tijd diende en samenbond.JoP schreef:Kan dit toegelicht worden? Ik begrijp dat er nu vanuit de Ger. Gem. Zwijndrecht leden zijn die overstappen naar HHK, maar zie ook overschrijvingen naar de PKN. Vanuit het verleden heeft Ger.Gem. Zwijndrecht geen lange traditie, ds. Honkoop was de eerste "echte" Ger.Gem. predikant.
Destijds waren veel leden totaal onbekend met het z.g. eigene van GG. Zij die ds. Honkoop hebben meegemaakt behoren tot een generatie van 60-plussers. Vandaar dat ik die relatie niet goed kan plaatsen.
Honkoop was tegelijkertijd autoritair als samenbindend; hij diende als een vader de gemeente van Zwijndrecht; met 2 handen: soms een harde, soms een liefdevolle hand. Zijn invloed reikte niet alleen bij de (nu) 50+-generatie, maar ook hun kinderen en zelfs kleinkinderen. Ouders voedden hun kinderen namelijk op in zijn lijn.
Honkoop was ook geen man die het eigene van de GG benadrukte, zeker niet: hij probeerde juist de flanken samen te binden en te houden.
Die flanken vond je tot voor kort nog steeds in Zwijndrecht.
Ds. E. Venema was in de jaren 60 van de vorige eeuw losgeraakt van de CGK en werd een paar jaar later GG. Hij nam de meerderheid van de kerkenraad/gemeente en het toen nieuwe kerkgebouw mee. De rest wilde liever CGK blijven, waaruit de huidige CGK Zwijndrecht is ontstaan.
In die meerderheid die met Venema meeging, zat een grote groep mensen die liever CGK waren gebleven, maar ook hun zorgen over de koers van de CGK hadden en vonden dat het nieuwe kerkgebouw aan hen toebehoorde. Zij hadden er immers flink voor gegeven en aan gewerkt, en dat zou dan allemaal achterblijven. Daarom bleven zij. Voor buitenstaanders klinkt die motivatie misschien vreemd, maar was lange tijd wel reëel.
Met name die laatste groep en hun (klein-)kinderen zie je de laatste 4 jaren vertrekken uit de gemeente. Niet alleen naar HHK en PKN, maar ook naar de CGK, met name Dordrecht-Centrum.
Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is. Voor een volledige historische achtergrond zou je het boek 'D'oude dagen overdacht' van de vorig jaar overleden historicus en diaken René van den Berg kunnen lezen.
Tiberius schreef:Vergrijzen.

Welk feit dan? Je hebt toen niet een bron aangedragen. Daarnaast was iemand anders die wel alle Saambinders doorgespit had en die kon het niet vinden wat jij beweerde, zie https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 9#p1075023. Dus we wachten nog op die bron. Evenals op de bron die bewijst dat ds. G.H. Kersten iets anders leerde dan ds. van Voorden. En zo ken ik er nog wel een paar..GerefGemeente-lid schreef:Nee. Mijn opmerking over de casus Ede is wel gebaseerd op feiten en bronnen. Maar die wil jij niet geloven.Simon0612 schreef:Graag stoppen met het ‘pot verwijt ketel’ spelletje. Ik heb je er vorige week ook op gewezen dat jij dezelfde trucs uithaald(e). Dus beetje flauw om dit nu Dia te verwijten.GerefGemeente-lid schreef:Het zal allemaal waar zijn.
Maar predikanten binnen de GG betichten van het 'om de diepte van de val heendraaien' is en blijft een onjuiste en on-Bijbelse opmerking. Het is ook zeker niet volgens de betekenis van het 9de gebod, zoals je daar over schrijft in je laatste reactie. Ik weet ook zeker dat dit tijdens dat jullie vacant zijn niet heeft geklonken in de zondagse erediensten.
Je kunt hier veel zeggen, maar je moet niet dingen beweren die onjuist zijn en die je nooit met normale argumenten kunt bewijzen.
Als je zegt dat er predikanten in de GG zijn die 'om de diepte van de val heendraaien' is dat onjuist, tenzij je ook daadwerkelijk een bewijs hebt uit een preek.
Ik snap best dat @DIA zorgen heeft over een bepaalde soort prediking, maar hij moet niet dingen beweren die niet waar zijn. Alle predikanten binnen de GG staan binnen de bandbreedte van Schrift en Belijdenis. En als dat ontkent wordt of als er gesuggereerd wordt dat dit niet waar zou zijn, dan ga je echt te ver.
-
Wat GG-lid zegt over de casus Ede is op feiten gebaseerd, zo stond het in de kerkbode van Ede en ik heb het bevestigd gekregen door leden uit alle drie de betrokken gemeenten. En dit soort zaken zetten men over het algemeen niet zo in de Saambinder, kerkelijke bladen moeten immers de kool en de geit sparen.Simon0612 schreef: Welk feit dan? Je hebt toen niet een bron aangedragen. Daarnaast was iemand anders die wel alle Saambinders doorgespit had en die kon het niet vinden wat jij beweerde, zie https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 9#p1075023. Dus we wachten nog op die bron. Evenals op de bron die bewijst dat ds. G.H. Kersten iets anders leerde dan ds. van Voorden. En zo ken ik er nog wel een paar..
Even los daarvan: het is een goed gebruik om eigen standpunten zoveel mogelijk te onderbouwen. Maar eigen waarnemingen of verslagen uit eerste hand, zouden mijns inziens niet zomaar aan de kant moeten worden geschoven omdat er 'geen bewijs' zou zijn.
Het zou mijns inziens passender zijn om er in beginsel vanuit te gaan dat hier geen leugens worden verteld.
Het zou mijns inziens passender zijn om er in beginsel vanuit te gaan dat hier geen leugens worden verteld.
Ik ben benieuwd. Overigens denk ik, dat als je tien jaar de Saambinder, het RD en Daniel leest, je prima op de hoogte bent of kunt zijn. En daarnaast geeft Refoforum en het ND soms nog wat achtergrondinformatie.Job schreef:Leuke uitdaging, daar wil ik Derde Kerstdag best eens voor gaan zitten ;-) . Ik ben bang dat we het hier echter over bepaalde predikanten en gemeenten niet eens gaan worden, die zijn niet voor een bepaald karretje te spannen.newton schreef:Kan er iemand nu eindelijk eens 2 mooie overzichten maken van die beruchte ligging van de gemeenten _en_ van de dominees binnen de gergem? Want iedereen weet hier blijkbaar het verschil tussen al die gemeenten, maar hoe kom je aan die informatie? Dat moet toch ergens beschreven staan? Ik word graag ingeleid in die geheimen zodat ik ook mee kan praten. Of is dat alleen bevindelijke kennis en zit dat in je hoofd 'een voet te hoog'?
Helaas zie ik dat een dergelijke lijst tegen de forumregels zou zijn. Misschien zou het een leuk idee zijn om op gergeminfo.nl een profiel van de gemeente te vermelden.
Leugens denk ik ook niet. Maar soms worden zaken zodanig ingekleurd, dat iemand met een andere inkleuring als onwaarheid kan beschouwen.DDD schreef:Het zou mijns inziens passender zijn om er in beginsel vanuit te gaan dat hier geen leugens worden verteld.
Natuurlijk is dat zo. Dus er is niets mis mee om op grond van dezelfde feiten tot andere hypotheses te komen of conclusies gemotiveerd te betwisten. Maar dat is niet hetzelfde als er bij voorbaat vanuit gaan dat een ander die iets onwelgevalligs opmerkt, onjuistheden zou vertellen. Dan kun je beter doorvragen naar de veronderstellingen en proberen de feiten te achterhalen, mijns inziens.
-
- Verbannen
Je zeurt als een klein kind. Ik vind dit echt een ontzettend irritante discussietruc. Stop daar alsjeblieft mee, zeker als je helemaal geen lid bent van de GG.Simon0612 schreef:Welk feit dan? Je hebt toen niet een bron aangedragen. Daarnaast was iemand anders die wel alle Saambinders doorgespit had en die kon het niet vinden wat jij beweerde, zie https://www.refoforum.nl/forum/viewtopi ... 9#p1075023. Dus we wachten nog op die bron. Evenals op de bron die bewijst dat ds. G.H. Kersten iets anders leerde dan ds. van Voorden. En zo ken ik er nog wel een paar..GerefGemeente-lid schreef:Nee. Mijn opmerking over de casus Ede is wel gebaseerd op feiten en bronnen. Maar die wil jij niet geloven.Simon0612 schreef:Graag stoppen met het ‘pot verwijt ketel’ spelletje. Ik heb je er vorige week ook op gewezen dat jij dezelfde trucs uithaald(e). Dus beetje flauw om dit nu Dia te verwijten.GerefGemeente-lid schreef:Het zal allemaal waar zijn.
En wat je schrijft over ds. Kersten en ds. Van Voorden is vermoedelijk al zo ontzettend lang geleden dat ik er niets meer van kan herinneren.
Verder geheel eens met @DDD.
Over discussietrucs gesprokenGerefGemeente-lid schreef: Je zeurt als een klein kind. Ik vind dit echt een ontzettend irritante discussietruc. Stop daar alsjeblieft mee, zeker als je helemaal geen lid bent van de GG.
En wat je schrijft over ds. Kersten en ds. Van Voorden is vermoedelijk al zo ontzettend lang geleden dat ik er niets meer van kan herinneren.
Verder geheel eens met @DDD.